تاثیر افسردگی بر ازدواج

همه ما می دانیم که افسردگی یک اختلال و بیماری بسیار خطرناک است. بسیاری این بیماری را آسان جلوه می دهند. برخی هم هستند که چون علاقه ای به درمان و رفتن پیش مشاور ندارند همیشه با حالت افسردگی خود زندگی می کنند. نکته ای که باید توجه داشته باشیم این است که تاثیر افسردگی بر ازدواج است. افسردگی علاوه بر خودتان وقتی با شخصی در ارتباط هستید یا ازدواج می کنید تاثیر دو طرفه دارد. بسیاری از افراد هستند که به دلیلی تداوم افسردگی خودشان زندگی و همسرشان را از دست داده اند. 

افسردگی و طلاق

در ادامه متوجه خواهیم شد گاهی اوقات افسردگی باعث جدایی و طلاق می شود.

تاثیر افسردگی بر ازدواج و روابط چیست؟

جوآن آر شرمن، MFT، یک درمان گر و مشاور ازدواج و خانواده در لنکستر، پنسیلوانیا، که  زوج های مختلف  را در مشاوره دید، می گوید که: “شوهر باید از همه چیز مراقبت کند. هنگامی که او در محل کار خود است،  نگران است که همسرش بسیار افسرده باشد و توجه لازم را به کودک نداشته باشد. او ممکن است چنان نگران شود که مخفیانه یک “پرستار بچه ” راه استخدام کند. با این نتیجه او بیشتر و بیشتر افسرده می شود. او در آینده بیشتر مضطرب، عصبانی و کینه توز خواهد شد.

افسردگی و تاثیر در زندگی با همسر

تاثیر افسردگی  بر ازدواج

همان طور که در این مورد وجود دارد، افسردگی که بر یک شریک زندگی تأثیر می گذارد بر شریک زندگی دیگر، رابطه و در نهایت کل خانواده تأثیر دارد. براساس بررسی های موسسه ملی بهداشت روان، تقریباً 15 میلیون بزرگسال اروپایی، یا حدود 6.7 درصد از جمعیت کشور ها در سن 18 سال و بالاتر، در یک سال خاص مبتلا به افسردگی اساسی هستند. شرمن و سایر متخصصان می گویند، آماری در مورد این که افسردگی چگونه یک شریک زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد بسیار ناپایدار است. اما مشاوران بهداشت روان مانند شرمن می گویند افسردگی اغلب زوجین را به سمت مشاوره سوق می دهد اما  ترس از افسردگی منجر به طلاق می شود.

افسردگی و طلاق دو گزینه اجتناب ناپذیر

متخصصان می گویند افسردگی مستقیماً منجر به طلاق نمی شود. بلکه عواقب عدم رسیدگی به افسردگی است که باعث جدایی خواهد شد. شرمان می گوید: بیماران معمولا این جملات را می گویند “من معمولاً حس نمی کنم:” چون همسرم افسرده بود، طلاق گرفتم. ” خیلی مشخص تر: “همسرم از من دور شد و رابطه داشت.

” کنستانس آهرونز، دکترا، استاد برجسته جامعه شناسی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، لس آنجلس و نویسنده و سخنران مستقر در سان دیگو، که درباره طلاق تحقیق کرده و نوشته است در این زمینه موافق است و می گوید: “افسردگی می تواند به مشکلات دیگری منجر شود.” او می گوید امور تنها مشکلات نیستند. اغلب اوقات، یك شریک زندگی ممكن است چنان افسرده شود كه كار خود را متوقف كند، و این می تواند منجر به ایجاد مشكلات دیگری شود. کارشناسان بهداشت روان می گویند،  اگر زوجین افسردگی را برطرف کنند، امید بهتر شدن رابطه وجود دارد. سعی کنید درک کنید که چگونه افسردگی بر هر یک از شرکای زندگی تان  تأثیر می گذارد، ریشه های آن را تعیین کنید، ارتباطات را باز نگه دارید و در صورت لزوم از کمک های تخصصی استفاده کنید.

افسردگی شریکی عذاب دهنده

بسته به میزان افسردگی، همسر افسرده اغلب تحت تاثیر قرار می گیرد و زندگی را رها می کند. یک فرد افسرده ممکن است خیلی زیاد یا کم بخوابد. افراد افسرده معمولاً زیاد غذا نمی خورند یا پرخوری می کنند و ممکن است در تمرکز و مکالمه مشکل داشته باشند. آهرونز می گوید: “فرد افسرده غالباً احساس مسئولیت می کند، اما احساس می کند نمی تواند در مورد [شخص خود] کاری انجام دهد.” “بسیاری از آن ها حتی نمی دانند چرا افسرده شده اند.” در همین حال، شریک زندگی دیگر احساس می کند باید سرد شود، مخصوصاً اگر بچه در میان  باشد. به گفته آهرونز و شرمن، آن ها ممکن است در ابتدا بسیار فهمیده و دلسوز باشند.

چگونه افسردگی می تواند به یک ازدواج عصبانی منجر شود؟

با افزایش خستگی و ناامیدی، احساسات شریک زندگی تحت تأثیر این عوامل  ممکن است به خشم یا کینه تبدیل شود. آهرونز می گوید  شریک زندگی افسرده دیگر از انجام فعالیت هایی که زوجین با هم انجام می دادند لذت نمی برد و  این یکی دیگر از منابع تحریک کننده است. او می گوید: “شریک زندگی دیگر یا باید کارها را به تنهایی انجام دهد یا در خانه بماند.” اگر یک شریک زندگی هرگز افسرده نبوده است، ممکن است مشکل در درک اختلال خلقی داشته باشند. آهرونز می گوید، اگر شما یک فرد بسیار خوش ذوق باشید ممکن است این اتفاقات برایتان دشوار باشد. او می گوید که غالباً می شنود که یک همسر خوش فکر درباره همسر افسرده می گوید: “چرا او نمی تواند حتی خودش را بالا بکشد؟”

نظرات پزشکان در ارتباط با تاثیر افسردگی بر ازدواج

تاثیر افسردگی  بر ازدواج

دان جونز، دکتر و  مدیر مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی در دانشگاه ایالتی آپالاچیان در بون، می گوید شریکی که افسرده نیست ممکن است احساس فریب نیز کند، او می گوید این قابل درک است  زیرا شریک زندگی افسرده معمولاً زیاد سرگرم کننده و تسلی دهنده نیست. وی می گوید: “بیشتر مردم عاشق می شوند زیرا از همراهی یکدیگر لذت می برند و با هم سرگرم می شوند.” وی می گوید: “فرد افسرده [اغلب] احساسی را ایجاد می کند که برایش مهم نیست.”

وی می گوید: “احساس صمیمیت با کسی [که به نظر می رسد برای او اهمیتی ندارد]” دشوار است. غالباً فرد افسرده علاقه به رابطه جنسی را از دست می دهد، که روابط را بیش از پیش متشنج می کند.

تاثیر افسردگی طولانی مدت بر ازدواج

اگر این افسردگی برای ماه ها یا سال ها ادامه یابد، هر دو شریک می توانند احساس کنند فاصله بین آن ها بیشتر می شود. همسری که  افسرده نیست غالباً فکر خواهد کرد: “آیا ممکن است او هم  افسرده شود؟” آنیتا اچ کلایتون، MD، استاد روان پزشکی و علوم اعصاب رفتاری در دانشگاه ویرجینیا، شارلوتزویل می گوید: “ما یک ازدواج سخت داریم که  در آن یک فرد هیچ ارتباطی با دیگری ندارد. در سایر مواقع، افسوس، درد ناشی از عدم رضایت زناشویی است.

باز کردن ریشه های افسردگی

برخی از افسردگی ها گذرا هستند، مانند زمانی که شریک زندگی والدین یا اعضای دیگر خانواده خود را از دست می دهد. در طی چند هفته، به طور معمول، فرد احساس کمی بهتر می کند. در موارد دیگر، افسردگی ممکن است چندین بار ادامه یابد یا دوباره بروز کند. کلایتون می گوید، داشتن سابقه افسردگی احتمال بروز یک قسمت دیگر را بیشتر می کند.

وی می گوید: “با اولین افسردگی، معمولاً می توانیم آن را به برخی از وقایع مرتبط کنیم” مانند از دست دادن شغل یا یک مشکل جدی پزشکی که می تواند از این وقایع باشد. “ما می توانیم یک اتفاق را در واقع  شناسایی کنیم.” وی می گوید: “هرچه تعداد اطلاعت شما در ارتباط با افسردگی بیشتر باشد، احتمال وقوع آن با یک واقعه کمتر است”.  شاید به دلیل تغییرات اساسی مغز شما بتوانید اطلاعت جدید تری بدست آورید.

کمک برای افسردگی در ازدواج: چه چیزی می تواند مفید باشد؟

تاثیر افسردگی  بر ازدواج

جونز می گوید، اگر یک زن و شوهر برای مشاوره تصمیم بگیرند گاهی شریک زندگی افسرده ابتدا بخواهد تنها بماند. او دریافته است که برخی از شرکای غیر افسرده سعی در ترغیب فرد افسرده برای کمک دارند. در یک مطالعه، محققان ایتالیایی داده ها را بررسی کردند که آیا زوج درمانی روش بهتری برای درمان افسردگی در یک شریک زندگی است یا خیر و هیچ تفاوتی بین زوج درمانی و درمان فردی در علائم افسردگی پیدا نکردند.

آن ها در مجله Psychiatric Quarterly گزارش دادند اما زوج درمانی با حالت بهتر “پریشانی روابط” را کاهش داد. شرمن می گوید اغلب  صحبت در مورد افسردگی چه تنها و چه با یک شریک در درمان -مسائل دیگری را در یک ازدواج به وجود می آورد که اگر به آن ها پرداخته شود، به کاهش افسردگی کمک می کند.

ترکیب گفتار درمانی با داروهای ضد افسردگی برای درمان  افسردگی

اگر افسردگی با رفتار یا گفتاردرمانی بهبود نیافت، ممکن است یک پزشک تصمیم بگیرد که یک داروی ضد افسردگی تجویز کند  یا ممکن است آن را همراه با درمان تجویز کند. کلایتون می گوید داروهای ضد افسردگی می توانند کمک کنند. “داروها و درمان اغلب بسیار مفید هستند.” اگر افسردگی خفیف باشد، ممکن است یک فرآیند درمانی راحت تر باشد، اگر شدیدتر باشد، یک درمان ترکیبی ممکن است بهتر باشد.

در مطالعه ای که در مجله مشاوره و روان شناسی بالینی منتشر شد، محققان دانشگاه استنفورد آزمایش کرده اند که  گفت و گوی درمانی به تنهایی یا ترکیبی را در 656 بیمار مبتلا به افسردگی مزمن مقایسه کردند. آن ها نتیجه گرفتند که این ترکیب باعث بهبود سریع تر و کامل افسردگی مزمن می شود. مانند بسیاری از داروها، داروهای ضد افسردگی می توانند با سایر داروها تداخل داشته و عوارض جانبی ایجاد کنند.

 

 

منابع
www.webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا