گفت و گوی مثبت با خود چیست؟

در روان شناسی مثبت فکر کردن  و گفت و گوی مثبت با خود بسیار مورد اهمیت است. بسیاری از افراد هستند که متاسفانه با وجود داشتن توانایی ها و استعداد های شخصی نمی توانند به هدف خود برسند. آیا این سوال برای شما به وجود نیامده که فردی با وجود توانایی های که دارد چرا در کارش موفق نشده است؟ آیا تا به حال فکر کرده آید که برخی از کارهای روزمره شما فقط به دلیل تفکر منفی برای شما سخت تر می شود؟ تفکر گزینه بسیار مهمی است که هر فرد باید در مراحل مختلف زندگی از آن استفاده کند. شاید برخی بگویند که در مسائل ارتباطی باید احساس جلو تر از تفکر فرد باشد که این درست نیست.

در واقع این که بگوییم شما احساس هم نداشته باشید درست نیست. در واقع ما باید بدانیم که برای برقراری ارتباط با افراد یا انجام دادن یک کار عقل و احساس خود را مدیریت کنیم و در کنار آن تفکرات منفی را از خودمان دور کنیم. مطمئن باشید حقیقتی که در ذهن شما شکل گرفته است روزی به واقعیت تبدیل می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با گفت و گوی مثبت با خود چیست؟ صحبت کنیم.

گفت و گوی مثبت با خود 

غیر معمول نیست که بیشتر ما گفت و گوی درونی خود را ادامه می دهیم. این گفت و گو می تواند از دادن دستورالعمل به خودمان باشد در حالی که ما وظیفه ای را انجام می دهیم، مشاهدات تصادفی راجع به محیط یا وضعیت خود انجام می دهیم، یا ممکن است همان چیزی باشد که غالباً به عنوان خودگفتاری شناخته می شود.

گفتگوی شخصی روایتی درونی است

گفتگوی شخصی روایتی درونی است که درباره خود دارید. این صدای درونی شما است و ممکن است زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد آن یا توجه نکردن آن کرده باشید. واقعیت این است که گفت و گوی شخصی ما در واقع می تواند تأثیر بسیار بیشتری در نحوه مشاهده خود و جهان پیرامون خود داشته باشد.

مهربانی در گفت و گوی شما با افراد

گفت و گوی مثبت با خود چیست؟گفت و گوی مثبت با خود چیست؟

قبل از این که ادامه مطلب را بخوانید، به نظر ما ممکن است دوست داشته باشید در خود تمرین خود-ترحمی را به صورت ایده آل انجام دهید. این تمرینات دقیق و مبتنی بر علم نه تنها به شما در افزایش عطوفت و مهربانی که به خود نشان می دهید کمک می کند بلکه ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا به مشتریان، دانشجویان یا کارمندان خود نسبت به خود دلسوزی بیشتری نشان دهند.

نگاهی به روانشناسی گفت و گو و گفت و گوی مثبت با خود

به طور کلی تصور می شود گفت و گو با خود ترکیبی از اعتقادات و تعصبات آگاهانه و ناخودآگاه است که ما در مورد خودمان و جهان به طور کلی داریم. این زیگموند فروید بود که برای اولین بار این ایده را ایجاد کرد که ما هم سطح آگاهانه و هم ناخودآگاه در فکر خود داریم، با فرایندهای شناختی ناخودآگاه که از طریق روش‌ هایی که متوجه نیستیم بر رفتار ما تأثیر می گذارند.

صحبت با خود می تواند مثبت یا منفی باشد

صحبت با خود می تواند مثبت یا منفی باشد – و توجه به آن که غالباً به سمت ذهن متمایل می شوید. می تواند به شما کمک کند شروع به ایجاد اقدامات پیشگیرانه درباره نحوه مواجهه با چالش های زندگی کنید.

گفت و گوی منفی با خود

الگوهای گفت و گوی خود غالباً منفی است – ما بر ایده های پیش فرض متمرکز می شویم که “به اندازه کافی خوب نیستیم” یا “همیشه یک شکست خورده هستیم” یا “نمی توانیم کاری درست انجام دهیم”. مغز ما برای یادآوری تجربیات منفی نسبت به تجربه های مثبت سخت گیر است، بنابراین بیشتر از زمان هایی که می توانیم آن تجربه های منفی را بدست آوریم، به یاد می آوریم. سپس ما این پیام ها را در ذهن خود پخش می کنیم، و احساسات منفی را تقویت می کنیم.

گفت و گوی مثبت با خود

همان طور که ممکن است حدس زده باشید، گفت و گو با خود به صورت مثبت مانند تلنگر به صحبت خود به صورت منفی است. این در مورد خودشیفتگی نیست، یا این که خودمان را فریب دهیم و به چیزهایی نادرست فکر کنیم. این بیشتر درمورد نشان دادن خود ترحمی نسبت به خود و آنچه را که در ذهن خود گذرانده اید را  نشان می دهد. گفت و گو با خود به صورت مثبت باعث می شود که روایت داخلی ما به ایده هایی مانند “دفعه بعد می توانم بهتر عمل کنم” یا “من تصمیم می گیرم از اشتباهاتم یاد بگیرم، نه این که توسط آن ها مانع شوم” تغییر می کند.

پژوهش ها  چه می گویند؟

از نظر چگونگی تأثیرگذاری صحبت شخصی مثبت، تحقیقات مختلف اتفاق نظر دارند که گفت و گو بسیار می تواند بر ذهن هر فرد تاثیر بگذارد. از تلاش حرفه ای ورزشی گرفته تا کاهش وزن، تا مقابله با افسردگی: تغییر نحوه گفتگو با خود می تواند تأثیر فعالانه ای در تغییر رفتار داشته باشد.

تحقیقات Keizer، Smeets و Dijkerman  در ارتباط با این زمینه

گفت و گوی مثبت با خود چیست؟

Keizer، Smeets و Dijkerman (2013) تحقیقی را انجام دادند که در آن  از بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی خواسته بودند از درگاهی عبور کنند که بطور فزاینده ای باریک تر می شود. شرکت کنندگان مبتلا به این اختلال در حالی که 40٪ از شانه های آن ها بازتر بود، بدن خود را می چرخاندند، در مقایسه با شرکت کنندگان بدون اختلال، که فقط 25٪ از شانه های آن ها بازتر بود، شروع به چرخش می کردند.

نتیجه

محققان تصور کردند که گفتگوی منفی که شرکت کنندگان بی اشتها در آن شرکت کرده اند، تأثیر چشمگیری در نحوه مشاهده بدن آن ها داشته است – و این باعث می شود آن ها مشکلاتی بیش از حد خطرناک داشته باشند.

تأثیر خود گفتاری بر اضطراب شناختی در عملکرد ورزشی

کانروی و متزلر (2004) روش های تأثیر خود گفتاری بر اضطراب شناختی در عملکرد ورزشی را بررسی کردند. آن ها به خودآزمایی خاص دولت نگاه کردند، بنابراین نحوه صحبت ورزشکاران با خود در حالی که شکست می خوردند یا در حالی که موفق می شدند، آرزوی موفقیت داشتند و ترس از شکست داشتند مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این مطالعات درباره گفت و گوی مثبت با خود

آن ها این موارد را در کنار بیان اضطراب عملکرد صفت خاص در فرد اندازه گیری کردند. ترس از شکست، ترس از موفقیت و اضطراب ورزشی. قوی ترین نتایج را برای گفت و گو با خود در رابطه با ترس از شکست و اضطراب ورزشی یافتند. اساساً ورزشکاران هنگام استفاده از گفتار منفی، اضطراب بیشتری را تجربه می کنند.

آن ها روش های تأثیر خود گفتاری بر اضطراب را بررسی کردند.

به همین ترتیب، کندال و تردول (2007) همچنین روش های تأثیر خود گفتاری بر اضطراب را بررسی کردند. آن ها گفت و گوی خود را به عنوان پیش بینی کننده اضطراب در کودکان با و بدون تشخیص اختلال اضطراب بررسی کردند.

نظر وریسبرگ در ارتباط با این زمینه

وریسبرگ (1993) دریافت که گفت و گوی  با خود می تواند با کمک به مفهوم اطلاعات پیچیده، که در کمک به یادآوری و انجام دقیق وظایف فرد اثبات شده است، به بهبود عملکرد یادگیری کمک کند.

نظر چوپرا  در ارتباط با این زمینه

چوپرا (2012) دریافت كه ارائه راهكارهای موثر به دانش آموزان برای تبدیل خود گفتاری منفی به خودگویی مثبت، آن ها را قادر می سازد تا با موفقیت فرایندهای تبدیل فكر منفی به مثبت خود را قوی تر کنند و ارزش انجام این كار را در زندگی خود متحول كنند.

نظر تاد، الیور و هاروی در این زمینه

تاد، الیور و هاروی (2011) مروری بر ادبیات و تحقیقات پیرامون گفت و گوی فرد انجام دادند و به اتفاق آرا دریافتند که مداخلات مثبت گفت‌ و گوی خود در میانجی گری در تغییر شناختی و رفتاری موثر است.

اهمیت و مزایای گفت و گوی مثبت با خود

گفت و گوی مثبت با خود چیست؟

همان طور که تحقیقات نشان می دهد، گفت‌ و گوی مثبت با خود به دلایلی مهم است. از کمک به غلبه بر بدشکلی بدن گرفته تا عملکرد ورزشی، از بین بردن اختلالات اضطراب و افسردگی، تا یادگیری موثرتر: گفتگو با خود به صورت مثبت می تواند دنیایی متفاوت ایجاد کند. دو مزیت اضافی شامل:

به کاهش استرس کمک می کند

تحقیقات نشان داده است که افرادی که بیشتر به خوش بینی فکر می کنند، تمایل بیشتری به گفتگو با خود به صورت  مثبت دارند و هنگام مواجهه با شرایط و چالش های استرس زا، از استراتژی های مقابله ای فعال تری استفاده می کنند.

گفت و گوی مثبت با خود به شما کمک می کند نوع نگاه به موقعیت های استرس زا را دوباره تنظیم کنید

گفتگو با خود مثبت به شما کمک می کند نوع نگاه به موقعیت های استرس زا را دوباره تنظیم کنید. درک می کنید که با بهترین توانایی به چالش ها نزدیک می شوید و نتیجه هرچه که باشد. بهترین کاری را که می توانستید انجام دادید. مقابله با این موقعیت ها با طرز فکر “من می توانم این کار را انجام دهم.” به جای یک تفکر منفی “این خیلی سخت است”. راه های جدیدی برای تفکر و حل مسئله را باز می کند.

به افزایش اعتماد به نفس و مقاومت کمک می کند

نزدیک شدن به زندگی با رویکرد مثبت در گفت و گوی خود می تواند به تقویت اعتماد به نفس شما کمک کند.

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا