ارتباط غیر کلامی چیست و چرا مهم است؟

در روان شناسی تعاریف زیادی برای برقراری ارتباط وجود دارد. مانند ارتباط غیر کلامی. ارتباطات گزینه ای است که هر فرد به آن نیاز دارد. در واقع شما نمی توانید کل طول زندگی خود را به گونه ای ادامه دهید که با هیچکس ارتباط نداشته باشید. افرادی که ارتباطات مفید و سالمی دارند طبیعتاً در بخش های مختلف زندگی خودشان می تواند موفق باشند. ارتباطات از طریق راه های مثل زبان بدن و صحبت کردن می تواند اتفاق بیفتد. هر شخصیتی در هر فردی می تواند شامل گزینه های مختلفی داشته باشد. برای مثال یک فرد ممکن است درون گرا باشد و در کنار او فرد دیگری وجود دارد که او نیز برون گرا است.

در روان شناسی موارد مختلفی وجود دارد که می تواند به شما در مورد اختلالات شخصیتی یا موارد دیگر کمک کند. شخصیت در هر فردی شامل موارد مختلفی است. برای مثال برخی افراد باید این نکته را بدانند که شخصیت می تواند در طول زندگی تغییر کند اما باید باور به این موضوع داشت که افراد می توانند تغییرات را درون خود ایجاد کنند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با ارتباط غیر کلامی چیست و چرا مهم است؟ صحبت کنیم.

اهمیت زبان بدن

احتمالاً در مورد اهمیت زبان بدن خود شنیده اید. اطلاعات زیادی در این مورد به خصوص در مورد مصاحبه های شغلی ایجاد می شود. با این حال، اغلب مشخص نیست که واقعاً چیست و چرا مهم است. در زیر پاسخ این را می یابید که ارتباط غیر کلامی چیست و چرا درک آن برای شما بسیار مهم است.

تنها هفت درصد ارتباطات کلامی است.

در گذشته، موارد زیادی ذکر شده است که نشان می دهد تنها هفت درصد ارتباطات کلامی است. در حالی که این “قانون” تا حد زیادی نفی شده است. اما برای اهمیت ارتباط غیر کلامی هنوز حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد. در بسیاری از موارد، نیازی به ارتباط کلامی را برطرف نمی کند. اما اگر به درستی استفاده شود، می تواند به شما پیام واضح تری را ارائه دهد.

نکته

در زیر، اطلاعات بیشتری در مورد این که چرا ارتباط غیر کلامی می تواند بسیار مفید باشد را مشاهده خواهید کرد.

ارتباط غیر کلامی چیست؟

ارتباط غیر کلامی چیست و چرا مهم است؟

به عبارت ساده، ارتباطات غیر کلامی دقیقاً مانند آن چه که به نظر می رسد است. این روشی است که افراد بدون استفاده از کلمات ارتباط برقرار می کنند. این می تواند مواردی از قبیل:

وضعیت قرارگیری بدن

روشی که بدن را در آغوش می گیرید یا ایستادگی می توانید پیام ها را به افراد دیگر منتقل کنید. به عنوان مثال، اگر علاقه زیادی به مکالمه دارید ، می توانید متوجه شوید که به شخصی که صحبت می کند متمایل هستید. دراز کشیدن روی صندلی می تواند نشانگر راحتی و آرامش شما باشد. اگر دست و پا می زنید و بی قرار هستید، می تواند نشان دهنده عصبی بودن یا بی حوصلگی شما باشد.

تماس چشمی

میزان تماس چشمی شما با افراد نیز می تواند با آن ها ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال، اگر شما در حال گوش دادن به چیزی هستید که شخصی می گوید، این می تواند به شما کمک کند تا با آن ها ارتباط چشمی برقرار کنید، بنابراین آن ها می دانند که شما توجه می کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این حال طولانی مدت نگه داشتن تماس چشمی و نگاه نکردن به دور می تواند باعث احساس ناراحتی در افراد شود.

حالات صورت

روش های مختلفی وجود دارد که حالت های صورت شما می توانند احساساتی را که احساس می کنید یا چیزهایی را که فکر می کنید به افراد اطراف خود منتقل کنید. لبخند زدن می تواند به مردم بفهماند که شما خوشحال یا خشمگین هستید. اخم با شما ارتباط برقرار می کند که ممکن است ناراحت یا نگران باشید. خم شدن ابروها باعث می شود عصبانی به نظر برسید یا مثل این که در فکر فرو رفته اید.

حرکات

حرکات دستی که انجام می دهید همچنین می تواند به مکالمه ای که در حال انجام آن هستید اضافه شود. برعکس، آن ها می توانند به شما اجازه دهند بدون نیاز به گفتن چیزی با کسی ارتباط برقرار کنید. به عنوان مثال، می توانید به افراد راهنمایی کنید، یا می توانید از اشاره های دست خود برای افزودن به پیامی که می خواهید با آن ارتباط برقرار کنید استفاده کنید.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، هنگام استفاده از زبان اشاره آمریکایی ، نحوه حرکت شما می تواند احساسی را همراه با کلماتی که امضا می کنید، انتقال دهد.

فضا

میزان فضایی که بین خود و شخص دیگری باقی می گذارید می تواند احساسات شما را نیز بیان کند. وقتی دو نفر خیلی نزدیک به هم بنشینند و فضای کمی بین آن ها قرار داشته باشد، این می تواند نشان دهد که آن ها نسبت به یکدیگر جاذبه دارند یا این که رابطه صمیمانه ای دارند. متناوباً، اگر شخصی به طور هدفمند فضای زیادی را بین خود و شخص دیگری قرار دهد، این می تواند نشان دهد که او با شخص مقابل راحت نیست.

لمس

لمس فیزیکی می تواند انواع احساسات را برقرار کند. می توانید با در آغوش کشیدن شخصی که ناراحت است، نسبت به او ترحم و همدلی نشان دهید. شما می توانید پنج نفر را به کسی بدهید تا نشان دهد از او حمایت می کنید و با او جشن می گیرید. یا  ممکن است متوجه شوید که کودکان کوچک برای نشان دادن ناامیدی و عصبانیت خود از یک موقعیت یا شخص، به یکدیگر ضربه می زنند.

چرا ارتباط غیر کلامی مهم است؟

ارتباط غیر کلامی چیست و چرا مهم است؟

در حالی که اکثر ارتباطات ممکن است کلامی باشد، ارتباط غیر کلامی می تواند برای پشتیبانی از پیامی که شما سعی در انتقال آن دارید کار کند. در این جا چند راه وجود دارد که ارتباط غیر کلامی بسیار مهم است:

این فرایند  به مردم کمک می کند آن چه را که می گویید درک کنند

استفاده از ارتباط غیر کلامی می تواند به افراد کمک کند تا درک بهتری از پیامی را که می خواهید به اشتراک بگذارید داشته باشند. به عنوان مثال، اگر چیز مهمی می گویید و از حالات جدی صورت و حرکات مستقیم استفاده می کنید، می تواند به آن ها کمک کند تا اهمیت آن چه را که در حال برقراری ارتباط هستید را درک کنند. یا  انجام کارهایی از قبیل لبخند زدن و تأیید سر با راه های مختلف می تواند به شما کمک کند تا با آن چه شخص می گوید موافقت کنید.

این می تواند اعتماد به نفس را نشان دهد

یک مثال که غالباً در مکالمات مربوط به ارتباطات غیرکلامی آورده می شود این است که چگونه می توانید از زبان بدن خود برای انتقال اعتماد به نفس در طول مصاحبه های شغلی استفاده کنید. با نگه داشتن شانه ها به عقب، سر خود را بالا و تماس چشمی با شخص دیگری، تصور می کنید که فردی با اعتماد به نفس هستید. حتی اگر در آن لحظه احساس اعتماد به نفس خاصی ندارید، می توانید با ارتباط غیر کلامی آن پیام را به شخص دیگری منتقل کنید.

این فرایند به شما کمک می کند اولین برداشت خوب را انجام دهید

مشخص شده است که مردم اولین برداشت خود را از شما در هفت ثانیه اول پس از ملاقات با شما دارند. ممکن است در هفت ثانیه اول ملاقات با کسی قادر به گفتن کلامی نبوده است. این بدان معنی است که آن ها در مورد زبان بدن و نشانه های غیرکلامی شما درباره شما قضاوت می کنند. در برخی شرایط، غلبه بر یک برداشت اول بد ممکن است دشوار باشد. این دلیل دیگری است که توجه به آن چه غیر کلامی با دیگران برقرار می کنید مهم است.

آموزش خواندن ارتباطات غیرکلامی در دیگران

مهم است که به آن چه از طریق ارتباط غیر کلامی با دیگران برقرار می کنید توجه کنید. با این حال، همچنین مهم است که شما یاد بگیرید چگونه سیگنال های غیرکلامی را که از دیگران می گیرید نیز بخوانید.

هنگامی که مردم با شما صحبت می کنند، هنگام گوش دادن به دنبال نشانه های غیرکلامی باشید.

ارتباط غیر کلامی چیست و چرا مهم است؟

هنگامی که مردم با شما صحبت می کنند، هنگام گوش دادن به دنبال نشانه های غیرکلامی باشید. ببینید آیا حالات چهره آن ها همان پیامی را دارد که کلمات آن ها است. به موقعیت بدن آن ها و تماس چشمی که در حال ایجاد یا عدم ایجاد آن هستند توجه کنید. همه این موارد می تواند به شما کمک کند تا تصویری واضح تر از پیامی را که آن ها سعی دارند به شما منتقل کنند، بدست آورید.

نکته

یادگیری خواندن ارتباطات غیرکلامی همچنین می تواند در محافظت از شما در مکالمه هایی که ممکن است شخص مقابل سعی در سو استفاده شما داشته باشد، کمک کند. با تماشای نشانه های غیرکلامی آن ها، ممکن است بتوانید ناسازگاری در صحبت هایی که آن ها به شما می گویند را درک کنید.

چگونه می توان ارتباط غیر کلامی را بهبود بخشید

خبر خوب این است که درست مثل یادگیری صحبت کردن، ارتباط غیر کلامی مهارتی است که می توانید در طول زندگی یاد بگیرید و رشد دهید.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا