آموزش روش های درست مطالعه

خوب یا بد ، تحصیل بخشی از زندگی دانشگاهی است. این روند همچنین یک تکنیک است که نیاز به صبر ، تمرین و آزمون و خطا دارد. همانطور که شما به مطالعه روش های مناسب فکر می کنید ، نکاتی را هم باید در نظر بگیرید. ممکن است تکنیک هایی را پیدا کنید که به شما کمک کند از کلاس های دانشگاه خود بیشترین بهره را ببرید (چه کلاس های جذاب و چه آن ها که جذاب نیستند). برای آموزش روش های درست مطالعه می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده کنید.

روش های درست مطالعه

مهارت مطالعه  کردن روشی است که به یادگیری شما کمک می کند. از آن جایی که یادگیری به عنوان یک تجربه شخصی در نظر گرفته می شود ، برای برخی از افراد این امکان وجود دارد که تمام عمر خود را صرف یادگیری کنند بدون اینکه واقعاً چیزهای زیادی در مورد چگونگی یادگیری و چگونگی بهبود آن یاد بگیرند. دانش آموزان معمولاً هنگامی از مهارت های مطالعه آگاه می شوند که عادت های یادگیری توانایی آن ها را محدود می کند و با شخصیت آن ها سازگار نیست یا باعث ایجاد اضطراب قابل توجهی قبل در امتحانات می شوند.

دانشمندی به نام آدام رابینسون در سال 1993 در كتاب “دانش آموزان باهوش چه می دانند” نوشت: هیچ کس به اجبار نمی تواند  مهارت های تحصیلی و نحوه درست یادگیری را به شما بیاموزد. معلمین تصور می کردند که توانایی یادگیری در محیط مدرسه یک هدیه طبیعی است. یا این که همه شما با مهارت کامل از ابتدا متولد شده اید اما این اعتقاد کاملاً اشتباه است. یادگیری یک توانایی طبیعی است ، اما یادگیری در مدرسه مسئله دیگری است. اگر مدرسه به شکلی ساخته می شد که با چگونگی یادگیری طبیعی شما مطابقت داشته باشد ، دیگر نیازی به من یا دیگران نخواهید داشت که به شما نحوه یادگیری را آموزش دهیم . “

مباحثی که برای روش های درست مطالعه باید به آن ها پرداخت.

مباحثی که برای مهارت مطالعه کردن باید به آن ها بپردازید عبارتند از :

  • حفظ تعادل کار و اوقات فراغت
  • کاهش استرس
  • خواندن موثر
  • راهکارهای نوشتن مقاله
  • یادداشت برداری موثر
  • بهبود تمرکز
  • بهبود حافظه
  • یادداشت برداری
  • آماده شدن برای امتحانات
  • کاهش اضطراب امتحان
  • تندخوانی

جلسات و وقت هایی که برای مطالعه کردن می گذاریم.

بسیاری از دانشجویان هنگام برخورد به مشکلات سخت شروع به کار طولانی مدت و طاقت فرسا می کنند. اگر شما نیز متوجه شدید که از انجام دادن کاری خودداری می کنید یا به ظاهر راه هایی برای مطالعه پیدا می کنید، سعی کنید برای مدت کوتاهی  مثلا 10-15 دقیقه ای به طور منظم شروع به مطالعه کنید. این کار اگر به درستی انجام شود می تواند به شما کمک کند تا کار ها و فعالیت های روزمره  خود را قطع نکنید. در واقع با این تکنیک شما می توانید به تمامی کار های خود برسید.

اگر متوجه شدید که بیش از حد و به مدت طولانی درس می خوانید ، ممکن است دید شما  نسبت به مطالعه کمرنگ تر شده و شما را خسته کند. حتی دانش آموزانی که واقعاً فکر می کنند از این موضوع لذت می برند، در صورت قرار گرفتن در الگو های مطالعه ناکارآمد ، می توانند از مقدار کاری که باید انجام دهند ناراحت شوند. اگر یک زمان بیش از حد طولانی را صرف مطالعه کردن قرار دهید، ممکن است شروع به حضور در مشکلات شدید تر مانند ترک تحصیل کنید.

روش های درست مطالعه، الگوی مطالعه واقع بینانه

الگوی مطالعه واقع بینانه (اگرچه بهتر است الگوی شخصی خود را پیدا کنید) الگوی یک جلسه مطالعه کردن به مدت 2 ساعت مشخص است. برای مثال در آن می توانید هر نیم ساعت به مدت ۵ دقیقه وقت استراحت برای خود بگذارید. در طول 5 دقیقه مراقب باشید که از مطالعه دور شوید و کاری را انجام دهید که هم آرامش بخش باشد و هم سرگرم کننده باشد. یک نفسی تازه کنید و اطمینان حاصل کنید که جلسه 2 ساعته را به پایان می رسانید ، چه آن بخش را مطالعه کرده باشید یا آن را تمام نکردید، متعهد شوید که در تمامی جلسات مطالعه خود از این روش استفاده کنید.  

برای استراحت کاری جذاب انجام دهید.

در بین جلسات سعی کنید کاری را که از آن لذت می برید یا کار جدید و با طراوت انجام دهید. گاهی اوقات آسان است که این روش زمان مطالعه را پیش پا افتاده بدانید ، اما این روش می تواند همان زمانی باشد که تجربه های جدیدی را امتحان می کنید و خلاقیت جدیدی برای شما ایجادمی شود. در ابتدا ممکن است فکر کردن در مورد کار هایی که معمولاً انجام نمی دهید و ممکن است از آن ها لذت ببرید کمی سخت باشد و برای تان متفاوت تر از بقیه فعالیت ها باشد.  

حتما سعی کنید در کنار برنامه ریزی برای مطالعه، زمانی را هم برای تفریحاتی مانند رفتن به پارک ، تماشای DVD ، نقاشی کردن ، رفتن به موزه ، ملاقات با دوستان (اما ترجیحاً در مورد مطالعه صحبت نکنید) ، یادگیری یک ساز موسیقی ، تماشای یک رویداد ورزشی که معمولاً در آن شرکت نمی کنید ، خواندن یک رمان ، انجام بازی های جدید ، و غیره … انجام دهید.

روش های درست مطالعه، چند روش علمی ثابت شده برای مطالعه بهتر

برای انجام فرآیند مطالعه همه ما نیاز به رعایت و انجام دادن یک سری قوانین و روش هایی داریم. این روش هاعبارتند از:

خود را برای موفقیت آماده کنید.

یکی از سودمند ترین راه ها برای شروع روند مطالعه این است که از ابتدا خود را برای موفقیت آماده کنید. طبیعتا این دیدگاه می تواند در روند مطالعه و یادگیری شما کمک بسیار زیادی کند. با این حال برای موفقیت بیشتر می توانید به مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره مراجعه نمایید. در این مرکز می توانید از خدمات حضوری متخصصان یا مشاوره تلفنی روان شناسی نهایت استفاده را ببرید.

سعی کنید از خود کتاب به جای مطالعه بر روی گوشی استفاده کنید.

تبلت ها و سایر رسانه های یادگیری الکترونیکی راحت و قابل حمل هستند. اما تحقیقات نشان می دهد که هنگام مطالعه، هنوز هم استفاده از کتاب تاثیر بیشتری بر یادگیری دارد. برخی از محققان استدلال می کنند که اتخاذ عادات تعاملی مانند پیمایش ، کلیک و اشاره ، تجربه علمی را افزایش می دهد ، اما بیش از 90٪ دانش آموزان در نظرسنجی اظهار داشتند که نسخه چاپی یا همان خواندن بر روی کتاب را نسبت به دستگاه دیجیتال  در مورد  تحصیل و کار در مدرسه ترجیح می دهند. بعلاوه ، یک مدرس روان شناسی دریافت که دانش آموزان در صورت مطالعه روی صفحه کامپیوتر در مقابل خواندن مطالب چاپ شده ، برای یادگیری مطالب جدید به تکرار بیشتری نیاز دارند.

گوش دادن به موسیقی

در حالی که برخی از کارشناسان استدلال می کنند توانایی تمرکز در هنگام سکوت یا گوش دادن به موسیقی هنگام مطالعه به دلخواه شخصی است ، اغلب معتقدند که نواختن انواع خاصی از موسیقی ، می تواند به دانش آموزان کمک کند قسمت هایی از مغز خود را درگیر کنند. این درگیری کمک می کند تا توجه بیشتری بر روی مطالعه خود داشته باشند. گوش دادن به موسیقی ممکن است روحیه شما را بهبود بخشد و دیدگاه شما را در مورد مطالعه به طور کلی تغییر دهد.

تمرین یا ورزش کردن

فواید ورزش بر روی مغز در زمینه های سلامتی ، تناسب اندام و روان شناسی کاملاً اثبات شده است. مطالعات نشان می دهد که پس از یک تمرین کوتاه مدت ، قدرت مغزی ما افزایش می یابد ، زیرا بدن ما اکسیژن و مواد مغذی را به مغز پمپ می کند. به گفته دکتر داگلاس بی. مک کیگ ، کمی عرق ریختن قبل از انجام مطالعه می تواند ذهن شما را هوشیارتر و بازتر کند. همچنینی شما  قادر به یادگیری اطلاعات جدید در طول جلسه مطالعه بعد از تمرین می شوید.

روش های درست مطالعه همراه با آرامش و کاهش استرس

استرس مانع یادگیری می شود. محققان و روان شناسان دریافتند که استرس به مدت کوتاه دو ساعت می تواند با هورمون های آزاد کننده کورتیکوتروپین درگیر شود که روند ایجاد و ذخیره خاطرات را مختل می کند. استفاده از وقفه های مطالعه برای ورزش یا کشیدن چند نفس عمیق در صورت کاهش سطح استرس ، به مطالعه شما کمک می کند.

چه زمانی و کجا باید مطالعه کرد.

جلسات مطالعه در اواخر شب برای موفقیت تحصیلی شما ضرر ندارد. روان شناسان دانشجویان را تشویق می کنند که زندگی روزمره خود را هنگام آزمون در دانشکده بگذارند.

پس از مطالعه کردن اگر احساس خستگی دارید حتما استراحت کنید.

با خستگی مطالعه می تواند به مغز شما کمک کند تا مهارت های جدید بیشتری مانند صحبت کردن به زبان خارجی یا نواختن ساز را حفظ کند. حتی یک اصطلاح برای آن وجود دارد که به آن یادگیری خواب می گویند. از آنجا که فرآیند تثبیت حافظه در هنگام خواب با آرامش بهترین کار را انجام می دهد ، مغز شما می تواند در زمان استراحت خود ، هم ترمیم و هم دوباره فعال شود. همه اینها بدان معنی است که مرور مواد مطالعه قبل از خواب می تواند به شما در یادگیری مغز ، حتی در خواب کمک کند.

مکان مطالعه خود را تغییر دهید.

تغییر مکان بر توانایی یادگیری و تمرکز تأثیر می گذارد. رابرت بیورک روان شناس پیشنهاد می کند که صرف انتقال به اتاق دیگری برای مطالعه می تواند میزان یادگیری شما را افزایش دهد.

منابع
thebestcolleges.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا