آن چه باید درباره رابطه بین بی خوابی و افسردگی بدانید

افسردگی یک از اختلالات شایع در دنیا است. در روان شناسی تعاریف متفاوتی از اختلالات وجود دارد. افسردگی می تواند ناشی از یک استرس طولانی مدت باشد. برخی از افسردگی ها ممکن است بعد از یک اتفاق ناگوار ایجاد شود. هر کسی ممکن است در طول زندگی دچار اختلالات روانی شود. برخی از این اختلالات روانی را ممکن است بشانسید و برخی از آن ها هم برای شما تازگی دارند. در مقاله های قبل در ارتباط با افسردگی صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که رابطه بین بی خوابی و افسردگی چگونه است؟ یکی از مواردی که ممکن است در ایجاد افسردگی نقش داشته باشد بی خوابی است. بی خوابی علت های مختلفی دارد که در مقاله های قبل در ارتباط با آن تا حدودی صحبت کردیم.

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که بتوانید خواب کافی داشته باشید. خواب کافی می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری داشته باشید. در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که این دو مورد ارتباط با هم دارند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با آن چه باید درباره رابطه بین بی خوابی و افسردگی بدانید صحبت کنیم.

بی خوابی یک بیماری است که به خودی خود جدی است

آن چه باید درباره رابطه بین بی خوابی و افسردگی بدانید | مرکز مشاوره همکده

بی خوابی یک بیماری است که به خودی خود جدی است، اما وقتی با افسردگی همراه شود، بی خوابی می تواند زندگی شما را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط بین بی خوابی و افسردگی  و همچنین نگاهی به گزینه های درمانی موجود، به مطالعه ادامه دهید.

بی خوابی چیست؟

بی خوابی زمانی اتفاق می افتد که کسی قادر به خوابیدن نباشد، در خواب ماندن مشکل داشته باشد یا خواب آرام نداشته باشد. تنها درصورتی در نظر گرفته می شود که این اتفاق حداقل در هفته طی سه ماه رخ دهد. اگر این علائم را تجربه کرده اید اما آن ها را با این فرکانس تجربه نکرده اید، ممکن است کاملا خوب باشد. بسیاری از چیزهای زندگی شما می تواند خواب شما را قطع کند، بنابراین انتظار می رود دوره های کوتاه مدت یا روزهایی که دچار بی خوابی هستید.

آیا بیخوابی و افسردگی جدی است؟

اگر بی خوابی دارید که واجد شرایط اختلال است، می تواند یک وضعیت جدی باشد. هنگامی که قادر به خواب مناسب نیستید، این به بدن شما اجازه نمی دهد زمان مناسب برای استراحت و تجدید زمان داشته باشد، که این امر می تواند مشکلات دیگری برای سلامتی شما ایجاد کند.

ارتباط آن با افسردگی چگونه است؟

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خطر ابتلا به افسردگی در افرادی که بی خوابی دارند، بیشتر است. افسردگی نوعی بیماری است که باعث می شود فرد علائم خاصی مانند غم و اندوه و کمبود انگیزه را تجربه کند، تا حدی که این علائم در روند زندگی و زندگی روزمره آنها تداخل ایجاد کند. تصور می شود که بی خوابی یکی از علائم افسردگی است که روش دیگری برای ارتباط آن است.

انواع افسردگی

آن چه باید درباره رابطه بین بی خوابی و افسردگی بدانید | مرکز مشاوره همکده

چند نوع مختلف افسردگی وجود دارد که باید درباره آن ها بدانید.

افسردگی شدید و رابطه بین بی خوابی و افسردگی

اگر کسی علائم افسردگی را داشته باشد که دو هفته یا بیشتر طول بکشد، این نوع افسردگی تشخیص داده می شود. علائم متداول شامل احساسات غمگین ، احساس خواب آلودگی مداوم، عدم توانایی در تمرکز، افزایش یا کاهش وزن، احساس بی ارزشی و عدم علاقه عمومی به فعالیت هایی است که باعث شادی می شوند.

افسردگی مداوم

افسردگی مداوم علائم مشابه افسردگی اساسی را دارد، اما این علائم برای مدت زمان طولانی تری تجربه می شوند. این علائم باید حداقل به مدت دو سال به طور منظم تجربه شود تا فردی دچار این نوع افسردگی شود. با این حال، علائم افسردگی مداوم شدیدتر از علائم افسردگی اساسی نیست.

اختلال دوقطبی

اگر فردی به این اختلال مبتلا باشد، دوره های شدید پرفراز و نشیبی را تجربه خواهد کرد، هرچند ممکن است مقدار مساوی هر یک وجود نداشته باشد. دوره های اوج به عنوان شیدایی شناخته می شوند، و پایین ترین سطح را افسردگی می دانند.

علل بی خوابی و افسردگی

دلایل متعددی وجود دارد که فکر می کنند در بی خوابی نقش دارند. درد مزمن اگر از درد مزمن رنج می برید، راحت بودن و خوابیدن شبانه برای شما دشوار است. علاوه بر این، اگر شما به نوعی مشکل سلامتی دارید که باعث درد شما می شود، درست است. ممکن است موقعیتی وجود نداشته باشد که بتوانید در آن بخوابید و باعث ناراحتی شما نشود. اگر سو استفاده می کنید، ممکن است درد مزمن نیز ایجاد کند. سابقه سو مصرف مواد نیز یکی از این موارد است.  اگر سابقه سو مصرف مواد دارید، ممکن است به معنای عدم توانایی در خواب یا خوابیدن باشد. اگر در حال حاضر از نوعی ماده استفاده می کنید، اعم از داروی غیرقانونی، داروی تجویز شده یا حتی الکل، می تواند شما را از خواب مورد نیاز باز دارد. سو مصرف مواد و بیماری های روانی اغلب در کنار هم ظاهر می شوند، چیزی که باید از آن آگاهی داشت.

مسائل بهداشت روان هنگامی که شما سابقه سو استفاده و مسائل روحی دارید

مسائل بهداشت روان هنگامی که شما سابقه سو استفاده و مسائل روحی دارید، ممکن است خودتان را دچار مشکل بی خوابی کنید. این علامت نه تنها افسردگی، بلکه انواع دیگر اختلالات است، بنابراین این چیزی است که ممکن است گاه گاهی شما را آزار دهد. اگر این چیزی است که از آن رنج می برید، اجازه ندهید که اضطراب یا افسردگی شما درمان نشود.

عوامل خطر بی خوابی

آن چه باید درباره رابطه بین بی خوابی و افسردگی بدانید | مرکز مشاوره همکده

برخی از عوامل خطرزا ممکن است باعث بی خوابی شوند. شما باید از این موارد آگاه باشید، بنابراین می توانید آن ها را محدود کنید.

از دست دادن شغل یا تغییر شیفت و رابطه بین بی خوابی و افسردگی

وقتی کسی شغل خود را از دست می دهد یا شیفت خود را تغییر می دهد، می تواند الگوی خواب او را تحت تأثیر قرار دهد، جایی که بدن او نسبت به زمان خواب گیج می شود.

مسافرت مکرر

مسافرت اغلب در مناطق مختلف زمانی و به مکان های مختلف می تواند بر الگوی خواب شما تأثیر بگذارد. بدن شما احتمالاً می خواهد در مواقعی که با محل زندگی شما همگام سازی می شود بخوابد، که اگر از خانه دور باشید می تواند مشکل ساز شود.

استرس شدید

هرکسی که دچار دوره های استرس شدید باشد یا استرس زیادی در زندگی خود داشته باشد، ممکن است تمام شب را با نگرانی بیدار بماند یا قادر به خوابیدن نباشد. این چیزی است که باید در صورت امکان محدود کنید، اگر چه از بین بردن تمام استرس ها از زندگی دشوار است.

وقتی فرد از از سو استفاده رنج می برند

وقتی فردی از سو استفاده ذهنی یا جسمی رنج می برد، ممکن است هر شب خوابیدن سخت باشد. سو استفاده و مسائل روانی معمولاً دارای پیوند هستند، خصوصاً اگر مشکلی نادیده گرفته شود یا به درستی از آن استفاده نشود. به عنوان مثال، اگر شما مورد آزار و اذیت قرار گرفته اید و هرگز در این باره با مشاور صحبت نکرده اید، احتمال این که دچار افسردگی شوید بسیار زیاد است.

کمک از روان شناسان در ارتباط با ارابطه بین بی خوابی و افسردگی

شرایطی فراتر از این است  که بتوانید از هر کسی کمک بخواهید. شما باید سعی کنید از روانشناسان برای درمان کمک بخواهید. با این حال، حتی سال ها پس از سو استفاده، صحبت با یک مشاور مجاز هنوز هم مزایایی دارد. عادت های غذایی غلط. افراد مبتلا به بی خوابی گاهی رژیم های ناسالم دارند. ممکن است بین تغذیه نامناسب و عدم توانایی خواب شبانه ارتباط وجود داشته باشد، بنابراین مهم است که تا آن جا که می توانید غذای سالم بخورید.

علائم بی خوابی و ارتباط آن با افسردگی

علائم بی خوابی ممکن است نسبت به انواع دیگر بیماری ها آسان تر باشد.

  • ناتوانی در خوابیدن
  • خوابیدن با کیفیت نیست
  • ناتوانی در خواب ماندن
  • خیلی زود بیدار شدن
  • تمام روز خسته بودن
  • خلق و خوی

درمان ها

هنگامی که به دنبال درمان بی خوابی خود هستید، در صورت ابتلا به این بیماری، می تواند علائم افسردگی را نیز کاهش دهد. این امر همچنین ممکن است در برخی موارد خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد. سه نوع درمان اصلی وجود دارد.

کارهایی که می توانید در خانه انجام دهید تا اختلالات را برطرف کنید

آن چه باید درباره رابطه بین بی خوابی و افسردگی بدانید | مرکز مشاوره همکده

چند کار وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید تا به بهبود رفاه شما کمک کنند و همچنین اگر دچار بی خوابی هستید می توانند به شما کمک کنند. یکی این که آرامش منظم داشته باشید. وقتی زمان خواب است، حتما وسایل الکترونیکی خود را از خود دور کنید. این می تواند به شما کمک کند تا به تدریج بخوابید، بدون این که یکسری دستگاه ها حواس شما را پرت کنند یا صداهایی ایجاد کنند که شما را در زمان های نامناسب از خواب بیدار کند.

 
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا