تاثیر مدیریت زمان بر مطالعه

تاثیر مدیریت زمان بر مطالعه اهمیت زیادی دارد. در دنیای مدرن ، زمان به عنوان کالایی غیرقابل تقسیم و قابل استفاده تلقی می شود. از این رو می توان گفت که اهمیت زمان در ساختار های مختلف زندگی بخصوص تاثیر مدیریت زمان بر مطالعه، قابل رویت است. تمام منابع مادی و انسانی موجود در سازمان ها می توانند در طول زمان افزایش یافته و با گذشت زمان تغییر شکل دهند. اما تنها دارایی غیر قابل تغییر یا خرید یا ذخیره سازی ، خود زمان است. راز دستیابی به موفقیت در زندگی مدیریت موثر این منبع اساسی است که همه به طور مساوی دارند. تأکید کافی بر برنامه ریزی زمانی می تواند در مسیر زندگی با اهمیت بسیاری همراه باشد. اگرچه استفاده اثر بخش و ویژه از زمان با توجه به وظایف انجام شده متفاوت است.

افزایش بیشتر سطح دانش و مهارت های مورد انتظار از معلمان و دانش آموزان ، ضرورت برنامه ریزی زمان را بیشتر می کند. راه موفقیت در زندگی اجتماعی از طریق کار موثر و کارآمدی که فقط از طریق مدیریت زمان امکان پذیر است ، می گذرد. فضای رقابتی که امروز در آن زندگی می کنیم مردم را از همان ابتدای تحصیلات ابتدایی ترغیب می کند تا زمان را به طور موثر برنامه ریزی و مدیریت کند. به همین دلیل ما بر آن شدیم تا به بررسی تاثیر مدیریت زمان بر درس خواندن بپردازیم. اگر نمی دانید چطور می شود زمان را مدیریت کرد، توصیه ما مراجعه به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره می باشد. شما می توانید از خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده کنید.

تاثیر مدیریت زمان بر مطالعه یعنی چه؟

مدیریت زمان به معنای حداکثر استفاده از زمان برای بهره وری و دستیابی به هدف است. این روند مربوط به مدیریت کار ها با برنامه ریزی ، سازماندهی و اجرای پیشرفته برای دستیابی به اهداف نهایی آن ها است. زمان احتمالاً با ارزش ترین دارایی است که در دسترس گروه های مختلف مردم و سازمان ها قرار گرفته تا روند مدیریت زمان و سهم فعالیت فرد در موفقیت زندگی شخصی و شغلی مشخص شود. با این حال، مانند هر دارایی دیگر ، اگر همراه با اعتبار و برنامه ریزی نباشد، ممکن است هدر رود. مدیریت زمان مربوط به کشف و بکارگیری موثرترین روش استفاده از هر بخشی در زمان مورد نیاز است. در ذات انسان است که برای علاقه و آسانی شخصی خود وقت تلف کند. عمونا افراد وقت را تلف می کنند تا از کار و مسئولیت در هر بخش زندگی جدا شوند.

تاثیر مدیریت زمان بر مطالعه و درس خواندن چه مفهومی دارد؟

مدیریت زمان فرایند برنامه ریزی و کنترل میزان زمان صرف شده برای یک فعالیت خاص برای افزایش اثربخشی یا کارایی است. می توانیم ببینیم که مدیریت زمان به معنای تصمیم گیری در مورد اولویت های یک کار است. در کتاب مهارت های موفقیت تحصیلی ، کارلا کروتسینگر مدیریت زمان موثر را به عنوان یک فرآیند تعریف کرده است. این فرایند به شرح زیر است:

  • تعیین اهداف
  •  اولویت بندی  اهداف
  • تصمیم گیری در مورد اختصاص زمان به یک کار خاص
  • تنظیم برنامه ها با تغییر آن ها
  • مرور منظم هدف و اولویت ها
  • مشاهده نتایج

معلمان نقش اساسی در پیشرفت تحصیلی یادگیرنده دارند. آن ها دانش آموزان، سایر معلمان، مدیران مدارس، خانواده ها و اعضای جامعه را برای تقویت موفقیت در یادگیری و رشد سالم فراگیران خود به هم پیوند می دهند. ماهیت این تعامل در بین ذینفعان مختلف بسته به هدف معلم و نیاز های فراگیران آن ها متفاوت است. به همین دلیل یک معلم باید بتواند در روند تحصیلی از فرایند های مدیریت زمان بهترین استفاده را ببرد.

تاثیر مدیریت زمان بر مطالعه چه کمکی به روند درس خواندن می کند؟

نکات مدیریت زمان برای یادگیری و مطالعه بسیار جذاب است.  استفاده از مدیریت زمان برای بهبود مهارت های مطالعه اهمیت زیادی دارد. بیشتر دانش آموزان هر ترم جدید مدرسه را با انتظارات زیادی شروع می کنند. آن ها تصور می کنند که در تحصیل و کار در مدرسه موفق هستند اما نمی توانند یک برنامه دقیق و اصولی تنظیم کنند یا روال عادی ایجاد کنند که به آنها کمک کند به موفقیت علمی برسند. به نظر می رسد روز ها و ساعت های زیادی در اختیار است اما اگر توجه نکنید، پایان ترم قبل از اینکه بدانید فرا می رسد و شما را غافلگیر می کند. برای رسیدن به موفقیت تحصیلی ، باید زمان مطالعه خود را به صورت روزانه ، هفتگی و ترمیک با دقت مدیریت کنید. در ادامه استراتژی مدیریت زمان برای بهبود روند تحصیلی ارائه شده است.

تهیه تقویم مدت دار برای دیدن تاثیر مدیریت زمان 

در شروع هر ترم جدید ، قبل از اینکه به شدت درگیر تحصیل یا فعالیت های دیگر شوید، تقویمی تهیه کنید که کل دوره را در بر بگیرد. تقویم ساخته شده شما می تواند مانند یک تقویم منظم ماهانه به نظر برسد یا می تواند قالب دیگری را به کار ببرد. هر قالبی را که انتخاب کنید، تقویم تحصیلی شما باید موارد زیر را در خود داشته باشد:

  • تکالیف با موعد مقرر
  • آزمایشات با تاریخ آن ها
  • تمام فعالیت های مدرسه
  • کلیه فعالیت های خارج از مدرسه و فوق برنامه

 یک برنامه هفتگی تهیه کنید.

بر خلاف تقویم ترم، که به طور کامل در ابتدای هر ترم برنامه ریزی شده است ، برنامه هفتگی شما در ابتدای هر هفته جدید آماده می شود. هر جمعه بنشینید و برنامه هفتگی خود را آماده کنید. اگرچه برنامه هفتگی خود را هر جمعه آماده می کنید، اما باید در طول هفته و حضور موارد جدید، برنامه خود را به روز کنید. برای تهیه برنامه هفتگی خود موارد زیر را انجام دهید:

  • هر کلاسی را که هر روز هفته دارید در تقویم خود بنویسید.
  • به تقویم ترم خود نگاهی بیندازید و موارد تقویم هفتگی خود را که باید تکمیل شوند یا در آن هفته اتفاق می افتد ، یادداشت کنید (به عنوان مثال تکالیف ، آزمون ها ، رویدادها و غیره)
  • برگردید و تمام یادداشت های کلاس و برنامه خود را از هفته قبل مرور کنید تا ببینید آیا چیز جدیدی برای این هفته وجود دارد یا خیر.
  • فعالیت های خارج از مدرسه و فوق برنامه را که در هفته آینده در آن شرکت می کنید به برنامه هفتگی خود اضافه کنید.
  • روز و ساعت هر تکلیف ، جلسه مطالعه ، گروه کاری یا پروژه ای را که در طول هفته انجام می دهید یادداشت کنید. این موارد ممکن است زمان عصر، بعد از مدرسه یا در طول مدرسه اتفاق بیفتد.

 یک برنامه روزانه تهیه کنید.

شما فکر می کنید یک تقویم مدت دار و یک برنامه هفتگی برای مدیریت موثر وقت شما کافی است، اما اینطور نیست. شما باید یک برنامه روزانه تهیه کنید. هر شب، یک برنامه روزانه برای روز بعد مدرسه آماده کنید. در کنار هر مورد یک علامت بزنید تا بعد از تکمیل پر شود. برای تهیه برنامه روزانه خود موارد زیر را انجام دهید:

  • از برنامه هفتگی خود که باید برای روز آینده انجام دهید، اطلاعات مورد نظر را یادداشت کنید.
  • از برنامه روزانه قبلی خود همه مواردی را که کامل نشده و باید روز بعد تکمیل شود ، یادداشت کنید.
  • برنامه روزانه خود را برای روز جاری بررسی کنید تا ببینید آیا فعالیت های دیگری در مدرسه وجود دارد که باید برای روز بعد آن ها را اضافه کنید.
  • فعالیت های دیگری را که باید در برنامه روز آینده شما گنجانده شود، از برنامه هفتگی خود وارد کنید.

زمان بندی جز به جز

در نهایت متوجه خواهید شد که یکی از کلید های مدیریت موثر زمان مطالعه شما این است که با تصویر بزرگ شروع کنید و سپس به جزئیات بپردازید. تقویم اصطلاحات شما جهت دستیابی به تصویر کلی تحصیلی است و دستورالعمل ارائه می دهد. برنامه های هفتگی و روزانه شما جزئیات مورد نیاز برای انجام هر کاری را در تقویم ترم ارائه می دهد و به شما این امکان را می دهد که اهداف ترم خود را ریز کرده و هر روز انجام دهید.

استفده از سایر مهارت ها در تاثیر مدیریت زمان بر مطالعه

هنگامی که یک تقویم ترم ، برنامه هفتگی و برنامه روزانه ایجاد کردید، چندین استراتژی دیگر وجود دارد که به شما کمک می کند کار های بیشتری را انجام دهید و از زمان خود به طور موثر استفاده کنید. این موارد عبارتند از:

تکالیف خود را در اولویت قرار دهید.

 با پیشرفت در تحصیل، خواهید دید که مباحث مطالعه پیچیده تر شده، بار کار بیشتر و مطالب چالش برانگیز تر است. وقتی وارد دانشگاه می شوید، در طول روز وقت کافی برای انجام همه کار ها وجود ندارد. این عادت را در خود ایجاد کنید که ابتدا مطالعه تان را با دشوار ترین یا مهم ترین موضوع یا کار شروع کنید. در ابتدا مقابله با سخت ترین موضوعات، در حالی که هنوز شاداب و پرانرژی هستید، ادامه مطالعه را بسیار راحت تر می کند.

یک فضای مطالعه اختصاصی پیدا کنید.

 بعضی از دانشجویان 20 دقیقه اول وقت مطالعه خود را فقط به دنبال جایی برای مطالعه می گذرانند. نکته کلیدی در مدیریت زمان مداوم، یافتن فضای مطالعه اختصاصی و عاری از حواس پرتی است که بتوانید در آن تمرکز کنید. اگر می خواهید فضای مطالعه خود را تغییر دهید، مشکلی نیست، فقط مطمئن شوید که یک فضای مطالعه مناسب پیدا کرده و به آن پایبند باشید.

بلوک هایی برای زمان مطالعه ایجاد کنید.

نه تنها باید یک فضای مطالعه اختصاصی داشته باشید ، بلکه باید زمان مطالعه اختصاصی نیز داشته باشید. بلوک های مطالعاتی حدود 40 تا 50 دقیقه ایده آل است. اما این زمان ممکن است طولانی تر یا کوتاه تر هم باشد که بستگی به سوژه مطاعاتی و توانایی تمرکز شما خواهد داشت. اشکالی ندارد که در میان بلاک های خود برای یک میان وعده استراحت کنید یا اینکه فقط بلند شوید و قدم بزنید. اما حتماً به محل تحصیل خود برگردید.

فعالیت ها را برای بعد از کار در مدرسه برنامه ریزی کنید.

یکی از سخت ترین و در عین حال مهمترین عناصر مدیریت زمان موثر این است که کار مدرسه خود را در اولویت قرار دهید. ممکن است شما کار های مدرسه را قبل از خواب انجام دهید اما این روش درست نیست. کار های مدرسه خود را در اسرع وقت به پایان برسانید. به تعویق انداختن فعالیت های با اهمیت کمتر تا بعد از اتمام کار مدرسه به شما امکان می دهد در مسیر خود باشید و بر روی فعالیت های “سرگرم کننده” خود تمرکز کنید بدون اینکه فشار مدرسه در کار باشد.

از منابع مفید استفاده کنید.

 ضرب المثل قدیمی می گوید، اگر در ابتدا موفق نشدید ، سعی کنید ، سعی کنید و دوباره امتحان کنید. اگرچه برای بسیاری از موقعیت های زندگی مفید است ، اما همیشه بهترین فلسفه نیست. وقتی که شما در مدیریت زمان ضعیف هستید و نمی توانید شیمی خود را هم بفهمید شاید تکرار اثری نداشته باشد. با پیشرفت در دوره راهنمایی ، دبیرستان و سپس تحصیل در دانشگاه ، عاقلانه است که برای کمک به خو در روند یادگیری ، به کمک ، تخصص و دانش دیگران اعتماد کنید. دوستان، مربیان، گروه های مطالعاتی و حتی اینترنت منابع مفیدی برای مقابله با موضوعات پیچیده و استفاده بهینه از وقت هستند.

به یک گروه مطالعه بپیوندید.

 گروه های مطالعه مزایای متعددی را به دانشجویان ارائه می دهند که حداقل آن ها توانایی پوشش سریع تر مطالب است. کار در یک گروه مطالعه امکان تحقیق و یادگیری سریع در مورد موضوعات مختلف را فراهم می کند. در این روش به هر یک از اعضا موضوعی اختصاص داده می شود و سپس خلاصه ای برای گروه ارائه می شود. تاثیر مدیریت زمان بر مطالعه با این راه زیاد می شود.

ورزش کنید درست بخورید و به اندازه کافی بخواب.

 بله حتما این موارد قبلاً شنیده اید ، اما اجازه دهید دوباره آن را بگوییم. ورزش کنید، درست غذا بخورید و خوب بخوابید. اگر در اوج شرایط روحی و جسمی خود نباشید ، قادر به تمرکز و تسلط بر مطالب نخواهید بود. همچنین انرژی و استقامتی برای اتمام کارآمد دروس نخواهید داشت. یک ساعت زودتر رفتن به رختخواب می تواند تغییراتی در توانایی شما در استفاده بهینه از وقت شما ایجاد کند.

انعطاف پذیر باشید.

 نمی توانید برای همه چیز برنامه ریزی کنید. موانع پیش بینی نشده قطعاً ظاهر می شوند. بنابراین بر این اساس برنامه ریزی کنید و انعطاف پذیر باشید. فقط باید مطمئن شوید که در اسرع وقت به مسیر خود برگردید و برنامه ماهانه ، هفتگی و روزانه خود را داشته باشید.

منابع
freespiritpublishingblog.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا