اختلال اسکیزوفرنی چیست؟

اختلال اسکیزوفرنی یکی از اختلالات روانی بسیار بحث برانگیز در دنیای روانشناسی و جوامع امروز است. اسکیزوفرنی یک اختلال روانی جدی است که در آن افراد واقعیت را به طور غیرعادی تفسیر می کنند. اسکیزوفرنی ممکن است منجر به ترکیبی از توهمات ، تفکر و رفتار بسیار بی نظم شود که عملکرد روزانه را مختل می کند و می تواند ناتوان کننده ذهن افراد باشد. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی به درمان مادام العمر نیاز دارند. درمان زود هنگام ممکن است به کنترل علائم قبل از بروز عوارض جدی کمک کند و به بهبود چشم انداز طولانی مدت کمک کند.

 اختلال اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یک اختلال مزمن مغزی است که کمتر از یک درصد از جمعیت کشور ها را درگیر می کند. هنگامی که اسکیزوفرنی فعال باشد ، علائم می تواند شامل توهم ، گفتار بی نظم ، مشکل در تفکر و بی انگیزگی باشد. با این حال ، با درمان و رسیدگی های به موقع ، بیشتر علائم اسکیزوفرنی بسیار بهبود می یابند و احتمال عود بیماری کاهش پیدا می کند. در حالی که هیچ درمانی برای اسکیزوفرنی وجود ندارد ، تحقیقات انجام شده، منجر به درمان های ابتکاری و ایمن تر می شود. همچنین متخصصان با مطالعه ژنتیک ، تحقیقات رفتاری و استفاده از تصویربرداری پیشرفته برای بررسی ساختار و عملکرد مغز ، در حال کشف علل این بیماری هستند. این روش ها نوید بخش درمان های جدید و بسیار موثر است.

پیچیدگی اسکیزوفرنی ممکن است به شما کمک کند و توضیح دهد که چرا سو تفاهماتی در مورد این بیماری وجود دارد. اسکیزوفرنی به معنای تقسیم شخصیت یا چند شخصیتی نیست. بیشتر افراد مبتلا به اسکیزوفرنی خطرناک تر و خشن تر از افراد در کل جمعیت نیستند. در حالی که منابع بهداشت روان می گویند این اختلال محدود در جامعه ممکن است منجر به بی خانمانی و بستری مکرر در بیمارستان شود، اما این تصور غلطی است که افراد اسکیزوفرنی در نهایت بی خانمان می شوند یا در بیمارستان ها زندگی می کنند. بیشتر مبتلایان به اسکیزوفرنی با خانواده خود ، در خانه های گروهی یا به تنهایی زندگی می کنند.

اسکیزوفرنی در زنان و مردان

تحقیقات نشان داده است که اسکیزوفرنی به طور مساوی بر مردان و زنان تأثیر می گذارد اما ممکن است در مردان از اوایل بروز علائم داشته باشد. با این حال نرخ ابتلا  در سراسر جهان مشابه است. افراد مبتلا به اسکیزوفرنی احتمال دارد که زودتر از دیگران بمیرند. علت آن بیشتر به دلیل بالا بودن میزان بیماری های پزشکی همزمان ، مانند بیماری های قلبی و دیابت است.

علائم اختلال اسکیزوفرنی 

هنگامی که این بیماری فعال است ، می توان آن را با اپیزودهایی مشخص کرد که در آن فرد قادر به تشخیص تجارب واقعی و غیر واقعی نیست. مانند هر بیماری ، شدت ، مدت و تعداد علائم می تواند متفاوت باشد.  با این حال ، در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ، با افزایش سن فرد، اغلب علائم روان پریشی کاهش می یابد. عدم مصرف داروها طبق دستورالعمل ، استفاده از الکل یا داروهای غیرقانونی و شرایط استرس زا باعث افزایش علائم می شود. علائم اسکیزوفرنی به طور کلی به سه دسته عمده تقسیم می شوند:

علائم مثبت

این گروه  (کسانی که به طور غیر عادی رفتار ها و باور هایی دارند) توهماتی مانند شنیدن صدا یا دیدن چیزهایی که وجود ندارند ، پارانویا و برداشت ها ، باورها و رفتارهای اغراق آمیز یا تحریف شده دارند.

علائم منفی

 (کسانی که غیرطبیعی هستند) از دست دادن یا کاهش توانایی شروع برنامه ها ، صحبت کردن ، ابراز احساسات یا لذت بردن جزوی از این علائم هستند.

علائم بی نظمی

 تفکر و گفتار گیج و بی نظم ، مشکل در تفکر منطقی و رفتارهای گاه عجیب یا حرکات غیر عادی از موارد این علائم هستند.

هذیان و توهم در اختلال اسکیزوفرنی 

این ها اعتقادات نادرستی هستند که اساساً دارای معنی و مفهوم علمی نمی باشند. به عنوان مثال ، شما فکر می کنید که شخصی به شما آسیب می رساند یا آزار می بینید. برخی از حرکات یا نظرات متوجه شما هستند. شما در ذهن خود توانایی یا شهرت استثنایی دارید. شخص دیگری عاشق شماست. یا فاجعه بزرگی در شرف وقوع است.  توهم در بیشتر افراد مبتلا به اسکیزوفرنی رخ می دهد. توهم این افراد معمولاً شامل دیدن یا شنیدن چیزهایی است که وجود ندارند. با این حال ، برای فرد مبتلا به اسکیزوفرنی ، آن ها تمام قدرت و تأثیر یک تجربه طبیعی را دارند.  توهم می تواند در هر یک از حواس باشد ، اما شنیدن صدا رایج ترین توهم ها است.

تفکر بی نظم (گفتار)

 تفکر بی نظم از گفتار بی نظم استنباط می شود. ارتباط موثر می تواند مختل شود و پاسخ به سواالات ممکن است تا حدی یا کاملاً بی ارتباط باشد. به ندرت ، گفتار ممکن است شامل کنار هم قرار دادن کلمات بی معنی باشد که قابل فهم نیستند. گفتار  گاهی اوقات صرفا به عنوان ترکیبی از کلمات شناخته می شوند.

رفتار حرکتی بسیار بی نظم یا غیر عادی

 این عامل ممکن است به روش های مختلفی خود را نشان دهد ، برای مثال از حرکات کودکانه گرفته  تا تحریکات غیر قابل پیش بینی. رفتار این گونه افراد  بر روی یک هدف متمرکز نیست ، بنابراین انجام وظایف دشوار است. رفتار می تواند شامل مقاومت در برابر دستورالعمل ها ، حالت نامناسب یا عجیب ، کمبود پاسخ کامل یا حرکت بی فایده و بیش از حد باشد. علائم منفی این مورد به کاهش یا عدم توانایی عملکرد طبیعی اشاره دارد. به عنوان مثال، ممکن است فرد از بهداشت شخصی خود غافل شود یا به نظر می رسد فاقد احساسات است (تماس چشمی برقرار نمی کند ، حالات صورت را تغییر نمی دهد یا به صورت یکنواخت صحبت می کند).

همچنین ، ممکن است  توجه به فعالیت های روزمره مورد علاقه خود را از دست بدهد ، از روند هاب اجتماعی کناره گیری کند یا توانایی تجربه لذت را نداشته باشد. علائم می توانند از نظر نوع و شدت در طول زمان ، با دوره های بدتر شدن و بهبود، متفاوت باشند. برخی از علائم ممکن است همیشه وجود داشته باشد. برای مثال در مردان ، علائم اسکیزوفرنی به طور معمول از اوایل تا اواسط دهه 20 زندگی شروع می شود. در زنان ، علائم به طور معمول از اواخر دهه 20 شروع می شود.  تشخیص اسکیزوفرنی در کودکان بسیار چالشی است و در سنین بالاتر از 45 هم سال نادر است.

علائم اختلال اسکیزوفرنی  در نوجوانان

علائم اسکیزوفرنی در نوجوانان مانند بزرگسالان است ، اما تشخیص این بیماری دشوارترمی باشد.  این علائم ممکن است بسیار حاد باشد زیرا برخی از علائم اولیه اسکیزوفرنی در نوجوانان برای رشد معمول در سالهای نوجوانی شایع است ، مانند:

  • کناره گیری از دوستان و خانواده
  • افت عملکرد در مدرسه
  • مشکل خواب
  • تحریک پذیری یا خلق افسرده
  • کمبود انگیزه

همچنین ، مصرف مواد به صورت تفریحی مانند ماری جوانا ، مت آمفتامین یا LSD ، گاهی اوقات می تواند علائم و نشانه های مشابهی ایجاد کند. در مقایسه با علائم اسکیزوفرنی در بزرگسالان ، نوجوانان ممکن است. کمتر دچار توهم شوند یا به احتمال زیاد دچار توهم بصری می شوند.

عوامل خطرناک اسکیزوفرنی

محققان بر این باورند که تعدادی از عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد علل نقش دارند و عوامل استرس زای زندگی ممکن است در شروع علائم و روند آنها نقش داشته باشد. از آنجا که عوامل متعددی ممکن است در این امر موثر باشند ، دانشمندان هنوز نمی توانند در مورد علت دقیق در هر مورد خاص تشخیص های دقیق ارائه دهند.

توانبخشی و زندگی با اختلال اسکیزوفرنی

درمان می تواند به بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کمک کند تا زندگی بسیار پرباری و با ارزشی داشته باشند. مانند سایر بیماری های مزمن ، برخی از بیماران بسیار خوب در دوره درمان عمل می کنند، در حالی که دیگران همچنان علامت دار هستند و به حمایت و کمک نیاز دارند. پس از کنترل علائم اسکیزوفرنی، انواع مختلفی از درمان می تواند به افراد کمک کند تا بیماری را مدیریت کرده و زندگی خود را بهبود بخشند. درمان و حمایت های روانی اجتماعی انجام شده می تواند به افراد در یادگیری مهارت های اجتماعی ، کنار آمدن با استرس ، شناسایی علائم هشدار دهنده اولیه عود و طولانی شدن دوره بهبودی کمک کند.

می توانید برای دوره درمانی خود از مشاوره تلفنی روان شناسی هم استفاده کنید. از آنجا که اسکیزوفرنی به طور معمول در اوایل بزرگسالی ایجاد می شود ، افراد مبتلا به این اختلال اغلب از توانبخشی برای کمک به توسعه مهارت های مدیریت زندگی ، آموزش کامل حرفه ای یا آموزشی و شغل بهره مند می شوند. به عنوان مثال ، برنامه های اشتغال پشتیبانی شده برای کمک به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در دستیابی به خودکفایی بسیار مهم است. این برنامه ها مشاغل رقابتی در جامعه را برای افرادی که بیماری روانی شدید دارند فراهم می کند. برای بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ، حمایت از خانواده برای سلامتی آنها بسیار مهم است. همچنین برای خانواده ها بسیار ضروری است که خودشان مطلع و حمایت شوند.

نتیجه گیری

و در آخر امیدواری و خوش بینی مهم است و بیماران ، اعضای خانواده و متخصصان بهداشت روان باید توجه داشته باشند که بسیاری از بیماران دوره بیماری مطلوبی دارند. چالش ها اغلب می توانند برطرف شوند و بیماران دارای نقاط قوت شخصی بسیاری هستند که باید شناخته و پشتیبانی شوند.

منابع
psychiatry.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا