مشاوره طلاق چیست و چه کاربردی دارد؟

مشاوره طلاق یکی از مراحلی است که افراد باید طی کنند بعد حکم طلاق برای آن ها اجرا شود. با توجه به تقدس زندگی مشترک و اهمیت حفظ بنیان خانواده هم برای زوجین و فرزندان هم برای اجتماع. سعی می شود قبل از طلاق زوجین و حتی فرزندان مشاوره هایی را پشت سر بگذارند. این مراحل طی مدت زمانی طولانی انجام می گیرد. مسائلی که زوجین بین خودشان نتوانستند حل کنند یا به علت های مختلف نتوانستند راه حلی برای آن پیدا کنند. از این طریق حل و فصل می شود. کاربرد مشاوره طلاق چیست؟

بسیاری از زوجین در همین جلسات مشاوره به زندگی خود برمی گردند و از طلاق منصرف می شود. در برخی اوقات این مشاوره ها آنقدر طولانی می شود تا بتوان راهی برای ادامه زندگی پیدا کرد.

مشاوره طلاق چیست و کاربرد مشاوره طلاق چه می باشد؟

مشاوره طلاق چیست و چه کاربردی دارد؟

مشاوره برای طلاق یک نوع روابط درمانی است که برای زوج های متاهلی که در آستانه جدایی هستند یا بعد از جدایی دائمی توسط دادگاه و مشاوران خانواده در نظر گرفته می شود. طلاق بر تمام اعضای خانواده تأثیر می گذارد. اثرات منفی آن تا مدت ها بر روی این افراد خواهد ماند. طلاق در کشورهای مختلف قوانین و شرایط مخصوص به خود را دارد. در هیچ جایی راه حلی مناسب و دوست داشتنی محسوب نمی شود. از این رو معمولاً در هر کشوری یک سری مراحل مربوط به مشاوره طلاق وجود دارد. در کشور آمریکا تقریباً نیمی از زندگی ها به طلاق می انجامد و اکثر این جدایی ها در پنج سال اول زندگی مشترک اتفاق می افتد.

اگر چه طلاق شایع است اما می تواند فشار زیادی را بر روی خانواده ایجاد کند. نه تنها بر اثر عوامل عاطفی، حقوقی و روانی بلکه تغییرات چشمگیر زندگی پس از اتمام کار طلاق فشار زیادی را به افراد وارد می کند. از این رو بسیاری از ملاحظات باید قبل از طلاق در نظر گرفته شود و مشاوره طلاق این مطالب را به افراد یادآوری می کند.

مشاوره طلاق چه موقع انجام می گیرد؟

مشاوره طلاق چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد مشاوره طلاق بسیار است. مشاوره طلاق می تواند قبل از روال قانونی طلاق انجام گیرد. هدف آن اکثر اوقات رفع مشکل زوجین و کناره گیری آن ها از این معضل خانمان برانداز است. برخی اوقات جلسات مشاوره می تواند باعث شود تا مشکل خانواده ها حل شود و کار به طلاق نکشد. در اکثر اوقات مشاوره طلاق یک بخش اجباری است به خصوص برای طلاق های توافقی زوجین باید طی مراحلی این مشاوره را دریافت کنند.

مشاوره طلاق برای بعد از جدایی نیز انجام می گیرد. هنگامی که مشاوره های قبل از جدایی به نتیجه نرسید و زوجین هنوز هم بر طلاق اصرار داشتند، باید برای زندگی بعد از طلاق این افراد چاره ای اندیشیده شود. بدون شک به هم خوردن زندگی می تواند برای دو طرف و به صورت مضاعف برای فرزندان مشکل ساز باشد. از این رو جلسات مشاوره ای بعد از طلاق برای آن ها دایر می شود تا بتوانند خود را راحت تر با زندگی جدید خود وفق دهند. همچنین برای فرزندان که دچار ضربه های عاطفی شدیدی می شوند و زندگی خانوادگی خود را از هم پاشیده می بینند مشاوره طلاق یک مسئله ی بسیار حیاتی است تا بتواند کمی روح آن ها را التیام بخشد.

همچنین ممکن است در برخی موارد برای والدین زوجین نیز جلسات مشاوره برگزار شود. برخی از زندگی ها به علت دخالت والدین به خطر می افتد که مشاوره دادن به آن ها می تواند از طلاق زوجین جلوگیری کند.

کاربرد مشاوره طلاق و مزایای استفاده از مشاوره طلاق در مراحل مختلف

با توجه به مواردی که عنوان شد، مشاوره در مراحل مختلف طلاق به بهتر شدن شرایط کمک می کند. این که چه تأثیری از این مشاوره ها دریافت شود به همکاری اعضای خانواده و همین طور ایدئولوژی مشاور بستگی دارد. معمولاً در مشاور خانواده دادگاه ها حرفه ای ترین افراد را به کار می گیرند تا بیشترین تأثیر را بر روی این مراحل بگذارد.

یکی از اولین مواردی که مشاوره طلاق به فرد در رابطه با آن کمک می کند فرآیند غم و اندوه است. هر چند زوجین به طلاق راضی باشند احتمال آسیب های عاطفی و احساسی به خصوص برای زن وجود دارد. از این رو باید تحت مراقبت های روانشناسی باشند تا شکست زندگی به روحیه ی آن ها فشار وارد نکند و بتوانند دیگر مراحل زندگی خود را بهتر مدیریت کنند. مشاوره طلاق برای مراحل بعد از جدایی افکار منفی را به افکار مثبت تبدیل می کند و باعث می شود کینه و کدورت ها سریع تر از بین برود و روابط به سمت انتقام یا آسیب زدن به هم پیش نرود.

کاربرد مشاوره طلاق – مزایای زیادی برای مشاوره قبل از ازدواج وجود دارد که می توان از آنها نهایت بهره را برد.

خیلی از زوج هایی که برای طلاق به دادگاه مراجعه می کنند در طی این مشاوره ها از ادامه فرآیند طلاق پشیمان می شوند و دوباره به زندگی مشترک خود برمی گردند. در اکثر این مشاوره ها، مشکلات خانواده تشخیص داده می شود و راهکارهایی برای ارتباط مؤثر بین زوجین به آن ها ارائه می شود که می تواند به نجات زندگی آن ها بیانجامد.

یکی دیگر از مزایایی که مشاوره طلاق دارد، اطلاع از قوانین طلاق و حقوق فردی است. برخی اوقات افراد از این حقوق اطلاعی ندارند و به همین علت از آن استفاده نمی کنند و حق شان ضایع می شود. این مشکل بیشتر در رابطه با خانم ها اتفاق می افتد. مشاوران طلاق هنگامی که برای برگرداندن زوجین به زندگی کاری از پیش نبردند، باید قوانین و حق و حقوق طرفین را به آن ها یادآوری کنند تا بدانند از چه مسیرهایی برای دریافت حقوق خود باید اقدام کنند.

مشاوره طلاق چیست و چه کاربردی دارد؟

همچنین در مورد مسائلی مانند حضانت فرزندان و توافق والدین بر سر آن ها می توان راهکارهایی را ارائه داد و برنامه ای مناسب بر اساس شرایط فرزندان برای دیدار با والدینی که حضانت به آن ها تعلق نگرفته ترتیب داد. در این موارد باید کاملاً روحیه ی فرزند تحت نظر قرار گیرد تا آسیبی از این طریق به او وارد نشود. همچنین داشتن برنامه ای منظرم که از نظر تحصیلی و آموزشی کودکان را به خطر افت تحصیل نیاندازد توسط این مشاوران می تواند انجام گیرد.

منابع
docdoc.com.sg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا