تند خوانی چیست؟

تند خوانی یکی از بهترین مهارت های یادگیری در جوامع امروز است. شما کتاب های زیادی دارید که دوست دارید آن ها را مطالعه کنید، اما فقط وقت کافی ندارید. آیا دوست ندارید بدون به خطر انداختن میزان مصرف دانش خود ، سریع تر بخوانید؟ اینجاست که یک تکنیک ارزشمند یادگیری به شما کمک می کند. این تکنیک همان تندخوانی است. فرآیند تندخوانی بهترین مهارت برای یادگیری در سال 2020 شناخته شده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این روش شگفت انگیز، این مقاله را دنبال کنید. برای یادگیری هر چه بیشتر تکنیک های مطالعاتی می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده نمایید.

تند خوانی

تند خوانی چشم ها ، گوش ها ، دهان و مغز را درگیر می کند. تندخوانی حتی بیشتر از خواندن عادی این حواس را درگیر می کند زیرا شما حتی از بهترین و قدرتمندترین بخش از مغز و قسمت های یادگیری خود در حافظه استفاده می کنید. در ادامه آنچه که در هنگام خواندن سریع و تند خوانی در چشم ، گوش ، دهان و مغز شما جریان دارد را بررسی می کنیم.

دیدن، اولین قدم در تند خوانی

اولین قدم در خواندن هر چیزی دیدن کلمات است. اما وقتی می خوانید کلمات را در صفحه چگونه می بینید؟ قبل از دهه 1920، دانشمندان و محققان معتقد بودند که مردم هربار یک کلمه می خوانند. محققان اینگونه فکر می کردند که افراد هنگام مطالعه و برای خواندن ، چشمان خود را به سمت چپ و راست صفحه منتقل می کنند ، و کلمه ای را پشت سر کلمه قبلی می بینند. طبق این نظریه، خوانندگان سریع افرادی هستند که می توانند کلمات را سریع تر شناسایی و تشخیص دهند.

با این حال ، به جز خوانندگان ابتدایی ، همه توانایی دیدن و خواندن بیش از یک کلمه در یک زمان را دارند. همانطور که چشمان خود را در صفحه جابجا می کنید، با راهی متناسب و به سادگی در روند مطالعه شروع به جلو رفتن می کنید. شما در یک نگاه سریع از یک تا پنج کلمه را در ذهن خود قرار می دهید. سرعت خواندن بر اساس این نگاه های سریع است:

  • چندین کلمه را در یک نگاه می خوانید ، مگر اینکه با کلماتی روبرو شوید که نمی دانید یا قبلاً آن ها را نخوانده اید.
  • دید خود را گسترش می دهید تا بتوانید بسیاری از کلمات را در یک نگاه بخوانید و درک کنید.

سعی کنید دید خود را گسترش دهید تا به صورت عمودی و همچنین به صورت افقی متن ها را در صفحه بخوانید. علاوه بر در نظر گرفتن بیش از یک کلمه در یک خط از متن ، افراد دارای مهارت تند خوانی می توانند در یک نگاه به تنهایی کلمات را در دو یا سه خط مختلف بخوانند و درک کنند.

تند خوانی نوعی خوانش در سکوت است.

بسیاری از افراد ممکن است هنگام مطالعه کردن مطالب را با صدای بلند بخوانند. تند خوانی این مشکل را برطرف می کند. با این روش می توانید خواندن با صدای بلند را از بین ببرید. در مدرسه ، معلم به شما یاد داد که همیشه می توانید با صدا دادن به حروف و ترکیب حروف ، یک کلمه بخوانید و حق با او بود. توانایی صدا در آوردن کلمات یک مهارت اساسی برای خوانندگان مبتدی است. مشکلی که در روش خواندن با صدای بلند وجود دارد این است که سرعت شما را کم می کند.

شما نه با سرعتی که فکر می کنید بلکه با سرعتی که صحبت می کنید می خوانید. به صدا در آوردن کلمات برای خوانندگان مبتدی خوب است ، اما اگر می خواهید یک تندخوان باشید ، باید در بعضی مواقع صدا را کنار بگذارید. گفتن این کلمات ، حتی اگر آن ها را فقط در داخل ذهن خود نجوا کنید ، زمان بر و وقت گیر است.

چرا از روش تند خوانی استفاده کنیم؟

تند خوانی نه تنها یک فرآیند خواندن سریع است ، بلکه برای یادگیری نیز موثر است. این مهارت باعث صرفه جویی در وقت مطالعه شما می شود. این روند بدون اینکه اطلاعات را از بین ببرید اتفاق می افتد. همچنین ، ثابت شده است که تند خوانی حافظه را بهبود می بخشد. عملکرد مغز در هنگام تندخوانی بهبود می یابد ، که به خواننده اجازه می دهد اطلاعات بیشتری نسبت به قبل به خاطر بسپارد. از این رو اطلاعات با سرعت و کارآیی بیشتری در مغز پردازش می شوند. ممکن است باور این قضیه کمی برایتان سخت باشد. اما این روش منجر به بهبود تمرکز نیز می شود. از آنجایی که مغز در هنگام سریع خواندن اطلاعات زیادی دریافت می کند ، حواس پرتی نیز به مراتب کمتر است چرا که تمرکز مغز فقط بر روی مطالعه وجود خواهد  داشت.

از آنجایی که مغز یک عضله است ، روند تندخوانی به عنوان یک تمرین عمل می کند. درست مثل بقیه عضلات ، مغز شما نیز برای تقویت نیاز به ورزش دارد.

مغز متمرکز به معنای بهبود تفکر منطقی است. همانطور که مغز شما به دریافت و سازماندهی بسیاری از اطلاعات خیلی سریع عادت می کند ، روند تفکر شما سریع تر می شود. به محض اینکه مسئله ای در ذهن شما به وجود بیاید، مغز شما به سرعت راه حل های پیشنهادی  را در کنار هم قرار می دهد. شما قادر خواهید بود اطلاعات ذخیره شده را بازیابی کنید ، به همبستگی ها پی ببرید و راه حل های جدیدی بیابید. همه اینها در عرض چند ثانیه اتفاق می افتد. اگر تمایل به یادگیری دقیق تند خوانی دارید می توانید از متخصصان مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره کمک بگیرید. شما می توانید با مراجعه حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی دقیق ترین همیاری ها را دریافت کنید.

مزایای تند خوانی

تند خوانی مزایای بسیار زیادی دارد و می تواند منجر به موفقیت بیشتری در زندگی شود. مزایای تند خوانی را در ادامه بیان می کنیم.

  • با داشتن مغز سالم ، می توانید در سایر قسمت های زندگی خود نیز انتظار چیزهای بهتری را داشته باشید. افزایش عزت نفس فقط یکی از آن ها است.
  • همانطور که اطلاعات را با سرعت بیشتری درک می کنید ، فرصت های بیشتری را در اطراف خود کشف خواهید کرد.
  • با توانایی درک عمیق اطلاعات در مدت زمان کوتاه تر ، سطح اعتماد به نفس شما به سرعت رشد می کند.

علاوه بر این ، تمام مزایای ذکر شده شما را از استرس خلاص می کند. با تمام این مزایا ، سلامتی عاطفی شما از همیشه سالم تر خواهد بود. از آنجا که مغز شما یاد می گیرد به طور موثر مشکلات را حل کند ، استرس کمتری خواهید داشت.  تندخوانی منجر به سبک زندگی آرام و بدون تنش در شما می شود.

چگونه مهارت تند خوانی را یاد بگیریم؟

از کلماتی که قبلا آن ها را خوانده اید چشم پوشی کنید.

کلماتی را که قبلاً خوانده اید پوشش دهید. هنگام خواندن ، چشمان شما اغلب به کلمات قبلی بازمی گردند. بیشتر اوقات ، این حرکات کوتاه هستند که احتمالاً درک را بهبود نمی بخشند. بعد از خواندن کلمات ، برای پوشاندن کلمات از کارت شاخص استفاده کنید و به خود آموزش دهید که از این عادت زیاد استفاده نکنید. این “عقبگردها” وقتی اتفاق می افتد که شما نتوانسته اید چیزی را بفهمید. اگر چشمان شما چندین کلمه یا خط به عقب پرش می کند ، نشانه این است که ممکن است لازم باشد سرعت خود را کاهش دهید.

همزمان با حرکات چشم هایتان کلمات را درک کنید.

هنگام خواندن ، چشمان شما تند و تیز حرکت می کنند ، روی برخی از کلمات متوقف می شوند و از برخی دیگر رد می شوند. فقط وقتی متوقف می شوید می توانید بخوانید. اگر یاد بگیرید که در هر خط حرکت کمتری انجام دهید ، خیلی سریع تر می خوانید. اما مراقب باشید. تحقیقات نشان می دهد محدودیت هایی  وجود دارد که خوانندگان خصوصا افرادی که به زبان های دیگر مطالعه می کنند، می توانند همزمان ببینند:

  • می توانید هشت حرف را در سمت راست موقعیت چشم خود بخوانید ، اما فقط چهار حرف را در سمت چپ قرار دهید. این تقریباً دو یا سه کلمه در یک زمان است. خوانندگان عادی کلمات را در سطرهای دیگر پردازش نمی کنند. آموزش دادن به خود برای عبور از خطوط و درک آنها بسیار دشوار است.

سعی کنید روی حرکت چشمان خود هنگام مطالعه تمرکز کنید.

مغز شما بر اساس طولانی یا آشنا بودن کلمات بعدی ، به طور معمول تصمیم می گیرد که کجا چشم خود را حرکت دهد. اگر به چشمان خود آموزش دهید تا در عوض به مکان های خاصی از صفحه منتقل شوند ، می توانید سریع تر بخوانید. برای این روش تمرین های مختلفی نیز وجود دارد.

سرعت خواندن خود را تنظیم کنید.

سرعت خود را سریع تر از آنچه می توانید درک کنید تنظیم کنید. بسیاری از برنامه ها ادعا می کنند که با آموزش رفلکس ها ، سرعت خواندن را افزایش می دهند و سپس تمرین می کنند تا مغز بتواند عقب بیفتد. این به طور کامل بررسی نشده است. مطمئناً سرعت حرکت شما در متن را افزایش می دهد ، اما ممکن است کم تر موارد را درک کنید. اگر می خواهید سرعت زیاد خواندن را دنبال کنید ، این کار را امتحان کنید و ممکن است بعد از چند روز تمرین بیشتر بدانید.

برای خود هدف تعیین کنید.

به جهت تند خوانی برای خود اهداف تعیین کنید. اگر روزانه یک یا چند مورد از این تمرینات را تکرار کنید ، سرعت مطالعه باید بهبود یابد. بسیاری از افراد پس از گذشت چندین هفته می توانند سرعت خواندن خود را دو برابر کنند. برای خود انگیزه ای برای ادامه تمرین ایجاد کنید:

  • 200–250 کلمه در دقیقه سرعت خواندن مورد انتظار برای افراد 12 سال یا بالاتر است.
  • 300 کلمه در دقیقه سرعت خواندن یک دانشجوی متوسط ​​دانشگاه است.

در نهایت با انجام دادن تمام این راه حل ها و نکات گفته شد در مورد تند خوانی می توانید روند مطالعه خود را سریعتر کنیدو در نهایت یادگیری خود را بهبود بخشید.

منابع
lifehack.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا