هوشیار بودن یعنی چه؟

همه ما در زندگی خودمان اشتباهاتی داشته ایم. کمتر فردی را می توانید پیدا کنید که بگوید در طول  زندگی یا دوران کاری خودش هرگز اشتباهی نداشته باشد. خیلی از افراد هستند که در زندگی دچار مشکلات فرآوانی می شوند اما مهم این است که هر کس بتواند با این مشکلات کنار بیاید. یکی از راه هایی که می توانید با این مشکلات کنار بیاید افزایش مهارت هوشیاری است. هوشیار بودن یعنی چه؟ موضوع امروز مقاله ما است. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با شرایط مختلف روانی و هوشیار بودن  می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

هوشیار بودن یعنی چی؟

آیا شما اغلب تعجب می کنید که زندگی بدون الکل چگونه خواهد بود؟ برای غلبه بر اضطراب اجتماعی از الکل استفاده می کنید؟ آیا شما سوال می کنید که چرا الکل در هر رویدادی وجود دارد؟ آیا از ذهنیت همه یا هیچ چیز متناسب با متانت متنفر هستید؟ شاید نیازی به نوشیدن نباشد، اما اغلب این کار را می کنید و آرزو می کنید که ننوشیدید. کنجکاوی هوشیار ممکن است برای شما مناسب باشد. به گفته روبی وارینگتون، نویسنده کتاب Sober Curious: خواب سعادتمندانه، تمرکز بیشتر، حضور بی حد و حصر، و ارتباط عمیق که از طرف ناهوشیاری در انتظار همه ما است می تواند مشکل ساز باشد.

“کنجکاو بودن هوشیارانه” به معنای واقعی کلمه، این است که تصمیم بگیرید که هر انگیزه، دعوت و انتظار برای ناهشیاری ناشی از مخدر ها یا نوشیدنی ها را زیر سواال ببرید. یا کنجکاو به کار دیگری شوید. در حالی که با فرهنگ غالب ناهشیاری در ذهن خود همراه هستید. غالباً افراد کنجکاو هوشیار با آگاهی بیشتری در مورد تصمیم به نوشیدن الکل فکر می کنند. اگرچه آنچه کنجکاوی هوشیارانه را بسیار گسترده می کند، معنای سازگار آن است. “کنجکاو هوشیار” معمولاً به معنای متفاوت هر فرد کنجکاو هوشیار است و آن را به یک جنبش فرهنگی فراگیر تبدیل می کند. فرهنگ کنجکاو هوشیارانه یک سبک زندگی هوشیارانه را تشویق می کند. اما از افرادی که تمایل ، آمادگی و برنامه ریزی برای ترک کامل الکل را ندارند استقبال می کند.

نکته قابل توجه درباره هوشیار بودن 

هوشیاری هر چیزی است که تجربه می کنید. نوایی است که در سر شما فرو رفته است. شیرینی موس شکلاتی، درد سخت و طاقت فرسای دندان ، عشق شدید به کودک شما و دانش تلخی است که در نهایت با تمام احساسات پایان می یابد. منشأ و ماهیت این تجارب که بعضاً تحت عنوان کیفیات شناخته می شوند. از اولین روزهای باستان تا به امروز رمز و راز بوده است. بسیاری از فلاسفه ذهنی تحلیلی مدرن که مشهورترینش ممکن است دانیل دنت از دانشگاه تافتز باشد. وجود آگاهی را چنان گزینه غیرقابل تحملی  می دانند که به نظر آن ها باید یک جهان ماده بی معنی باشد و خلا  آن را توهم اعلام کنند. به این معنی که آن ها یا وجود صلاحیت را انکار می کنند. یا استدلال می کنند که هرگز نمی تواند توسط علم مورد مطالعه قرار گیرد.

نظر محققان در مورد آگاهی و هوشیاری

اکثر محققان آگاهی را به عنوان یک داده پذیرفته و در پی درک رابطه آن با جهان عینی توصیف شده توسط علم هستند. بیش از یک ربع قرن پیش من و فرانسیس کریک تصمیم گرفتیم مباحث فلسفی را درباره آگاهی (که حداقل از زمان ارسطو دانشمندان را درگیر خود کرده است) کنار بگذاریم و در عوض به دنبال ردپای فیزیکی آن باشیم. چه چیزی در مورد یک ماده مغز بسیار تحریک پذیر است که باعث آگاهی می شود؟ پس از درک این موضوع، امیدواریم که به حل مسئله اساسی تر نزدیک شویم. ما به طور خاص، ارتباط عصبی هوشیاری (NCC) را تعریف می کنیم، که به عنوان حداقل مکانیسم های عصبی تعریف می شود که به طور مشترک برای هر تجربه آگاهی خاص کافی است. چه اتفاقی باید در مغز شما بیفتد تا مثلاً دندان درد را تجربه کنید؟

آیا برخی از سلول های عصبی باید با برخی از فرکانس های جادویی بلرزند؟ آیا برخی از “نورون های هوشیاری” خاص باید فعال شوند؟ این سلول ها در کدام مناطق مغزی قرار دارند؟

همبستگی های عصبی وجدان سازی

هنگام تعریف NCC ، انتخاب “حداقل” مهم است. به هر حال ، مغز به عنوان یک کل می تواند یک NCC در نظر گرفته شود. این باعث ایجاد تجربه روز به روز پیشرفته تر می شود. اما صندلی آگاهی می تواند به صورت حلقه ای بیشتر محصور شود. نخاع را در نظر بگیرید. یک لوله قابل انعطاف به طول و نیم پا از بافت عصبی داخل ستون فقرات با حدود یک میلیارد سلول عصبی. اگر نخاع به علت ضربه به ناحیه گردن به طور کامل قطع شود. قربانیان در پاها، بازوها و تنه فلج می شوند، قادر به کنترل روده و مثانه خود و احساسات بدنی نیستند. با این وجود این افراد زندگی را در انواع مختلف شرایط وجودی خود تجربه می کنند.

آن ها قبل از حادثه ای که زندگی آن ها را به طور بنیادی تغییر داد، می بینند، می شنوند، بو می کنند، احساسات را احساس می کنند و به یاد می آورند. یا مخچه، “مغز کوچک” زیر قسمت پشت مغز را در نظر بگیرید. از نظر تکاملی یکی از قدیمی ترین مدارهای مغزی است که در کنترل حرکت، حالت و راه رفتن و اجرای مایع توالی های پیچیده حرکات نقش دارد. نواختن پیانو، تایپ کردن، رقصیدن روی یخ یا بالا رفتن از دیواره سنگ  همه این فعالیت ها شامل مخچه است. این با شکوه ترین سلول های عصبی مغز، به نام سلول های پورکینژ، دارای شاخک هایی است که مانند یک مرجان دریایی پخش می شوند و از پویایی الکتریکی پیچیده ای استفاده می کنند.

کنجکاوی هوشیار چیست؟

برخلاف عدم متانت، که غالباً سبک زندگی ای است که در اثر اعتیاد به الکل یا اختلال در مصرف مواد مخدر الکل انتخاب می شود. کنجکاوی هوشیارانه معمولاً به عنوان گزینه انتخاب، سوال یا تغییر عادت های استفاده از این مواد به دلایل سلامت محور (ذهنی و یا فیزیکی) جنبش کنجکاوی هوشیارانه افراد را ترغیب کرده است که عادتهای غالباً ناسالم مرتبط با الکل را تشخیص دهند.

چگونه عوامل هوشیار بودن  برای بررسی شرایط عدم هوشیاری لازم است؟

هوشیار بودن کنجکاو و کاملاً هوشیار بودن، معمولاً برای کسانی است که دارای اختلالات جدی اعتیاد هستند. در آن هوس شدید الکل، علائم ترک، اقدامات خطرناک، افسردگی یا سایر علائم مشکل جسمی یا روانی ناشی از نوشیدن الکل است، یک گزینه نیست. بر اساس مطالعات، اعتیاد به الکل از هر هشت بزرگسال در ایالات متحده یکی را تحت تأثیر قرار می دهد و برای بسیاری از افراد متانت تنها گزینه غلبه بر این اختلال است.

تاریخچه کنجکاوی هوشیار

“هوشیار” بودن همیشه محبوب نبوده است. فرهنگ ما، از بسیاری جهات، حول نا هشیاری می چرخد. از خیاطی در مسابقات ورزشی و جشن عروسی گرفته تا حضور در ساعات خوش و برنامه های شبکه، بسیاری از بزرگترین رویدادهای زندگی را با خیلی از افراد می توانند با ناهوشیاری جشن می گیریند. اگرچه الکل و مواد مخدر ممکن است برای همه یک مشکل خطرناک نباشد، اما هنوز هم می تواند یک مشکل باشد. برای ایجاد یک تغییر جدی در شیوه زندگی، نیازی نیست که خودتان را جریمه کنید. جنبش کنجکاو هوشیار این موضوع را تشخیص می دهد و به شکستن کلاله هایی که از مدت ها پیش با هوشیاری مرتبط بودند کمک می کند.

اگرچه باید بدانید یک رویداد در کشور های غربی وجود دارد به نام “خشک ژانویه” در سال 2014 توسط یک خیریه با مارک تجاری شناخته شده برای مبارزه با مشروبات الکلی ایجاد شد و کمپین اولیه افراد را ترغیب کرد تا یک ماه از مصرف الکل خودداری کنند، اما اخیراً ماه های بدون الکل محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند. گرچه برخی از افراد دهه ها دچار کنجکاوی هوشیارانه بوده اند، این اصطلاح توسط وارینگتون ایجاد شده است. مجموعه برنامه های وی با نام Club SÖDA NYC مخفف Sober or Debating Abstinence است و دارای پانل ها، کارگاه های نوشتن و عقب نشینی های هوشیار است.

وارینگتون می گوید: “امید من این است که تمایل به کنجکاوی هوشیارانه به مردم کمک کند تا بفهمند که راه های دیگری برای تجربه هر آن چه [که] در الکل یا مواد مخدر به دنبال آن هستند بدون عوارض جانبی سمی و اغلب ویران گر هم موجود است.

زندگی در سبک زندگی کنجکاو هوشیار بودن

با افزایش محبوبیت رژیم های گیاهی، یوگا و ذهن آگاهی، کنجکاوی هوشیارانه نیز افزایش می یابد. نسل هزاره ای که اغلب به عنوان “نسل هوشیار” شناخته می شود، فرهنگ کنجکاو هوشیارانه را پذیرفته و متانت را از نظر فرهنگی قابل قبول تر کرده است . عموما در کشور های مختلف ، افراد دیدگاه های هوشیاری را باز می کنند که مملو از آبمیوه و نوشیدنی های غیر الکلی مانند کومبوچا است . یکی از دلایل بروز بارهای هوشیار در سراسر کشور های غربی این است که فشارها و خطرات الکل را از بین می برند. در حالی که تأمین می کنند فضایی برای اجتماعی شدن و بودن در کنار هم، چیزی که همه انسان ها هوس آن را می کنند، وجود دارد.

این جنبش باعث تشویق رویدادهای متمرکز تر مانند سبک های ورزشی یوگا، جلسات مراقبه، باشگاه های کتاب، جوامع آنلاین و مهمانی های شام در کشور های خارجی بدون وجود الکل شده است. سال ها است که متخصصان بهداشت و سلامت بسیاری از مشکلات مرتبط با الکل، از بیماری های قلبی و کبدی گرفته تا اختلال عملکرد سیستم ایمنی و سرطان را در معرض دید قرار داده اند. برخی از متخصصان پزشکی می گویند نوشیدنی های الکلی برای قلب مضر است، اما مطالعات نشان می دهد قطع الکل به طور کامل یا  حتی به طور موقت، برای بسیاری از بخش های بدن مفید است. اگر بدنبال هوشیاری، حتی به طور موقت هستید، بدانید که باید بسیاری از عادات مضر را کنار بگذارید.

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا