روش های مطالعه

روش های مطالعه خاص و جذاب هستند.  زمانی که برای مطالعه کردن می نشینید چگونه می توانید حجم زیادی از اطلاعات در کتاب ها و یادداشت هایی که مقابلتان است را به نقطه ی قابل اعتمادی در ذهن خود منتقل کنید؟ شما نیاز به ایجاد عادات درست مطالعه برای خود دارید. در ابتدا نیاز به تلاش هوشمندانه ای است تا بتوانید روش های خود برای مطالعه را تغییر دهید، اما بعد از مدتی این برای شما تبدیل به یک عادی طبیعی شده و مطالعه کردن برای شما کار ساده تری خواهد شد.

آماده شدن برای مطالعه

روش های مطالعه | مرکز مشاوره همکده

در روش های مطالعه، زمان خود را مدیریت کنید

یک برنامه ی هفتگی برای خود تهیه کرده و زمان خاصی از روزتان را به مطالعه کردن اختصاص دهید. این زمان می تواند در کل یک یا سه ساعت باشد. این کار باعث بهتر شدن نمره های شما نیز خواهد شد. مقدار زمان لازم برای مطالعه بستگی به این دارد که در دبیرستان هستید یا به دانشگاه می روید و البته بستگی به درسی که مطالعه می کنید نیز دارد. اطمینان یابید در حد ممکن برنامه های خود را دنبال می کنید اما ایرادی ندارد هرازگاهی برای درس های جدید کمی بیشتر مطالعه کنید. اطمینان یابید این برنامه ی مطالعه واقع گرایانه بوده و چیز غیرممکنی نیست.

  • شما باید میان برنامه ی مطالعه، کار و فعالیت های دیگر خود تعادل داشته باشید. اگر واقعا در در کلاس های درسی خود مشکل دارید شاید بخواهید کارهای بعد از مدرسه یا فعالیت های تفریحی خود را تا زمان تمام شدن درستان کنار بگذارید. شما باید برای زمان خود اولویت بندی داشته باشید. به یاد داشته باشید: تحصیلات شما مهم ترین چیز است زیرا پایه و اساس موفقیت شما برای آینده است.
  • برای دانشجویان، باید مدت زمانی که در هر هفته برای هر درس به کلاس می روید را پایه ی کار خود قرار داده و ببینید چقدر زمان باید برای آن بگذارید. برای مثال اگر یک کلاس فیزیک 3 ساعت در هفته که مطالب دشواری دارد باید در هفته نه ساعت برای آن درس مطالعه داشته باشد. اگر کلاس ادبیات می روید که مطلب ان خیلی سخت نیست و سه ساعت در هفته است باید شش ساعت برای آن زمان بگذارید.

سرعت خود را مشخص کنید

بهترین سرعتی که برای مطالعه می توانید داشته باشید را تخمین زده و زمان خود را بر اساس ان تخمین بزنید. برخی مفاهیم یا کلاس ها بای شما طبیعی تر و ساده تر خواهند بود در نتیجه می توانید مطالب ان را سریع تر بخوانید. برخی مفاهیم دیگر نیاز به دو برابر زمان دارند. زمانی که نیاز دارید را ارزیابی کرده و با سرعتی که در ان راحت هستید به مطالعه ی درس ها بپردازید.

  • مطالعه کردن با بیست دقیقه فاصله کمک می کند ساده تر بتوانید اطلاعات را برای خود حفظ کنید.
  • اگر آهسته مطالعه می کنید به یاد داشته باشید نیاز به زمان بیشتری برای مطالعه خواهید داشت.
روش های مطالعه | مرکز مشاوره همکده

برای بهبود روش های مطالعه، به اندازه ی کافی استراحت داشته باشید

زمانی کافی در برنامه ی خود برای داشتن خواب کافی بگذارید. هرشب خواب خوبی داشته باشید و می بینید می توانید بهترین زمان را برای مطالعه داشته باشید. این موضوع برای درس خواندن شما مهم است و خصوصا قبل از امتحان اهمیت زیادی دارد. تحقیقات نشان داده اند خوابیدن به شکلی مثبت روی امتحانات شما اثر دارد زیرا باعث بهبود تمرکز و هشیاری شما خواهد شد. بیدار ماندن در شب و مطالعه کردن شاید به نظرتان ایده ی خوبی باشد اما باید این عادت را کنار بگذارید. اگر در طول هفته مطالعه داشته باشید نیازی نیست شب قبل از امتحان را بیدار بمانید. داشتن خواب خوب شب به کارایی بهتر شما کمک خواهد کرد.

  • حتی اگز با وجود تلاش زیاد نیاز باشد کمی بیدار باشید بهتر است قبل از شروع مطالعه چرت کوچکی بزنید. بین 15 تا 30 دقیقه بخوابید. بعد از بیدار شدن کمی فعالیت فیزیکی انجام دهید ( درست مانند زمان استراحت میان مطالعه ) و بعد شروع به درس خواندن کنید.

ذهن خود را از هرچیزی که مرتبط با موضوع مورد مطالعه ی شما نیست پاک کنید.اگر ذهنتان درگیر چیزهای زیادی است قبل از شروع درس خواندن زمانی بگذارید تا برای خودتان یادداشتی از چیزهایی که به ان فکر می کنید و احساساتی که دارید تهیه کنید. این کار کمک می کند ذهن خود را پاک کرده و کاملا روی کار خود تمرکز داشته باشید.

وسایل دیجیتال که باعث پرت شدن حواستان می شوند را حذف کنید. یکی از بدترین پرت کننده های حواس در زمان مطالعه وسایل الکترونیکی هستند. آن ها شما را با رسانه های اجتماعی ارتباط می دهند، شما با موبایل خود پیام دریافت می کنید، لپ تاپ شما به اینترنت وصل است. گوشی همراه خود را خاموش کرده و آن را در کیفتان بگذارید در نتیجه اگر کسی زنگ زد یا به شما پیام داد حواستان پرت نخواهد شد. اگر می توانید لپ تاپ خود را باز نکرده و به اینترنت وصل نشوید.

  • اگر به سادگی حواستان پرت شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب یا فیس بوک و … می شودیکی از برنامه های موجود برای قفل کردن برخی از این سایت ها روی کامپیوتر خود را دانلود کنید. زمانی که کار درسی تان تمام شد می تواند دسترسی خود به سایت ها را دوباره باز کنید.

اماده کردن جایی برای مطالعه

جای خوبی را برای مطالعه کردن انتخاب کنید. روی سرعت مطالعه ی خود کنترل داشته باشید. شما باید احساس راحتی کنید در نتیجه مطالعه برای شما لذت بخش تر خواهد بود. اگر پشت میزی در کتابخانه می نشینید باید جایی را پیدا کنید که برای شما خوشایندتر باشد، مانند یک مبل یا صندلی راحتی. سعی کنید با لباس هایی مطالعه کنید که در ان احساس راحتی دارید مانند یک سوئی شرت آزاد یا شلوارهای یوگا. جایی که در ان مطالعه می کنید باید بدون وسایل پرت کننده ی حواس و تقریبا ساکت باشد.

  • جای انتخابی شما نباید خیلی راحت باشد طوری که خوابتان بگیرد. شما می خواهید راحت باشید نه اماده برای خوابیدن. تختخواب جای خوبی برای درس خواندن زمانی که خسته اید نیست.
  • صدای ماشین های بیرون و مکالمات آرام در کتابخانه صداهای سفید خوبی هستند اما دعوای خواهر و برادرها و موسیقی اتاق کناری صدای خوبی برای شما نخواهد بود. شاید بخواهید جایی بروید که از دیگران دور باشید یا از ان ها بخواهید برای مدتی ساکت بمانند.

موزیک پس زمینه را با دقت انتخاب کنید.برخی افراد برای مطالعه کردن سکوت را ترجیح می دهند و برخی دیگر دوست دارند موسیقی ملایمی پخش شود. موسیقی می تواند با کمک به آرامش شما، بهبود وضعیت روحی و انگیزه دادن برای درس خواندن شما مفید باشد. اگر به موسیقی گوش می دهید از موسیقی هایی که بدون کلام هستند استفاده کنید مانند برخی موسیقی های کلاسیک، ترنس یا آهنگ فیلم ها.

  • اگر حواستان پرت نمی شود به یک موسیقی با کلمات آشنا گوش دهید. هرچیزی که باعث حواس پرتی شما می شود را از محیط مطالعه حذف کنید. ببینید چه سبکی برای شما موثر خواهد بود.
  • حتما موسیقی شما باید با صدای کم پخش شود. موسیقی های بلند حواس شما را پرت می کند اما یک موسیقی ملایم می تواند در زمان مطالعه به شما کمک کند.

به صداهای بک گراند گوش دهید. صداهای بک گراند می توانند کمک کنند در نقطه ی آسایش خود مانده و بدون پرت شدن حواستان روی مطالعه متمرکز بمانید. صداهای طبیعی مانند آبشار، باران، باد یا جنگل می توانند باعث شوند متمرکز بمانید و صداهای دیگر حذف شوند. سایت های انلاین زیادی هستند که می توانید اینگونه صداها را در آن پیدا کنید.

تلویزیون را خاموش نگه دارید. روشن داشتن تلویزیون در زمان مطالع ایده ی خوبی نیست. این کار می تواند حواس شما را پرت کرده و باعث شود به جای کتاب روی تلویزیون تمرکز داشته باشید. بعلاوه صدای ان به شدن حواس شما را پرت می کند زیرا باعث مرکز زبان در مغز شما تداخل دارد.

روش های مطالعه | مرکز مشاوره همکده

میان وعده های خود را هوشمندانه انتخاب کنید.در زمان مطالعه به جای مواد قندی و چرب غذاهای سالم و مقوی بخورید. از غذاهایی استفاده کنید که انرژی شما را زیاد می کنند ماننذ میوه های یا خوراکی هایی که باعث می شوند احساس سیری کنید مانند سبزیجات و مغزها. اگر نیاز به چیزی شیرین دارید شکلات تلخ بخورید. برای حفظ آب بدن خود مرتبا اب بنوشید و اگر نیاز به زیاد شدن سطح کافئین دارید چای بخورید.

  • از غذاهایی که مواد قندی و کربوهیدرات زیاد دارند مصرف نکنید ماند نودل، چیپس و شکلات. نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه های قندی نخورید. این خوراکی ها شامل مقدار زیادی قند هستنند که باعث بالا رفتن ناگهانی قند می شوند. اگر قهوه می نوشید نوشیدنی های با قند بالا را امتحان کنید.

از تکنیک های موثر مطالعه استفاده کنید.

روش های مطالعه | مرکز مشاوره همکده

روش پنج مرحله ای را امتحان کنید. تحقیق کنید، سوال کنید، بخوانید، از حفظ بخوانید و مرور کنید.

  • با جستجو کردن شروع کنید، این یعنی به کل فصل نگاه کرده و به دنبال جدول ها، شکل ها، سرفصل ها و کلمات بلد باشید.
  • سپس با تبدیل هر سرفصل به یک سوال از خودتان مطالب را پرسشی سوال کنید.
  • پاسخ سوالات را به شکل شفاهی برای خودتان بلند بخوانید و همینطور هر اطلاعات مهم دیگری که از فصل به یاد دارید.

برای روش های مطالعه، جزئیات مهم را برای خودتان برجسته کنید. می توانید از ماژیک های هایلایت استفاده کرده یا زیر مطالب را خط بکشید تا مهم ترین مطالب متن را برای خود مشخص سازید، در نتیجه می توانید به سادگی در زمان مرور متن ان ها را ببینید. همه چیز را هایلایت نکنید، این کار هدف شما را خراب خواهد کرد. به جای ان تنها مهم ترین کلمات و عبارات را هایلایت کنید. این روش کمک می کند بتوانید کلمات را به شکل کلمات خودتان خلاصه کرده و بنویسید.

روش های مطالعه | مرکز مشاوره همکده

متن را برای خودتان خلاصه کنید. یک راه خوب برای مطالعه نوشتن موضوعات به زبان خودتان است. با این کار می توانید به جای زبان کتب به لغات خودتان فکر کنید. همچنین می توانید یک خلاصه نویسی شامل موضوعات مهم و مهم ترین ایده ها داشته باشید.

فلش کارت درست کنید. اغلب این کار را می توانید با کارت های نشانه دار انجام دهید. یک سمت کارت سوالی نوشته و سمت دیگر پاسخ را یادداشت کنید. این کار راحت است زیرا می توانید ان ها را با خود همه جا ببرید و در زمان منتظر ماندن برای اتوبوس، شروع کلاس یا هر جای دیگری ان ها را بخوانید.

منبع: https://www.wikihow.com/Study

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا