درباره افسردگی در دوران کودکی چه باید دانست؟

دوران کودکی مهم ترین و حساس ترین دوره برای هر فرد است. خانواده ها باید سعی داشته باشند مراقبت مناسبی از فرزندان خود در سنین حساس کودکی داشته باشند. یکی از عواملی که ممکن است در دوران کودکی افراد را تحت تاثیر قرار دهد افسردگی است. افسردگی یک نوع اختلال روانی شایع است که تا به امروز در بیشتر کشور ها وجود داشته است. درباره افسردگی در دوران کودکی چه باید دانست موضوعی است که امروز می خواهیم به آن بپردازیم. برای بهبود شرایط افسردگی در کودکان بهترین کار مراجعه به افراد متخصص در این زمینه است. از این رو بهترین کار مراجعه به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده مشاوره حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

افسردگی در دوران کودکی

اگرچه بیشتر افراد افسردگی را بیماری بزرگسالان می دانند، کودکان و نوجوانان نیز می توانند افسردگی پیدا کنند. متأسفانه، بسیاری از کودکان مبتلا به افسردگی تحت درمان قرار نمی گیرند، زیرا بزرگسالان تشخیص نمی دهند که افسرده هستند. برای والدین، ​​معلمان و سایر بزرگسالان مهم است که در مورد افسردگی دوران کودکی اطلاعات کسب کنند. وقتی علائم افسردگی در کودکان و دلایل ایجاد آن را درک کردید، می توانید به روشی مفید مداخله کنید.

علائم افسردگی در کودکان

درباره افسردگی در دوران کودکی چه باید دانست؟ | مرکز مشاوره همکده

افسردگی در کودکان و نوجوانان اغلب متفاوت از بزرگسالان است. تحریک پذیری و یا عصبانیت علائم شایع افسردگی در کودکان و نوجوانان است. علاوه بر این، کودکان خردسال اغلب توضیح احساس خود را دشوار می کنند، در حالی که نوجوانان از ترس قضاوت دیگران ممکن است سعی کنند درد عاطفی خود را پنهان کنند. از آن جا که رفتار های عادی با رشد کودکان متفاوت است، دانستن اینکه فرزند شما فاز را طی می کند یا مسئله جدی تری است، می تواند چالش برانگیز باشد. اولین قدم برای کمک به کودک در مبارزه با افسردگی یادگیری نحوه تشخیص آن است. طبق بررسی های اعلام شده آکادمی روانپزشکی کودک و نوجوان  کشور های غربی، علائم شایع افسردگی در کودکان و نوجوانان بیش از دو هفته طول می کشد و شامل:

  • تغییر در اشتها یا وزن
  • احساس یا ظاهر افسرده ، غمگین ، اشک آور یا تحریک پذیر
  • خستگی یا کمبود انرژی درک شده
  • احساس گناه یا شرمندگی
  • در تمرکز مشکل بیشتری دارید.
  • از دست دادن علاقه یا لذت از فعالیت هایی که قبلاً لذت برده اید.
  • کاهش یا تحریک روانی-حرکتی
  • افکار مکرر خودکشی و  یا مرگ
  • اختلال خواب
  • تقریباً هر روز بی خوابی یا پرخوابی

علاوه بر علائم فوق، برخی از کودکان شکایت های جسمی مانند درد معده و سردرد ، مصرف مواد و عملکرد ضعیف در مدرسه دارند. کودکان معمولاً کمتر معیار های راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) افسردگی را دارند. با افزایش سن ، بروز علائم با معیارهای DSM-5 سازگارتر می شود.

علل افسردگی در کودکان

اگرچه وقایع استرس زای زندگی، مانند طلاق ، ممکن است به افسردگی کمک کند، اما این فقط یک بخش کوچک از معما است. بسیاری از عوامل دیگر، از جمله ژنتیک، نیز در پیشرفت آن نقش دارند. تعدادی از عوامل مختلف وجود دارد که می تواند در افسردگی کودکان نقش داشته باشد از جمله:

شیمی مغز

عدم تعادل در انتقال دهنده های عصبی و هورمون های خاص ممکن است در نحوه عملکرد مغز نقش داشته باشد، که می تواند بر روحیه و احساسات تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.

عوامل محیطی

یک محیط استرس زا ، آشفته یا ناپایدار در خانه نیز می تواند کودکان را دچار افسردگی کند. رد و زورگویی در مدرسه نیز ممکن است یک عامل موثر باشد.

سابقه خانوادگی

کودکان دارای اعضای خانواده که دارای اختلالات خلقی مانند افسردگی هستند نیز بیشتر در معرض علائم اختلالات افسردگی قرار دارند.

استرس یا ضربه

تغییرات ناگهانی مانند جابجایی یا طلاق، یا وقایع آسیب زا مانند سو استفاده یا تعرض نیز می تواند در احساس افسردگی نقش داشته باشد. هر کسی ممکن است دچار افسردگی شود و این نشانه ضعف نیست. اگر کودک شما افسرده است تقصیر شما نیست.

چگونه حرکاتی می تواند باعث ایجاد افسردگی در کودکان شود؟

درباره افسردگی در دوران کودکی چه باید دانست؟ | مرکز مشاوره همکده

تشخیص

اگر فکر می کنید فرزند شما علائمی از افسردگی نشان می دهد، قرار ملاقات با متخصص اطفال کودک خود بگذارید تا در مورد نگرانی های شما صحبت شود. قبل از رسیدن به تشخیص، کودک شما باید یک ارزیابی جامع جسمی و پزشکی انجام دهد. هر دو شرایط پزشکی زمینه ای را که می تواند در علائمی که مشاهده می کنید، رد می کند. به عنوان مثال، مشکلات تیروئید، کم خونی و کمبود ویتامین می توانند علائم افسردگی را تقلید کنند. در حالی که هیچ آزمایش خاصی برای افسردگی وجود ندارد، پزشک ممکن است از یک یا چند ارزیابی روانشناختی برای ارزیابی بیشتر نوع و شدت افسردگی در کودک شما استفاده کند.

طبقه بندی افسردگی

درباره افسردگی در دوران کودکی چه باید دانست؟ | مرکز مشاوره همکده

هنگامی که کودک شما با اختلال افسردگی تشخیص داده می شود، نوع آن از نظر شدت طبقه بندی می شود:

  • خفیف
  • در حد متوسط
  • شدید (همچنین “ماژور” یا “بالینی” نیز نامیده می شود)

طبق DSM-5 ، این طبقه بندی بر اساس تعداد ، نوع و شدت علائم و میزان تداخل آنها در زندگی روزمره شما است.

درمان افسردگی

نوع درمانی که برای کودک شما توصیه می شود به ماهیت و شدت افسردگی وی بستگی دارد.

روان درمانی

اگر فرزند شما افسردگی خفیف تشخیص داده شود ، APA روان درمانی را به عنوان یک درمان خط اول توصیه می کند. برای نوجوانان مبتلا به افسردگی متوسط ​​تا شدید، تحقیقات نشان داده است که ترکیبی از روان درمانی و دارو بهترین نتیجه را دارد. در روان درمانی، یک متخصص بهداشت روان به کودک شما کمک می کند تا مهارت های لازم برای مدیریت علائم افسردگی خود را رشد دهد تا بتواند هم در خانه و هم در مدرسه عملکرد خوبی داشته باشد. دو نوع روان درمانی به عنوان درمان انتخابی برای کودکان مبتلا به افسردگی شناخته می شود:

رفتار درمانی شناختی

با شناسایی الگوهای رفتاری و فکری منفی و جایگزینی الگوهای مثبت به بهبود خلق و خوی کودک کمک می کند.

درمان بین فردی

رویکردی که در آن درمانگران به نوجوانان کمک می کنند تا یاد بگیرند چگونه مشکلات روابطی را که ممکن است در افسردگی آنها نقش داشته یا ایجاد کنند، کنترل کنند.

داروها

مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRIs) گزینه ضد افسردگی خط اول برای جوانان مبتلا به افسردگی محسوب می شود. فقط دو SSRI پروزاک (فلوکستین) و لکساپرو (اسکیتالوپرام) برای استفاده در افراد مبتلا به افسردگی مورد تایید FDA است. اگر آن ها فکر می کنند این امر به نفع فرزند شما است، ممکن است پزشک آن ها یک SSRI متفاوت یا یک مهار کننده جذب مجدد سروتونین-نوراپی نفرین (SNRI) برای شما تجویز کند. این کار به عنوان استفاده خارج از روند شناخته می شود و این یک عمل کاملاً معمول است.

ضد افسردگی و تفکر خودکشی

در حالی که داروهای ضد افسردگی می توانند روشی موثر در درمان افسردگی کودکان باشند، اما استفاده از آن ها با عوارض جانبی جدی مانند تفکر خودکشی در افراد زیر 25 سال مرتبط است. اگرچه این عارضه نادر است، اما سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اکنون نشان داده که همه دارو های ضد افسردگی جعبه سیاه دارند و در مورد افزایش خطر خودکشی هشدار می دهند. این بدان معنا نیست که نباید از داروهای ضد افسردگی در این گروه سنی استفاده شود. این به معنای ساده این است که آن ها باید به دقت توسط پزشکان و مراقبان تحت نظارت قرار گیرند، به ویژه در چند هفته اول پس از شروع استفاده از ضد افسردگی.

اگر کودک شما افسرده است و افکار خودکشی دارد چه باید کرد؟

درباره افسردگی در دوران کودکی چه باید دانست؟ | مرکز مشاوره همکده

کنار آمدن با افسردگی در دوران کودکی

برای موارد خفیف افسردگی ، تغییر سبک زندگی اغلب می تواند راهی موثر برای رفع احساس افسردگی باشد. مواردی مانند یافتن راه هایی برای کنترل استرس، انجام ورزش های بدنی منظم، استفاده از تکنیک های آرام سازی و ایجاد سیستم پشتیبانی اجتماعی قوی تر می تواند به بهبود احساس کودک کمک کند. در زیر چند اقدام فعال برای تشویق مهارتهای مقابله سالم و حمایت از سلامت روان ذکر شده است:

  • درمورد این که چگونه مراقبت از بدن به ذهن نیز کمک می کند صحبت کنید. توضیح دهید که چگونه خوردن غذای مقوی و انجام تمرینات زیاد برای سلامت روان آن ها مفید است.
  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما یک برنامه خواب ثابت دارد.
  • دستگاه ها را قبل از خواب خاموش کنید و مطمئن شوید کودک هر روز در یک ساعت مشخص به رختخواب می رود و از خواب بیدار می شود.
  • به کودک خود کمک کنید بدون داشتن زمانبندی بیش از حد در زمان خود ، یک زندگی اجتماعی غنی را توسعه دهد.
  • مسئولیت هایی را تعیین کنید و به دلیل مسئولیت پذیری به آن ها پاداش دهید.
  • به کودک خود بیاموزید که چگونه مشکلات را حل کند، احساساتش را با روش های سالم مدیریت کند و راهکارهایی تدوین کند که به آن ها کمک کند با شکست روبرو شوند.
  • در مورد بهداشت روانی خود نیز صحبت کنید و حفظ سلامتی را در اولویت خانواده خود قرار دهید.

در نهایت، این به عهده سرپرستان است که باید از گزینه های درمانی استفاده کنند. برای والدین و فرزندان مهم است که خود را در مورد درمان و خطرات و مزایای احتمالی هر گزینه آموزش دهند.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا