عدم تمرکز در مطالعه

عدم تمرکز در مطالعه باعث می شود تا مشکلاتی پدید آید. همه ی افراد هر از گاهی در مطالعه کردن به مشکل می خورندو عدم تمرکز در مطالعه دارند. غلبه بر این چالش ها همه برخی از فرایند یادگیری هستند، خصوصا زمانی که کار زیادی برای بررسی و مطالعه داشته باشید. این موارد از مشکلات موقت یا مسائلی حاد مانند کمبود انگیزه یا خلاقیت کم متغیرند. این ها باعث می شوند حس کنید که فعالیت های فوق برنامه به شما قدرت می دهند تا بر این مشکلات غلبه یابید.

اما چیز مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که این ها با داشتن گرایشی مثبت قابل حل هستند. در این مقاله ما برخی از متداول ترین مشکلات مطالعه در دانش اموزان را بررسی می کنیم، مشکلاتی که می توانند روی مطالعه ی ان ها اثر گذاشته و باید استراتژی هایی برای برخورد با آن ها پیدا کرد.

انگیزه ی کمی برای انجام کارها دارید.

عدم تمرکز در مطالعه | مرکز مشاوره همکده

داشتن مشکلات در خواب می توانند اثرات مخربی روی انگیزه ی شما داشته باشند.

انگیزه ی کم یکی از بزرگترین مشکلاتی است که در طول تحصیل ممکن است با آن مواجه شوید. بدون انگیزه ی درونی کافی، گذراندن حجم زیادی از کارها نیاز به قابلیت ها و تلاش زیادی دارد و این کار برای شما غیرممکن به نظر خواهد رسید. کلید درک انگیزه ی کم حدس زدن دلایلی است که پشت این موضوع وجود دارد. این دلایل برای همه ی افراد لزوما یکسان نیستند. انگیزه ی کم ممکن است برای برخی موضوعات خاص باشد یا برای همه چیز. برخی از متداول ترین علل عبارتند از:

  • معلم خود در موضوع خاصی را دوست ندارید.
  • از شکست خوردن ترسیده و نگران آن هستید.
  • چیزهای بهتر و جالب تری برای انجام دادن دارید.
  • شما خسته اید و استرس دارید و کار زیادی بر عهده تان است.
  • در بهترین از وضعیت از سلامت نبوده یا خواب کافی نداشته اید.
  • موضوع مورد نظر از دید شما کسل کننده است یا بنا به دلایل مشابه از انجام ان لذت نمی برید.
  • اتفاقات دیگری در زندگی شما افتاده است، و این یعنی مطالعه کردن برای شما در حال حاضر اهمیت زیادی ندارد.

آیا این ها تمام انگیزه ی مورد نیاز شما هستند؟

آیا هریک از مشکلات گفته شده را در خودتان تشخیص داده اید؟ بسیاری از این مشکلات خاص را در ادامه برای شما توضیح داده ایم، به همراه گام هایی مشخص برای غلبه بر علل احتمالی و برداشتن گام های عملی برای مبارزه با انگیزه ی کم.

چیزهای زیادی حواس شما را پرت می کنند.

عدم تمرکز در مطالعه | مرکز مشاوره همکده

همیشه چیزی هست که حواس شما را پرت کند و باعث عدم تمرکز در مطالعهشود.

محرک های بیرونی زیادی هستند که باعث می شوند پرت بودن زیاد حواس دانش اموزان چیز عجیبی نباشد. رسانه های اجتماعی، دوستان، تلفن، تلویزیون، بازی های کامپیوتری و موارد دیگر همه در کاهش توانایی دانش آموزان روی تمرکز در مطالعه نقش دارند.

ایجاد محیط مناسب برای یادگیری باید راه حل ساده ای باشد که به شما کمک می کند بر قدرت تمام این عوامل پرت کننده ی حواس غلبه یابید. چیزهایی که می دانید شما را ضعیف می کنند را از محیط حذف کنید. این ها می توانند شامل تلفن، اینترنت، تلویزیون و… باشند. اگر برای نوشتن گزارشات به کامپیوتر نیاز دارید سعی کنید از برنامه ای استفاده کنید که تمام صفحه را با کار شما بپوشاند.

اگر حس کردید مطالعه در خانه برای شما غیرممکن است، زیرا چیزهای زیادی برای پرت کردن حواستان وجود دارد، جای دیگری را امتحان کنید. کتابخانه می تواند گزینه ی مناسبی باشد.

در تمرکز کردن مشکل دارید.

کمی هوای تازه می تواند به تمرکز شما کمک کند. حتی با حذف کردن عوامل حواس پرتی تمرکز می تواند بازهم برای شما مشکل باشد. این مورد نه تنها ممکن است بلکه بسیار متداول می باشد. همه ی ما در این شرایط بوده ایم، به یک صفحه خیره شده ولی نمی توانیم شروع به خواندن کرده و ذهنمان گیج شده است. شاید ببینید در بین درس سراغ گوشی تان رفته اید. این یک علامت واضح است که نیاز به برداشتن گام هایی بیشتر برای بهبود سطح تمرکز خود دارید.

مانند انگیزه ی کم، مشکل در تمرکز کردن می تواند بر اثر مشکلات متعددی ایجاد شده باشد. اگر به خاطر چیزی که در ذهنتان است نمی توانید تمرکز کنید باید قبل از شروع کار ان را از ذهنتان پاک کنید، در غیر این صورت کارتان را خراب خواهد کرد.

نکته مهم در عدم تمرکز در مطالعه

می توانید مشکلات خود را روی یک کاغذ نوشته یا با کسی در مورد آن حرف بزنید. به یک پیاده روی کوتاه رفته یا کمی روزش کنید تا بتوانید قبل از شروع کار ذهنتان را خالی کنید. اگر یک مشکل شخصی بزرگتر دارید می توانید با مشاور مدرسه ی خود در مورد آن حرف بزنید یا از یک فرد متفاوت و مدیر برای کمک به حل مشکل خود بهره ببرید.

یک دلیل احتمالی دیگر برای کمبود تمرکز این است که کارهای زیادی مقابل خود دارید و نمی دانید از کجا باید شروع کنید. یک راه خوب برای مبارزه با این مشکل شکستن کارها به موارد کوچکتر و کارهایی قابل مدیریت است. برای مثال به جای اینکه تمام کارتان را جلوی خود بگذارید کارهایتان را به چیزهایی کوچکتر تقسیم کنید، اهدافی ساده تر و البته قابل دست یابی تر.

در نهایت ممکن است چیزی مانند مشکل در تمرکز در نتیجه ی کار کردن خیلی سخت باشد. اگر برای زمان زیادی خودتان را حبس کرده و استراحت کافی نداشته باشید سعی کنید به خودتان زمانی برای استراحت کردن بدهید. بعد از برگشت به محیط کار احساس سرحال بودن داشته و بهتر می توانید تمرکز کنید.

عدم تمرکز در مطالعه | مرکز مشاوره همکده

در به یاد آوردن حقایق مشکل دارید.

یک شکایت متداول در بین دانش اموزان در هر سن در طول تحصیل مشکل در به یاد اوردن تمام اطلاعات لازم برای پاسخ دادن به سوالات امتحان است. مطالعه کردن یک موضوع خود به تنهایی کار سختی است اما وقتی مجبور باشید چند موضوع مختلف را بخوانید به یاد اوردن تمام موضوعات و نمودارها کاری دشوارتر خواهد بود. یادگیری موضوعات در همان ابتدا به شما در امتحان نهایی کمک خواهد کرد اما اگر واقعا در به یاد اوردن اطلاعات مشکل دارید ترفندهای تقویت ذهنی می توانند به شما کمک کنند.

عدم تمرکز در مطالعه – از موضوعی که مطالعه می کنید لذت نمی برید.

عدم تمرکز در مطالعه | مرکز مشاوره همکده

اگر فردی هستید که به ریاضی و علوم علاقه دارید شاید در یادگیری درس های موسیقی مشکل داشته باشید اما در حقیقت باید بدانید بسیاری از ریاضی دانان در موسیقی نیز تبحر بالایی دارند.

در یک مرحله از فرایند یادگیری این احتمال وجود دارد با موضوعی مواجه شوید که ان را دوست ندارید. چه علت این باشد که این موضوع از نظر شما کسل کننده است یا حس می کنید نمی توانید به اندازه ی کافی در ان خوب باشید، و یا به نظذتان موضوع بی فایده ای است که در آینده هیچ استفاده برای شما نخواهد داشت و یا به هر علتی از این درس تنفر دارید، این عدم علاقه می تواند تاثیر بزرگی روی موفقیت شما در ان موضوع داشته باشد. دوست نداشتن معلم یک درس یا داشتن معلم هایی بدون خلاقیت می توانند خود باعث ایجاد عدم علاقه به درسی شوند.

نکته مهم درباره عدم تمرکز در مطالعه

یک تغییر در ذهنیت برای غلبه بر این مشکل ضروری است. شما باید بتوانید تصویر بزرگتری از مشکل خود ببینید و متوجه باشید مشکل شما چگونه در این قاب می گنجد. برای شروع نیازی نیست حتما در این درس نمره ی بدی گرفته باشید. شما به یک نمره ی خوب برای رسیدن به رتبه ی اول نیاز دارید. داشتن اهدافی طولانی مدت در ذهنتان می تواند به شما کمک کند اما فکر کردن در مورد علت مطالعه کردن این موضوع درسی می تواند الهام بخش تر باشد.  فکر کردن در مورد اهمیت مطالعه ی این موضوع و خوب بودن دانش کلی آن می تواند به شما کمک کند.

منابع درست کافی در اختیار ندارید.

اغلب این ساده تری مشکل در لیست عدم تمرکز است که می توانید ان را حل کنید. تجهیزات مانند یک لپ تاپ جدید و… موضوعی است که باید در مورد آن با والدین خود صحبت کنید. در صورت نیاز باید والدین خود را قانع کنید که این وسایل به روال مطالعه ی شما کمک می کنند.

در مدیریت زمان خود مشکل دارید.

عدم تمرکز در مطالعه | مرکز مشاوره همکده

دریافت مهارت های مدیریت زمان در طول دوران مدرسه به طور قابل توجهی برای شما مفید خواهد بود. 

نکته ی نهایی که در این بین باید از ان استفاده کنید اینکه: بسیاری از مشکلاتی که در مورد آن در این مقاله با یکدیگر صحبت کردیم می تواند با دریافت ذهنیتی درست به خوبی بر ان غلبه یافت. یک گرایش ذهنی مثبت تاثیر زیادی در کمک به شما برای برگشت به مسیر درست خواهد داشت، حتی اگر موضوع مشکلاتی در مطالعه باشد که با آن درگیر هستید. اگر در یک مشکل در سبک مطالعه ی خود گیر افتاده اید کمی برای آن زمان بگذارید، ذهن خود را خالی کرده و روش تفکر خود در مورد مطالعه تان را تغییر دهید. این کار برای شما تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
oxford-royale.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا