حفظ رابطه دوستی

از دست دادن یک دوست شاید برای شما بدترین دردی باشد که بتوانید تحمل کنید، بنابراین قابل درک است که بخواهید این رابطه را برای خود حفظ کنید. خوشبختانه می توانید با نزدیک شدن به دوست خود و نشان دادن اهمیت رابطه به او یک رابطه ی دوستی مرده را دوباره زنده کنید. اگر با دوست خود دعوایی داشتید برای نقش خود در این اختلاف عذرخواهی کرده و در مورد مشکلات باهم صحبت کنید. بعلاوه با ساخت خاطراتی جدید با دوست خود و یادگیری همدلی با یکدیگر به رشد و حفظ رابطه دوستی خود کمک کنید.

 بازسازی یک رابطه ی دوستی مرده

حفظ رابطه دوستی

از خودتان بپرسید آیا ایده ی خوبی است که این رابطه ی دوستی را حفظ کنید.اغلب دلیلی وجود دارد که رابطه ی دوستی شما خوب پیش نمی رود. در مورد اینکه به نظر می رسد چه چیزی شما را از هم دور نگه می دارد فکر کرده و ببینید آیا می توانید مشکل را حل کنید. سپس تصمیم بگیرید آیا امتحان کردن حل این مشکل ایده ی خوبی است یا نه. در اینجا دلایلی اورده شده است که ممکن است برای آن رابطه ی شما از بین برود.

  • زمانی برای باهم بودن ندارید.
  • چیزهای مشترک زیادی را در کنار هم ندارید.

روزانه با دوستان خود صحبت داشته باشید تا بتوانید این ارتباط را حفظ کنید.اگر شما و دوستتان در گذشته زیاد با هم صحبت می کردید سعی کنید دوباره این عادت خود را برگردانید. رودررو یا با پیام با هم صحبت کرده یا برای او پیام های دیجیتال بفرستید. مکالمات مرتب کمک می کند به پیشرفت رابطه ی دوستی خود ادامه دهید، حتی اگر هردو شما مشغله ی زیادی داشته باشید.

  • برای مثال هر روز صبح پیامی به او بدهید که به یادش هستید.
  • از اینکه شما اولین فردی باشید که پیام می دهد نترسید. با این وجود بدون دریافت جواب در یک روز بیشتر از دو پیام ندهید زیرا او شاید حس کند یا پیام های زیاد او را بمباران می کنید.

به دوست خود بگویید چقدر برای رابطه ی خود ارزش قائل هستید. اگر شما و دوستتان هردو نظرات یکسانی داشته باشید برای شما بهبود این رابطه ی دوستی ساده تر خواهد بود. این احتمال وجود دارد که آن ها متوجه نشوند شما می خواهید شرایط را درست کنید. زمانی را انتخاب کنید که بتوانید تنها با او صحبت کنید، سپس به او بگویید که دوست دارید رابطه ی خود را باهم بهتر کنید.

مثلا شاید بتوانید بگویید “من می دانم اخیرا نتوانستیم رابطه ی خوبی باهم داشته باشیم اما واقعا دلم برای تو تنگ شده بود. من دوست دارم رابطه ی ما به اندازه ی قبل بتواند به هم نزدیک باشد.”

زمانی برای دوست خود بگذارید که احساس مهم بودن کند. برنامه ی شما شاید واقعا پر باشد و دوستتان نیز مشغله ی زیادی داشته باشد.

  • یک چت ویدئویی با هم داشته باشید.
  • با هم به فعالیت های اجتماعی بپردازید.
  • روزی را برای مطالعه در کنار هم بگذارید.
  • روزی را برای گردش و صحبت باهم بگذارید.
  • یک وعده ی غذایی در کنار یکدیگر داشته باشید.
  • آن ها را دعوت کنید تا کار شادی را در کنار هم انجام دهید.
حفظ رابطه دوستی

برای حفظ رابطه دوستی با تماس یا پیام از او بپرسید چه خبرهایی دارد و اوضاع چطور است. اگر شما به زندگی دوست خود علاقه و توجه نشان دهید احساس ارتباط نزدیک تری را با او خواهید داشت. ساده ترین راه این است که از او بپرسید چه کارهایی می کند و اخیرا چه اتفاقات تازه ای افتاده است. سپس به چیزی که به شما می گوید گوش دهید.

  • شاید بخواهید از او پرسیده یا پیام دهید “اوضاع چطور است.” یا “آیا اتفاق تازه ای در زندگی تو افتاده؟”
  • حتما در ادامه نیز این چنین سوالاتی داشته باشید. “وقتی به او اینطور گفتید چه واکنشی داشت” یا ” حالا می خواهی چه کار کنی؟” یا ” در مورد این اتفاقات چه احساسی داری؟”
  • اطمینان یابید شما در بین صحبت های او نپریده و حرفش را قطع نمی کنید.

هدیه ای کوچک و شخصی به دوست خود بدهید تا اهمیتش را به او نشان دهید. لازم نیست برای تهیه ی یک هدیه ی زیبا هزینه ی زیادی کنید. حتی دادن چیزی کوچک به دوستتان برای او معنا و ارزش زیادی خواهد داشت. این ها برخی هدایایی هستند که می توانید به او بدهید:

  • عکسی دوتایی از خودتان را قاب کنید.
  • برای او از کلوچه های مورد علاقه اش بپزید.
  • کتابی که به تازگی تمام کرده اید را بدهید تا او بخواند.

روز مشخصی را برای دیدار با دوست خود بگذارید. شاید به سادگی فراموش کنید که با افراد دیگر برنامه بگذارید، حتی اگر واقعا برای شما مهم باشند. برای اجتناب از این اتفاق، روز مشخصی را با دوست خود مشخص کنید که فراموش نمی کنید. آن را برای خود تبدیل به عاد کنید در نتیجه می توانید رابطه ی دوستی خود را قوی نگه دارید.

  • برای مثال شما و دوستتان می توانید شب های تعطیلات را با هم هر ماه فیلم ببینید یا می توانید درشبی در هفته را با هم بیرون یک پیتزای خوشمزه بخورید.

حفظ رابطه دوستی | مرکز مشاوره همکده

دوستی دوباره بعد از یک دعوا و مبارزه

حفظ رابطه دوستی – قبل از دیدار مجدد با یکدیگر کمی به هردو زمان دهید تا آرام شوید.

بعد از یک دعواسعی نکنید آن ها را دیده یا تماسی داشته باشید. هردو شما ناراحت هستید و این کار می تواند شرایط را بدتر کند. به جای آن زمانی را گذاشته و روی احساسات خود کار کنید و به دوستتان کمی زمان برای برخورد با احساسات خود بدهید. به دوستتان بگویید می دانید شما فردی عالی نیستید و می دانید می توانید کار بهتری انجام دهید. اگر می دانید کدام کارتان اشتباه بوده است در مورد چیزی که می توانید تغییر دهید صحبت کنید.

وقتی در مورد اتفاقات حرف می زنید از جملات “من” استفاده کنید.

اینگونه جملات باعث می شوند روی احساسات خود و کاری که می خواهید انجام دهید تمرکز کنید، در نتیجه فرد دیگر حالت تدافعی نخواهد گرفت. وقتی با دوستتان حرف می زید اطمینان یابید از جملات دارای کلمه ی “من” استفاده می کنید. از او بپرسید چطور این اختلاف را تجربه کرده است در نتیجه می توانید متوجه دیدگاه او نیز شوید.

حفظ رابطه دوستی – دوستان خود را برای کارهایشان ببخشید.

با وجودی که بخشش کار سختی است اما کمک می کند از همه چیز بگذرید در نتیجه آینده ی درخشان تری خواهید داشت. بعلاوه این تنها راه برای نجات دوستی شماست.

  • شاید بگویید ” چیزی که دیروز گفتی واقعا برای من سخت بود. اما می دانم تو نمی خواستی باعث گریه کردن من بشوی. من تو را برای اتفاقات گذشته می بخشم “

روزهای خوبی که باهم داشتید را به دوست خود یادآوری کنید.

حالا شاید در مورد اتفاقات گذشته هردو حس بدی داشته باشید. صحبت کردن در مورد خاطرات خوب می تواند به شما کمک کند. به دوست خود در مورد خاطرات جالبی که قبلا داشتید بگویید. سپس از ان ها بخواهید خاطرات دلخواه خود را به شما یادآوری کنند.

از دوست خود بپرسید برای ادامه داشتن این دوستی انتظار چه چیزی را دارد.

شما و دوستتان شاید توقعات متفاوتی از دوستی دارید و شاید دوستتان از انتظارات شما خبر نداشته باشد. با او در مورد چیی که از دوستی می خواهید صحبت کنید. سپس به انتظارات او از خودتان گوش دهید.

کمک به رشد و حفظ رابطه دوستی

اولین حرکت برای شروع روال بهبود. اینکه شما اولین نفر برای این کار باشید شاید به نظرتان خوب نرسد اما ممکن است این تنها راه برای درست کردن شرایط باشد. اجازه ندهید ترستان مانع شما شود. در ابتدا شما به او پیام بدهید، اولین لبخند را شما بزنید یا شما اول بگویید “حالت چطور است؟” به زودی دوستی شما مسیر بهبود را سپری خواهد کرد.

از تجربیات جدید با دوست خود لذت ببرید. انجام کارهای جدید و هیجان انگیز به شما کمک می کند در رابطه ی دوستی خود به سمت جلو حرکت کنید. چیزی را انتخاب کنید که همیشه می خواستید باهم امتحان کنید یا کاری که قبلا از انجام آن می ترسیدید.

  • برای مثال شاید اسکی را دوست داشته باشید، بخواهید باهم 5 کیلومتر بدوید، به یک کلاس هنری بروید یا بیرون از خانه بازی کنید.
  • از دوست خود بپرسید آیا ایده ای برای کاری در کنار هم دارد.

تفاوت های خود را شناخته و روی توقعاتی که دارید با هم به توافق برسید. در مورد تفاوت ها باهم صحبت کرده و ببینید چطور روی رابطه ی دوستی شما اثر گذاشته اند. سپس باهم کار کنید تا متوجه شوید چطور می توانید رابطه ی خود را بهتر کنید.

  • برای مثال شما شغلی دارید ولی دوستتان بیکار است. شما برای زمان خود برنامه های زیادی دارید و باید این را برای دوستتان توضیح دهید. در این مورد می توانید در روزهای تعطیلی برای خود برنامه هایی داشته باشید.

اگر دوستتان نیاز دارد به او کمی فضا برای خودش دهید. با وجود تمام تلاش های شما، ممکن است دوست شما بخواهد همه چیز کمی کندتر پیش برود. در این شرایط به خواسته های او احترام بگذارید. تا زمانی که می خواهد به احساسات خود رسیدگی کند از او فاصله بگیرید و بعد تصمیم بگیرید می خواهید چه کار کنید. در همین حین، روی ایجاد روابط دوستی جدید برای خود کار کنید.

  • به او بگویید “من می دانم تو چه احساسی داری. من امیدوارم در آینده بتوانیم باهم دوست باشیم، پس تا زمانی که بری صحبت کردن اماده باشی از تو فاصله می گیرم.”

انتظار نداشته باشید بیشتر از چیزی که دریافت می کنند به شما بدهند. اگر شما تلاش زیادی برای حفظ رابطه ی دوستی خود دارید قابل درک است که بخواهید او نیز به همان مقدار برای شما تلاش کند. با این وجود نمی توانید ان ها را مجبور به انجام کاری کنید که نمی خواهند. روی کاری که خودتان برای این دوستی می کنید تمرکز کرده و در مقابل ان انتظار چیزی را نداشته باشید.

منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا