روش های تندخوانی

روش های تندخوانی خاص و متفاوت هستند. اگر برای کارتان نیاز به خواندن سریع لیستی را دارید یا باید متنی طولانی را مرور کنید یادگیری روش های تندخوانی یا اینکه چگونه سریع تر بخوانید می تواند مهارت مفیدی برای شما باشد. قبل از اینکه بتوانید در توانایی های خواندن خود سرعت بگیرید نیاز دارید سرعت خواندن متوسط خود را به نوعی ارزیابی کرده و راه های متعددی را برای بهبود سرعت خواندن خود تمرین داشته باشید.

ارزیابی سرعتی که با آن مطالعه می کنید.

روش های تندخوانی | مرکز مشاوره همکده

روش های تندخوانی – سرعت مطالعه ی متوسط برای بزرگسالان را ارزیابی کنید.

یک دانشجو یا نوجوان می تواند  بدون استفاده از روش های تکنیکی به طور متوسط در هر دقیقه چیزی حدود 200 تا 300 کلمه را بخواند. یک فرد قوی در مطالعه می تواند در هر دقیقه چیزی بین 500 تا 700 کلمه را خوانده و یک فرد عالی در مطالعه می تواند در هر دقیقه چیزی حدود هزار کلمه را بخواند. این یعنی یک فرد متوسط در مطالعه می تواند پنج مرتبه کندتر از یک فرد قوی در مطالعه باشد و حتی ده مرتبه کندتر از یک فرد عالی در مطالعه.

اگر شما فردی متوسط و یا حتی خوب در مطالعه کردن هستید بهبود دادن سرعت مطالعه برای شما به این معناست که نیاز است تکنیک های متعددی را امتحان کنید تا سرعت مطالعه ی خود را بهبود بخشیده و برای مدتی باید روی سرعت مطالعه ی خود تمرین داشته باشید تا بتوانید کمی بهبود پیدا کنید. با وجودی که سرعت مطالعه ی شما ممکن است بر اساس نوع متن و سطح آشنایی شما با موضوع خواندن متفاوت باشد، اما در کل:

  • یک فرد مطالعه گر ضعیف سرعت خواندن 100 تا 110 کلمه در دقیقه دارد.
  • یک مطالعه گر متوسط می تواند 200 تا 240 کلمه در دقیقه بخواند.
  • یک مطالعه گر خوب می تواند 300 تا 400 کلمه در دقیقه را بخواند.
  • مثلا کسانی که زبان دومشان انگلیسی است ممکن است برای خواندن 200 تا 300 کلمه در دقیقه در زمان خواندن متنی که به زبان اصلی شان نیست مشکل داشته باشند. بسیاری از این افراد مجبورند تا سرعت کمتری در مطالعه داشته باشند تا اطمینان یابند می توانند متن را درست درک کنند.

از رابطه ی میان سرعت مطالعه و سرعت درک مطلب برای خود آگاه باشید.

یک فرد مطالعه گر خوب بودن لزوما به این معنا نیست که می توانید جزئیات بیشتری را درک کنید یا تمام مفاهیم موجود در متن را خوب متوجه شوید. در حقیقت توانایی شما برای درک یک متن می تواند همزمان با زیاد شدن سرعت مطالعه ی تان کاهش یابد. لغاتی که کمتر برای شما شناخته شده اند یا کلمات و متون طولانی تر نیاز به زمان بیشتری برای مطالعه و درک درست دارند. سرعت دادن در مطالعه ی درس می تواند باعث شود برخی لغات کلیدی را از دست دهید و درک شما از متن ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.

بسیاری از متخصصان زبان می گویند بهبود سطح لغات و گسترش دادن میزان قرارگیری در معرض متن های مختلف برای موفقیت در بهبود سرعت مطالعه ی شما اهمیت زیادی دارد. این باعث می شود اطمینان یابید سطح درک شما از مطلب در سطح خاصی باقی مانده و یا در حین زیاد شدن سرعت مطالعه، سطح درکتان نیز افزایش یابد.

سرعت دادن به روند مطالعه

یک تمرین برای افزایش سرعت برای خود داشته باشید.

این تمرین به شما کمک می کند یاد بگیرید می توانید متن ها را چقدر سریع بخوانید و سرعت خود را بالاتر ببرید. هدف از این فعالیت بازخوانی سریع تر متن های مطالعه شده در قبل و خواندن متن هایی جدید است تا جایی که بتوانید ان را سریع تر خوانده و سریع تر درک کنید. شما نیاز به یک متن تمرینی دارید که حداقل یک یا دو صفحه باشد و البته به تایمر نیز نیاز خواهید داشت.

  • تایمر را برای شصت ثانیه تنظیم کنید و سعی کنید تا جایی که می توانید متن را بخوانید. بعد از اتمام شصت ثانیه تایمر را قطع کنید.
  • بار دیگر بعد از شصت ثانیه تایمر را روشن کرده و دوباره از ابتدای متن شروع به خواندن کنید. در این شصت ثانیه ی دوم سعی کنید متن بیشتری را نسبت به چیزی که اول خوانده بودید مطالعه کنید.
  • این تمرین را برای بار سوم و چهارم نیز تکرار کنید. در هر تمرین سعی کنید متن بیشتری را بخوانید، در دور چهارم باید متن مطالعه شده ی شما بیشتر شده باشد.

روش های تندخوانی – یک تمرین زمانی تکرار شونده برای مطالعه داشته باشید.

این یک تمرین طولانی تر است که در ان شما همان متن را بارها و بارها دوباره می خوانید تا بتوانید سرعت مطالعه ی خود را بهبود بخشید. در زمان تمام شدن تمری سرعت مطالعه ی خود را به ذهن بسپارید و از آن به عنوان یک معیار برای خود استفاده کنید. سعی کنید سرعت مطالعه ی خود را بهتر کنید در نتیجه پس از هربار مطالعه می توانید سریع تر شوید.

  • از یک پاراگراف 100 کلمه ای شروع کنید. تایمر را برای دو دقیقه تنظیم کنید.
  • سعی کنید در طول دو دقیقه متن خود را چهار بار بخواید. سعی کنید هدف خود در سرعت مطالعه را حداقل 200 کلمه در دقیقه در نظر بگیرید.
  • زمانی که توانستید این متن را در دو دقیقه چهار بار بخوانید برای خواندن هشت بار یک پاراگراف 200 کلمه ای در چهار دقیقه تمرین کنید.
  • همزمان با ادامه دادن این تمرین سرعت مطالعه ی شما بهبود خواهد داشت.
روش های تندخوانی | مرکز مشاوره همکده

از یک خط کش یا مداد به عنوان نشانگر یا ردیاب در صفحه استفاده کنید.

در زمان مطالعه ممکن است به خاطر مطالعه ی دوباره یا برگشتن به عقب در متن کمی کند شوید، زمانی که در یک متن به خاطر عدم توانایی برای دنبال کردن خط ها در همان صفحه مجبورید به عقب برگردید. برای اینکه بتوانید حرکات چشم شما در صفحه درست تر و موثرتر باقی بماند می توانید از مداد به عنوان راهنما استفاده کنید.

  • خودکار را در دست خود نگه دارید. آن را در دست خود مقابل صفحه بگیرید. تایمر را برای یک دقیقه تنظیم کنید.
  • از خودکار استفاده کنید تا در زمان مطالعه زیر هر خط را با آن دنبال کنید. چشمان شما باید بالای خودکار متمرکز باشند. خودکار می تواند یک نشانگر مفید برای شما در صفحه بوده و کمک می کند سرعت مطالعه تان در حد ثابتی بماند.
  • در پایان یک دقیقه، سرعت مطالعه ی کلمات در دقیقه را بر اساس تعداد خط هایی که خوانده اید اندازه بگیرید. می بینید در زمان استفاده از خودکار سرعت شما بهتر شده است.
روش های تندخوانی | مرکز مشاوره همکده

روش های تندخوانی – سعی کنید در زمان مطالعه با خودتان حرف نزنید.

بسیاری از مطالعه کنندگان دوست دارند همزمان با خواندن متن را با صدا بخوانند، آن ها لب های خود را تکان داده و کلمات را بلند می گویند. حتی ممکن است همزمان با آرام خواندن کلمات را در ذهن خود تکرار نمایید. هردو این عادات می توانند سرعت مطالعه ی شما را کم کنند، زیرا صحبت کردن خود فعالیتی نسبتا کند است. سرعت متوسط حرف زدن 250 لغت در دقیقه می باد، که این سرعت برای مطالعه عدد زیادی به حساب نمی آید.

  • عادات مطالعه ی خود را محدود کنید در نتیجه چشم ها و مغز شما درگیر می شوند نه قدرت صحبت کردنتان. بلند خواندن سرعت مطالعه ی شما را کم کرده و باعث می شود سعی کنید دوکار را به طور همزمان انجام دهید، به جای اینکه روی متن متمرکز بمانید.
  • شعرها و نمایش نامه ها متن هایی هستند که باید به نوعی اجرا شوند در نتیجه سخت است در زمان خواندن این متن ها بلند برای خودتان تکرار نکنید. در حقیقت بلند خواندن برای اینگونه متون کمک می کند ان ها را بهتر درک کنید. شاید متوجه شوید بازی کردن یک بخش از نمایش نامه یا خواندن یک خط از شعر می تواند قدرت درک شما را زیاد کند. با این وجود به احتمال زیاد سرعت مطالعه ی شما را کند می کند.
روش های تندخوانی | مرکز مشاوره همکده

قبل از کامل خواندن متن نگاهی کلی به آن بیندازید.

اگر می خواهید سرعت خواندن مطلب و سرعت درک مطلب برای شما بهبود یابد می توانید قبل از شروع خواندن برای 30 تا 6- ثانیه به متن نگاهی کلی بیندازید.

  • با خواندن عنوان متن شروع کنید، مانند خواندن سرفصل ها
  • تمامی اسامی بخش ها و زیرمجموعه ها را نگاه کنید.
  • به هر متن بولد شده و برجسته نگاهی بیندازید.
  • به هر تصویر یا نمودار در متن نگاه کنید، همچنین تمام نمودارها و پاراگرف ها
  • اولین جمله ی هر پاراگراف را بخوانید، خصوصا اولین جمله از اولین و آخرین پاراگراف های متن
  • متن از اتمام دیدن کلی متن، از خودتان بپرسید: ایده ی اصلی این متن چه بود؟ هدف نویسنده از نوشتن این مطلب چه بوده است؟ سبک نوشتاری او چیست: رسمی، غیررسمی، پزشکی، حقوقی؟ اگر درست متن را مرور کرده باشید باید بتوانید به این سوالات پایه ای جواب دهید.
روش های تندخوانی | مرکز مشاوره همکده

روش های تندخوانی – متن را به چند بخش تقسیم نمایید.

این کار یعنی گروه کلمات در متن خود را به عباراتی کواته و معنادار تقسیم کنید که سه یا پنج کلمه طول دارند. به جای خواندن همه ی لغات، و افتادن در خطر فراموش کردن ابتدای جمله در زمان رسیدن به پایان آن، می توانید متن را به لغاتی تقسیم کنید که کمک می کنند سریع و موثر مفهوم جمله را درک کنید. بسیاری از معلمان در کلاس از این روش استفاده می کنند تا در درک متون طولانی به دانش اموزان کمک کرده باشند. ممکن است یک جمله ی هدف داشته باشید که در تمام متن راهنمای شما بوده و به دنبال بخش های خاصی باشید که در کنار هم بگذارید.

  • به یاد داشته باشید تقسیم بندی زیاد درک متن را برای شما محدود خواهد کرد. سعی کنید از جمله ی هدفی که مثلا توسط معلمتان به شما داده شده است در حین تقسیم بندی متن استفاده کنید.

با داشتن هدفی در ذهن خود متن را بخوانید.

خواندن متن با داشتن یک سوال در ذهن با روشی پرسشی می تواند باعث شود در مطالعه فرد قوی تری شده و به احتمال زیاد بتوانید سریع تر بخوانید. طوری متن را برای خود بخوانید انگار که به دنبال چیز خاصی بوده یا می خواهید به هدف مشخصی برسید.

روش های تندخوانی | مرکز مشاوره همکده

روش های تندخوانی – سرعت خواندن خود را با تمرین روی متن های دشوارتر به چالش بکشید. 

  • به یاد داشته باشید متن های حقوقی و پزشکی برای سریع خواندن مناسب نیستند در نتیجه زمانی که با این نوع متن ها تمرین می کنید سرعت مطالعه ی شما بالاتر خواهد رفت. در زمان خود با اجتناب از خواندن این متن ها صرفه جویی کرده و برای بهبود تدریجی سرعت مطالعه ی خود تمرین کنید.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا