اثر ماندلا چیست؟

جلوه ماندلا به وضعیتی اشاره دارد که در آن توده عظیمی از مردم معتقدند که حادثه ای رخ داده است که در حقیقت رخ نداده است. با نگاهی به منشأ اثر ماندلا، برخی از مثال های معروف و همچنین برخی توضیحات بالقوه برای این تلاقی عجیب ادراکات می توانند به روشن شدن این پدیده بی نظیر کمک کنند. در ادامه به بررسی چیستی اثر ماندلا می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

منشأ اثر ماندلا

اثر ماندلا

اصطلاح “اثر ماندلا” از زمانی آغاز شد که اولین بار در سال 2009 توسط فیونا بروم ارائه شد. هنگامی که وی وب سایتی را با جزئیات رعایت این پدیده منتشر کرد این پدیده ابداع شد. بروم در یک کنفرانس بود و با افراد دیگر درباره چگونگی به یاد آوردن فاجعه مرگ رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی نلسون ماندلا در زندان آفریقای جنوبی در دهه 1980 صحبت می کرد. با این حال، نلسون ماندلا در دهه 1980 در زندان درنگذشت بلکه او در سال دو هزار و سیزده درگذشت. هنگامی که بروم شروع به صحبت با دیگران در مورد خاطرات خود کرد او فهمید که او تنها نیست.

دیگران به یاد آوردند که اخبار مربوط به مرگ او و همچنین سخنرانی بیوه وی را مشاهده کرده اند. بروم از اینکه چنین انبوهی از مردم می توانند همان واقعه مشابه را با چنین جزئیاتی به یاد بیاورند ، حیرت زده شد. او با تشویق ناشر کتاب خود ، وب سایتی را شروع کرد و درباره آنچه که او اثر ماندلا نامید و سایر حوادث مانند آن بحث کرد.

نمونه های قابل توجه اثر ماندلا 

داستان نلسون ماندلا تنها نمونه این نوع حافظه گروهی کاذب نیست. همانطور که مفهوم جلوه ماندلا همراه با وب سایت بروم رشد کرد، خاطرات دروغین گروه های دیگری هم ظهور می کند.

هنری هشتم و خوردن پای بوقلمون

مردم خاطره ای از نقاشی هنری هشتم داشتند که پای بوقلمون را می خورد اگرچه چنین نقاشی ای تاکنون وجود نداشته است. با این وجود، کارتون های مشابهی ساخته شده اند.

لوک من پدرت هستم!

اگر Star Wars: Episode V — The Empire Strikes Back را دیدید ، احتمالاً به یاد دارید که دارت ویدر جمله معروف “لوک ، من پدر شما هستم” را بر زبان می آورد. بنابراین ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که این خط در واقع این بود: “نه ، من پدر شما هستم”. بیشتر افراد خاطرات مربوط به خط اول بودن را دارند تا دومی.

آینه، آینه ی روی دیوار و اثر ماندلا 

اگر سفید برفی و هفت کوتوله را تماشا کرده باشید احتمالاً این خط را به خاطر می آورید: “آینه ، آینه روی دیوار ، چه کسی از همه عادل تر است؟” بنابراین ممکن است شوکه شوید که یاد بگیرید این خط در واقع با عبارت “آینه جادویی روی دیوار” آغاز شده است.

اسکار مایر

در مورد هجی کردن مارک معروف هات داگ ، اسکار مایر وینر، اختلاف نظر وجود دارد. برخی از مردم ادعا می کنند که نام تجاری را به جای “Mayer” (املای صحیح) “Meyer” نوشتند.

مکان نیوزیلند

نیوزلند در رابطه با استرالیا کجاست؟ اگر به یک نقشه نگاه کنید، می بینید که در جنوب شرقی کشور است. با این حال ، جامعه ای از مردم وجود دارد که ادعا می کنند نیوزیلند به جای جنوب شرقی در شمال شرقی است.

خرس های Berenstein

مجموعه مشهور کتاب های کودکان “خرس های Berenstain” از تأثیر ماندلا در امان نیست. بسیاری از افراد گزارش می کنند که نام آنها خرس های Berenstein است (به جای “a” با “e” هجی می شود). این همانند موضوع اسکار مایر است و شاید دلیل اصلی شناختی اثر ماندلا را به جای واقعیت های موازی ، همانطور که برخی معتقدند ، نشان می دهد.

شازام و اثر ماندلا 

یکی از مشهورترین نمونه های اثر ماندلا ، خاطره جمعی از فیلمی به نام “Shazaam” است که در دهه 1990 بازیگر / کمدین نقش Sinbad را بازی کرد. در واقع ، چنین فیلمی وجود ندارد ، اگرچه یک فیلم کودکانه به نام Kazaam و برخی موارد دیگر وجود داشت که می تواند به توضیح چگونگی ایجاد (یا به خاطر سپردن) این فیلم در ذهن بسیاری از افراد کمک کند.

توضیحات احتمالی

چرا این اثر حتی اتفاق می افتد؟ بیایید با هم این مسئله را کشف کنیم.

واقعیت های جایگزین

یک نظریه در مورد مبنای اثر ماندلا از فیزیک کوانتوم نشات می گیرد و به این ایده مربوط می شود که به جای یک جدول زمانی از وقایع، ممکن است واقعیت های متناوب یا جهان هایی در حال وقوع بوده و با جدول زمانی ما مخلوط شوند. از نظر تئوری، این امر منجر به این می شود که گروه هایی از افراد خاطرات یکسانی داشته باشند زیرا هنگام جابجایی بین این واقعیت های مختلف، جدول زمانی تغییر کرده است. اگر فکر کنید این موضوع کمی غیرواقعی به نظر می رسد ، تنها نیستید. متأسفانه، ایده واقعیت های جایگزین غیرقابل جعل است ،

به این معنی که هیچ راهی برای انکار واقعی وجود جهان های دیگر وجود ندارد. به همین دلیل است که چنین نظریه ای دور از ذهن همچنان در بین جوامع اثر ماندلا جلب توجه می کند. شما نمی توانید ثابت کنید که واقعی نیست بنابراین نمی توانید احتمال آن را کاملاً تخفیف دهید. برای بسیاری از افراد ، هیجان به همراه کمی از رمز و راز در زندگی روزمره نیز به احتمال زیاد بازی می کند.

خاطرات دروغین و اثر ماندلا 

یک توضیح محتمل برای اثر ماندلا شامل حفظ خاطره است. قبل از اینکه منظور از خاطرات کاذب را در نظر بگیریم، بیایید به نمونه ای از اثر ماندلا نگاه کنیم زیرا به ما کمک می کند تا درک کنیم که چگونه حافظه می تواند معیوب باشد (و ممکن است منجر به پدیده ای شود که توصیف می کنیم). الكساندر همیلتون كه بود؟ بیشتر آمریکایی ها در مدرسه آموختند که وی پدر بنیانگذار ایالات متحده آمریکا بود اما رئیس جمهور نبود. با این حال ، هنگامی که از روسای جمهور ایالات متحده سوال شد، بسیاری از مردم به اشتباه معتقدند که همیلتون رئیس جمهور است. چرا؟

اگر یک توضیح ساده علوم اعصاب را در نظر بگیریم ، حافظه الکساندر همیلتون در ناحیه ای از مغز رمزگذاری می شود که خاطرات روسای جمهور ایالات متحده در آن ذخیره شده است. به معنای ذخیره سازی آثار حافظه ، اینگرام و چارچوبی که در آن حافظه های مشابه با یکدیگر مرتبط هستند، طرحواره نامیده می شود. بنابراین وقتی مردم سعی می کنند همیلتون را به یاد بیاورند ، این امر باعث ایجاد ارتباط نورون ها با یکدیگر می شود و خاطرات روسای جمهور را با خود به همراه می آورد. (اگرچه این یک توضیح بیش از حد ساده است ، اما روند کلی را نشان می دهد.)

نکته قابل توجه

وقتی خاطرات به یاد می آیند ، به جای اینکه کاملاً به خاطر سپرده شوند ، تا حدی تحت تأثیر قرار می گیرند که در نهایت می توانند نادرست شوند. به این ترتیب حافظه غیرقابل اطمینان است و خطا پذیر نیست. مفاهیم مرتبط با حافظه به این احتمال منجر می شود که مشکلات مربوط به حافظه و نه جهان های متناوب، توضیحی برای اثر ماندلا باشند. در حقیقت ، تعدادی از زیرمجموعه های مربوط به حافظه وجود دارد که ممکن است در این پدیده نقش داشته باشد. در اینجا چند امکان برای بررسی وجود دارد:

تنظیم مجدد

تنظیم مجدد شامل مغز شما می شود و خلا هایی را که در خاطرات شما وجود ندارد پر می کند تا بیشتر درک شوند. این دروغ نیست، بلکه بیشتر به یاد جزئیاتی است که هرگز رخ نداده است. تنظیم سن با افزایش سن افزایش می یابد.

اطلاعات پس از رویداد

اطلاعاتی که پس از یک رویداد یاد می گیرید می تواند حافظه شما را از یک رویداد تغییر دهد. این شامل اطلاعات ظریف رویداد است و به توضیح اینکه چرا شهادت شاهدان عینی می تواند غیر قابل اعتماد باشد کمک می کند.

آغاز بکار

پرایمینگ عوامل منتهی به رویدادی را توصیف می کند که بر درک ما از آن تأثیر می گذارد. پرایمینگ (Primingibility) و فرض نیز نامیده می شود، تفاوت بین پرسش از قد کوتاه شخص در مقابل قد بلند است. گفتن: “ماشین مشکی رو دیدی؟” به جای “… ماشین سیاه؟” یک پیشنهاد ظریف ارائه می دهد که بر پاسخ و حافظه تأثیر می گذارد. در حقیقت حافظه ها اطلاعات آسیب پذیر ذخیره شده در مغز هستند که با گذشت زمان قابل تغییر هستند. در حالی که تصور می کنیم خاطرات ما دقیق است ، اما لزوماً اینگونه نیست.

تأثیر اینترنت و اثر ماندلا 

نقش اینترنت در تأثیرگذاری بر خاطرات توده ها را نباید دست کم گرفت. احتمالاً تصادفی نیست که توجه به اثر ماندلا در این عصر دیجیتال افزایش یافته است. اینترنت یک روش قدرتمند برای انتشار اطلاعات است و با این گسترش اطلاعات احتمال جذب باور های غلط و دروغ وجود دارد. سپس مردم شروع به ایجاد اجتماعات مبتنی بر این باطل ها می کنند و آنچه که در گذشته تصور می شد واقعی به نظر می رسد. در حقیقت ، در یک مطالعه گسترده بر روی بیش از 100000 داستان خبری مورد بحث در سراسر توییتر ، که طی یک دوره 10 ساله انجام شد ، نشان داد که کلاهبرداری ها و شایعات هر بار حدود 70٪ از حقیقت پیروز می شوند.

نکته قابل توجه

 نتیجه دستکاری یا رباتها – حسابهای تأییدشده واقعی افراد واقعی مسئول انتشار اطلاعات نادرست هستند. این تصور از سرعت انتشار اطلاعات نادرست در اینترنت می تواند به توضیح اثر ماندلا کمک کند. همانطور که هر شخصی با تجربه یا خاطره خود از یک واقعه زنگ می زند ، این خاطرات دروغین می تواند بر خاطرات افراد دیگر تأثیر بگذارد ، بنابراین آن ها را رنگ آمیزی می کند تا از همان طریق وقایع را به خاطر بسپارند. به عنوان مثال ، سندباد در دهه 1990 در فیلم های دیگر بازی کرد و در پوستر فیلم “Houseguest” از صندوق پستی ظاهر شد (این شبیه جن بود ، که می تواند ارتباط با فیلم “Shazaam” را توضیح دهد). سندباد همچنین برای یک رویداد که در دهه 1990 میزبان او بود ، مانند جن لباس می پوشید.

هنگامی که یک نفر از این فیلم “Shazaam” نام برد (احتمالاً در اینترنت) ، این خاطرات افراد دیگری را که سعی در یادآوری فیلم هایی داشتند که Sinbad از دهه 1990 ساخته بود ، تغییر داد. جوامع آنلاین این اطلاعات را گسترش می دهند تا زمانی که واقعی به نظر می رسد. این توضیح با شواهدی تأیید می شود که به خاطر سپردن مکرر چیزی اعتماد به نفس شما را در حافظه تقویت می کند حتی اگر با گذشت زمان نادرست تر شود. هرچه تعداد بیشتری از افراد جزئیات نادرستی ارائه می دهند، این موارد در خاطرات دیگران به عنوان واقعیت گنجانده می شوند و اعتقاد آنها به درست بودن آن ها تقویت می شود.

سخن آخر

در مورد اثر ماندلا، علیرغم شواهد معقول مبنی بر احتمال سقوط حافظه انسان ، بیش از نوعی جهان موازی در کار ، بحث های داغ ادامه می یابد. البته ما همه چیز را نمی دانیم. همانطور که حوادث بیشتری از اثر ماندلا ادامه می یابد ، شاید مطالعات بیشتری نیاز داشته باشد.

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا