زوال عقل الکلی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد

در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات روانی بسیاری وجود دارند. اختلالات انواع مختلفی دارند. اگر اختلالات را نتوانیم درمان کنیم ممکن است به ما آسیب بزند. اختلالات می توانند در طول زندگی شکل بگیرد. نکته ای که باید بدانید این است که بتوانید در ابتدای این اختلالات آن ها را کنترل کنید. برخی اختلالات ممکن است از کودکی در شما ایجاد شود. برخی از آن ها اما در دوره جوانی یا ازدواج افراد ایجاد می شود و حتی تا بزرگسالی هم ادامه دارد. یکی از این اختلالات زوال عقل است. در ادامه می خواهیم ببینیم که زوال عقل الکلی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد. همان طور که می دانید اختلالات هم جسمی هستند و هم روحی و روانی. اختلالات جسمی معمولا به خاطر مشکلاتی مثل ژنتیک یا محیط یا حتی ضعف سیستم ایمنی بدن فرد می تواند اتفاق بیفتد. 

نکته ای که باید بدانید این است که علاوه بر تقویت جسم ما نیاز به تقویت روح خود نیز داریم. خصوصا که روح و روان با ذهن ارتباط دارند. حافظه همان طور که قبلاً گفتیم یکی از مهم ترین بخش های ذهن انسان است.در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با زوال عقل الکلی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد صحبت کنیم.

اکثر افراد موافق هستند که خوردن مشروبات الکلی گاه به گاه مشکلی ندارد

اکثر افراد موافق هستند که خوردن مشروبات الکلی گاه به گاه مشکلی ندارد، چه به دلایل اجتماعی و چه برای کمک به استراحت بعد از یک هفته سخت. با این حال، همه ما می دانیم که مصرف بیش از حد الکل یک اعتیاد است که باید درمان شود. یکی از عوارض جانبی درازمدت اعتیاد به الکل، زوال عقل ناشی از الکل (ARD) است و در این پست، ما در مورد آن چه که است، علائم آن و نحوه درمان آن توضیح خواهیم داد.

ARD یا زوال عقل مربوط به الکل چیست؟

زوال عقل الکلی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد

زوال عقل مربوط به الکل نوعی زوال عقل است که در اثر سال ها نوشیدن بیش از حد الکل ایجاد می شود. زوال عقل یک اصطلاح چتر برای شرایطی است که با از دست دادن عملکرد شناختی سروکار دارد. ممکن است خاطرات خود را از دست بدهید، در حفظ تعادل خود مشکل داشته باشید و موارد دیگر. بیماری آلزایمر بدنام ترین نوع زوال عقل است. این که چقدر طول می کشد تا ARD رخ دهد بستگی دارد. برخی افراد می توانند تمام عمر بنوشند و آن را تجربه نکنند. با این حال، مصرف طولانی مدت الکل ممکن است منجر به ARD شود. اگر یک مرد بیش از شش نوشیدنی در روز بخورد، یا یک زن بیش از چهار نوشیدنی بنوشد، می تواند خطر ابتلا به ARD را افزایش دهد.

ما می دانیم که مصرف بیش از حد الکل می تواند برای شما مضر باشد

ما می دانیم که مصرف بیش از حد الکل می تواند برای شما مضر باشد، اما دقیقاً چه چیزی در حال وقوع است که باعث ARD می شود؟ یکی از دلایل آن تغذیه است. مصرف زیاد الکل می تواند منجر به از دست دادن تغذیه شود. تیامین، همچنین به عنوان B1 شناخته می شود، یک ویتامین است که به ویژه رنج می برد. الکل می تواند از جذب B1 جلوگیری کند که می تواند منجر به زوال عقل در جاده شود. تیامین در لوبیا، آجیل، گوشت، مخمر و سایر غذاها یافت می شود. البته، می توانید آن را به صورت مکمل نیز دریافت کنید. همچنین، الکل یک نوروتوکسین است، بنابراین بیش از حد می تواند به مغز آسیب برساند و ARD ایجاد کند.

علائم ARD یا زوال عقل مربوط به الکل

اگر در طول این سال ها بیش از حد مشروب مصرف کرده اید، در این جا برخی از علائم را که ممکن است در صورت ابتلا به زوال عقل الکلی تجربه کنید نشان می دهد.

  • این یک نشانه اولیه است. اگر تا به حال دچار سردرگمی ناگهانی شده اید، ممکن است ARD باشد.
  • از دست دادن حافظه کوتاه مدت. ممکن است نتوانید آن چه را که اخیراً اتفاق افتاده است به خاطر بسپارید، اما ممکن است بتوانید رویدادهای سال های قبل را به خاطر بسپارید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این از دست دادن حافظه کوتاه مدت می تواند شامل تکرار مکرر داستان‌ها، سوالات یا کلمات باشد. اگر کسی مدام به شما بگوید “این را فقط به من گفتی” و یادتان نرفته باشد، می تواند نشانه ای از ARD باشد. ARD می تواند منجر به تکانشگری شود. ممکن است بدون در نظر گرفتن عواقب احتمالی رفتار، کاری غیرمنطقی انجام دهید.

  • ممکن است دچار اختلال در گفتار خود شوید. اگر اخیراً درک آن برای شما سخت بوده است، می تواند نشانه ای از ARD باشد.
  • ممکن است در حفظ تعادل دچار مشکل شوید. این به این دلیل است که الکل می تواند بر اعصاب شما تأثیر بگذارد.
  • علائم روانی می تواند در نتیجه ARD ایجاد شود. امکان دارد افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی یا بیشتر را تجربه کنید.
  • ممکن است تغییر ناگهانی شخصیتی داشته باشید.
  • ممکن است احساس بی انگیزگی و بی تفاوتی کنید.

تشخیص ARD یا زوال عقل مربوط به الکل

زوال عقل الکلی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد

اگر این علائم را تجربه می کنید و مشروب شدید هستید، باید در اسرع وقت خود را تشخیص دهید. با این اوصاف، تشخیص ARD برای بسیاری از پزشکان دشوار است. ARD علائم مشابهی با سایر انواع زوال عقل دارد. حتی اگر زیاد نوشیدید، زوال عقل شما ممکن است مربوط به الکل نباشد. پزشک شما را مجبور می کند آزمایش هایی را برای غربالگری زوال عقل انجام دهید. یکی از این آزمون ها، آزمون وضعیت ذهنی کوچک فولشتاین است. این یک آزمایش کوتاه است و اکثر مراکز بهداشت روانی باید آن را انجام دهند. این می تواند به تعیین اینکه آیا شما مبتلا به زوال عقل هستید یا نه کمک کند.

معیار های ARD یا زوال عقل مربوط به الکل

حتی معیارهای تشخیصی در DSM نیز به این خوبی نیست. در این جا معیارها آمده است. بیمار باید دارای نقایص شناختی ناشی از اختلال حافظه باشد. این شامل عدم توانایی یادگیری یا یادآوری اطلاعات است. همچنین، بیمار باید اختلال شناختی دیگری داشته باشد. این ها شامل اختلالات زبانی، مشکلات عملکرد حرکتی، مشکل در تشخیص یا شناسایی اشیاء خاص و ناتوانی در برنامه ریزی یا سازماندهی است. معیارهای فوق باعث ایجاد مشکل جدی برای بیمار می شود. بیمار قبلاً سطوح طبیعی عملکرد شناختی داشت، اما از آن زمان بدتر شده است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این علائم به دلیل اثرات نوشیدن الکل به خودی خود نیست. ممکن است هنگام مست بودن اختلالات شناختی داشته باشید، اما بعد از خروج الکل از سیستم شما نباید آن ها را داشته باشید. اگر این کار را انجام دهید، نشانه ARD است. باید شواهدی وجود داشته باشد که نشان می دهد اختلالات شناختی مربوط به سوء مصرف بیمار از الکل است. شواهد معمولاً در قالب سابقه شخصی، کار آزمایشگاهی و معاینه فیزیکی ارائه می شود.

پس از تشخیص ARD، ممکن است فکر کنید که گزینه های درمانی چیست. درمان ARD به طور کلی امکان پذیر است.

درمان ARD

بسیاری از انواع زوال عقل هیچ درمانی ندارند. با این حال ، با ARD ، امید وجود دارد. اگر زود تشخیص داده شود، ممکن است بتوانید علائم را معکوس کنید. برای درمان آن، اولین قدم واضح این است که نوشیدن را متوقف کرده یا مصرف الکل خود را کاهش دهید. پس از آن، ممکن است ویتامین مصرف کنید. کمبود ویتامین یکی از دلایلی است که شما ARD دارید، و با تجدید ویتامین ها مانند  تیامین، ممکن است بتوانید از ARD خود بهبود یابید. شانس بهبودی زنان بیشتر از مردان است. حتی اگر دیر به دمانس مبتلا شدید، باز هم توصیه می شود قبل از وخیم شدن الکل را ترک کنید. بازیابی هنوز امکان پذیر است، بنابراین نوشیدن را ادامه ندهید زیرا احساس می کنید برای برگشتن خیلی زیاد رفته اید.

جلوگیری از زوال عقل الکلی

زوال عقل الکلی چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد

جلوگیری از ARD شامل نوشیدن زیاد نیست. نظارت بر مصرف الکل به این معنی است که احتمالاً ARD ایجاد نمی شود. با این حال، چیزی فراتر از این وجود دارد. ARD همچنین به دلیل رژیم غذایی نامناسب است. حتی اگر مشروب شدید هستید، مصرف مکمل های تیامین ممکن است از ابتلا به ARD جلوگیری کند. با این اوصاف، هنوز توصیه می شود که فقط در مواقع بنوشید، زیرا استفاده طولانی مدت از الکل می تواند عوارضی برای سلامتی ایجاد کند.

ترک الکل

اگر از اعتیاد به الکل رنج می برید، ترک نوشیدنی آسان نیست. شما مدت زیادی است که الکل مصرف می کنید و این وابستگی شیمیایی شده است. اگر بلافاصله نوشیدن الکل را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک را تجربه کنید. تب، نوسانات خلقی … این ها تنها چند عارضه جانبی هستند. به محض این که عوارض جانبی به شما وارد شد، ممکن است دوباره به الکل روی آورید. این علائم نه تنها ناراحت کننده نیستند، بلکه در برخی موارد ممکن است کشنده باشند.

 
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا