رفتار نوع دوستانه چیست؟

رفتار نوع دوستی در انسان و سایر حیوانات دیده می شود که ممکن است در نگاه اول تا حدی غیر طبیعی به نظر برسد، اما فواید خود را دارد. در این مقاله آنچه را که نوع دوستی به دنبال دارد، چرا از نظر تکاملی مفید تلقی می شود و همچنین نمونه هایی از این رفتار را بیان خواهیم کرد. در ادامه می خواهیم بدانیم رفتار نوع دوستانه چیست؟

تعریف نوع دوستی

رفتار نوع دوستانه چیست؟

نوع دوستی به بهترین وجه به عنوان “رعایت یا وقف غیرخودخواهانه برای رفاه دیگران” تعریف می شود. با این حال، سخاوتمندانه یا خیرخواهانه بودن می تواند هزینه ای به همراه داشته باشد. و برخی رفتارهای نوع دوستانه نیز ممکن است برای شخصی که این عمل را انجام می دهد مضر باشد. بسیاری از حیوانات نوع دوستی را در تعاملات خود با یکدیگر به کار می گیرند و به طور گسترده ای توسط نخستی های غیر انسان و در روانشناسی انسان به اثبات رسیده است.

اگرچه نوع دوستی به طور بالقوه می تواند باعث آسیب به شخص مبتدی شود، اما مزایا و معایب انجام یک عمل خاص نیز قابل ارزیابی است. این بدان معناست که برخی اقدامات انگیزه های متفاوتی دارند و منافع شخصی دارند. با این حال، آنها هنوز هم به نفع دیگران هستند. از طرف دیگر، نوع دوستی خالص، که به غیر از کمک به دیگران انگیزه دیگری ندارد، وجود دارد، اما لزوما نیازی به رفتار ایثارگرانه ندارد.

یک مثال خوب از نوع دوستی خالص این است که اگر کسی نتواند برای دیدن یک کنسرت برود زیرا یک اتفاق و شرایط فوری انجام شده است، او می تواند تماس بگیرد و به گیشه اعلام کند که قادر به شرکت در آن نیست و جای کسی را که می تواند برود باز کند. متناوباً، این افراد می توانند بلیط ها را به دوست خود هدیه دهند. مراقبت از دیگران، حتی گاهی اوقات با هزینه خودمان، صفتی است که بسیار مطلوب است، این رفتاری است که برای درک وجود آن مورد مطالعه و سوال قرار می گیرد.

رفتار و تکامل نوع دوستی

برای اینکه نوع دوستی در بسیاری از گونه ها وجود داشته باشد، ادامه آن برای نسل ها مفید بوده است. در واقع، نوع دوستی در بسیاری از حیوانات اجتماعی یک ویژگی اساسی است، از جمله تقسیم غذا در انسان نوعی نوع دوستی است که در بسیاری از گونه ها دیده می شود. در تکامل، نوع دوستی به شدت با تناسب اندام تولید مثل و نظریه انتخاب خویشاوندی ارتباط دارد. تناسب اندام باروری به تعداد فرزندان تولید و همچنین زنده ماندن اشاره دارد، اما در نظریه داروین، رفتار نوع دوستانه قرار است کاری جز بهبود تناسلی باروری یک گونه باشد.

نظریه انتخاب طبیعی داروین حاکی از این است که گونه هایی که شانس خود را برای تولید مثل و زنده ماندن تضمین می کنند ژن های خود را منتقل می کنند. بنابراین، انتظار می رود که خودخواهی ویژگی اصلی رفتار باشد زیرا نوع دوستی ذاتاً یک ارگانیسم را در معرض آسیب قرار می دهد. اگرچه این می تواند منطقی ترین نتیجه باشد، اما رفتار نوع دوستانه به وضوح از مجموعه ژن حذف نمی شود. همچنان از طریق تولید مثل منتقل می شود و نسلهای مختلف گونه هنوز هم این رفتار را از خود نشان می دهند.

نوع دوستی و تئوری های مربوط به انتخاب خویشاوندی

یک توضیح در مورد اینکه چرا نوع دوستی ادامه دارد، به تئوری انتخاب خویشاوندی مربوط است. علی رغم اینکه حیوانات نوع دوست تناسب تولید مثل خود را کاهش می دهند. آنها هنوز هم احتمال داشتن فرزندان برای دیگران را بهبود می بخشند. به ویژه اگر آنها از بستگان باشند. در حقیقت، یک جنبه اساسی از تئوری انتخاب خویشاوندی این است که حیواناتی که خویشاوند هستند، به جای داشتن اعضای غیر مرتبط از گونه هایشان، رفتارهای نوع دوستانه در میان یکدیگر نشان می دهند. بر این اساس، اگر حیوانی غذا را فقط با خویشاوندان خود تقسیم کند، احتمال زنده ماندن آن بستگان برای انتقال ژنتیک خانواده بیشتر است.

بعلاوه، نکته مهم دیگر در مورد نظریه انتخاب خویشاوندی این است که هرچه نزدیکان نزدیکتر باشند میزان نوع دوستی افزایش می یابد. این می تواند بر میزان رفتاری مکرر و مفید این رفتارها تأثیر بگذارد.

رفتار نوع دوستانه در شرایط غیر خویشاوندی

رفتار نوع دوستانه چیست؟

در حالی که به اشتراک گذاشتن با بستگان در زنده ماندن ژنتیک نقش دارد، اما لزوماً لازم نیست که همیشه آنها را درگیر کنید. یک نظریه خارج از انتخاب خویشاوندی که این را توضیح می دهد نوع دوستی متقابل است. نوع دوستی متقابل حول همان اصول اساسی کمک به دیگران است، اما هرگونه معایبی موقتی است. اگر یک ارگانیسم به موجود دیگری کمک کند، آنها انتظار دارند که لطف در زمان بعدی برگردانده شود. در اصل، این سناریوی “شما پشت من را می خراشید، و من شما را خراش می دهم” است. در نوع دوستی متقابل، نه تنها نیازی به خویشاوندی ارگانیسم ها نیست. بلکه لزوماً نیازی به این نیست که همه آن ها از یک گروه یا حتی از یک گونه باشند.

تنها چیزی که لازم است این است که ارگانیسم ها بیش از یک بار تعامل داشته باشند و بتوانند آنها را تشخیص دهند. به همین دلیل، نوع دوستی متقابل معمولاً با گروههای کوچکی که می توانند اغلب یکدیگر را ببینند، بهترین عملکرد را دارد.

اگر این حیوانات بتوانند به طور مکرر با یکدیگر روبرو شوند و به آنها کمک کنند، این امر به آنها امکان می دهد افراد خودخواه درون گروه را شناسایی کرده و از کمک به اعضای خاص خودداری کنند. به همین ترتیب، اگر لطفی داده شود، اما پس داده نشود، او یاد خواهد گرفت که در آینده از این گیرنده حمایت نمی کند. حتی اگر هیچ هزینه ای متحمل نشوند، کسانی که کمکی نمی کنند به طور موثری شانس تولید مثل یا حتی زنده ماندن را خراب می کنند، زیرا هیچ کس به آنها کمک نمی کند. از آنجایی که نوع دوستی در این شرایط احتمال سود منفی را شامل می شود و کاملاً یک طرفه نیست، مانند نوع دوستی خالص، موفقیت در رفتارهای مفید از طریق انتخاب طبیعی راحت تر است.

نمونه های رفتار نوع دوستانه

اقدامات نوع دوستی می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. مانند نوع دوستی خالص، نوع دوستی با انگیزه های شخصی و همچنین نوع دوستی متقابل، که در مورد آن بحث شد. اگرچه به چند مورد از آنها در این مقاله اشاره شد. اما این بخش اختصاص داده شده به شما نمونه های بیشتری از این رفتارها را خواهد داشت تا ایده بهتری از نحوه کار به شما ارائه دهد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا نمونه هایی از نوع دوستی را با هم بررسی کنیم.

  • اتومبیل یکی از دوستان شما به شدت خراب شده است و تا مدت زیادی نیاز به تعمیر دارد. از این رو شما به دوست خود پیشنهاد می کنید تا زمانی که مشکل ماشین او حل نشده است، او را به محل کار می برد. دوستتان ممکن است پول بنزین شما را پرداخت کند تا این کار شما جبران شود. یا در صورت نیاز به شما کمک کند. اما شما این انتظار را ازدوست خود ندارید. شما صرفا یک رفتار نوع دوستانه از خود نشان داده اید.

مثالی از طبیعت

  • یک مثال از طبیعت در این بخش می زنیم. کارگران موچه، تمام زمان زندگی خود را وقف محافظت و تهیه غذا به مورچه ملکه می کنند. آنها نمی توانند تولید مثل کنند، اما باعث بهبود آمادگی جسمانی ملکه می شود. رفتارهای مشابه در سایر گونه های حشرات مانند موریانه ها، زنبورها و برخی حشرات دیگر نیز دیده می شود.
  • شما در یک روز سخت کاری کیف پول خود را در خانه جا گذاشته اید. به همین دلیل دوست شما پیشنهاد می دهد که هزینه ناهار و یا نوشیدنی های وقت استراحت شما را بپردازد. بنابراین شما احساس خوبی در کنار دوست خود خواهید داشت و احساس بی ادبی نمی کند. این تماما نشانه یکی از بهترین رفتار های مربوط به اقدامات نوع دوستانه است. حتما در این زمینه ها تجربه هایی را داشته اید.

نکته قابل توجه

رفتار نوع دوستانه چیست؟

  • اگرچه این ممکن است توجه را به خود جلب کند و خود را در معرض خطر قرار دهد، میمون های Vervet برای اینکه گروه خود را از شکارچیان اطراف نجات دهند، به آنها هشدار می دهند و به آنها امکان می دهد این را می دهند که فرصت کنند برای خود مکان امن تری پیدا کنند.
  • خفاش های خون آشام اغلب به اعضای دیگر گروه خود که آن شب فرصتی برای تغذیه پیدا نکردند، خون را برای تغذیه ارائه می دهند. در حالی که این کار آن ها ماده غذایی کمتری را برای یک خفاش باقی می گذارد، اما تضمین می کند که سایر خفاش ها نیز گرسنه نمی مانند.
  • دوست شما امروز برای خوشحالی کل دفتر شیرینی خریده است. این یک حرکت خوب است اما او همچنین سعی دارد با سرپرست خود رابطه بهتری برقرار کند تا بتوانید یک هفته تعطیلات بهتری را تجربه کند.

همانطور که می بینید، حتی برخی از ریزترین موجودات زندگی نیز برای داشتن نوع دوستی شناخته شده اند. با این حال، با افزایش اندازه مغز یک گونه، دلیل و انگیزه می تواند به شدت پیچیده تر شود. با این وجود، انسان هایی که بزرگترین مغز را دارند، هنوز هم می توانند رفتارهای نوع دوستانه انجام دهند و در عوض چیزی نمی خواهند.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا