کنار آمدن با خشم، مسئله ای حساس در زندگی

احساسات بسیار زیادی در زندگی افراد وجود دارد. هر حسی بیانگر بخشی از وجود انسان است که می تواند همراه با کاستی هایی هم باشد. خشم یکی از اصلی ترین احساسات درونی در زندگی است که نمود های بیرونی مختلفی با خود به همراه دارد. بابر این کنار آمدن با خشم ضروری می باشد. کنترل خشم نیز، همراه با تکنیک های خاصی است که حتی نیاز به یادگیری های عمیق و تمرینات مدارم خواهد داشت. شما وقتی عصبانی می شوید یا در خود احساس خشم دارید چه کاری انجام می دهید؟! آیا می توانید خشم خود را کنترل کرده و با آن کنار بیایید؟!

برخی از افراد عصبانیت خود را از راه های نا سالم مانند پرخوری، بازی های بد، درونی کردن احساسات بد و شکستن وسایل جبران می کنند. اما عده ای نیز پاسخ های سالم تری به عصبانیت خود می دهند. این افراد با اقداماتی مانند ورزش کردن، بیرون روفتن و استشمام هوای تازه، گوش دادن به موسیقی، نوشتن یا نقاشی کردن خود را آرام می کنند. کنار آمدن با خشم و کنترل اساسی آن مسئله ای حساس در زندگی فردی است و هر شخصی می بایست راه های کنترل خشم خود را بیابد. اگر نمی توانید با خشم خود کنار بیایید یا تکنیک های مقابله با خشم را نمی دانید، می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده ببرید. اما چرا ما با احساس خشم دست و پنجه نرم می کنیم؟!

با کنار آمدن با خشم، مسئله ای حساس در زندگی چرا؟!

خشم و احساس آن به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. احساس خشم می تواند مولفه های تاثیرگذار بسیاری را در خود جای داده باشد. به عبارتی دلایل متنوعی می تواند منجر به احساس خشم در افراد شود. دلایل بروز خشم در افراد مختلف متفاوت است. این در حالی است که نمود های بیرونی آن هم می تواند در هر شخص با دیگری فرق داشته باشد. اما ببینیم که چرا با احساس خشم دست و پنجه نرم می کنیم؟!

حساسیت بالا عامل بروز خشم

افرادی که حساس هستند و در کنار آن با تنظیم احساسات خود دست و پنجه نرم می کنند، عصبانیت می تواند یکی از مشخصه های سختی باشد که مهار آن به راحتی امکان پذیر نخواهد بود. عموما افراد حساس اگر تمایل به تغییر در روحیه خود نداشته باشند، برزو خشم در آن ها شدید تر خواهد شد. افراد حساس  باید روزانه بر احساس خشم خود تمرکز کرده و روی بهبود آن کار کنند تا صدمات کم تری شامل حال آن ها و سایرین شود. حساسیت بالا یک ویژگی جسمی است که دکتر الین آرون در کتاب خود با عنوان “فرد بسیار حساس” می گوید حدود 15-20٪ از مردم را تحت تأثیر قرار می دهد. این بدان معناست که شما نسبت به مناظر، صدا ها ، نشانه های احساسی و سایر محرک های اطراف خود حساسیت بالاتر از حد متوسط ​​دارید.

نکته قابل توجه

این می تواند شامل محرک های بیرونی ، مانند محیط پیرامون و افرادی که با آن ها هستید ، یا محرک های داخلی ، مانند افکار، عواطف و نمودهای داخلی خودتان هم باشد. در زندگی روزمره حساس بودن به این معنی است که شما اتفاقات پیرامون را عمیق تر از آنچه دیگران به نظر می رسند احساس می کنید ، به راحتی تحت فشار فضا های پرجمعیت و شلوغ قرار می گیرید و گاهی اوقات باید فقط کنار بروید و تنها باشید. حساسیت می تواند نمود های مثبتی هم داشته باشد. مانند همدلی، خلاقیت، آگاهی از نیاز های دیگران و غیره.

اما در عین حال هم می تواند موارد منفی زیادی مانند فشار های روحی مختلف یا فرسودگی های ذهنی را با خود به همراه داشته باشد. گاهی افراد حساس هم احساس می کنند که قربانی رفتار نامناسب دیگران شده اند و این مسئله می تواند منجر به بروز خشم های شدید در افراد شود. اگر شما فرد حساسی هستید توصیه می کنیم به اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره، مجموعه همکده مراجعه نمایید و از خدمات حضوری یا مشاوره تلنفنی روانشناسی استفاده ببرید.

بی نظمی های هیجانی عاملی برای بروز خشم

بی نظمی های هیجانی و بی ثباتی های عاطفی می تواند منجر به حساسیت های بسیار در طول زندگی شود. همین مسئله خود عامل اصلی بروز احساسات مربوط به خشم می باشد. بی نظمی هیجان ، عدم توانایی مدیریت شدت و مدت زمان احساسات منفی ، مانند ترس ، غم و عصبانیت است. در واقع شما برای تعدیل احساسات خود تلاش می کنید ، و این می تواند منجر به طغیان های تکانشی و پرخاشگری نسبت به خود یا دیگران شود. برای یک کودک و نوجوان ، این اغلب به معنای کناره گیری اجتماعی یا اجتناب از زندگی ، گریه ، پوزخند و عدم انعطاف پذیری در اطراف تغییرمی باشد.

در کودکان با رفتار بد و ضد اجتماعی، جیغ کشیدن و فریاد زدن با عصبانیت، سرپیچی از معلمان یا والدین، لجبازی، بی ادبی های آشکار و غیره همراه است. در بزرگسالان کنترل شرایط بی نظمی های هیجانی راحت تر است اما گاها می تواند شرایطی وجود داشته باشد گه به  باشدطور منفی باعث تحریک افراد می شود و خود را به صورت خشم یا عصبانیت های سخت نمایش می دهد. کنار آمدن با خشم به عنوان یک فرد حساس که با بی ثباتی عاطفی دست و پنجه نرم می کند یک چالش همیشگی است. با این حال راه های بسیار زیادی برای کنترل خشم در زندگی افراد وجود دارد. چه چیزی به شما کمک می کند تا به خشم خود غلبه کنید؟! اگر به این مسئله فکر نکرده اید در ادامه با ما همراه باشید تا راه هایی برای کنار آمدن با خشم ارائه دهیم.

راه هایی برای کنار آمدن با خشم

گاهی شما به طور طبیعی تمایل به ظغیان دارید. در این زمان تلاش برای کنترل خشم بسیار ناامید کننده است و می تواند با خود سختی هایی را به همراه داشته باشد. اما در عین حال راه هایی برای کنار آمدن با خشم وجود دارد که در ادامه بیان می کنیم. اگر این راه ها برای شما تاثیر نداشته باشد می توانید به مشاوره تلفنی روان شناسی اتکا نماید.

کنترل خشم با همدلی

خودآگاهی و درک بیشتر درباره آنچه در مغز می گذرد. این که چگونه تجارب و حساسیت های زندگی در فرد تاثیر خواهد داشت، باعث می شود تا نسبت به خود احساس بهتری به وجود آید. وقتی افکار و احساسات نادیده گرفته می شوند ، کنار گذاشته می شوند و یا حتی مورد تمسخر قرار می گیرند ، این امر می تواند منجر به احساس بی عدالتی ، شرم و نفرت از خود شود و این همان چیزی است که ممکن است احساسات بی نظم نظیر خشم را تحریک کند. داشتن کسی که احساس شما یا فکر کردن در یک موقعیت را تأیید کند و احساس عجیبی نسبت به آن ایجاد نکند، می تواند گام مثبتی برای توانایی متفاوت تفکر یا عمل در آینده باشد.

تأیید نکردن احساسات حتی ممکن است ما را به مقاومت در برابر تغییر رفتارمان سوق دهد. هنگامی که افراد همدلی نشان می دهند ، به احتمال بسیار زیاد پذیرای پیشنهادات آن ها هستید. درک کنیدکه هر انسانی نقص هایی دارد و مرتکب اشتباهاتی می شود. سعی کنید با دوستان خود یا خانواده تان با دیدگاهی مثبت تر مواجه شوید تا بتوانید همدلی آن ها را احساس نمایید. سعی کنید خود را از افراد منفی دور نگاه دارید.

بیان احساسات 

اگر قادر به ابراز احساسات یا عقاید خود نیستید، چون از نحوه واکنش دیگران می ترسید. این ممکن است به این دلیل باشد که قبلاً سابقه عدم تأیید نظرات شما وجود داشته است. این مسئله باعث می شود تا بیان احساسات و عقاید با بروز خشم و نمود های بیرونی نادرستی خود را نشان دهد. این در حالی است که همیشه راه هایی برای بیان درست احساسات و عقاید وجود خواهد داشت. شما می توانید به جای عصبانیت، قاطع و آرام باشید تا تاثیر بیشتری بر اطراف خود داشته باشید.

مراقبت از خود و فضای زندگی

کنار آمدن با خشم، مسئله ای حساس در زندگی

اگر شما خسته، نا امید یا پر از استرس باشید، به راحتی تحریک می شوید. شما می توانید با اطمینان از خواب کافی ، غذای مقوی و ورزش منظم، از عصبانیت جلوگیری نمایید. بدن شما برای انجام هر کاری نیاز به آرامش دارد. از این رو می توانید با مراقبت از خود و ایجاد فضایی آرام خشم خود را به درستی کنترل نمایید.

 در مورد شرایطی که ممکن است باعث آسیب پذیری شما در برابر عصبانیت شود، تأمل کنید و در آینده از خود محافظت کنید. افرادی که احساس ناامیدی می کنند و در چرخه عصبانیت گرفتار می شوند، می توانند تغییر کنند. ذهن آگاهی به عنوان روشی برای مراقبت از خود می تواند این امید را برای برخی فراهم کند.

منابع
mentalhealth.org.uk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا