روش های درمان اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی یک بیماری بهداشت روانی است که معمولاً در اواخر بلوغ یا اوایل بزرگسالی ظاهر می شود. تأثیر آن بر گفتار ، تفکر ، احساسات و سایر زمینه های زندگی می تواند بر تعاملات اجتماعی و فعالیتهای روزمره فرد تأثیر بگذارد.  بر اساس گزارش موسسه ملی بهداشت روان (NIMH) ، اسکیزوفرنی یک بیماری نسبتاً غیرمعمول است که حدود 0.25٪ تا 0.64٪ افراد در جوامع غربی را درگیر می کند. این مسئله می تواند تأثیر عمیقی در زندگی فرد و همچنین زندگی اطرافیان داشته باشد. برای اطلاع از روش های درمان اسکیزوفرنی می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده کنید.

اسکیزوفرنی

بیماری اسکیزوفرنی یک اختلال روانی مزمن و شدید است که میلیون ها نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند . اسکیزوفرنی با تحریف در تفکر ، درک ، احساسات ، زبان ، احساس درونی و رفتار مشخص می شود.  تجارب معمول شامل توهمات (شنیدن صدا یا دیدن چیزهایی که در آنجا نیستند) و اوهام (عقاید ثابت و غلط) است. در سراسر جهان، این بیماری با ناتوانی قابل توجهی همراه است و ممکن است بر عملکرد آموزشی و شغلی تأثیر بگذارد. احتمال ابتلا به مرگ زودرس در افراد اسکیزوفرنی 2 یا ۳ برابر بیشتر از جمعیت عمومی است . این اغلب به دلیل بیماری های جسمی قابل پیشگیری است.  این بیماری ها شامل بیماری های قلبی عروقی ، بیماری های متابولیکی و عفونت ها هستند. تهمت زدن ، تبعیض و نقض حقوق بشر در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی معمول است. اسکیزوفرنی قابل درمان است.

درمان با دارو و حمایت روانی اجتماعی بسیار در مورد این اختلال موثر است. در بعضی موارد ، فرد از کودکی شروع به نشان دادن رفتارهای غیرمعمول می کند ، اما این موارد فقط با بزرگتر شدن قابل توجه می شوند. در دیگران ، علائم ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود. اسکیزوفرنی یک بیماری مادام العمر است ، اما روش های درمان اسکیزوفرنی می تواند به مدیریت علائم کمک کند. اگر علائم اسکیزوفرنی را در خود مشاهده می کنید، می توانید به مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگترین مرکز مشاوره مراجعه نمایید. شما می توانید از خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده نمایید.

علائم اسکیزوفرنی

بیماری اسکیزوفرنی روان پریشی است ، نوعی بیماری روانی است که با تحریف در تفکر ، درک ، احساسات ، زبان ، احساس خود و رفتار مشخص می شود. تجارب معمول عبارتند از:

  • توهم (شنیدن ، دیدن یا احساس چیزهایی که در آنجا نیستند.)
  • هذیان (عقاید یا شبهات دروغین ثابت که توسط دیگران در فرهنگ شخص مشترک نیست و حتی در صورت وجود شواهدی بر خلاف آن محکم نگهداری می شود.)
  • رفتار غیرطبیعی ( رفتارهای نامنظم مانند سرگردانی بی هدف ، غر زدن یا خندیدن از خود ، ظاهر عجیب ، غفلت از خود یا با بی نظمی ظاهر شدن.)
  • گفتار بی نظم (گفتار ناسازگار یا بی ربط)
  • اختلالات عواطف( بی علاقگی مشخص یا قطع ارتباط بین احساسات گزارش شده و آنچه مشاهده می شود مانند حالت چهره یا زبان بدن.)

بزرگی و تأثیر اسکیزوفرنی در جامعه

اسکیزوفرنی 20 میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا می کند اما به اندازه بسیاری دیگر از اختلالات روانی شایع نیست. بیماری نیز معمولاً در مردان زودتر شروع می شود. اسکیزوفرنی با ناتوانی قابل توجهی همراه است و ممکن است بر عملکرد آموزشی و شغلی تأثیر بگذارد. احتمال ابتلا به مرگ زودرس در افراد اسکیزوفرنی 2 تا 3 برابر بیشتر از سایر افراد است . این اغلب به دلیل بیماری های جسمی ، مانند بیماری های قلبی عروقی ، متابولیک و عفونی است. تهمت زدن، تبعیض و نقض حقوق بشر در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی معمول است. اسکیزو فرنی افراد مختلف را از راه های مختنلف تحت تاثیر قرار می دهد. این عوامل و راه هاعبارتند از:

  • گفتاری گیج کننده که درک آن برای دیگران سخت است.
  • حالت های خاص چهره
  • عدم ابراز احساسات
  • کمبود انگیزه
  • مشکل در تمرکز
  • روان پریشی ، مانند توهم و گیج بودن

علل اسکیزوفرنی

تحقیقات یک عامل واحد را مشخص نکرده است.  تصور می شود که تعامل بین ژن ها و طیف وسیعی از عوامل محیطی ممکن است باعث اسکیزوفرنی شود. عوامل روانی – اجتماعی نیز ممکن است در اسکیزوفرنی موثر باشند. اما طبق گفته روانشناسان و محققان، اسکیزوفرنی هنگامی ایجاد می شود که عوامل خاص ژنتیکی و محیطی با هم ترکیب شوند. به عنوان مثال ، عوامل زیر ممکن است همگی در پیشرفت اسکیزوفرنی نقش داشته باشند:

وراثت و عوامل ژنتیکی

اگر در خانواده ای سابقه اسکیزوفرنی وجود نداشته باشد ، احتمال ابتلا به آن کمتر از 1٪ است. با این حال ، اگردر  یکی از والدین وی یماری تشخیص داده شود ، خطر بیماری در او افزایش می یابد.

عدم تعادل شیمیایی در مغز

به نظر می رسد اسکیزوفرنی زمانی ایجاد می شود که عدم تعادل یک انتقال دهنده عصبی به نام دوپامین و احتمالاً سروتونین در مغز وجود داشته باشد.

فاکتورهای محیطی

عوامل محیطی که ممکن است خطر اسکیزوفرنی را افزایش دهند عبارتند از:

  • ضربه در هنگام تولد
  • سوء تغذیه قبل از تولد
  • عفونت های ویروسی
  • عوامل روانی – اجتماعی مانند ضربه روحی
  • دارو های خاص

در سال 2017 ، دانشمندان شواهدی یافتند که نشان می دهد برخی از مواد موجود در شاهدانه می توانند اسکیزوفرنی را در افراد مستعد به آن تحریک کنند. با این حال ، برخی دیگر اظهار داشته اند که ابتلا به اسکیزوفرنی ممکن است فرد را به احتمال زیاد از مجبور استفاده از دارو هایی خاص کند.

روش های درمان اسکیزوفرنی

بیماری اسکیزوفرنی یک بیماری روانی جدی است که بر تفکر ، احساسات ، روابط و تصمیم گیری فرد تأثیر می گذارد.  از آنجا که هیچ درمانی به طور خاص وجود ندارد ، به موقع درمان کردن این اختلال بهترین راه برای بهبود شانس مدیریت بیماری است. درمان اسکیزوفرنی بر مدیریت علائم فرد متمرکز است.

 برای انجام این کار ، آنها احتمالاً باید برای مدتی زیاد، احتمالاً حتی مادام العمر، داروهای مرتبط را مصرف کنند. روان درمانی و  نوعی گفتاردرمانی ، احتمالاً قسمت مهمی از برنامه برای کمک به آنها در درک و مدیریت علائم خود خواهد بود. بیش از یک نوع روان درمانی و انواع مختلفی از داروها وجود دارد ، بنابراین ما در ادامه می خواهیم بدانیم که چه چیزی در این امر دخیل است. برای درمان اسکیزوفرنی می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی هم استفاده نمایید.

انواع روان درمانی ها برای اختلال اسکیزوفرنی

روان درمانی فردی

 در طول جلسات مختلف، یک درمانگر یا روان پزشک می تواند به فرد بیمار بیاموزد که چگونه با افکار و رفتار خود کنار بیاید. آنها درباره بیماری و تأثیرات آن و همچنین نحوه تشخیص تفاوت بین رفتار های  واقعی و غیر واقعی بیشتر خواهند آموخت. همچنین می تواند به آنها در مدیریت زندگی روزمره کمک کند. پس سعی کنید در مورد انواع مختلف روان درمانی بیشتر بیاموزید. این کار را می توانید با کمک متخصصان مرکز مشاوره همکده انجام دهید.

رفتار درمانی شناختی (CBT)

 این روش درمانی می تواند به فرد کمک کند تا تفکر و رفتار خود را تغییر دهد. یک درمانگر روش های مقابله با صدا و توهم را به آنها نشان می دهد. آنها با ترکیبی از جلسات CBT و دارو می توانند سرانجام بگویند که چه عواملی روان پریشی آنها را تحریک می کند (زمان هایی که توهم یا هذیان را بیشتر احساس می کنند). در نهایت می آموزند چگونه آنها را کاهش یا متوقف کنند. در مورد چگونگی رفتار درمانی شناختی که می تواند به الگوهای تفکر کمک کند بیشتر بخوانید.

تقویت راه های شناختی درمانی (CET) یکی از روش های درمان اسکیزوفرنی

 به این نوع درمان ، اصطلاحا درمان شناختی نیز گفته می شود. در این روند به افراد می آموزند که چگونه نشانه های اجتماعی یا عوامل محرک را بهتر بشناسند و توجه ، حافظه و توانایی سازماندهی افکار خود را بهبود ببخشند. این آموزش مغز مبتنی بر رایانه و جلسات گروهی متعدد است.

برخی از گزینه های موثر درمان اختلال اسکیزوفرنی

داروهای ضد روان پریشی

 اگر فرد داروهای تزریقی را انتخاب کند ، این موارد می توانند برای استفاده روزمره یا برای موارد کمتر استفاده شوند ، که ممکن است بین 3 ماه این تزریق طول بکشد (بسته به نوع دارو).

مشاوره در روش های درمان اسکیزوفرنی

 این روش می تواند به فرد کمک کند تا مهارت های مقابله ای را پیدا کند و اهداف زندگی خود را دنبال کند. در این مسیر می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی هم کمک بگیرید. مراقبت ویژه  همراه با   دارو ، مشارکت خانواده و خدمات آموزشی، بهبودی را در یک رویکرد جامع ادغام می کند. برخی از داروهای رایج برای اسکیزوفرنی عبارتند از:

  • ریسپریدون (ریسپردال)
  • اولانزاپین Zyprexa))
  • کویتیاپین ((Seroquel
  • زیپراسیدون (ژئودون)
  • کلوزاپین (کلوزاریل)
  • هالوپریدول (هالدول)

 مصرف این داروها برای افرادی ضروری است که برنامه درمانی خود را ادامه می دهند ، حتی اگر علائم بهبود یابد. اگر فردی مصرف دارو را قطع کند ، علائم ممکن است دوباره برگردند. مصرف دارو باید تحت نظر پزشک و با دستور وی انجام شود.

معیار های تشخیص برای درمان اسکیزوفرنی

برای تشخیص اسکیزوفرنی ، پزشک از معیارهای راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی  استفاده می کند. این راهنما معیارهایی را برای تشخیص طیف وسیعی از شرایط بهداشت روان ارائه می دهد. طبق معیارها ، فرد باید حداقل دو مورد از علائم زیر را به مدت یک ماه داشته باشد:

  • هذیان
  • توهم
  • گفتار بی نظم
  • رفتار کاملاً بی نظم یا کاتاتونیک
  • علائم منفی ، مانند مشکل در گفتار ، مشکلات مختلف احساسی یا بی انگیزگی

آنها همچنین باید در عملکرد خود در مدرسه یا محل کار ، تعامل با دیگران یا انجام کارهای مراقبت از خود دچار اختلال قابل توجهی شوند و باید علائمی داشته باشند که به مدت 6 ماه یا بیشتر ادامه داشته باشد.

منابع
medicalnewstoday.comhelpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا