اصلاح رفتار برای کاهش رفتارهای مسئله ساز انقراض چیست؟

آیا درباره اصلاح رفتار برای کاهش رفتارهای مسئله ساز انقراض چیزی شنیده اید؟ هر فرد ممکن است در طول دوران زندگی خود و به دلایل مختلف رفتار های متفاوتی انجام دهد. این رفتار ها ممکن است به علت های متفاوتی باشد. برای مثال یک سری رفتار ها در برخی افراد ناگهانی اتفاق می افتاد و بیشتر به علت شرایط خانوادگی و یا شرایط او در اجتماع است. علاوه بر خانواده دومین جایی که ممکن است فرد در آن مکان رفتارش دچار تغییر شود جامعه است. جامعه ممکن است فرد را به سمتی ببرد که دچار مشکلات شدیدی شود. اما این که بگوییم فقط جامعه یا فقط خانواده باعث این تغییرات رفتاری می شوند درست نیست.

در واقع این تغییرات رفتاری باید به گونه ای مورد بررسی قرار گ فته شود که حتی کوچک ترین جزئیات در هر سنی از آن فرد مورد بررسی قرار بگیرد. یک رفتاری که امروز می خواهیم درباره  آن صحبت کنیم رفتارهای مسئله ساز انقراض است. این رفتار ها ممکن است در سنین مختلف به وجود بیاید. 

انقراض رفتاری

انقراض، در روانشناسی، معنایی متفاوت از معنای سنتی کلمه دارد. با این حال، تا حدی، آن ها از برخی جهات نیز مشابه هستند. در این مقاله، شما با انقراض درمورد رفتار، به ویژه هنگام ایجاد تغییر در افکار و احساسات، آشنا خواهید شد.

انقراض و روانشناسی و اصلاح رفتار برای کاهش رفتارهای مسئله ساز انقراض

انقراض به طور رسمی به عنوان “حذف محرک ها یا تقویت کننده های بی قید و شرط قبلی” ارائه می شود، اما همچنین می تواند “عدم وجود شرایط احتمالی بین پاسخ و تقویت کننده” را توصیف کند. اساساً، این بدان معنی است که اگر رفتارهای آموخته شده تقویت نشوند، به تدریج از بین می روند.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به عنوان مثال، اگر كودكی رفتار ناشایستی از قبیل پرتاب كردن چیزی با  خشم به دلیل این که نمی خواهد به مدرسه برود و پدر یا مادری برای آرام كردن كودك به او اسباب بازی و شیرینی بدهد، از خود نشان می دهد، والدین رفتار ضعیف او را تقویت می كند. کودک آموخته است که رفتار نادرست منجر به پاداش می شود و بنابراین، برای دستیابی به خواسته های خود، این کار را ادامه می دهد.

والدین و کودکان دررفتار انقراض

اصلاح رفتار برای کاهش رفتارهای مسئله ساز انقراض چیست؟

حال، اگر والدین تصمیم بگیرند که با امتناع از دادن هیچ گونه پاداشی، تقویت این رفتار را متوقف کنند، کودک سرانجام دست از عمل خواهد کشید، زیرا دیگر این کار را با نتیجه مثبت مرتبط نمی کنند.

شرطی سازی عملگر و انقراض

این انقراض است و عمدتاً به شرطی سازی عملگر مربوط می شود، نظریه ای که دکتر ایوان پاولوف، چهره قابل توجهی در مکتب رفتارگرایی یا روانشناسی رفتاری، همراه با افرادی مانند جان بی واتسون و بی اف اسکینر ارائه داد.

انقراض باعث از بین رفتن رفتارهای خاص می شود

از آن جا که انقراض باعث از بین رفتن رفتارهای خاص می شود، در این جا است که با تعریف کلی کلمه شباهت هایی دارد. با این حال، جایی که متفاوت است این است که انقراض در روانشناسی پاک کردن رفتار نیست، که در بخش بعدی مورد بحث قرار خواهد گرفت. اصلاح رفتار برای کاهش رفتارهای مسئله ساز انقراض مسئله اصلی ما است.

انقراض در مقابل پاک کردن

برخلاف انقراض در زیست شناسی، که به ریشه کن کردن یک گونه اشاره دارد، مانند آن چه میلیون ها سال پیش با دایناسورها اتفاق افتاد، تعریف روان شناسی از انقراض به این معنی نیست که رفتارها کاملاً از هستی حذف می شوند.

رفتار های قدیمی چگونه باز می گردند؟

در حقیقت، این امکان وجود دارد که کسی از طریق “بهبودی خود به خود، تجدید حیات، بازگرداندن مجدد، دوباره به دست آوردن زندگی به طور سریع و بازگشت حیات” دوباره به رفتارهای قدیمی “بازگشت پیدا کند”. این بدان دلیل است که یادگیری اصلی هنوز در حافظه طولانی مدت ارگانیسم وجود دارد و اگر زمان کافی پس از انقراض سپری شود، در نهایت پاسخ می تواند برگردد و این به بهبود خود به خودی اشاره دارد.

نکته

بهبود خود به خود اصطلاحی است که پاولوف ابداع کرده و به این معنی است که اگر بعد از انقراض زمان سپری شود، می تواند دوباره برگردد.

تجدید به بازگشت پاسخ خاموش اشاره دارد

تجدید به بازگشت پاسخ خاموش اشاره دارد هنگامی که محرک شرطی از متن نابودی برداشته شود و در محرک دیگری آزمایش شود. از طرف دیگر، اگر یک بار دیگر محرک بی قید و شرط پس از گذشتن از انقراض ارائه شود، احیای مجدد است و آیا این یکی از ساده ترین راه های بازگشت رفتارهای قدیمی است.

اکتساب سریع چیست؟

اصلاح رفتار برای کاهش رفتارهای مسئله ساز انقراض چیست؟

اکتساب سریع به این معنی است که اگر محرک شرطی شده و جفت های محرک بی قید و شرط پس از انقراض از سر گرفته شوند، پاسخ می تواند به سرعت به محرک شرطی برگردد.

اصطلاح تجدید حیات

سرانجام، اصطلاح تجدید حیات به عنوان “ظهور پاسخ های قبلاً تقویت شده و سپس خاموش شده در طی یک دوره انقراض برای یک پاسخ متعاقباً آموخته شده” تعریف شده است.

مثالی در ارتباط با این زمینه

به گفته انجمن روانشناسی آمریکا، مثالی از این موارد این است که اگر موش صحرایی با دو اهرم ارائه شود، فشار دادن اهرم A ابتدا فرآیند تقویت شده نام دارد  و بعداً منقرض می شود که منجر به تقویت فشار اهرم B می شود.

آزمایش اهرم ها برای این فرایند

در نهایت، فشار دادن A کاملاً متوقف می شود و فشار دادن روی B اتفاق می افتد. با این حال، انقراض برای اهرم B ترتیب داده می شود، که باعث کاهش فشار B می شود، اما این امر باعث افزایش یا تجدید قوا برای فشار دادن A می شود.

نتیجه گیری

بنابراین، از طریق هر یک از این مکانیسم ها، پاسخ های شرطی می توانند پس از انقراض بازگردند. اگر یک رفتار خاص قبلاً یاد گرفته شده باشد، در صورت فراهم شدن شرایط خاص، می توان دوباره آن را یاد گرفت.

انقراض به عنوان ابزاری برای تغییر رفتارهای ناسازگار

در اوایل این مقاله، سناریوی مربوط به والدین و کودک نمونه ای از انقراض بود و می توان استراتژی هایی از این دست را برای تغییر رفتار به کار گرفت. به این روش های انقراض گفته می شود و اگر به طور مداوم عملی شود، می تواند بسیار موفق باشد.

روش های انقراض عمدی است

روش های انقراض عمدی است. بطور معمول بخشی از یک برنامه درمانی به نام تجزیه و تحلیل رفتاری کاربردی (ABA) است. مبتنی بر علم رفتار و یادگیری است که توسط پاولوف و سایر روانشناسان رفتاری ایجاد شده است. برای این که یک رفتار منقرض شود باید رفتارهای هدف شناسایی شوند. رفتارهای جدید نیز باید انتخاب شوند. رفتار قبلی متلاشی شده و روش ها معمولاً یکی از سه شکل مختلف را بررسی کنند.

  • 1.تقویت منفی
  • 2.تقویت مثبت
  • 3.تقویت خودکار

مثالی که قبلاً ذکر شد نوعی رفتار نابودی بر اساس تقویت منفی است

مثالی که قبلاً ذکر شد نوعی رفتار نابودی بر اساس تقویت منفی است، زیرا والدین به جای پاداش دادن به کودک برای عمل کردن، اجازه می دهند کودک به این کار ادامه دهد و اصرار دارد که خواه ناخواه به مدرسه بروند، زیرا در نهایت، احساس خشم به دلیل عدم تقویت به هیچ جایی نخواهد رسید. به همین دلیل، گاهی از آن به عنوان انقراض فرار نیز یاد می شود.

تقویت مثبت یکی از اصلی ترین راه های استفاده مردم از رویه های انقراض است

با این حال، تقویت مثبت یکی از اصلی ترین راه های استفاده مردم از رویه های انقراض است. زیرا اجازه می دهد رفتارهای منفی و ناسازگار را به رفتارهای مثبت و سازگار تغییر دهد.

پاداش والدین به فرزندان خود

حال، اگر هدف والدین این است که کودک رفتارهای بهتری داشته باشد و مایل باشد با کارهای خانه در خانه کمک کند، والدین به این رفتارها پاداش می دهند و با گذشت زمان، این رفتارهای جدید تکرار می شوند زیرا از طریق پاداش مثبت تقویت می شوند. در نهایت، دلهره ها به تدریج به سود اقدامات تولیدی از بین می رود.

تقویت خودکار در ارتباط با این زمینه

اصلاح رفتار برای کاهش رفتارهای مسئله ساز انقراض چیست؟

تقویت خودکار که به عنوان انقراض حسی نیز شناخته می شود، کمی ساده تر است اما می تواند در حالات خاصی مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، اگر کسی مجذوب احساس و صدای کلیک کردن روی قلم شود، عمل انجام آن محرک و نوعی تقویت خودکار است.

نکته ای درباره اصلاح رفتار برای کاهش رفتارهای مسئله ساز انقراض

با این حال، اگر پدر یا مادری این قلم ها را برداشته و جای آن ها را بگیرد. به نوعی که این رفتار دیگر انجام نشود. این عمل به ناچار از بین می رود. زیرا آن ها دیگر نمی توانند این رفتار را انجام دهند.

ABA و تکنیک های انقراض آن انعطاف پذیر است

ABA و تکنیک های انقراض آن انعطاف پذیر است و تقریباً در مورد هر رفتاری قابل استفاده است. با استفاده از آن ها، فرد می تواند رفتارهای مفید را کاهش دهد. رفتارهای مثمر ثمر مانند مهارت های مختلف مانند مهارت های ارتباطی، اجتماعی و تمرکز را جایگزین آن ها کند. که می تواند نتایج زندگی روزمره را بهبود بخشد.

عوارض انقراض

استفاده از انقراض راهی عالی برای دستکاری تغییر رفتار است. با این حال ، به خصوص در مراحل اولیه فرآیند، با عوارض جانبی همراه است.

منابع:

https://www.betterhelp.com/advice/behavior/what-is-extinction-behavior-modification-for-reducing-problematic-behaviors/

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا