حافظه عقب گرد چیست؟

حافظه یکی از مهم ترین بخش ها در هر فردی است. افراد برای این که بتوانند از حافظه خود به درستی استفاده کنند نیازمند راه حل های مختلفی هستند. حافظه انواع مختلفی دارد. حافظه بلند مدت و کوتاه مدت یکی از انواع حافظه ها است. برخی افراد حافظه بلند مدت قوی تری دارند. برخی هم حافظه کوتاه مدت قوی تری دارند. گاهی اوقات برخی موارد هستند که می تواند به حافظه آسیب برساند. برای همین امر افراد باید سعی کنند از این موانع فاصله بگیرند. حافظه عقب گرد نیز یکی از انواع آن است.

ما برای شما گفتیم که حافظه می تواند در قسمت های بدن تاثیر گذار باشد. تاثیر گذاری حافظه بستگی به نوع بدن دارد. این که بگوییم یک فرد برای موفقیت فقط نیاز به حافظه قوی دارد درست نیست. 

حافظه رتروگراد، که معمولاً به عنوان فراموشی پس رونده شناخته می شود

حافظه عقب گرد چیست؟

حافظه رتروگراد، که معمولاً به عنوان حافظه عقب گرد شناخته می شود، به عنوان “از دست دادن دسترسی حافظه به رویدادهای رخ داده یا اطلاعات آموخته شده قبل از آسیب یا شروع بیماری” تعریف می شود.از دست دادن این خاطرات به ویژه مضر است و معیشت فرد را خراب می کند. سال ها یا دهه ها اطلاعات آموخته شده، گاهی برای همیشه پاک می شود. فراموشی رتروگراد نیز از نظر شدت متفاوت است. هرچه افراطی تر باشد، زندگی شما را پیچیده تر می کند.

مروری دقیق بر حافظه عقب گرد

اطلاعات سایت های مختلف تأیید می کند که فراموشی پس رونده یا حافظه عقب گرد به روش خاصی عمل می کند. در بیشتر موارد، افراد مبتلا معمولاً خاطرات فعلی خود را از دست می دهند. خاطرات قدیمی تر به احتمال زیاد حفظ می شوند. این فرایند اغلب به عنوان قانون ریبوت نامیده می شود. با این حال، حتی در بدترین موارد فراموشی پس رونده، اکثر مردم خاطرات دوران کودکی و نوجوانی خود را حفظ می کنند.

علائم حافظه عقب گرد

حافظه عقب گرد باعث تخریب قابل توجهی در حافظه بلند مدت افراد می شود. برخی از شایع ترین علائم این بیماری شامل مسائل مربوط به هماهنگی ذهنی، سردرگمی عمومی، خاطرات غلط، از دست دادن خاطرات افراد، مکان ها، اطلاعات و چهره هایی است که قبل از حادثه آموخته شده و باعث فراموشی شده است. علیرغم از دست دادن مهارت های اخیر، سایت های مختلف اظهار می کنند که فراموشی های پسرونده هنوز ممکن است مهارت های خاصی مانند رانندگی، دوچرخه سواری یا نواختن ساز را به خاطر بیاورند. بسته به علت حافظه عقب گرد، فرد مبتلا ممکن است نتواند خاطرات جدیدی ایجاد کند و مهارت های خاصی را دوباره یاد بگیرد.

علل حافظه عقب گرد

متأسفانه، حوادث و وقایع گوناگونی وجود دارد که می تواند باعث حافظه عقب گرد شود. تصادفات عجیب و غریب که منجر به صدمات شدید سر یا مغز می شود، علت اصلی است. اگر این حوادث به اندازه ای شدید باشد که بتواند به قسمتهایی از مغز که حافظه را ذخیره می کند آسیب برساند، این امر می تواند فراموشی عقب گرد را برانگیزد. شدت آسیب نیز تعیین می کند که آیا فراموشی برگشتی موقتی است یا دائمی.

عدم تغذیه مناسب و سوء استفاده از مواد الکلی

عدم تغذیه مناسب و سوء استفاده از مواد الکلی نیز می تواند در شرایط مناسب باعث فراموشی عقب گرد شود. در بیشتر موارد، سوء رفتارهای قبلی باید منجر به کمبود ویتامین B شود. اگر این کمبود برای مدت طولانی ادامه یابد، فراموشی برگشتی می تواند شروع شود. افراد مبتلا ممکن است نتوانند خاطرات یا مهارت های جدیدی را توسعه دهند. انسفالیت، التهاب مغزی ناشی از عفونت های ویروسی، همچنین می تواند باعث آسیب شدید به قسمت هایی از مغز شود که مسئول ذخیره اطلاعات و خاطرات هستند. واکنش های خودایمنی مرتبط با سرطان نیز می توانند باعث این التهاب شوند.

حافظه عقب گرد تنها با حوادث جسمی و نقایص روانی خاصی ارتباط ندارد

حافظه عقب گرد چیست؟

حافظه عقب گرد تنها با حوادث جسمی و نقایص روانی خاصی ارتباط ندارد. در صورت شدید بودن و آسیب زا بودن عوارض بهداشتی مانند سکته مغزی، بیماری آلزایمر، ایست قلبی و تشنج نیز می تواند باعث فراموشی عقب گرد شود. سکته مغزی از هر درجه خطرناک است. در حال حاضر، متخصصان سکته مغزی را با زوال عقل و از دست دادن خاطرات بصری و کلامی مرتبط کرده اند. در نهایت، محل ضربه بر شدت اثرات روانی بالقوه تأثیر می گذارد. بیماری آلزایمر یکی دیگر از علل شایع فراموشی پس رونده است. کلینیک مایو تأیید می کند که بیماری آلزایمر اغلب به تدریج رخ می دهد. فراموشی خفیف به اندازه کافی بی ضرر به نظر می رسد اما با آلزایمر، به تدریج به ناتوانی در به خاطر سپردن حقایق و اطلاعات افزایش می یابد. متأسفانه در حال حاضر درمانی برای این بیماری وجود ندارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

افرادی که تحت ایست قلبی قرار می گیرند، مستعد ابتلا به فراموشی برگشتی هستند. در هنگام ایست قلبی، افراد تنفس خود را متوقف می کنند که می تواند اکسیژن مغز را قطع کند. اگر این ترس به اندازه کافی شدید باشد، افراد مبتلا می توانند از فراموشی پس رونده و سایر مسائل مربوط به سلامت روان رنج ببرند. ایست قلبی که به مدت طولانی طول می کشد نیز می تواند منجر به مرگ شود.

نکته دوم در ارتباط با این زمینه

آخرین مورد اما مهمترین آن ها در لیست علل فراموشی برگشتی، تشنج است. تشنج به دلیل اثرات سوء بر مغز بدنام است. با این حال، سطوح شدت بر میزان آسیب روانی تأثیر می گذارد. قسمت های مختلف مغز حساس تر هستند، بنابراین کمتر قادر به ترمیم یا بازگشت از برخی آسیب ها هستند. به عنوان مثال، آسیب به لوب پیشانی و گیجگاهی از علل شایع مشکلات حافظه است.

تشخیص فراموشی رتروگراد یا حافظه عقب گرد

کافی است بگویم ؛ افراد نباید برای تشخیص خود یا تشخیص افراد نزدیک خود تلاش کنند. تشخیص های بالینی و سلامت روانی فقط باید توسط پزشکان دارای مجوز و دانش و تخصص مناسب ارائه شود. در اکثر موارد، اکثر پزشکان قبل از تشخیص افراد مبتلا به فراموشی پس رونده آزمایش های خاصی را انجام می دهند. آزمایشات تشخیصی اغلب شامل آزمایش های شناختی، آزمایش خون، سی تی اسکن، اسکن MRI، معاینات عصبی، الکتروانسفالوگرام است.

درمان ‌ حافظه عقب گرد

در این زمان، هیچ دارویی وجود ندارد که به طور خاص برای درمان فراموشی پس رونده طراحی شده باشد. با این حال، بسیاری از پزشکان می توانند درمان و روش های درمانی خاصی را برای مقابله با این بیماری ارائه دهند. در بیشتر موارد، درمان های تجویز شده به بیماری که باعث این نوع فراموشی شده است، مربوط می شود. در حال حاضر، متداول ترین روش های درمانی برای حافظه عقب گرد، کاردرمانی، فناوری و روان درمانی است. هدف نهایی کاردرمانی این است که فرد آسیب دیده حقایق جدید را بیاموزد و از خاطرات قدیمی به عنوان ابزاری برای ذخیره و ایجاد خاطرات جدید استفاده کند. این شیوه درمانی همچنین تمایل به راهبردهایی برای پردازش خاطرات، تکنیک های عملکرد اجتماعی و جایگزینی خاطرات از دست رفته قبلی دارد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

باور کنید یا نه، فناوری می تواند در بهبودی از فراموشی پس رونده نقش داشته باشد. ابزارهایی مانند رایانه های لوحی و تلفن ها ابزارهای فوق العاده ای برای فراموشی پس رونده برای یادگیری و تقسیم بندی اطلاعات جدید هستند. این دستگاه های تکنولوژیکی همچنین می توانند به عنوان نقاط مرجع برای خاطرات از دست رفته قبلی مفید باشند. همیشه این احتمال وجود دارد که تصاویر، اسناد یا ویدئوهای قدیمی جرقه ای ایجاد کنند یا حداقل به جایگزینی یا توسعه یک خاطره جدید کمک کنند.

استفاده از روان درمانی نیز می تواند در بهبود حافظه عقب گرد مفید واقع شود.

حافظه عقب گرد چیست؟

استفاده از روان درمانی نیز می تواند در بهبود حافظه عقب گرد مفید واقع شود. این امر به ویژه در موارد آسیب های روحی شدید ناشی از حوادث کاربرد دارد. سایت های مختلف تأیید می کنند که روان درمانی همچنین می تواند با افسردگی، اجبار، اضطراب و حتی روابط با دوستان و اعضای خانواده مبارزه کند. برخی از فراموشی های رو به عقب از انواع مختلفی از درمان بهره می برند. مشورت با پزشک مجاز همیشه موثر ترین روش برای تعیین نوع درمان این فرآیند هست.

چگونه می توان از حافظه عقب گرد جلوگیری کرد؟

حافظه عقب گرد قدرت تخریب شغل، روابط و معیشت را دارد. خوشبختانه، گزارش های اضافی نشان می دهد که به طور مرتب از عادات سالم مختلف استفاده می کند و برخی اقدامات احتیاطی را انجام می دهد، می تواند حساسیت فرد را نسبت به ترس های مختلف و احتمال گرفتار شدن در تصادفات عجیب و غریب به شدت کاهش دهد.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا