ترس از شکست یعنی چه؟

هیچ کس از شکست خوردن لذت نمی برد. ترس از شکست می تواند آنقدر شدید باشد که اجتناب از شکست انگیزه موفقیت را از بین ببرد. عدم اطمینان از انجام درست کار ها باعث می شود بسیاری از افراد به طور ناخودآگاه شانس موفقیت خود را خراب کنند. ترس بخشی از ذات انسان است. کارآفرن معروفی در ارتباط با ترس می گوید: من به عنوان یک کارآفرین با همین ترس روبرو شدم. منیت و هویت من با کار من عجین شد و وقتی همه چیز طبق برنامه پیش نرفت ، کاملاً تعطیل شدم. من با ترس بر این رابطه ناسالم غلبه کردم و معتقدم شما هم می توانید. با این حال اگر نمی توانید از تکنیک های مقابله با ترس استفاده لازم را ببرید می توانید به مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره مراجعه نمایید.

ترس از شکست

ترس از شکست یعنی چه؟ | مرکز مشاوره همکده

اگر از شکست می ترسید ، این تفکر شما باعث می شود از شرایط بالقوه مضر پرهیز کنید. ترس از شکست شما را از تلاش باز می دارد ، ایجاد تردید در ذهنتان می کند ، پیشرفت را متوقف نموده و حتی ممکن است شما را به خلاف اخلاق بکشد. ترس از شکست ممکن است بخشی از اختلال خلقی دیگر مانند اختلال اضطراب یا اختلال خوردن باشد. همچنین اگر کمال گرا باشید ، ممکن است در طول زندگی خود در بعضی مواقع با بیماری ترس های خاص مواجه شده و کنار بیایید.

علائم کلی برای ترس از شکست

همه افراد ترس را به یک شکل تجربه نخواهند کرد. شدت آن از طیف خفیف تا شدید در موارد مختلف وجود دارد .علائم دیگری که ممکن است در روند ترس داشته باشید  مشابه علائمی است که در سایر فوبیا ها تجربه می کنید. آنها ممکن است ماهیتی جسمی یا احساسی داشته باشند و هنگامی که به موقعیت های خاصی فکر می کنید که در آن شکست می خورید بیشتر ایجاد شوند. در برخی موارد ، به نظر می رسد علائم شما از هیچ جا خود را نشان نمی دهند.

  • علائم جسمی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تنفس دشوار، ضربان قلب غیر معمول و سریع، تنگی یا درد در قفسه سینه، احساس لرزش ، سرگیجه یا سبکی سر، ناراحتی گوارشی، گرگرفتگی گرم یا عرق سرد .

  • علائم احساسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

احساس وحشت شدید یا اضطراب، نیاز مفرط برای فرار از وضعیتی که باعث ایجاد ترس می شود،  احساس جدا شدن از خود، احساس می کنید کنترل موقعیت را از دست داده اید، فکر اینکه ممکن است بمیرید یا از دنیا بروید.

ترس از شکست باعث خراب شدن تلاش ها

ترس از شکست یعنی چه؟ | مرکز مشاوره همکده

بک نوع بیماری دیگری در زمینه ترس از شکست وجود دارد. هنگامی که شما از شکست خوردن به قدری می ترسید که در واقع تلاش های خود را خراب می کنید. به عنوان مثال ، ممکن است شما به سادگی یک پروژه بزرگ را برای مدرسه شروع نکنید  و در نتیجه شکست بخورید. ایده در اینجا این است که بهتر است با شروع نکردن شکست بخورید تا اینکه پس از تلاش زیاد شکست بخورید. اگر از این روش استفاده می کنید توصیه ما این است که به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره مراجعه نمایید. شما می توانید از خدمات حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی استفاده ببرید.

چه عواملی باعث ترس از شکست می شود؟

در ادامه دلایل اصلی ترس از شکست را ارائه می دهیم.

 الگو هایی از دوران کودکی

بزرگسالان بیش از حد حساس باعث می شوند که کودکان ذهنیت های آسیب رسان را درونی کنند. آن ها اولتیماتوم ها و قوانین مبتنی بر ترس را ایجاد می کنند. این باعث می شود که کودکان نیاز مستمر به درخواست اجازه و اطمینان را احساس کنند. آنها این نیاز به اعتبار سنجی را تا بزرگسالی حمل می کنند.

کمال گرایی

کمال گرایی اغلب ریشه ترس از شکست است. از نظر کمال گرایان ، شکست چنان وحشتناک و تحقیرآمیز است که آن ها تلاش نمی کنند. در این حالت قدم زدن در خارج از منطقه راحتی شما وحشتناک می شود.

بیش از حد به خودمان توجه کنیم .

منیت ممکن است ما را به رابطه نزدیک و بیش از حدی با شکست ها برساند. سخت است که فراتر از شکست به مواردی مانند کیفیت تلاش ، شرایط خاص یا فرصت های رشد نگاه کنیم.

اعتماد به نفس کاذب

 افراد با اعتماد به نفس واقعی می دانند که همیشه موفق نخواهند شد. فردی با اعتماد به نفس شکننده از خطرات جلوگیری می کند. آنها ترجیح می دهند در منطقه امن خود باشند تا چیز جدیدی را امتحان کنند.

چگونه ترس از شکست مانع موفقیت شما می شود؟

ترس از شکست یعنی چه؟ | مرکز مشاوره همکده

ترس از شکست باعث می شود که شما فرصتهای ارزشمند را از دست دهید اگر برخی از افراد به دلیل فریب موفقیتهای اولیه نتوانند به جواب کامل برسند ، افراد بیشتری به دلیل تعهد خودخواهانه خود به آنچه در گذشته اتفاق افتاده است ، شکست می خورند. شما این مورد را اغلب در افراد سالخورده مشاهده می کنید ، خصوصاً افرادی که سال ها پیش با معرفی برخی تغییرات مهم خود را به شهرتی کم یا زیاد رسانده اند.

آنها از نوآوری بیشتر طفره می روند ، زیرا می ترسند این بار شکست بخورند و جلوه ای را که سعی در حفظ نام آنها دارد از دست بدهند. این افراد فکر می کنند شکست  پیروزی گذشته را کاهش می دهد. علاوه بر این ، آنها استدلال می کنند ، موفقیت چیزی جدید حتی ممکن است ثابت کند که دستاوردهایی که در گذشته داشته اند ، چندان چشمگیر نبوده اند.  چنین افرادی عمیقاً در منافع خود و افتخارات گذشته خود سرمایه گذاری می کنند. آن ها ترجیح می دهند فرصت های با شکوه آینده را کنار بگذارند تا اینکه حتی احتمال شکست را به ذهن خود راه دهند.

افراد موفق و عکس العمل های خاص با ترس

افراد با موفقیت بالا بازنده می شوند. هر استعدادی حاوی یک عکس العمل است که گاهی اوقات آن را به یک مشکل تبدیل می کند. افراد موفق دوست دارند برنده شوند و به استانداردهای بالایی برسند. این می تواند آنها را از شکست چنان وحشت زده کند که زندگی شان را نابود کند. وقتی یک ویژگی مثبت ، مانند موفقیت ، در زندگی کسی بیش از حد قوی شود ، در راه تبدیل شدن بهموفقیت واقعی،  یک مانع بزرگ خواهد بود. موفقیت برای بسیاری از افراد موفق یک ارزش قدرتمند است. آنها زندگی خود را بر اساس آن ساخته اند. این افراد در هر کاری که انجام می دهند به موفقیت دست می یابند: مدرسه ، دانشگاه ، ورزش ، هنر ، سرگرمی و کار. هر دستاورد تازه ای به قدرت و ارزش زندگی شان می افزاید.

به تدریج ، شکست غیر قابل تصور می شود. شاید آنها هرگز در کاری که کرده اند شکست نخورده اند ، بنابراین هیچ تجربه ای برای بهبود شرایط ندارند. شکست به عالی ترین کابوس تبدیل می شود: وحشت ترسناکی که آنها باید به هر قیمتی از آن اجتناب کنند. ساده ترین راه برای انجام مدل خاصی از زندگی، این است که هرگز ریسک نکنید ، سخت گیرانه به آنچه می دانید می توانید انجام دهید ، پایبند باشید ، از خود محافظت کنید ، با طولانی ترین ساعت کار کنید ، همه چیز را دوبار و سه باره بررسی کنید و با وجدان ترین و محافظه کارترین فرد جهان باشید!

چگونه بر ترس از شکست غلبه کنیم؟

ترس از شکست یعنی چه؟ | مرکز مشاوره همکده

برای این که بتوانیم بر ترس خود از شکست غلبه کنیم، راه های خاصی وجود دارد.

بفهمید ترس از کجا ناشی می شود.

 از خود بپرسید که دلیل اصلی باور منفی شما چه می تواند باشد؟ وقتی به چهار دلیل اصلی ترس از شکست نگاه می کنید ، کدام یک از آنها برای شما طنین انداز است؟ بنویسید که فکر می کنید ترس از کجا ناشی می شود و سعی کنید آن را به عنوان یک فرد خارجی درک کنید. تصور کنید که می خواهید به یکی از بهترین دوستان خود کمک کنید. شاید ترس شما ناشی از اتفاقی است که در کودکی شما رخ داده است ، یا ناشی از ناامنی عمیق است.

باور های مربوط به هدف خود را دوباره تنظیم کنید داشتن یک ذهنیت همه یا هیچ وقت بعضی وقت ها باعث می شود همه چیز را از دست دهید. دید واضحی برای آنچه می خواهید به انجام برسانید داشته باشید اما یادگیری چیز های جدیدی هم در هدف خود داشته باشید. اگر همیشه هدف شما پیشرفت و یادگیری است ، احتمال اینکه شکست بخورید بسیار کم است.

یاد بگیرید که مثبت فکر کنید.

 در بسیاری از موارد ، آنچه را که به خود می گویید ، باور دارید. گفتگوی درونی شما بر نحوه واکنش و رفتار شما تأثیر می گذارد. جامعه ما وسواس موفقیت دارد ، اما مهم است که تشخیص دهیم حتی افراد موفق نیز با شکست روبرو می شوند.  والت دیزنی یک بار از روزنامه ای اخراج شد زیرا آنها فکر می کردند او فاقد خلاقیت است. وی در ادامه یک استودیوی انیمیشن سازی را تاسیس کرد که شکست خورد. او هرگز تسلیم نشد و اکنون دیزنی نامی محبوب است.

استیو جابز نیز یک بار قبل از بازگشت به عنوان چهره سال ها  پیش از اپل اخراج شد.  اگر دیزنی و جابز به بازخورد منفی اعتقاد داشتند ، نمی توانستند به موفقیت برسند. این شما هستید که می توانید متوجه صحبت درونی و منفی خود شوید و عوامل محرک را شناسایی کنید. افکار منفی را با واقعیت های مثبت در مورد خود و موقعیت جایگزین کنید. شما قادر خواهید بود اسکریپت های ذهنی جدیدی را ایجاد کنید که وقتی احساس منفی می شود ، می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. صدای داخل سر شما تأثیر زیادی در روند زندگی تان دارد.

  تمام نتایج را تجسم کنید.

 عدم اطمینان از آنچه در آینده رخ خواهد داد ترسناک است. برای تجسم نتایج احتمالی تصمیم خود وقت بگذارید. به بهترین و بدترین سناریوها فکر کنید. اگر قبلاً فرصتی برای آماده سازی ذهنی برای آنچه ممکن است اتفاق بیفت داشته باشید، در نهایت احساس بهتری خواهید داشت. ترس از ناشناخته ها ممکن است شما را از شغل جدید باز دارد. جوانب مثبت و منفی را بسنجید ، و موفقیت ها و ناکامی های احتمالی را در تصمیم گیری برای تغییر زندگی تصور کنید. دانستن اینکه شرایط چگونه می تواند  رقم بخورد ممکن است به شما کمک کند تا ترس را کنار بگذارید.

منابع
lifehack.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا