افسردگی پس از طلاق

نظم دادن به زندگی پس از طلاق می تواند از چند هفته تا چندین سال طول بکشد. در آن زمان، شما ممکن است طیف مختلفی از احساسات را تجربه کنید. شما همچنین ممکن است به شرایط خاصی از جمله اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی و شرایط جسمانی مختلف مبتلا شوید. افسردگی پس از طلاق می تواند سخت باشد.

افسردگی ناشی از وقایع زندگی رمانتیک مثل طلاق نسبت به افسردگی بالینی متفاوت است. به این وضعیت اختلال سازگاری یا افسردگی وضعیتی گفته می شود. هر دو افسردگی بالینی و افسردگی موقعیتی به شیوه های مشابه ای ظاهر می شوند.

در بعضی از افراد، افسردگی پس از طلاق می تواند با رفتارهای دیگر ظاهر شود که عبارتند از:

  • نادیده گرفتن مسئولیت ها
  • اجتناب از خانواده و دوستان
  • فقدان تمرکز، عملکرد ضعیف در محل کار
  • جنگیدن با دیگران

اگر در معرض هر کدام از این رفتارها هستید یا بعد از طلاق احساس افسردگی می کنید، با یک مشاور صحبت کنید که می تواند برای شما پیشنهادات مناسبی را ارائه دهد.

افسردگی پس از طلاق

علائم افسردگی

اکثر مردم غم و اندوه را با افسردگی ربط می دهند و اشتباه می گیرند. غم و اندوه تنها یکی از علائم مختلف افسردگی است. علائم دیگر که در افسردگی بالینی و موقعیتی شایع هستند عبارتند از:

  • از دست دادن اشتها
  • از دست دادن علاقه به فعالیت ها و سرگرمی هایی که قبلا از  آنها لذت برده اید .
  • کم خوابی یا بی خوابی
  • تحریک پذیری
  • خستگی
  • گریه کردن
  • مشکل در تمرکز
  • احساس ناامیدی و بدبینی
  • داشتن افکار خودکشی و حتی تلاش برای آن

تشخیص افسردگی نیاز به حداقل 5 مورد از علائم ذکر شده در بالا دارد.

علائم افسردگی در مردان و زنان متفاوتند. افسردگی در زنان اغلب به عنوان داشتن احساس غم، بی ارزش بودن و احساس گناه ظاهر می شود. علائم افسردگی در مردان با داشتن حالت های تحریک پذیری و مشکل در خوابیدن تا نوشیدن یا مصرف مواد مخدر می باشد. به طور کلی زنان بعد از طلاق بیشتر از مردان احساس افسردگی می کنند. با این حال، مردان کمتر به طور آشکار در مورد افسردگی خود صحبت می کنند.

زمان مناسب برای مراجعه به دکتر

اگر شما دچار افکار خودکشی هستید، حتما به یک پزشک و روانپزشک متخصص مراجعه کنید. در مورد احساسات خودتان با شخصی که راحت هستید صحبت کنید در این مورد اگر برای شما تلفنی صحبت کردن راحت تر است از این راه استفاده کنید. این شخص می تواند به شما کمک کند قبل از فکر کردن به موضوعات منفی به عواقب کار خود فکر کنید.

در صورت وجود علائم افسردگی بیش از دو هفته، با پزشک خود تماس بگیرید. هنگام آماده شدن برای قرار ملاقات با دکتر، اگر نیاز به حمایت دارید، یکی از دوستان خود را همراه خود ببرید. علائم اصلی خود را بنویسید و این لیست را با خودتان ببرید. همچنین، هر دارو یا مکملهایی را که مصرف می کنید بنویسید و پزشک خود را در این باره در میان بگذارید.

پزشک شما ممکن است برای شما موارد زیر را تجویز کند:

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد اضطراب
  • دوره های روان درمانی و روان کاوی

او همچنین ممکن است به شما موارد زیر را توصیه کند:

  • هنر درمانی
  • درمان های جایگزین مانند طب سوزنی یا ماساژ درمانی
  • تکنیک های آرام سازی مانند یوگا و یا یک کلاس ورزشی
افسردگی پس از طلاق

طلاق و افسردگی پیش از آن

خطر طلاق در زوج هایی که یکی از زوج ها دارای یک نوع اختلال روانی مانند افسردگی بالینی باشد دو برابر بیشتر از سایر زوج ها می باشد. اگر هر دو زوج از نظر روانی دارای مشکل مشابه به یکدیگر باشند، احتمال کمتری وجود دارد که طلاق بگیرند، احتمال این که آنها به طلاق توجه کنند بسیار کمتر است زیرا آنها بهتر یکدیگر را درک می کنند و می توانند با چالش های مربوط به سلامت یکدیگر ارتباط داشته باشند.

رابطه بین دو زوج که هر دو دچار اختلال روانی هستند بیشتر در معرض خطر طلاق قرار دارند نسبت به رابطه بین دو زوجی که دچار اختلال روانی نیستند. پژوهشگران همچنین به این نتیجه رسیده اند که اضطراب روانی قبل از ازدواج می تواند منجر به طلاق شود.

افسردگی پس از طلاق | مرکز مشاوره همکده

نکاتی برای مدیریت افسردگی پس از طلاق

طلاق بیش از آنکه بر روی زوجین تاثیر بگذارد بر هر فرزند از طلاق مردم، شبکه خانواده بزرگتر و دوستان خانواده تاثیر می گذارد. داشتن یک شبکه پشتیبانی در طول این روند بسیار مهم است.

شما در طول روند جدایی احساسات زیادی را از خودتان خواهید گذاشت و این امر می تواند انرژی زیادی از شما ببرد که باعث می شود شما احساس خستگی بیشتری نسبت به حالت معمول داشته باشید. در اینجا به چند نکته که برای بازیابی وجود دارد اشاره می کنیم:

برای خود بنویسید

حتی اگر شما یک مشاوره حرفه ای داشته باشید، تمرین خوبی است که افکار خود را بنویسید. شما لازم نیست که در گذشته خود بمانید. برای مثال نامه ای به همسر سابق خود بنویسید تا راه دیگری برای پاک کردن احساساتتان باشد. شما مجبور نیستید این نامه را برای او بفرستید بلکه مهم این است که فقط بنویسید.

ورزش روزانه

افسردگی پس از طلاق

ورزش حتی زمانی که شما آن را (ورزش کردن) دوست ندارید. تحقیقات نشان می دهد که بین 20 تا 40 دقیقه راه رفتن سریع و برای سه بار در هفته به کاهش علائم افسردگی کمک زیادی می کند.

به فکر خودت باش

با رفتن به یک حمام طولانی و تماشای یک فیلم با احساس خوب، به خودت لذت بده. اگر فرزند دارید، یک یا چند ساعت با گذاشتن کودک خود در مهد برای خودتان در انجام این کار ها وقت آزاد بخرید.

پذیرفتن کمک

در طول این دوره، ممکن است انرژی کمتری داشته باشید. اگر اطرافیان برای کمک به شما در تهیه وعده های غذایی، نگهداری فرزندانتان و یا کارهای خانه پیشنهاد می کنند، کمکشان را قبول کنید.

غذای سالم بخورید

شما ممکن است به سمت خوردن بیش از حد غذاها یا الکل کشیده شود. غذاهای سالم را در رژیم غذایی خود نگه دارید. به جای مصرف غذاهای ناسالم یا الکل، سعی کنید تا از مصرف تنقلات و سایر مواد مضر دوری کنید.

اجتماعی بودن

ارتباط برقرار کردن با افراد اطراف شما ممکن است آخرین چیزی باشد که می خواهید انجام دهید، اما این می تواند به شما کمک کند که احساسات شما را از بین ببرید. صرف وقت با افرادی که می توانند به حرف های شما گوش دهند و همچنین می توانند به شما در تغییر دادن ذهنیتتان کمک کنند می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

خواب

افسردگی خطر ابتلا به بی خوابی پر خوابی را افزایش می دهد. اگر در شروع خواب مشکل دارید، یک روال منظم شبانه برای خواب خود تنظیم کنید که بدن و ذهن شما را آرام کند، مانند خوردن هر شب یک فنجان چای بابونه، گرفتن حمام یا دوش یا خواندن کتاب هر شب قبل از خوابیدن می تواند کمک کند. از استفاده از صفحه نمایش های الکترونیکی اجتناب کنید زیرا ممکن است مانع از خواب رفتن شما شود و خواب شما را به هم بریزد.

جمع بندی:

پس از طلاق، احساسات و افکار زیادی خواهید داشت. شما می توانید از طریق آن و پیدا کردن روند های عادی زندگی بدون همسر خود و همچنین با تعیین اهداف کوچک برای خود به خودتان در فراموش کردن این موضوعه کمک کنید.

منبع: https://www.healthline.com/health/depression/depression-and-divorce#takeaway

توجه: مطالب بخش وبلاگ سایت همکده تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به مشاور روانشناسی یا روانپزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مرکز مشاوره همکده بعنوان بزرگترین مرکز مشاوره تلفنی روانشناسی کشور ، خدمات مشاوره روانشناختی را بصورت شبانه روزی در زمینه های مشاوره ازدواج ، مشاوره طلاق ، مشاوره فردی ، مشاوره خانواده ، اعتیاد ، مشاوره جنسی ، مشاوره کودکان ، فرزند پروری ، افسردگی ، مثبت اندیشی ، اضطراب و… ارائه می نماید و شما می توانید به روش های مختلف و با حداقل هزینه با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید و از مزایای مشاوره تلفنی بهره مند شوید.

برترین مشاوران و روانشناسان کشور در مرکز مشاوره همکده ، زندگی با نشاط و سلامت روان را برای شما فراهم می کنند.

مزایای مشاوره تلفنی روانشناسی:

1- طرح موضوعات و مشکلات با مشاور تخصصی بدون دغدغه و خجالت

2- دریافت مشاوره در هر ساعتی از شبانه روز

3- صرفه جویی در هزینه ها با حذف هزینه ایاب و ذهاب

4- صرفه جویی در زمان با حذف زمان تردد و ترافیک

5- سهولت دسترسی به خدمات مشاوره

شیوه های ارتباط با ما:

ارسال پیامک 20 به 20005555

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا