بهترین زمان مصرف دارو ضد افسردگی

بهترین زمان مصرف دارو ضد افسردگی بستگی به نوع عوارض احتمالی آن دارد. اینکه شما داروی خود را در صبح یا شب مصرف کنید خیلی مهم است. برای همین باید قبل از مصرف دارو ضد افسردگی به مواردی مانند عوارض احتمالی آن دقت کنید. به عنوان مثال، اگر پزشک شما پروزاک (فلوکستین) را برای شما تجویز کرده باشد، برخی از شایع ترین عوارض احتمالی که ممکن است همزمان با مصرف این دارو تجربه کنید شامل بی خوابی، بی قراری، تهوع و استفراغ است.  پس اگر دچار بی خوابی هستید، داروی خود را صبح مصرف کنید. اگر حالت تهوع دارید بهتر است آن را در شب مصرف کنید.

اما هنگام تعیین بهترین زمان مصرف دارو افسردگی باید این نکته را هم در نظر بگیرید که همه افرادی که این دارو ها را مصرف می کنند، عوارض ناشی از آن را تجربه نخواهند کرد. زیرا داروها می توانند روی هر فرد متفاوت تأثیر بگذارند. یک روانپزشک باتجربه می تواند به شما در درک بهتر عوارض جانبی احتمالی و زمان مصرف دارو کمک کند. اما اگر به دنبال تعیین بهترین زمان مصرف دارو ضد افسردگی هستید بهتر است این مقاله از همکده را تا انتها بخوانید تا با توجه به اطلاعات آن بتوانید زمان مصرف داروی افسردگی خود را مشخص کنید.

چه زمانی یک داروی ضد افسردگی را در صبح مصرف کنیم؟

بهترین زمان مصرف دارو ضد افسردگی || مرکز مشاوره همکده

بهترین زمان مصرف برخی از دارو های ضد افسردگی، صبح است. چون برخی از آنها عوارضی را ایجاد می کنند که ممکن است در طول روز برای فرد ناراحت کننده و اذیت کننده باشند، برخی از این عوارض عبارتند از:

بیخوابی

برخی از مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، دسته‌ای از داروهای ضد افسردگی که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است منجر به بی خوابی شوند. برای همین این دارو ها بهتر است صبح‌ها مصرف شوند.

به عنوان مثال، سازنده پروزاک (فلوکستین) مصرف آن را در صبح توصیه می کند زیرا می تواند باعث احساس انرژی بیشتری به خصوص در ابتدای درمان شود. Effexor (ونلافاکسین) گاهی اوقات توصیه می شود که در صبح مصرف شود زیرا ممکن است در هنگام مصرف شبانه خواب را مختل کند.

با این حال، هنگامی که پروزاک همراه با زیپرکسا (اولانزاپین) – ترکیبی به نام Symbyax – به عنوان درمانی برای افسردگی مقاوم به درمان تجویز می شود، ممکن است خواب آلودگی را ایجاد کند، بنابراین توصیه می شود که آن را در شب مصرف کنید.

پاکسیل (پاروکستین) معمولاً در صبح به منظور جلوگیری از بی خوابی در شب مصرف می شود. با این حال، اگر مشخص شود که باعث خواب آلودگی در فرد مصرف کننده می شود، بهتر است قبل از خواب مصرف گردد. ولبوترین  (بوپروپیون) یکی دیگر از داروهای ضد افسردگی است که مصرف آن در صبح برای جلوگیری از بی خوابی در شب توصیه می شود.

مشکلات ادراری

زولوفت برای  کودکان  یا  نوجوانان می تواند باعث تکرر ادرار و همچنین بی اختیاری ادرار شود. در این صورت مصرف قرص در صبح می تواند از شب ادراری جلوگیری کند. در حالی که نسبتاً نادر است، بی اختیاری ادرار گاهی اوقات می تواند یکی از عوارض جانبی Wellbutrin (بوپروپیون) باشد.

مسائل جنسی

اگر عوارض جانبی جنسی (مانند میل جنسی کم، اختلال نعوظ یا ناتوانی در انزال) را از داروی ضد افسردگی خود تجربه می کنید، بهترین زمان مصرف دارو افسردگی ممکن است به عوامل دیگری بستگی داشته باشد.

مصرف برخی از داروهای ضد افسردگی بیشترین احتمال ایجاد عوارض جانبی جنسی را دارند مانند:

  • لکساپرو (اسیتالوپرام)
  • پاکسیل (پاروکستین)
  • پروزاک (فلوکستین)
  • MAOI مانند ناردیل (فنلزین)
  • SSRI ها مانند زولوفت (سرترالین)
  • ضد افسردگی های سه حلقه ای مانند آمی تریپتیلین

برای کاهش عوارض جنسی احتمالی دارو های افسردگی بهتر است زمان برقراری رابطه جنسی خود را در نظر بگیرید و در نهایت بهترین زمان مصرف دارو افسردگی را تعیین کنید.

چه زمانی یک داروی ضد افسردگی در شب مصرف کنیم؟

بهترین زمان مصرف دارو ضد افسردگی || مرکز مشاوره همکده

اگر داروی ضد افسردگی نزدیک به زمان خواب مصرف شود، احتمال دارد تحمل عوارض جانبی ناشی از آن قابل تحمل تر باشند. اینها تعدادی از اثراتی هستند که در این دسته قرار می گیرند.

خواب آلودگی

برخلاف برخی از SSRI ها، برخی دیگر از داروهای ضد افسردگی تمایل به ایجاد احساس خواب آلودگی دارند ، بنابراین اگر آنها را قبل از خواب مصرف کنید، بهتر تحمل می شوند. از جمله این داروها می توان به Luvox (فلووکسامین)، Remeron (میرتازاپین) و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای اشاره کرد، از جمله:

  • الاویل (آمی تریپتیلین)
  • نورپرامین (دزیپرامین)
  • توفرانیل (ایمی پرامین)
  • پاملور (نورتریپتیلین)

حالت تهوع

برخی از انواع داروهای ضد افسردگی (بیشتر SSRI ها) می توانند باعث تهوع، استفراغ، اسهال و از دست دادن اشتها شوند. داروهای ضد افسردگی که معمولاً ممکن است باعث تهوع شوند عبارتند از:

  • سلکسا (سیتالوپرام)
  • Lexapro (اسیتالوپرام)
  • پروزاک (فلوکستین)
  • ویبرید (ویلازودون)
  • ولبوترین (بوپروپیون)
  • زولافت (سرترالین)

در حالی که این عوارض اغلب با تطبیق بدن با دارو برطرف می‌شود، اما بهتر است مصرف داروهای خود را طبق تجویز پزشک تا پایان دوره درمان ادامه دهید.

چگونه بهترین زمان مصرف دارو افسردگی را مشخص کنیم؟

 علاوه بر صحبت با پزشک خود در مورد زمانی از روز که بهترین زمان مصرف داروی ضدافسردگی است، مهم است که به یاد داشته باشید که راهکارهای دیگری هم وجود دارند که بری تعیین بهترین زمان مصرف دارو افسردگی و بر میزان اثربخشی دارو تأثیر می‌گذارند، از جمله:

صبور بودن

معمولاً چندین هفته طول می‌کشد تا اثرات درمانی کامل داروهای ضدافسردگی آغاز شود. به یاد داشته باشید که اثربخشی داروهای ضدافسردگی به زمان نیاز دارد، اثر بخشی برخی از دارو های ضد افسردگی بین 6 تا 12 هفته زمان نیاز دارد. اگرچه بسیاری از افراد طی یک یا دو هفته متوجه بهبودی می‌شوند.

با این حال، ممکن است در هفته اول عوارض جانبی را تجربه کنید. بسیاری از این عوارض جانبی با تطبیق بدن با داروهای خود به تدریج فروکش خواهند کرد و به تدریج از بین می روند. هنگامی که داروی ضد افسردگی خود را شروع می کنید، با پزشک خود در تماس باشید و مصرف داروها را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. شما می توانید راهی برای درمان بیماری خود بیابید، اما ممکن است کمی آزمون و خطا نیاز داشته باشد.

ثابت قدم باشید.

داروی ضد افسردگی خود را طبق دستور هر روز در همان زمان مصرف کنید و بدون مشورت با پزشک خود آن را قطع نکنید. اگر به مدت یک ماه یا بیشتر از یک داروی ضد افسردگی استفاده کرده اید، ممکن است در هنگام ترک دارو دچار علائم ترک شوید که در غیر این صورت به عنوان سندرم قطع داروهای ضد افسردگی شناخته می شود.

با پزشک خود مشورت کنید.

اگر داروی ضد افسردگی شما عوارض جانبی ایجاد می کند ، به یاد داشته باشید که بسیاری از آنها، اگر نه همه آنها، با گذشت زمان از بین خواهند رفت. اگر عوارض جانبی غیرقابل تحمل است، فورا با پزشک خود تماس بگیرید. یافتن تسکین ممکن است به سادگی تغییر دوز، تغییر به یک داروی ضد افسردگی دیگر، یا افزودن یک داروی دوم برای کاهش عوارض جانبی باشد.

نحوه مصرف داروهای ضد افسردگی

بهترین زمان مصرف دارو ضد افسردگی || مرکز مشاوره همکده

داروهای ضد افسردگی معمولا هر روز مصرف می شوند. مشاهده نتایج کامل ممکن است ۱ یا حتی ۲ ماه طول بکشد. ممکن است لازم باشد دوزهای مختلف را امتحان کنید یا داروها را تغییر دهید تا بهترین و موثرترین داروی ضد افسردگی را متناسب با وضعیت خود تشخیص دهید.

پزشک برای شما تعیین می کند چه مدت باید داروی ضد افسردگی خود را مصرف کنید. اگر اولین باری است که برای افسردگی تحت درمان قرار می گیرید، احتمالاً حداقل تا 6 ماه پس از شروع احساس بهبودی، مصرف این دارو را ادامه خواهید داد. اگر دومین باری است که افسرده می شوید، ممکن است حداقل یک سال به مصرف دارو نیاز داشته باشید. افسردگی که برای بار سوم عود می کند ممکن است شما را ملزم به ادامه مصرف داروی ضد افسردگی برای مدت طولانی تر کند.

مصرف داروهای ضد افسردگی را به طور ناگهانی قطع نکنید. اگر مصرف داروی ضد افسردگی خود را به طور ناگهانی قطع کنید، می توانید عوارض جانبی ناخواسته ای داشته باشید. اگر می خواهید مصرف دارو را قطع کنید، ابتدا با روانپزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند برای جلوگیری از این عوارض جانبی راهکارهای لازم را ارائه دهند.

داروهای ضد افسردگی برای کودکان و نوجوانان

در برخی موارد، استفاده از داروهای ضد افسردگی با افزایش افکار و رفتار خودکشی در کودکان، نوجوانان و جوانان مرتبط است. سازمان غذا و دارو (FDA) در حال حاضر داروهای ضد افسردگی را ملزم می کند که هشداری در مورد خطر خودکشی در کودکان، نوجوانان و جوانان 24 ساله یا کمتر داشته باشند. با این حال، این بدان معنا نیست که افراد در این گروه سنی نباید داروهای ضد افسردگی مصرف کنند. بلکه باید در حین مصرف داروی ضدافسردگی باید تحت نظر پزشک و عزیزان خود باشند.

بسیاری از پزشکان می خواهند در چند هفته اول پس از شروع یک داروی ضد افسردگی، یک کودک یا نوجوان را ویزیت کنند تا خطر خودکشی را ارزیابی کنند. اگر نگران هستید که فرزندتان قصد خودکشی داشته باشد، فوراً با روانپزشک تماس بگیرید.

سخن آخر

مصرف یک داروی ضد افسردگی باید بخشی از یک برنامه سنجیده با پزشک باشد تا فواید آن را به حداکثر و عوارض جانبی احتمالی را به حداقل برساند. بدون مشورت با پزشک خود هیچ تغییری در برنامه درمانی خود ایجاد نکنید. توصیه های ذکر شده در بالا کلی هستند و ممکن است برای موقعیت منحصر به فرد شما قابل اجرا باشند یا نباشند.

منابع
https://www.verywellmind.comhttps://familydoctor.org/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا