عامل از دست دادن حافظه | چه چیزی باعث از دست دادن حافظه می شود؟

اغلب ما این تجربه را داریم، گاهی یا اغلب اوقات، تجربیات ناخوشایندی از فراموش کردن چیزهایی را داریم. این بخش های از دست دادن حافظه می تواند برای ما ترسناک و آزاردهنده باشد، ترس از دست دادن حافظه یا شروع رشد بیماری آلزایمر. با وجودی که آلزایمر و دیگر انواع زوال عقل مسئول بسیاری از مشکلات از دست دادن حافظه هستند خبر خوب اینکه فاکتورهای غیردائمی دیگری نیز وجود دارند که می توانند باعث از دست دادن حافظه شوند. بهتر از آن اینکه بسیاری از این فاکتورها قابل برگشت هستند. عامل از دست دادن حافظه چیست؟

خوب چه چیزی باعث فراموشی می شود؟ چه چیزی ما را از فراموش کردن بخشی از اطلاعات ذخیره شده در ذهن یا عدم توانایی برای یادآوری آن ها دور نگه می دارد؟ اینجا برخی از دلایل اصلی که نمی توانیم چیزی را به یاد بیاوریم آورده شده است.

عوامل عاطفی

چه چیزی باعث از دست دادن حافظه می شود؟

از آنجایی که ذهن و بدن ما با هم مرتبط اند و روی یکدیگر اثر دارند عواطف ما و افکارمان می توانند روی مغزمان اثر بگذارند. انرژی ای که مغز برای تطابق با احساسات و استرس های زندگی می گذارد می تواند مانع از نگهداری یا به یادآوری جزئیات و برنامه ها شود.

اغلب این محرک های عاطفی از دست دادن حافظه می توانند با داشتن حمایت، مشاوره، تغییرات در زندگی و حتی اگاه بودن از چیزهایی که استرس را افزایش می دهند و به حداقل رساندن قرارگیری در معرض آن ها بهبود یابند.

استرس عامل از دست دادن حافظه

استرس زیاد می تواند ذهن ما را درگیر کرده و باعث پرت شدن حواس و نابودی مغز شود. با وجودی که استرس های کوتاه مدت و شدید نیز می توانند محرکی برای مشکلات لحظه ای در حافظه باشند اما قرار گرفتن مقابل استرس شدید و طولانی مدت می تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد. مدیریت استرس استراتژی مهمی برای حفظ گیفیت زندگی و بهبود سلامت بدن و مغز است.

افسردگی

چه چیزی باعث از دست دادن حافظه می شود؟

افسردگی می تواند ذهن را کند کرده و باعث عدم علاقه به اطراف شده و این روی حافظه، تمرکز و آگاهی اثر بدی خواهد داشت. ذهن و احساسات شاید به قدری ضعیف شده باشند که نتوانید توجه زیادی به اتفاقات اطراف خود داشته باشید. در نتیجه به یاد آوردن چیزی که به آن دقت نداشتید کار سختی خواهد بود.

همچنین افسردگی می تواند باعث مشکل در خواب سالم شود و این به یاد آوردن اطلاعات را سخت خواهد کرد.

Pseudodementia  اصطلاحی است که ترکیب از دست دادن حافظه و افسردگی را شرح می دهد. اگر حس می کنید این مشکل را تجربه می کنید تست شناخت ذهنی می تواند برای اطمینان یافتن شما و تشخیص زوال عقل واقعی مفید باشد. برخلاف تجربیات در زندگی واقعی، فرد با این اختلال می تواند در تست های شناخت ذهنی عملکرد نسبتا مناسبی داشته باشد.

افسردگی اغلب به مقدار زیادی قابل درمان است و بیشتر اوقات ترکیبی از مشاوره و دارو می تواند بسیار موثر باشد.

اضطراب

اگر در یک تست کاملا همه چیز را فراموش می کنید، حتی وقتی که اطلاعات را می دانید، می توانید اضطراب را مقصر بدانید. برخی افراد در شرایطی خاص دچار اضطراب می شوند، مانند زمان امتحان، و برخی دیگری دچار اختلال اضطراب فراگیر هستند که ادامه داشته و با عملکرد سالم در زدگی تداخل ایجاد می کند، از جمله توانایی به یاد آوردن کارهای روزانه. شناخت و درمان اضطراب می تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی را بهبود بخشیده و احتمالا حافظه ی شما را نیز بهتر خواهد کرد.

عزاداری

عزاداری و حزن و اندوه نیاز به مقدار زیادی انرژی فیزیکی و عاطفی دارد. این می تواند توانایی تمرکز روی حوادث و افراد اطراف ما را کاهش دهد. در نتیجه حافظه ی ما به طور قابل توجهی آسیب می بیند.

عزاداری می تواند چیزی شبیه به افسردگی باشد. اما اغلب محرک آن یک شرایط خاص یا از دست دادن فرد یا چیزی مهم و عزیز است، در حالی که افسردگی به نظر می رسد علت مشخصی ندارد.

عزاداری زیاد و اندوه عمیق نیاز به زمان دارد. گذاشتن وقت کافی و مناسب برای آن خوب است. شما وقتی از این دوران می گذرید باید حس کنید خالی شده اید؛ چه فیزیکی و چه ذهنی، به خودتان وقت کافی بدهید. مشاوره ی فردی و حمایت گروهی می تواند در برخورد صحیح با این شرایط به شما کمک کند.

داروها و درمان پزشکی عامل از دست دادن حافظه

الکل یا داروهای قاچاق

نوشیدن الکل یا استفاده از داروهای غیرقانونی می تواند حافظه ی شما را از بین ببرد، چه کوتاه مدت و چه بلند مدت. از فراموشی هایی در همان روز گرفته تا افزایش خطر زوال عقل در سال های بعد، این مواد می توانند به طور قابل توجهی به ذهن و دیگر جنبه های سلامت اثر بگذارند.

داروهای تجویز شده

تنها به این دلیل که یک دارو به طور قانونی تجویز می شود به این معنا نیست که نمی تواند به بدن شما آسیب زده یا ذهنتان را از کار بیندازد. شاید دارو را درست مطابق دستور پزشک مصرف کنید اما اگر آن را با داروهای بسیار دیگری ترکیب نمایید، داروهای تجویز شده توسط پزشک نیز می توانند به طور قابل توجهی روی توانایی فکر کردن و یاداوری شما اثر بگذارند.

اگر برای مشکلات متفاوت نزد پزشک های مختلف می روید اطمینان یابید هریک لیست کاملی از داروهای مصرفی شما را ببینند تا دارویی را تجویز نکنند که با داروهای مصرفی کنونی شما تداخلی داشته باشد. می توانید از پزشک خود بپرسید آیا هیچ کدام از این داروها می توانند به تدریج قطع شوند تا اثر فراموشی آن ها حذف گردد.

شیمی درمانی

اگر برای درمان سرطان از شیمی درمانی استفاده می کنید شاید شرایطی به نام ” مغز شیمیایی ” را تجربه کنید، این شرایط فراموشی مغز بر اثر داروهایی است که سرطان را هدف قرار داده اند. باید بدانید این شرایط متداول بوده و اغلب اوقات این اثر موقت ناشی از شیمی درمانی قابل برگشت است.

فرایندهای پزشکی عامل از دست دادن حافظه

چه چیزی باعث از دست دادن حافظه می شود؟
  • جراحی قلب

برخی تحقیقات نشان داده اند بعد از داشتن جراحی بای پس روی قلب، احتمال گیج بودن و عدم کارکرد درست حافظه بالا می رود. شاید با بهبود شما این مشکل نیز بهتر شود و اغلب نیاز به جراحی قلب بیشتر از خطرات احتمالی آن است. حتما در مورد نگرانی های خود با پزشکتان صحبت داشته باشید.

  • بیهوشی

برخی افراد بعد از بیهوشی می گویند گیج بوده یا حافظه ی خود را از دست داده اند. اغلب این برای چند روز بعد از استفاده از بیهوشی ادامه خواهد داشت. با این وجود تحقیقات هنوز نتوانسته است ارتباط مستقیمی بین بی هوشی یا دیگر فاکتورهای آن پیدا کند که بتوانند باعث شوند مغز عملکرد ضعیف تری داشته باشد.

  • درمان های الکترومغناطیسی عامل از دست دادن حافظه

درمان الکترومغناطیسی که شک درمانی نیز به آن گفته می شود می تواند برای کسانی که از افسردگی شدید رنج می برند بسیار موثر باشد اما ممکن است باعث از دست دادن موقت حافظه نیز شود. شما باید با پزشک در مورد خطرات و فواید درمان الکترومغناطیسی مشورت نمایید. از آنجایی که این درمان برای برخی افراد موثر است خطر از دست دادن موقت حافظه شاید ارزش بازگرداندن کیفیت زندگی را داشته باشد.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا