بی علاقگی چیست؟

مردم مختلف چه مرد چه زن احساسات مختلفی دارند. هر کس بر اساس شرایطی که دارد احساسات مختلفی را نسبت به اتفاقات نشان می دهد. برخی از افراد ممکن است حس دوست داشتن را در خودشان قوی می بینند و برخی هم ممکن است حس عصبانیت و خشم آن ها بیشتر باشد. گاهی اوقات برخی هم هستند که ممکن است آن ها را در بین اطرافیان یا دوستان خود دیده باشید و دارای رفتار بی علاقگی هستند. بی علاقگی چیست؟ موضوع امروز ما است و می خواهیم به بررسی آن بپردازیم.

بی علاقگی چیست؟

بی علاقگی چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

 بی علاقگی شامل عدم علاقه به جنبه های مختلف زندگی، از جمله کار های عادی روزمره و فعالیت های اجتماعی است. این بیماری اغلب در درجات مختلف در افراد سالم دیده می شود، اما همچنین علامت تعدادی از شرایط مختلف بهداشت روانی از جمله افسردگی است. ریشه اصطلاح بی علاقگی از شکلی از پیشوند a – به معنای “بدون” ، و pathos یونانی به معنای “احساس، رنج” ناشی می شود. بنابراین، بی تفاوتی در اصل به عنوان رهایی از رنج تعریف شد.

نکته قابل توجه

زمانی در قرن هجدهم، معنای آن به احساس بی احساس بودن یا احساس بی تفاوتی تغییر یافت به ویژه در مورد موضوعات مهم یا جذاب این عوامل بیشتر مشخص می شود. بی علاقگی با احساس بی تفاوتی و کمبود احساسات مشخص می شود . این اصطلاح اغلب برای توصیف کمبود مراقبت یا نگرانی به کار می رود، اما در زمینه های سلامت روان، این از دست دادن علاقه به جنبه های مختلف وقایع زندگی اغلب نشانه یک وضعیت.بی علاقگی عدم علاقه به فعالیت های زندگی یا تعامل با دیگران است. این مورد می تواند توانایی شما در حفظ شغل، حفظ روابط و لذت بردن از زندگی را تحت تأثیر قرار دهد. هر کس گهگاه دچار بی علاقگی می شود. ممکن است بعضی اوقات نسبت به کارهای روزمره احساس بی انگیزگی یا بی علاقگی کنید. این نوع بی تفاوتی موقعیتی طبیعی است. با این حال، بی علاقگی می تواند علامت چندین اختلال عصبی و روانی باشد. همچنین می تواند یک سندرم باشد.

اگر بیماری مزمن داشته باشید و آن را درمان نکنید، ممکن است جدی تر شود. مطالعه ای در سال 2011 ضایعات لوب پیشانی را در مغز افرادی که علائم بی علاقگی دارند نشان داد. اعتقاد بر این است که مرکز بی علاقگی مغز در جلوی مغز واقع شده است. بی علاقگی ممکن است در اثر سکته مغزی ایجاد شود که بر این قسمت از مغز تأثیر بگذارد.

انواع بی علاقگی

بی علاقگی چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

 در مطالعه ای که در سال 2019 در ژورنال PLOS One منتشر شد، محققان انواع مختلفی از بی تفاوتی را شناسایی و توصیف کردند:

بی علاقگی عاطفی، مشخصه فقدان احساسات مثبت و منفی است بی علاقگی رفتاری، مشخصه فقدان رفتارهای مبتنی بر خود است. بی علاقگی عمومی، که با انگیزه کمتر، پاسخ های عاطفی ضعیف و عدم تعامل اجتماعی مشخص می شود. تحقیقات نشان می دهد که بی تفاوتی و آندونی با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند، همچنین افرادی که سطح بالاتری از بی تفاوتی را تجربه می کنند، آنهدونی بیشتری را گزارش می دهند. دو شکل دیگر بی تفاوتی که ممکن است افراد تجربه کنند عبارتند از:

بی علاقگی توسط تماشاگر

این مربوط به اثر تماشاگر است، پدیده ای که در آن افراد شاهد شخص دیگری هستند که به کمک احتیاج دارد، اما برای مداخله یا پیشنهاد کمک کاری نمی کنند. دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود افراد در این شرایط اقدامی انجام ندهند، از جمله بی تفاوتی یا بی علاقگی نسبت به اوضاع و احوال طرف مقاب.

 خستگی دلسوزی

گاهی اوقات افراد در ابتدا مراقبت می کنند، اما بیش از حد تحت فشار قرار می گیرند یا از نظر جسمی و روحی خسته می شوند. این امر منجر به کاهش توانایی احساس ترحم یا همدلی با دیگران می شود.

علائم بی علاقگی

 برخی از علائم بی علاقگی عبارتند از:

  • دشواری در انجام کارهای روزمره
  • احساس بی تفاوتی
  •  فقدان احساسات
  •  عدم علاقه به فعالیت ها
  • نداشتن انگیزه برای تحقق اهداف
  • سطح انرژی پایین
  • کاهش مشارکت در فعالیت ها
  •  غیر احساسی

در پاسخ به هر دو رویداد مثبت و منفی بی علاقگی ممکن است غالباً از علائم افسردگی باشد، اما این دو مورد یکسان نیستند. اختلالات افسردگی در کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) طبقه بندی می شود و دارای معیارها و علائم تشخیصی خاصی است.

علائم مرتبط با بی علاقگی

 بی علاقگی اغلب با سایر علائم افسردگی از جمله آنهدونی و بی حالی همراه است.

آنهدونیا

 کلمات اصلی آنهدونیا پیشوند an- به معنی “بدون” و یونانی hedone  به معنی “لذت” است. بنابراین، این به معنای قرار گرفتن در وضعیتی است که از کارهایی که معمولاً دوست دارید انجام دهید لذت نمی برید. از برخی جهات به بی تفاوتی شبیه است، اما دامنه بی تفاوتی نسبت به آنهدونی گسترده تر است.

بی حالی

 بی حالی می تواند حالتی از بدن یا ذهن یا هر دو باشد. در هر دو مورد ، مولفه اصلی کندی یا آهستگی است. خواب آلودگی ، خستگی یا خستگی غیرمعمول می تواند از جنبه های بی حالی باشد.

علل بی علاقگی

 بیشتر مردم هر از گاهی احساس بی علاقگی می کنند. وقتی این بی تفاوتی مداوم باشد و بسیاری از مناطق مختلف زندگی را تحت تأثیر قرار دهد ، به یک مشکل مهم تبدیل می شود. برخی از شرایط مختلفی که ممکن است باعث بی علاقگی شوند عبارتند از:

  • بیماری آلزایمر 
  • اضطراب
  • افسردگی
  •  زوال عقل موقتی
  •  بیماری پارکینسون
  •  روانگسیختگی
  •  سکته

وقتی بی علاقگی مزمن و شدید است ، می تواند در بسیاری از زمینه های مختلف زندگی تداخل ایجاد کند. این می تواند عملکرد خوب را در محل کار دشوار کند ، روابط اجتماعی را مختل کند و حتی انجام کارهای اساسی مراقبت از خود روزانه را دشوار کند. تحقیقات نشان می دهد که بی تفاوتی رایج است و برخی تخمین ها این مورد بیش از 10 میلیون بزرگسال اروپایی را تحت تأثیر قرار می دهد.

تشخیص بی علاقگی

بی علاقگی چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

 پزشک در مورد احساس شما، رفتارها و عملکرد شما در زمینه های مختلف زندگی سوالاتی را می پرسد. ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما همچنین از شما در مورد موارد زیر سوال می پرسد. برای تشخیص بی علاقگی می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

هرگونه کاهش یا عدم انگیزه

 هرگونه تغییر در افکار، خلق و خو یا رفتار ها و این تغییرات چگونه بر کیفیت زندگی شما تأثیر می گذارند در برخی موارد، پزشک شما همچنین ممکن است معاینه جسمی انجام دهد یا آزمایشات آزمایشگاهی را برای رد سایر شرایط پزشکی که ممکن است در علائم شما موثر باشند، انجام دهد. پزشک یا متخصص بهداشت روان ممکن است شما را در یک بیماری زمینه ای بهداشت روان که باعث علائم شما است تشخیص دهد. اگرچه این یک اختلال شناخته شده رسمی در DSM-5 نیست، اما برخی از کارشناسان معتقدند مجموعه ای از علائم به نام سندروم بی علاقگی ممکن است در انواع اختلالات اعصاب و روان وجود داشته باشد.

رفتار بی علاقگی

 درمان بی علاقگی به دلایل اساسی بستگی دارد. افراد ممکن است بتوانند احساسات عمومی بی تفاوتی را از طریق تغییر سبک زندگی و مراقبت از خود مدیریت کنند، اما علائم ناشی از بیماری های پزشکی یا روانی باید توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما رفع شود. برای بسیاری از شرایط ، این ممکن است شامل دارو، روان درمانی یا ترکیبی از این دو باشد. برای بی علاقگی ناشی از اختلالات نورودژنراتیو پیشرونده، پزشک ممکن است دارو هایی را برای آزمایش و رفع این علائم تجویز کند.

دارو های مربوط به بی علاقگی

 نمونه هایی از داروهایی که ممکن است برای درمان بیماری هایی که بی علاقگی را به عنوان یک علامت نشان می دهند استفاده شود عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد روان پریشی
  • محرک ها

روان درمانی

 هنگامی که بی تفاوتی به بیماری مانند افسردگی یا اضطراب مربوط می شود، ممکن است پزشک روان درمانی را نیز توصیه کند. رفتار درمانی شناختی (CBT) روشی است که به افکار و رفتارهای اساسی می پردازد که ممکن است در احساس بی تفاوتی و انگیزه ضعیف نقش داشته باشند.

کنار آمدن با بی علاقگی

بی علاقگی چیست؟ | مرکز مشاوره همکده

 برخی از اقدامات خودیاری نیز وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا بر احساس بی علاقگی غلبه کنید و آن ها عبارتند از:

 اهداف کوچک تعیین کنید.

به عهده گرفتن بیش از حد و سپس عدم انجام کارها می تواند احساس شکست و بی انگیزگی در شما ایجاد کند. درعوض، بر انجام کارهای كوچكتر كه قابل كنترل هستند، تمركز كنید.

پروژه های بزرگ را به مراحل کوچک تقسیم کنید.

 احساس راحتی در هنگام مواجه شدن با یک پروژه بزرگ آسان است. با پرداختن به قسمت کوچکی از پروژه هر روز، می توانید به سمت هدفی پیشرفت کنید حتی اگر با احساس بی علاقگی دست و پنجه نرم کنید.

مراقب عوامل محرک باشید.

توجه کنید که آیا شرایط خاص یا عوامل استرس زایی وجود دارد که احساس بی علاقگی در شما ایجاد می کند. از بین بردن موانعی که باعث می شوند بی انگیزه شوید، می تواند به شما کمک کند تا بتوانید الهام بگیرید.

روال خود را تغییر دهید.

گاهی اوقات خرد کردن روزانه می تواند احساس عدم روحیه ای در شما ایجاد کند. به دنبال راه هایی برای خارج شدن از برنامه معمول خود باشید، حتی اگر این تغییرات نسبتاً کم باشد.

سرانجام، از درخواست کمک نترسید.

 دوستان و خانواده حامی می توانند به شما کمک کنند وقتی احساس بی انگیزگی می کنید و حمایت آن ها می تواند باعث برانگیختن علاقه شما شود. مراجعه به پزشک یا یک متخصص بهداشت روان نیز می تواند به شما کمک کند تا رویکرد درمانی مناسب برای شما پیدا کند.

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا