چند راه مبارزه با نفرت از خود

گاهی اوقات برخی ادم ها رفتارهای عجیبی د ارند. ممکن است این رفتار ها را در بین دوستان و یا هم کلاسیان خود دیده باشید. برخی افراد هستند که آن قدر خود را افسرده و ناراحت می گیرند که دچار مشکلات بسیار زیادی می شوند. برای مثال فرد آن قدر خودش را دست کم می گیرد که در محل کارش کسی برای او ارزش قائل نمی شود و نمی تواند کارهای خود را به درستی انجام دهد. در برخی زمان ها فرد به قدری دچار مشکل می شود که ممکن است از خود متنفر شود. چند راه مبارزه با نفرت از خود را در ادامه بیان می کنیم.

چند راه مبارزه با نفرت از خود

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

چگونه با نفرت از خود مبارزه کنیم؟

آیا شما اغلب فکر می کنید و این عبارت را می گویید که “من از خودم متنفرم؟” اگر با احساس نفرت از خود پر شده اید، می دانید که این میزان ناامید کننده است. نفرت از خود نه تنها آن چه را که می توانید در زندگی به دست آورید محدود می کند، بلکه شرایط روحی روانی مانند اضطراب و افسردگی را بدتر می کند. برای غلبه بر احساس نفرت از خود، شناختن علائم و نشانه ها، درک علل و عوامل اصلی آن، درک تأثیرات قدرتمندی که بر زندگی شما دارد، مهم است، و در آخر برنامه ریزی برای غلبه بر احساسات خود، منفور شده و مهارت های مقابله سالم را برای احساس بهتر بهبود می بخشد. اثرات سمی گفت و گوی منفی با خود در زندگی نیز زیاد هستند.

نشانه های نفرت از خود

در زیر برخی از نشانه های قابل ذکر وجود دارد که نشان می دهد شما ممکن است با نفرت از خود زندگی کنید و این اتفاق  فراتر از داشتن افکار منفی گاه به گاه در مورد نفرت از خود باشد.

تفکر همه یا هیچ

شما خود و زندگی خود را خوب یا بد می دانید، بدون این که سایه های خاکستری ( حد وسط) در این بین وجود داشته باشد. اگر اشتباه کنید، احساس می کنید همه چیز خراب است یا زندگی شما تمام شده است. برای اطلاع از چند راه مبارزه با نفرت از خود باید نشانه ها را بدانید.

تمرکز خود را روی نکات منفی بگذارید

حتی اگر روز خوبی داشته باشید، تمرکز خود را روی اتفاقات بد اتفاق افتاده و یا اشتباه روی داده است.

استدلال احساسی

شما احساسات خود را به عنوان یک واقعیت در نظر می گیرید. اگر متوجه شدید که احساس بدی دارید یا در برابر یک شکست رو به رو هستید، فرض می کنید که احساسات شما باید واقعیت وضعیت را منعکس کند و مشکلی پیش آمده باشد.

عزت نفس پایین و چند راه مبارزه با نفرت از خود

شما به طور کلی اعتماد به نفس پایینی دارید و احساس نمی کنید که هنگام مقایسه خود با دیگران در زندگی روزمره اندازه گیری می کنید.

به دنبال تأیید هستید

شما دائماً به دنبال تأیید خارج از دیگران برای تأیید ارزشمندی خود هستید. نظر شما در مورد خودتان بسته به نحوه ارزیابی دیگران یا عقاید شما درباره شما تغییر می کند.

تعارف را نمی توانید پذیرفت

چند راه مبارزه با نفرت از خود

اگر کسی حرف خوبی در مورد شما بزند، به آن چه که گفته شد تخفیف می دهید یا فکر می کنید که این فقط یک صحبت خوب است. در پذیرفتن تعارف مشکل دارید و تمایل دارید تعریف یا تعارف آن ها را بجای پذیرفتن مهربانانه پاک کنید.

تلاش برای جا افتادن

متوجه می شوید که همیشه احساس بیگانگی می کنید و همیشه سعی می کنید با دیگران جور شوید. احساس می کنید که مردم از شما بدشان می آید و نمی توانند بفهمند که چرا آن ها می خواهند با شما وقت بگذرانند یا در واقع شما را دوست دارند.

انتقاد را شخصاً بپذیرید

وقتی کسی انتقاد می کند برای شما سخت است و تمایل دارید آن را بعنوان یک حمله شخصی قلمداد کنید یا مدت ها پس از واقعیت به آن فکر کنید. برای فهم چند راه مبارزه با نفرت از خود باید نکاتی بدانید.

غالباً احساس حسادت می کنید

احساس می کنید که نسبت به دیگران حسادت می کنید و ممکن است آن ها را کاهش دهید تا بتوانید از وضعیت زندگی خود احساس بهتری داشته باشید یا احساس بهتری داشته باشید.

ترس از ارتباطات مثبت

ممکن است وقتی شخصی خیلی نزدیک می شود از ترس دوستان یا شرکای احتمالی خود را کنار بزنید و باور کنید که این اتفاق بد تمام می شود یا در نهایت تنها خواهید شد.

مهمانی های ترحم آمیز برای خود

شما تمایل به مهمانی های ترحم آمیز برای خود دارید و احساس می کنید در زندگی با شما خیلی بد رفتار کرده اند یا همه چیز علیه شما جمع شده است.

از بزرگ دیده شدن می ترسید

شما از داشتن آرزوها و رویاها می ترسید و احساس می کنید که باید زندگی خود را به روشی محافظت شده ادامه دهید. شما ممکن است از شکست بترسید، از موفقیت بترسید و یا فارغ از آن چه که به دست می آورید به خود نگاه کنید.

سختی به خود

اگر اشتباه کنید، خیلی سخت است که خودتان را ببخشید. همچنین ممکن است از کارهایی که در گذشته انجام داده اید یا موفق به انجام آن نشده اید، پشیمان شوید و یا این که برای رها کردن و حرکت در گذشته مشکل دارید.

دیدگاه بدبینانه

شما جهان را به شکلی کاملاً بدبینانه می بینید و از جهانی که در آن زندگی می کنید متنفر هستید. احساس می کنید افرادی با دید مثبت نسبت به عملکرد واقعی دنیا ساده لوح هستند. شما نمی بینید که اوضاع بهتر می شود و دیدگاه بسیار تلخی نسبت به زندگی دارید.

علل نفرت از خود و چند راه مبارزه با نفرت از خود

چند راه مبارزه با نفرت از خود

اگر این علائم کاملاً آشنا به نظر می رسید، احتمالاً می پرسید که چرا از خود متنفر هستید و چگونه در این جا به سر می برید؟ چه مدت است که فکر می کنید که “من از خودم متنفرم؟” ممکن است بلافاصله پاسخ این سوالات را ندانید، بنابراین مهم است که برای تأمل کمی وقت بگذارید. در زیر برخی از دلایل احتمالی برای بررسی وجود دارد.مهم است که به یاد داشته باشید که همه افراد زندگی یکسانی را تجربه نکرده اند که باعث شده آن ها فکر کنند که از خود متنفر هستند. در عوض، مهم است که شرایط منحصر به فرد خود و مواردی را که ممکن است شما را به این مرحله برساند، در نظر بگیرید.

منتقد درونی منفی

اگر به این عبارت فکر می کنید که “من از خودم متنفرم”، این احتمال وجود دارد که شما یک منتقد درونی منفی داشته باشید که دائماً شما را زمین می اندازد. این صدای انتقادی ممکن است شما را با دیگران مقایسه کند یا به شما بگوید که به اندازه کافی خوب نیستید. ممکن است احساس کنید که با افراد دیگر متفاوت هستید و به خودتان انرژی مثبت وارد نمی کنید. این ممکن است باعث شود شما احساس یک فرد اضافی یا یک فرد به در نخور کنید.

منتقد درونی مانند دیوانه ای است که قصد دارد موفقیت شما را تضعیف کند. این صدا در ذهن شما پر از نفرت از خود است و همچنین اگر به اندازه کافی گوش دهید، می تواند به پارانویا و سو ظن تبدیل شود. منتقد درونی نمی خواهد شما موفقیت را تجربه کنید، بنابراین حتی اگر کار خوبی انجام دهید، شما را کم ارزش جلوه خواهد کرد.

در این جا برخی از مواردی است که ممکن است منتقد درونی شما بگوید:

  • “فکر می کنی چه کسی هسی که این کار را انجام می دهی؟”
  • “هر چقدر تلاش کنید هرگز موفق نخواهید شد.”
  • “شما می خواهید این را بهم بزنید، درست مثل همه چیزهای دیگر را به هم ریخته اید.”
  • “چرا شخصی مانند شما چنین دوست دارد، باید انگیزه ای نادرست وجود داشته باشد.”
  • “شما نمی توانید به کسی اعتماد کنید، آن ها فقط شما را ناامید خواهند کرد.”
  • “شما همچنین می توانید آن دسر را بخورید، به هر حال در نهایت که شما فردی چاق خواهید شد.”

تفکرات انتقادی و رسیدن به حقیقت

اگر صدایی از این قبیل در سر دارید، ممکن است به این باور برسید که فکرهایی که می کنید حقیقت است. اگر صدا به شما بگوید که شما بی ارزش، احمق یا غیرجذاب هستید، ممکن است سرانجام این چیزها را باور کنید. و با این افکار، این باور به وجود می آید که شما لیاقت عشق، موفقیت، اعتماد به نفس یا فرصت اشتباه ندارید. هرچه بیشتر به آن صدای درونی انتقادی گوش دهید، قدرت بیشتری به آن می دهید. علاوه بر این، شما ممکن است سرانجام شروع به طرح ناامنی های خود بر روی افراد دیگر کنید، شما را دچار هذیان و شک می کند و قادر به پذیرش عشق و مهربانی نیست. اگر این به نظر شما می رسد، احتمال این وجود دارد که شما مدت طولانی است که به صدای درونی انتقادی منفی خود گوش می دهید.

تجارب منفی زندگی و چند راه مبارزه با نفرت از خود

آن منتقد منفی  از کجا آمده است؟ به احتمال زیاد خودتان آن صدا را در ذهن خود ایجاد کرده اید. در عین حال اغلب منتقد منفی درونی ناشی از تجربیات منفی زندگی گذشته است. این ها می تواند تجربیات دوران کودکی با والدین شما، زورگویی از طرف همسالان یا حتی نتیجه یک رابطه بد باشد. در این صورت، شما ممکن است یاد گرفته باشید که ساکت باشید و گذشته را محو کنید.

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا