چگونه انگیزه مطالعه پیدا کنیم؟!

بعد از ظهر خسته کننده ای است. شما بعد از کلاس درس خسته شده اید و تمام کاری که می خواهید انجام دهید این است که با دیدن فیلم و یک کاسه خوراکی خود را سرگرم کنید. اما شما واقعاً باید مطالعه کنید و این را می دانید. فقط اصلاً دوست ندارید که این کار را انجام دهید. شاید شما پروژه ای داشته باشید که به زودی به پایان می رسد ، مقاله ای برای نوشتن یا آزمایشی پیش رو دارید. یا شاید ، شما فقط می دانید که باید هر روز کمی مطالعه کنید. با این توصیفات، چگونه از به تعویق انداختن کار ها جلوگیری می کنید و انگیزه شروع کار را افزایش می دهید؟ و یا این که چگونه انگیزه مطالعه پیدا می کنید؟

خوب ، شما جای درستی آمده اید. این موضوع همان چیزی است که امروز درباره آن صحبت می کنیم. برای افزایش راه های انگیزشی خود می توانید به متخصصان مرکز مشاوره همکده هم مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ‌ترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز علاوه بر خدمات حضوری، مشاوره تلفنی روان شناسی هم ارائه می کند.

راه های افزایش انگیزه مطالعه و جلوگیری از تعلل در مطالعه

راه های بسیاری وجود دارد که به واسطه آن می توانید از افزایش انگیزه در مطالعه استفاده ببرید. در ادامه به بررسی این راه ها می پردازیم.‌

کشف کنید که چرا تعلل می کنید و انگیزه ندارید.

به تأخیر انداختن کار های مدرسه یک مشکل پیچیده است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در این جا برخی از رایج ترین موارد ذکر شده است:

  • شما خود را متقاعد کرده اید که تکالیف شما فراتر از توانایی های تان است.
  • به تعویق انداختن تکالیف خود راهی برای عصیان در برابر والدین یا معلمین است.
  • شما به این نتیجه رسیده اید که موضوع خسته کننده است.
  • منتظر شروع زمان “عالی” هستید.
  • کار آنقدر طاقت فرسا شده است که شما نمی دانید از کجا شروع کنید.

درک اینکه چرا تعلل می کنید اولین قدم اصلی برای ایجاد انگیزه است.

مدتی را به تأمل در آنچه شما را به تأخیر می اندازد و مانع انگیزه بخشی تان می شود، اختصاص دهید. با این کار می توانید تشخیص دهید که کدام یک از نکات زیر بیشتر به شما کمک می کند.

 منبع مطالعاتی را به قطعات کوچک تقسیم بندی كنید.

یک دلیل عمده تأخیر این است که وظیفه پیش رو طاقت فرسا به نظر می رسد. آن وقت است که شما باید “تکه تکه” کنید. هر کار را به قطعات کوچک تقسیم کنید.‌هر روز تعداد مشخصی از آن قطعات را به خود اختصاص دهید. ناگهان ، شما دیگر با یک کار ترسناک روبرو نیستید ، بلکه یک سری تکه های قابل کنترل دارید. یک بخش ممکن است در حال خواندن سه صفحه از کتاب درسی شما ، تکمیل پنج سوال چند گزینه ای یا یافتن سه مقاله مرجع در اینترنت برای مقاله تان باشد.

به خودتان پاداش دهید.

هر بار که یک یا دو قطعه را کامل کردید ، با یک دوره آرامش کوتاه به خود پاداش دهید. مدت زمان پنج دقیقه بازی مورد علاقه در فضای تلفن های هوشمند ، پیاده روی کوتاه یا نواختن گیتار است. پاداش دادن به خود با وقفه های کوتاه و لذت بخش بخشی اصلی از روش “تکه تکه کردن” است.

انگیزه مطالعه با یک روال مطالعه

ما موجوداتی عادت پذیر هستیم. اگر ایجاد انگیزه برای مطالعه برای شما یک چالش است ، می توانید این اصل را برای خود عملی کنید. عادت ها آنقدر قدرتمند هستند که به محض ایجاد یک برنامه معمول و روتین ، برای شما دشوار خواهد بود که بدون مطالعه به حالت آرامش برسید. چگونه باید یک روال مطالعه ایجاد کنید؟ اولین کاری که باید انجام شود تنظیم برنامه زمانی مطالعه است. آگاه باشید که عادت ها یک شبه ایجاد نمی شوند. تحقیقات نشان می دهد که تشکیل یک عادت معمولاً ۲۰  تا ۳۰  روز طول می کشد. قبل از اینکه این تکنیک به ثمر برسد ، مجبورید برخی کار ها را انجام دهید.

درمورد اینکه چرا می خواهید نمرات خوبی کسب کنید واضح باشید.

یکی از بهترین راه های ایجاد انگیزه برای مطالعه این است که در وهله اول کاملاً واضح بگویید چرا می خواهید نمرات خوبی کسب کنید. لیستی از دلایلی را که می خواهید به لحاظ تحصیلی کاری خوب انجام دهید ، تهیه کنید. 

لیست دلایل مطالعه خود را بنویسید و لیست را روی میز مطالعه خود قرار دهید. سپس ، وقتی احساس عدم انگیزه کردید ، یک بار دیگر لیست را بخوانید.

انگیزه مطالعه و سازماندهی اطلاعات با نقشه ذهنی

اگر مانند اکثر مردم هستید ، به شما آموزش داده شده است که از لیست ها برای جمع بندی اطلاعات استفاده کنید. یک مثال کلاسیک لیست های کاری است. به همین ترتیب ، استفاده از لیست ها برای جمع بندی اطلاعاتی که مطالعه می کنید، امری طبیعی به نظر می رسد. اما مواردی وجود دارد که نقشه ذهنی از لیست ها به عنوان راهی برای سازماندهی اطلاعات موثر  استفاده می کند.

اما چرا؟زیرا نقشه های ذهنی از عملکرد مغز تقلید می کنند. وقتی نقشه ذهنی ایجاد می کنید ، از روشی که مغز شما در یک موضوع خاص پردازش می کند ، استفاده می کنید. این امر دستیابی به موضوع را آسان تر می کند. همچنین بازیابی آن اطلاعات درصورت نیاز به شما آسان تر خواهد شد. با استفاده از قلم و کاغذ می توانید نقشه ذهنی ایجاد کنید. اما اگر ترجیح می دهید این کار را روی تلفن ، رایانه لوحی یا رایانه انجام دهید ، می توانید از برنامه ای مانند SimpleMind استفاده کنید.

 موضوعات “خسته کننده” را جالب کنید.

وقتی مطالعه برای شما دشوار است زیرا موضوع “خسته کننده” است ، از خود بپرسید: “آیا موضوع واقعاً کسل کننده است ، یا به این دلیل به نظر می رسد که من  علاقه ای به خواندن ندارم؟! در واقع هیچ موضوع خسته کننده ای وجود ندارد ، فقط ذهن های ما بی علاقه است. اگر فکر می کنید موضوعی خسته کننده است ، سعی کنید با طرح سوال باشر،  با موضوع  درگیر می شوید. این تکنیک یا نظریه چه زمانی توسعه یافته است؟

چه کسی آن را توسعه داده است؟ چه مشکلی حل شد؟ اگر این تکنیک یا تئوری نبود دیدگاه های امروزی چگونه پیش می رفت؟ اگر سوالات درستی بپرسید می توانید هر موضوعی را جالب کنید. موضوع را درک کنید ، فقط آن را حفظ نکنید. یکی از کلید های مطالعه ، توسعه درک موضوع است و نه صرفاً یادآوری واقعیت ها. فهمیدن یک موضوع بسیار ارزشمندتر از حفظ آن است.  بنابراین این رویکرد برای مطالعه نه تنها موثر است بلکه انگیزه شما را حفظ می کند.

مطالعه در انفجار های زمانی کوتاه

تحقیقات نشان می دهد هنگامی که در انفجار های کوتاه مطالعه می کنیم بهتر یاد می گیریم. این مفهوم “یادگیری فاصله ای” نامیده می شود و تئوری پشت آن این است که یادگیری شامل ایجاد خاطرات است. خاطرات از طریق پیوند بین نورون ها شکل می گیرند. برای این که این خاطرات جاسازی شود ، سلول های عصبی باید برای مدتی بدون مزاحمت بمانند. به همین دلیل است که ما در کوتاه مدت مطالعه بهتر یاد می گیریم. این روش به نورون ها فرصت می دهد تا این خاطرات جدید را جایگزین کنند. از تکنیک پومودورو استفاده کنید. اگر می خواهید سیستمی برای مطالعه با انفجار های کوتاه داشته باشید ، تکنیک Pomodoro را امتحان کنید. Francesco Cirillo در اواخر دهه 1980 این روش را در ایتالیا ابداع کرد. در ادامه نحوه استفاده از روش Pomodoro آورده شده است:

  • درباره کاری که می خواهید انجام دهید تصمیم بگیرید.
  • تایمر را به مدت ۲۵ دقیقه تنظیم کنید.
  • روی فعالیت خود کار کنید.
  • با زدن تایمر کار را متوقف کنید.
  • روی یک تکه کاغذ علامت گذاری کنید.
  • اگر کمتر از ۴ علامت داشتید بین ۳ تا ۵ دقیقه استراحت کنید. سپس مرحله ۱ را امتحان کنید.
  • بعد از چهار پومودورو ، ۱۵ تا ۳۰ دقیقه استراحت کنید از چهار علامت بررسی یک خط بکشید و دوباره شمارش علامت های خود را شروع کنید.

مغز خود را ورزش دهید یعنی برای مغز خود ورزش ایجاد کنید.

برای ایجاد انگیزه برای مطالعه ، باید مغز خود را آموزش دهید. مغز خود را مانند یک عضله تصور کنید. توسعه توانایی تمرکز شما مانند آموزش یک دوومیدانی کلاس جهانی است. به طور مداوم مغز خود را ورزش دهید. حتی وقتی مطالعه نمی کنید این کار را انجام دهید. این کار را می توانید با خواندن، تفکر از طریق به چالش کشیدن مسائل مختلف، حل کردن انواع معما ها و یا کار هایی مانند روزنامه نگاری یا عکاسی انجام دهید. هر چقدر روش های مختلفی برای آموزش مغز شما وجود داشته باشد ، مغز شما قوی تر و انعطاف پذیرتر می شود. درست مثل یک تمرین بدنی ، قسمت اصلی آموزش مغز شما استراحت و بهبود است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که حداقل 8 ساعت در شب می خوابید

 

منابع
ucl.ac.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا