نکاتی برای داشتن مطالعه موثر

به طور کلی چگونگی مطالعه کردن و یا درس خواندن برای یادگیری بهتر می‌تواند برای تمامی افراد مخصوصاً دانش‌آموزان و دانش‌جویان بسیار مفید باشد. در کنار شرایط محیطی که می‌تواند در یادگیری بهتر به شما کمک کند. رعایت برخی نکات نیز توسط خود فرد می‌تواند مزایایی چون کاهش پیدا کردن زمان مطالعه و افزایش میزان یادگیری و ماندگاری مدت زمان بیشتر مطالب در حافظه و همچنین آسانتر شدن بخاطر سپردن اطلاعات در ذهن را برای فرد داشته باشد. در ادامه به بررسی برخی نکات برای کمک به رسیدن به این مهم می‌پردازیم. نکاتی برای داشتن مطالعه موثر در ادامه بیان شده است.

مدت مطالعه و استراحت خود را مدیریت کند.

مطالعه طولانی مدت و بدون در نظر گرفتن زمانی ما بین آن برای استراحت، باعث می‌شود یک حجم زیاد از اطلاعات را بدون طبقه بندی وارد مغز خود کرده و احتمال فراموش کردن آن بسیار زیاد است. یک پیشنهاد مناسب برای بهبود یادگیری و فراگرفتن بهتر مطالعات خود، مطالعه به مدت 20 الی 50 دقیقه و همچنین استراحت دادن به ذهن خود به مدت 5 تا 10 دقیقه است. در زمان استراحت شما می‌توانید به انجام حرکت کششی یا نرمش بپردازید. توصیه‌ای که بسیار مهم است در زمان استراحت نباید به مطالعه بپردازید.

در زمان استراحت توجه داشته باشید از انجام کارهایی که باعث بروز خستگی فیزیکی در شما می‌شود اجتناب کنید.

نکاتی برای داشتن مطالعه موثر – مکان مناسب برای مطالعه فراهم کنید.

نکاتی برای داشتن مطالعه موثر

شاید برخی افراد در مکان‌های پر سر و صدا و شلوغ هم بتوانند مطالعه کنند. ولی توصیه می‌کنیم مکان مطالعه باید به گونه‌ای باشد که فضا و حس مطالعه را به شما انتقال دهد و آرام و ساکت باشد.

ممکن است برخی عادت به مطالعه همراه با شنیدن صدای موسیقی داشته باشند که به این افراد توصیه می‌‎کنیم. اگر می‌خواهند با صدای موسیقی به مطالعه بپردازند از موسیقی های بدون کلام استفاده کنند.

تغذیه مناسب در هنگام مطالعه

تغذیه مناسب برای بهبود تمرکز و عملکرد مغز و یادگیری بهتر یکی از اقدامات ضروری برای داشتن مطالعه موثر است. همچنین مطالعه کردن به دلیل گرفتن انرژی بسیار از فرد موجب گرسنگی خواهد شد. بنابراین برای جبران گرسنگی و کمبود انرژی، نیاز به مصرف مواد غذایی مناسب خواهند داشت. که برخی از نکات موثر در این مورد عبارتند از:

  • قبل و بعد از مطالعه سعی کنید از غذاهایی که حاوی فسفر و کلسیم هستند مصرف کنید. که در برخی از مواد غذایی مانند شیر، تخم مرغ، گردو، کنجد، جوانه گندم، گردو، فندق وجود دارد.
  • از قندهای طبیعی که در مواد غذایی مانند عسل، انجیر، کشمش و … وجود دارد. برای بهبود سطح گلوکز یا قند خون استفاده کنید تا مانع از کاهش تمرکز در شما نشود.
  • از مصرف غذاهای سنگین قبل از مطالعه اجتناب کنید. زیرا به دلیل افزایش جریان خون به سمت دستگاه گوارش مانع از رسیدن خون کافی به مغز و در نتیجه اکسیژن رسانی به سلول‌های مغزی شده و در قدرت تمرکز و توان ذهنی تاثیر منفی خواهد داشت.
  • برای بهبود و حفظ سطح انرژی خود دو میان وعده را در کنار سه وعده‌ی اصلی غذایی خود داشته باشید. میان وعده‌ها باید حاوی پروتئین کافی و کربوهیدرات‌های کمپلکس باشد تا سطح قند خون شما حفظ شده و از بروز احساس خستگی دور بمانید.
  • برای مطالعه نه گرسنه باشید و نه سیر. قبل از شروع یک لیوان آب میوه را می‌توانید به همراه یک بیسکوییت شیرین میل کنید.

نکاتی برای داشتن مطالعه موثر – از حواس پرتی هنگام مطالعه بپرهیزید.

نکاتی برای داشتن مطالعه موثر

در هنگام مطالعه مراقب باشید تمرکز خود را از موضوع از دست ندهید، اگر طی مطالعه متوجه شدید نمی‌توانید تمرکز کرده و ذهنتان دچار انحراف از موضوع اصلی می‌شود لحظه‌ای مطالعه را قطع کرده و مسائلی را که ذهن شما را از موضوع مورد مطالعه منحرف می‌کند را نوشته تا در زمان دیگری به آن‌ها رسیدگی کنید.

شما می‌توانید از روش دیگری نیز برای این منظور استفاده کنید، به این صورت که برای موضوعی که در حال مطالعه هستید یک کلید واژه در نظر بگیرید و زمانی که متوجه شدید دچار حواس پرتی از موضوع اصلی شده‌اید، این واژه را تکرار کنید تا به موضوع اصلی برگردید.

مطالب قبل را به مطالب جدید مرتبط کنید.

اگر می‌خواهید مطالبی که مطالعه می‌کنید را سریع‌تر یاد گرفته و همچنین بهتر برای مدت زمان طولانی به ذهن خود بسپارید، سعی کنید مطالب جدیدی که مطالعه می‌کنید را با مطالب قبل مرتبط کنید.

نکاتی برای داشتن مطالعه موثر  -استفاده از فلش کارت را فراموش نکنید.

نکاتی برای داشتن مطالعه موثر

یکی از مشکلاتی که برخی از افراد دچار آن هستند. فراموش کردن مطالبی است که مطالعه کرده‌اند. برای بهبود این وضعیت می‌توانید از فلش کارت‌ها استفاده کنید. به این صورت که یک طرف کارت سوال و طرف دیگر جواب آن را بنویسید. و در زمان مرور کردن نیز سعی کنید به جواب نگاه نکرده تا با فشار آوردن به ذهن خود، آن را مجبور به فعالیت کنید.

استفاده از فلش کارت بطوری که آموخته‌ها را مجدد مرور کنید. تاثیر بسیار مثبتی برای در خاطر ماندن مطالب دارد. لازم به ذکر است که در مورد کارت هایی که نادرست جواب داده شده باید تمرین بیشتری انجام شود. ولی این بدین معنی نیست که کارت‌های صحیح باید کنار گذاشته شوند. بلکه مشاهده مجدد کارت‌های صحیح نیز بسیار اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا