درمان افسردگی با سی بی تی

روانشناسان برای درمان افسردگی با سی بی تی یا درمان شناختی رفتاری (CBT) به بیماران کمک می کنند تا الگوهای رفتاری خودشان را به سمت افکاری مثبت و سازنده تغییر دهند. امروزه استفاده از CBT برای مبتلایان به افسردگی با افکار منفی یک تکنیک و استاندارد طلایی در روان درمانی محسوب می شود.

به طور کلی، درمان شناختی رفتاری (CBT) شکلی از گفتار درمانی است که برای درمان بسیاری از بیماری های مختلف سلامت روان و به خصوص برای درمان افسردگی استفاده می شود. اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که دائما با افکار منفی دست و پنجه نرم و دائما آنها را در ذهن خود تکرار می کنید، شاید شرکت در جلسات درمان شناختی رفتاری (CBT) برای درمان افسردگی یکی از راهکارهای مفید و موثر باشد.

CBT چگونه افسردگی را درمان می کند؟

درمان افسردگی با سی بی تی || همکده

جلسات درمانی برای درمان افسردگی با CBT با حضور یک درمانگر یا روان شناس برگزار می شود. درمانگر در جلسات درمان شناختی رفتاری سعی می کند تا افکار منفی و تکراری شما را شناسایی کند و نحوه تاثیر آنها بر رفتار شما مورد بررسی قرار دهد. در نهایت به شما کمک می کند تا به تدریج و به مرور زمان بتوانید افکار منفی خود را با افکاری سالم تر و کاربردی تر جایگزین کنید.

مهمترین نکته در درمان افسردگی با سی بی تی این است که CBT نگرش شما را نسبت به خودتان و حتی محیط اطرافتان تغییر می دهد و از این لحاظ بر روی نحوه رفتار شما تاثیر مثبتی می گذارد. حتی این روش درمانی به شما کمک می کند تا بتوانید الگوهای فکری تان را تغییر دهید و گام های موثر و مثبتی را در زندگی روزمره خود بردارید.

اگر فکر می کنید علائمی از افسردگی دارید یا افکار منفی شما را آزار می دهند بهتر است آنها را نادیده نگیرید و به دنبال درمان علائم افسردگی از طریق سی بی تی باشید. برای این منظور می توانید با یک روانشناس مجرب و باتجربه از همکده تماس گرفته و کمک بگیرید.

از این روش درمانی همچنین برای طیف گسترده ای از چالش ها و بیماری های سلامت روان استفاده می شود، از جمله:

جلسات سی بی تی برای افسردگی چگونه شروع می شود؟

شاید برای شما، شرکت در جلسات CBT  برای درمان افسردگی کمی ناراحت کننده و دلهره آور باشد. اما در نظر داشته باشید تمامی این جلسات در یک فضای کاملا محرمانه و دوستانه برگزار می شود. روان شناس یا درمانگر شما در طول جلسات درمانی CBT برای درمان افسردگی شما فقط یک هدف دارد و آن هم این است که به شما کمک کند تا یادبگیرید چگونه با افکار منفی خودتان مقابله کرده و آنها را به سمت افکاری مثبت و سازنده سوق دهید.

به طور کلی درمان افسردگی با CBT یا همان درمان شناختی رفتاری با هر روانشناسی ممکن است شامل مراحل زیر باشد:

  • در هنگام ملاقات با درمانگر یا روانشاس، وی سعی می کند مشکلات، افکار یا علائم منفی شما را شناسایی کند.
  • وی جلسات درمانی CBT برای درمان علائم افسردگی شما و مراحل احتمالی درمان را تشریح و برنامه ریزی می کند.
  • در جلسات بعدی از شما خواسته می شود یکسری تمرین هایی را انجام دهید و در مورد افکار، احساسات و تاثیر آنها بر روی رفتارهایتان فکر کنید. حتی ممکن است یکسری تمرین هایی برای خارج از جلسات درمانی شما مشخص شوند.
  • در نهایت باید روند پیشرفت خودتان را در طول جلسات درمانی CBT را بررسی و جمع بندی کنید.

راهکارهای موثر برای درمان افسردگی با CBT چیست؟

درمان افسردگی با سی بی تی || همکده

دقت کنید که انجام این تمرین ها نیازی به صرف وقت زیاد ندارد. اما اگر دوست دارید از جلسات درمانی خود نتیجه بهتری بگیرید، راهکارهای زیر را رعایت کنید:

  • سعی کنید تا حد امکان با درمانگر خود راحت و صادق باشید و یک رابطه دوستانه ای را برقرار کنید. حتی می توانید برای ارتباط با روانشناس و یا درمانگر خود از طریق جلسات و مشاوره آنلاین استفاده کنید. مطمئن باشید این جلسات در مرکز همکده به صورت کاملا محرمانه برگزار می شوند. هر چه در طول جلسات درمانی خود با درمانگر تان صادق تر باشید، بدون شک زودتر و بهتر به هدف نهایی خود از جلسات سی بی تی برای درمان افسردگی می رسید.
  • وقتی نوبت به جلسات دو، سه و بعد از آن می رسد، به این فکر کنید که قرار است در پایان این جلسات درمانی به چه هدفی برسید و روند پیشرفت خودتان را یادداشت و بررسی کنید. حتی می توانید تغییراتی که در علائم خود می بینید یا حتی هر سوالی که ذهن شما را درگیر کرده است یادداشت کنید.
  • در طول روند درمان شناختی رفتاری برای افسردگی ممکن است درمانگر از شما بخواهد که یکسری تکالیف و تمرین را انجام دهید. پس بهتر است حتما آنها را با دقت انجام داده و روند درمان خود را پیگیری کنید.

درمان افسردگی با CBT چند جلسه طول می کشد؟

اما به طور کلی تعداد جلسات CBT که برای درمان افسردگی یا اضطراب برگزار می شود ممکن است بین 10 تا 20 جلسه طول بکشد. حتی احتمال دارد این جلسات به طور هفتگی برگزار شوند تا درمانگر تان بتواند شما را به مسیر بهبودی بازگرداند. بنابراین مدت زمان ادامه درمان به شما و درمانگر تان بستگی دارد. اما به طور کلی CBT نسبت به سایر روش های درمانی مانند روانکاوی و روان درمانی که ممکن است چند سال طول بکشند، زمان کوتاه تری دارد.

 جلسات CBT برای درمان بیماری های روانی مانند افسردگی ممکن است به صورت زیر برگزار شوند:

  • فردی یا یک به یک: در این روش فقط شما و درمانگر در طول جلسات شرکت می کنید. جلسات می توانند به صورت حضوری در مطب و یا تلفنی و مشاوره آنلاین برگزار شوند.
  • گروهی: در روش CBT گروهی شما در کنار سایر مراجعینی که شرایط و مشکلات شبیه شما را دارند این فرصت را دارید که تجربیات خودتان را به اشتراک بگذارید و از تجربیات دیگران اطلاعات بیشتری کسب کنید.

آیا CBT برای درمان افسردگی موثر است؟

درمان افسردگی با سی بی تی || همکده

برای درمان افسردگی با CBT ممکن است نیاز به جلسات متعددی داشته باشید. اما این روش به عنوان موثرترین روش گفتگو درمانی و روان درمانی محسوب می شود. بررسی ها نشان می دهد که استفاده از این روش برای درمان بیماری های روانی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. همین موضوع نشان می دهد که CBT برای درمان افسردگی تا حدودی زیادی موثر است.

نتایج بررسی که در سال 2016 در Lancet منتشر شد، نشان می دهد که 43٪ از کسانی که CBT را علاوه بر مراقبت های معمولی برای درمان افسردگی ادامه داده اند، در یک دوره 46 ماهه بهبود یافته اند. در حالی که مراجعینی که فقط از مراقبت های معمولی برای درمان افسردگی استفاده کرده بودند فقط 27 درصد بهبود پیدا کرده اند.

در برخی شرایط ممکن است به شما توصیه شود در کنار CBT برای افسردگی از داروهای ضدافسردگی هم استفاده کنید. بدون شک مصرف آنها در کنار برگزاری جلسات درمانی می توانند تاثیر بسیار زیادی در روند تکسین و کاهش علائم شما داشته باشند. یک روانپزشک می تواند بسته به وضعیت و علائم بیماری برای شما نوع داروی ضدافسردگی را تجویز کند.

یکی از مزایای درمان شناختی رفتاری برای درمان افسردگی این است که شما می توانید از تکنیک های که برای مدیریت افکار و رفتارهای خود در طول جلسات درمانی یادگرفته اید برای مدت طولانی از آنها استفاده کنید. با این روش به راحتی می توانید از بازگشت علائم هم پیشگیری کرده و تاثیر روش درمانی را در زندگی تان ببینید.

سوالات متداول
آیا درمان افسردگی با سی بی تی عوارضی دارد؟

از آنجایی که در طول جلسات درمانی سی بی تی برای درمان افسردگی، شما ممکن است مجبور به بروز احساسات و یا بیان تجربیات دردناک خود شوید، این جلسات می توانند تا حدودی برای شما استرس زا باشند. برای همین احتمال بروز خطر عاطفی در جلسات درمانی CBT وجود دارد. اما خوشبختانه آنها به بندرت رخ می دهند.

به عنوان مثال، اگر از شلوغی می ترسید، ممکن است از شما خواسته شود زمانی را در مکان های عمومی بگذرانید. متناوبا، ممکن است لازم باشد با منابع سخت تروما، مانند مرگ یکی از عزیزان، مقابله کنید. این موارد احتمالا می توانند با بروز استرس همراه باشند اما در نهایت به شما کمک می کنند تا با موقعیت و علائم خود مقابله کنید.

چگونه می توانم یک درمانگر CBT پیدا کنم؟

اگر فکر می کنید CBT ممکن است برای درمان وضعیت و علائم شما مناسب باشد، راه های مختلفی برای یافتن یک درمانگر وجود دارد. به عنوان مثال می توانید از روانشناس و درمانگران مجرب همکده کمک بگیرید.

آیا CBT به افسردگی من کمک می کند؟

CBT در درمان افراد مبتلا به افسردگی خفیف تا متوسط موثر است. همچنین زمانی که با سایر گزینه های درمانی مانند داروهای ضد افسردگی یا سایر داروها ترکیب می شود، تاثیر بیشتری خواهد داشت. اما به یادداشته باشید که روند بهبود علائم شما در طول درمان تدریجی است و به عوامل مختلفی مانند همکاری و میزان صداقت شما با درمانگر بستگی دارد.

سخن آخر

درمان شناختی رفتاری (CBT) نوعی روان درمانی است که به شما کمک می کند تا الگوهای فکری و رفتاری منفی یا تکراری آزاردهنده خود را بشناسید و آنها را با افکار مثبت و سازنده جایگزین کنید. شما با این روش می توانید تکنیک های مختلفی را برای رفع علائم خود در طول زندگی یادبگیرید.

منابع
https://www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا