من از بدنم متنفرم چکار کنم؟

من از بدنم متنفرم چکار کنم؟

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که در طول روز در جلو آینه قرار می گیرید و با آن خیر می شوید و از خودتان می پرسید: چرا بدن من آنقدر زشت است؟ چرا من از بدنم متنفرم؟ من از بدنم متنفرم چکار کنم؟ یا شاید هر تصویری که از خود می بینید، به شوخی می گویید، از خودم متنفرم، از بدنم متنفرم.” در هر شرایط، شما تصویری منفی از بدن خودتان دارید. متاسفانه در جامعه مدرن امروز ما اختلال بدشکلی بدن و مسائل مربوط به تصویر بدن به یک اپیدمی تبدیل شده است. افراد با جستجو در شبکه ها و رسانه های اجتماعی به بدن خودشان وسواس زیادی پیدا می کنند و بیشتر به شکل ظاهری خود شان گیر می دهند.

 وضعیت ظاهر جسمی شما می تواند به نگرانی شماره یک شما در زندگی روزمره تبدیل شود، افکار و زندگی روزمره را مختل می کند. برخی از افراد حتی در چرخه معیوبی قرار می گیرند که خواب و خوراک آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. شما در این تفکر تنها نیستید. در حقیقت، به نظر می رسد 79٪، افراد در برخی از دوره های زندگی خود از بدن خود راضی نیستند.

نکته قابل توجه

این موضوع وقتی نگران کننده و ناراحت کننده می شود که شما توانایی و عملکرد بدن خود را نادیده می گیرید. بدن شما چیزی فراتر از یک وسیله نقلیه است. سیستم عصبی در بدن پخش می شود و سلامت روحی و جسمی شما بسیار نزدیک به هم گره خورده است. تنفر داشتن نسبت به بدن شما به سرعت تبدیل به نفرت نسبت به خود شما می شود. حتی این تنفر و نفرت می تواند کاملاً مضر باشد؛ اما خوشبختانه راهکارهایی برای غلبه بر این احساسات منفی وجود دارد که به شما کمک می کند یک سبک زندگی سالم و کم اضطراب داشته باشد.

چگونه می توانید با این افکار منفی مبارزه کنید و راه هایی برای شادتر شدن در بدن خود پیدا کنید؟

چرا من از بدنم متنفرم.

برای مقابله با این احساس نفرت و پیدا کردن یک راه برای احساس شاد بودن، در درجه اول باید ریشه ها و علت ها آن را مشخص کنید. بسیاری از اوقات، تصویر بد بدن ناشی از رفتار یا لحظات خاصی در زندگی شماست. اگر همیشه به خودتان می گویید «من از بدنم متنفرم»، باید دلیل آن را بفهمید.

از خود بپرسید چرا از بدنم متنفرم؟  به تجربه های گذشته و اضطراب های ناخودآگاه خود فکر کنید. سوالات سخت و دشواری را از خودتان بپرسید. هرچه بیشتر بتوانید علت را تشخیص دهید، بهتر می توانید با آن مقابله کنید.

نکته قابل توجه

این را در نظر بگیرید: فقط به لحاظ ظاهری هیچ مشکلی در بدن شما وجود ندارد. نقص زیبایی که فکر می کنید بدن شما دارد، پیش بینی ذهن شماست. این ایده ها از کجا آمده است؟ چه کسی و چه چیزی شما را مجبور کرده که به این فکر کنید بدن شما زشت است؟

هنگامی که ریشه تصویر منفی بدن خود را کشف کردید، یک قدم به مقابله با آن نزدیک هستید. حتی می توانید برای کشف علت این افکار منفی خود با یک روانشناس مشورت کنید و از آنها کمک بگیرید. بازگو کردن و گفتن افکار شما به کشف علت آنها کمک خواهد کرد.

 روی جنبه های مهمتری از این جمله چرا من از بدنم متنفرم تمرکز کنید.

شاید گفتن این جمله آسان به نظر برسد، اما اینکه شما بتوانید ظاهر خود را در اولویت قرار ندهید کمی سخت است.

با این حال، وسواس در ظاهر و شکل بدن شما نباید زندگی روزمره تان را مختل کند. برای مبارزه با این مسئله، باید فراتر از بدن در آینه نگاه کنید. شما باید علاوه بر تصویر، از چیزهایی که بدن برایتان فراهم می کند سپاسگزار باشید. به جای تکرار، «من از بدنم متنفرم» در سر شما، شروع به تکرار کنید، “من از بدن خود سپاسگزارم”.

این کار برای برخی از افراد نسبت به دیگران آسان تر است. اما به طور حتم شما نمی توانید این کار را به تنهایی انجام دهید. در این شرایط نیاز به کمک دارید و باید از یک مشاور حرفه ای و با تجربه کمک بگیرید. یک مشاوره با تجربه با راهکارهای رفتار درمانی به شما کمک می کند افکار منفی را از خودتان دور کنید. 

شما نباید اجازه دهید منفی نگری بر زندگی شما حاکم شود. داشتن این افکار منفی در سر که باعث خجالت در تصویر بدن شما شود، هرگز به شما هیچ کمکی نمی کند. به جای این افکار منفی بهتر است فکر کنید که بدن چگونه به شما اجازه می دهد روزانه بیشتر کار کنید و قدرت بگیرید.

نکته قابل توجه

\

هنگامی که افکار مثبت و جنبه مثبت این موضوع را در سر خود تقویت می کنید. یک قدم به پذیرش بدن نزدیک خواهید شد. روی اهدافی فراتر از دور کمر و چاقی ران خود تمرکز کنید. به غذا خوردن خود به عنوان داروی خود نگاه کنید. یک رژیم غذایی سالم و مقوی می تواند وضعیت جسمی و روانی شما را تا حد زیادی بهبود ببخشد. دنبال تکنیک های آرامش و روش های برای تقویت ذهن آگاهی خود باشید.

یافتن اهدافی بزرگتر از بدشکلی بدن به شما کمک می کند تا ارزش واقعی خودتان را درک کنید.

 روی سلامت روان خود کار کنید.

شما نمی توانید به دنبال جواب این سوال باشید که چرا من از بدنم متنفرم؟ مگر اینکه روی ذهن خودتان کار کنید. چاق و یا لاغر بودن بیش از حد شما نباید. شما را با یک مشت افکار منفی روبرو کند. از تغییرات استقبال کنید. بدن شما در طول زندگی تغییر خواهد کرد.

برخی به این باور غلط اعتقاد دارند که مسائل مربوط به بدن، از این ناشی می شود که انسان ذاتا زبیادوست است و زیبایی را دوست دارد. اما متاسفانه اینگونه نیست. مسائل مربوط به بدن بیشتر به احساس افراد مربوط می شود. شاید فردی که یک آسیب روحی درمان نشده دارد. سعی می کند این آسیب را با تنفر از شکل ظاهری بدن خودش بروز دهد.

به طور کلی متنفر بودن و نفرت از شکل ظاهری بدن شما، از جسم شما ناشی نمی شود، بلکه ناشی از درک ذهنی شما از آن است. اگر به دنبال درمان وضعیت خود نباشید، اگر اجازه دهید این افکار منفی ادامه پیدا کنند، ممکن است با عوارض احتمالی آن روبرو شوید. نفرت از شکل ظاهری بدن با خطر ابتلا به وسواس فکری در رابطه با تصویر بدن همراه است. این اختلال می تواند منجر به اختلالات خوردن و سایر بیماری های روانی شود.

نکته قابل توجه

پس بهتر است برای جلوگیری از بروز عوارض احتمالی بیشتر به دنبال درمان و راهکار باشید. یکی از درمان های اصلی این افکار مزاحم، درمان شناختی رفتاری CBT است. درمان شناختی رفتاری به شما کمک می کند تا بتوانید طرز فکر خودتان را تغییر دهید. حتی این روش به شما کمک می کند تا زندگی سالم تری داشته باشید. برای استفاده و بهره گیری از این روش باید از یک روانشناس باتجربه و حرفه ای کمک بگیرید.

  • اگر نگران بروز اختلالات خوردن یا اختلال اضطراب بر سلامت حتی بروز بیماری های روانی در خود و عزیزانتان هستید! و پیشگیری از بروز این اختلالات را بر درمان بیماری های روانی ترجیح می دهید! و نفرت از شکل ظاهری بدنتان، زندگی روزمره شما را مختل کرده است و نیاز به کمک دارید!

وقت آن است که از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرید. برای ارتباط گرفتن با یک مشاور حرفه ای، ما به شما، خدمات مشاوره ای همکده را پیشنهاد می کنیم. مشاورین ما در 24 ساعت از شبانه روز منتظر شنیدن صحبت های شما هستند. مطمئن باشید سلامت ذهن و روان و حتی جسم شما ارزش این را دارد که هر گونه افکار منفی را در وجود خودتان درمان کنید. چون هر فکر منفی در ذهن می تواند منجر به یک بیماری در جسم شود که آنگاه شاید درمان برای شما زمانبرتر و سخت تر شود. پس همین الان برای درمان ذهن خود اقدام کنید.

 از شبکه های اجتماعی دور شوید.

ملاک های زیبایی به طور مداوم در حال تغییر هستند. در هر برهه زمانی یکسری از این خصوصیات به اصطلاح مد می شوند.

مهمترین و تاثیرگذارترین موضوع در مد، شبکه های اجتماعی هستند. بعضی افراد خودشان را در این رسانه ها مدلینگ می کنند، ظاهر فیزیکی خود را تغییر می دهند، سپس محصولاتی را می فروشند و ما را وسوسه می کنند که ما هم می توانیم با استفاده از این محصولات شبیه به آنها شویم. متاسفانه رسانه های اجتماعی تأثیرات ماندگار و زیادی بر تصویر بدن و سلامت روان دارند.

. شما قسمت های بدن خود را با قسمت هایی از بدن که در شبکه های اجتماعی مشاهده می کنید مطابقت می دهید. این موضوع می تواند منجر به اختلال بدشکلی بدن شود. شما از بدن خود متنفر می شوید زیرا آن را چهره دیگران مقایسه می کنید.

پس بهتر است برای پیشگیری از برزو این اختلالات، هر چند وقت یکبار از شبکه های اجتماعی دور شوید. اینستاگرام را برای یک ساعت، یک بعد از ظهر، یک روز حذف کنید و ببینید آیا به همان اندازه به تصویر بدن خود فکر می کنید یا خیر.

نکته قابل توجه

با مقایسه خود با بدنهای جعلی، خطر ابتلا به اختلال در خوردن را در خودتان تشدید نکنید. صفحه هایی را که باعث می شوند احساس ضعیف نسبت به خود داشته باشید را دنبال نکنید. این کار ارزش این را ندارد که سلامت روانی خود را به تاخیر بیاندازید.

شبکه های اجتماعی همچنین می توانند تصویر بدی از بدن ایجاد کنند زیرا شما را در معرض دید بسیاری از افراد قرار می دهد. در این شبکه ها شما هر بار که وارد این شبکه ها می شوید، میلیون ها نفر را می بینید که حتی آنها را نمی شناسید، اما آنها را الگو روزمره خود قرار می دهید. به دنبال افرادی هستید که از نظر شما زیبا و جذاب هستند. از خودتان بپرسید، چرا من این شخص را دنبال می کنم؟ 

اما بالعکس آن هم ممکن است برای شما اتفاق بیفتد. شما افرادی را در شبکه های اجتماعی خود دنبال می کنید که هیچ ویژگی جسمی خاصی ندارند. بلکه به خاطر احساس همدلی، دانش و هنری که دارند، آنها را دنبال می کنید. بدون شک این نوع دوست داشتم بسیار قدرتمندتر از تصاویر دو بعدی و تبلیغاتی از شکل بدن است.

با تغییرات جسمی بدن روبرو شوید.

هر نوع تغییر جسمی در بدن مانند افزایش و یا کاهش وزن، زایمان و حتی بیماری می تواند این حس را در شما ایجاد کند که «من از بدنم متنفرم». هر نوع تغییر جسمی می تواند درک منفی از بدن را بدتر کند. اگر فکر می کنید این افکار به سراغ شما آمده اند، سریعا اقدام کنید. لباس های که مناسب وضعیت شما نیستند را بیرون بریزید.

لباس های داخل خود را با لباس های مناسب تر جایگزین کنید.

نگه داشتن لباس های قدیمی وسوسه انگیز است. شاید فکر کنید، من وزن کم می کنم. من دوباره به آنها نیاز پیدا می کنم. اما آنها فقط می توانند افکار منفی را تشدید می کنند و منجر به رفتارهایی مانند اختلالات خوردن می شوند. خودتان را به خاطر لباس هایی که ظاهری مناسب ندارند شرمنده نکنید. لباس های جدید بخرید که ظاهر خوبی دارند و احساس خوبی به شما می دهند. از خود متنفر نشوید و یا خود را مجازات نکنید با تغییرات بدن خود روبرو شویدم

مراقب خود باشید.

بودن شما، چیزی بیشتر از یک جسم ظاهری است. شما یک انسان شایسته هستید. با گفتن اینکه «من از بدنم متنفرم»، تصویری منفی از بدن خود نداشته باشید و خودتان را سرزنش نکنید. شما باید خود را لمس کنید و با بدن خود به درستی رفتار کنید. رفتن به آبگرم، تغذیه سالم و توجه لازم به خود را امتحان کنید. این موارد سلامت روانی شما را تغییر داده و از افزایش وزن جلوگیری می کند.

به قسمت هایی از بدن خود که در شرایط مختلف از آنها متنفرید، توجه کنید. اگر فکر می کنید پاهای شما مشکلی دارند روی آن ها تمرکز کنید. به غوطه ور شدن در وان حمام بپردازید و برای مدتی پاها را مرطوب کنید. اگر علائمی از بدشکلی بدن دارید، خود را با یک خواب خوب و یک وعده غذایی خوب و سالم روبرو کنید. بدن شما از شما تشکر خواهد کرد.

 مراقبت های اساسی را فراموش نکنید.

مراقبت از خود تنها بخشی از معادله بزرگتر است. شما باید مراقبت های اساسی انسانی که اغلب نادیده گرفته می شود و می تواند منجر به بیماری های جسمی می شوند را را انجام دهید.

یک مسئله مهم نوشیدن آب و هیدراته ماندن است. مردم غالباً چنین بخشی از وجود خودشان را فراموش می کنند. یکی دیگر از عواملی که می تواند منجر به مسائل بهداشتی شود، کمبود خواب است. کمبود خواب منجر به بروز افکار منفی می شود. اختلال وسواس فکری عملی فقط با خواب کمتر بدتر می شود و شما فقط می گویید: «من از بدنم متنفرم».

نکته قابل توجه

بدشکلی بدن یک وضعیت ناتوان کننده است که می تواند در همه جنبه های زندگی شما اختلال ایجاد کند. اگر دچار بدشکلی بدن هستید. ممکن است روی بخشی از بدن متمرکز شوید و اجازه دهید که زندگی شخصی شما را مختل کند. این موضوع می تواند منجر به تمایلات وسواسی شود و سلامت روان را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر یکی از اعضای خانواده یا دوستی را که از دیس مورفی بدن رنج می برد می شناسید یا تجربیات خانوادگی در مورد بدشکلی بدن دارید. بهتر است به یک مشاور مراجعه کنید. یک بیماری ممکن است به سرعت بدتر شود و اغلب به مشکلات بزرگتر تبدیل شود. بهتر است قبل از اینکه موضوع بغرنج تر و بدتر شود به دنبال درمان خود باشید. اجازه ندهید بدشکلی بدن زندگی شما را مختل کند.

 
منابع
regain.us

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا