علائم رایج و علل ابتلا به زوال عقل که همه باید درباره آنها بدانند

در این مقاله از وب سایت همکده ما در ارتباط با علائم رایج و دلایل ابتلا به زوال عقل که همه باید از آنها مطلع شوند صحبت می کنیم.  وقتی بیشتر ما اصطلاح “زوال عقل” را می شنویم، به از دست دادن حافظه که معمولاً توسط افراد مسن تجربه می شود فکر می کنیم. این ارتباط صحیح است، اما مهم است که به یاد داشته باشید که زوال عقل به یک بیماری خاص اشاره ندارد. برای این که بتوانید علائم رایج و علل ابتلا به زوال عقل را بدانید می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

زوال عقل چیست؟

علائم رایج و علل ابتلا به زوال عقل که همه باید درباره آنها بدانند

دلایل مختلفی برای زوال عقل وجود دارد و می تواند افراد جوان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. زوال عقل زودرس وجود دارد، اگرچه بسیار نادر است. به بیان دقیق تر، زوال عقل به این صورت تعریف می شود:

“از دست دادن قابل توجه توانایی های فکری، مانند ظرفیت حافظه که به اندازه کافی شدید است که می تواند در عملکرد اجتماعی یا شغلی تداخل ایجاد کند. معیارهای تشخیص زوال عقل شامل اختلال در توجه، جهت گیری، حافظه، قضاوت، زبان، مهارت های حرکتی و مکانی و عملکرد است. ” مروری بر تحقیق توسط پرنس و همکاران. (2013) نشان می دهد که شیوع زوال عقل در اکثر نقاط جهان حدود 5 تا 7 درصد برای بزرگسالان بالای 60 سال است، اما این درصد با افزایش سن افزایش می یابد. به عنوان مثال، در ایالات متحده شیوع زوال عقل در افراد 90 سال به بالا تقریباً 37.4٪ افزایش می یابد.

نکته قابل توجه درباره علائم رایج و علل ابتلا به زوال عقل

برای اینکه به شما ایده بدهیم که به چه تعداد نفر توسط این شرایط فشار وارد می شود، تخمین زده می شود 47 میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل زندگی می کنند. پیش بینی می شود این تخمین تا سال 2030 به 75 میلیون و در سال 2050 به 3 برابر برسد! بر اساس این اعداد، هر سه ثانیه یک مورد جدید دمانس تشخیص داده می شود.

تأثیر اقتصادی زوال عقل بالغ بر 818 میلیارد دلار در سال است. اطلاع از انواع مختلف زوال عقل و همچنین علائم و دلایل شایع زوال عقل می تواند به شما کمک کند تا در صورت ابتلا به برخی از علائم مرتبط با آن، یا یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود را آماده کنید. اگرچه زوال عقل برگشت ناپذیر و پیشرونده است، اما تشخیص و درمان به موقع می تواند به بیماران کمک کند علائم خود را کنترل کرده و کیفیت زندگی خود را برای مدت طولانی تری حفظ کنند.

انواع زوال عقل

باور کنید یا نه، انواع مختلفی از زوال عقل وجود دارد. آلزایمر رایج ترین و شناخته شده ترین نوع است. این عامل حدود 60 تا 80 درصد موارد زوال عقل است، به همین دلیل نوعی از زوال عقل است که بیشتر از همه می شنویم.

انواع کمتر شناخته شده زوال عقل
  • دمانس عروقی: وقتی سکته مغزی شریان مغزی را مسدود می کند یا سایر موارد باعث اختلال در جریان خون در مغز می شود، ایجاد می شود
  • دمانس با بدن لوئی (DLB): ناشی از رسوبات غیر طبیعی است که به تدریج به مغز آسیب می رساند
  • زوال عقل مخلوط: زوال عقل زمانی که دو یا چند نوع مختلف به طور همزمان وجود داشته باشد
  • بیماری پارکینسون: یک بیماری تخریب عصبی است که در آن سلولهای عصبی مغز تجزیه یا از بین می روند
  • دمانس Frontotemporal: یک اختلال نادر است که مناطقی از مغز را که مسئول زبان، شخصیت و رفتار هستند، تحت تأثیر قرار می دهد
  • بیماری Creutzfeldt-Jakob: یک بیماری مغزی بسیار نادر است که سریعتر از سایر اشکال زوال عقل پیشرفت می کند
  • هیدروسفالی با فشار طبیعی: نوعی از زوال عقل است که در اثر تجمع غیر طبیعی مایع نخاعی مغزی ایجاد می شود، همچنین به عنوان سندرم حکیم شناخته می شود
  • بیماری هانتینگتون: نوعی زوال عقل ارثی است که با علائم جسمی، عاطفی و ذهنی مشخص می شود، همچنین به عنوان کرای هانتینگتون شناخته می شود
  • سندرم ورنیکه-کورساکف: یک اختلال مغزی ناشی از کمبود ویتامین B-1 یا تیامین
نکته قابل توجه

هر نوع مختلف زوال عقل به علل، علائم و تغییرهای مختلفی در مغز مربوط می شود. برخی دیگر از شرایط سلامتی که ممکن است باعث زوال عقل یا علائم مشابه شود بیماری دانه آرژروفیل، انسفالوپاتی آسیب زای مزمن و زوال عقل مرتبط با اچ آی وی است.

علائم رایج و علل ابتلا به زوال عقل

علائم رایج و علل ابتلا به زوال عقل که همه باید درباره آنها بدانند

علائم مختلفی از زوال عقل وجود دارد که ممکن است بسته به علت زوال عقل و میزان پیشرفت آن مشخص شود. برای دریافت تشخیص زوال عقل حداقل باید دو مورد از این عملکردهای مهم ذهنی تحت تأثیر قرار گیرد:

  • حافظه
  • ارتباطات و زبان
  • توانایی تمرکز و توجه
  • استدلال و قضاوت
  • ادراک بصری

در حالی که این عملکردهای اساسی ذهنی هستند که تحت تأثیر بیماران زوال عقل قرار می گیرند، ممکن است برای دستیابی به اطلاعات خاص بیشتر در مورد آنچه باید جستجو کنیم، این تجزیه و تحلیل بیشتر است.

علائم هشدار دهنده اولیه زوال عقل:
  • از دست دادن حافظه کوتاه مدت
  • قضاوت کاهش یافته یا ضعیف است
  • مشکل برنامه ریزی و حل مسئله
  • تغییر در روحیه و شخصیت
  • دشواری در انجام کارهای آشنا
  • زمان و مکان گیج کننده است
  • مشکل روابط فضایی و تصاویر بصری
  • مشکلات نوشتاری یا کلامی جدید با کلمات
  • بی جا کردن چیزها و مشکل در بازگرداندن مراحل
  • کناره گیری از کار و فعالیت های اجتماعی

مهم است که بدانید برخی از دست دادن حافظه طبیعی است، به خصوص با افزایش سن. تقریباً همه فراموش می کنند که چه روزی از هفته مناسبت کار هایشان است. یا وارد اتاق می شود و فراموش می کند برای چه در آنجا رفته اند، درست است؟ نکته اصلی این است که می توان تشخیص داد چه زمانی از دست دادن حافظه غیرطبیعی می شود، مثلاً وقتی عزیزی فراموش می کند چه سالی است یا برای رفتن به خانه در مسیری که بسیار آشنا است مشکل دارد. هنوز هم، اگر نگران هستید که ممکن است شما یا کسی که می دانید به زوال عقل مبتلا شده اید، بررسی علائم رایج و علل ابتلا به زوال عقل مهم است.

نکته قابل توجه

پزشک می تواند یک معاینه کامل به شما بدهد تا تشخیص دهد که آیا به زوال عقل مبتلا هستید یا خیر و سایر علل قابل درمان از دست دادن حافظه مانند افسردگی، مصرف دارو و کمبود ویتامین را رد می کند. متأسفانه، هیچ آزمایش مستقیمی وجود ندارد که بتوانید انجام دهید تا ببینید آیا به زوال عقل مبتلا هستید یا خیر. در عوض، پزشک همراه با انجام معاینات مختلف (جسمی و عصبی) و آزمایشات (آزمایش خون و اسکن مغز) به بررسی تاریخچه پزشکی و وضعیت روانی شما می پردازد.

اگر اخیراً متوجه شده اید که شما یا یکی از عزیزانتان به زوال عقل مبتلا هستید، خدمات مشاوره تلفنی مانند مرکز مشاوره همکده می تواند منبع خوبی برای پشتیبانی حرفه ای مقرون به صرفه در دوران سخت باشد. حتی اگر درخواست کمک دشوار باشد، هر دو بیماران زوال عقل و مراقبان آنها اغلب می توانند هنگام برخورد با چالش های زوال عقل و کنار آمدن با یک تشخیص پیشرونده، از حمایت عاطفی استفاده کنند.

علل زوال عقل

همانطور که ممکن است حدس زده باشید تاکنون، دلایل زوال عقل به اندازه انواع زوال عقل وجود دارد. اگرچه برخی از دلایل زوال عقل وجود دارد که از کنترل ما خارج است، مانند سن و ژنتیک، دانستن برخی موارد دیگر که خطر ابتلا به ما را از سنین پایین افزایش می دهد، می تواند به ما کمک کند تا یک سبک زندگی سالم داشته باشیم و بعدا خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهیم. به عبارت کلی، “زوال عقل در اثر آسیب به سلول های مغزی ایجاد می شود.

این آسیب در توانایی سلول های مغزی برای برقراری ارتباط با یکدیگر اختلال ایجاد می کند. هنگامی که سلول های مغزی به طور عادی نمی توانند ارتباط برقرار کنند، تفکر، رفتار و احساسات تحت تأثیر قرار می گیرند.” انواع مختلف زوال عقل به سلولهای مغزی آسیب دیده و به مناطق خاص مغزی آسیب می رساند. با گذشت زمان، بسیاری از دلایل آسیب سلول مغزی می تواند خطر زوال عقل را افزایش دهد. این موارد به عنوان علائم رایج و علل ابتلا به زوال عقل شناخته می شوند.

عوامل خطر زوال عقل

  • سن: هر چه سن شما بیشتر باشد، خطر ابتلا به زوال عقل بیشتر می شود
  • ژنتیک: زوال عقل می تواند از طریق ژن های ما به ارث برسد. برخی از ژن ها می توانند خطر ما را افزایش دهند، در حالی که ژن های دیگر نادرتر می توانند باعث زوال عقل شوند
  • جنسیت: تشخیص آلزایمر، شایع ترین نوع زوال عقل، در زنان بیشتر است
  • سلامت قلب و عروق ضعیف: آسیب به رگ های خونی می تواند سلول های مغزی را از غذا و اکسیژن محروم کند و در نتیجه فرد دو برابر احتمال زوال عقل دارد.
  • عوامل سبک زندگی: مواردی مانند سیگار کشیدن، مشکلات وزن، عدم ورزش و رژیم غذایی نامناسب می تواند در خطر ابتلا به زوال عقل در فرد موثر باشد.

همانطور که می بینید، فاکتورهای زیادی برای تصمیم گیری در مورد ابتلای فرد به زوال عقل در طول زندگی وجود دارد. برخی از مواردی که با آنها متولد شده اید و نمی توانید آنها را تغییر دهید، موارد دیگر مانند سلامتی و سبک زندگی شما را می توان برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل با افزایش سن تنظیم کرد.

چشم انداز و درمان زوال عقل

علائم رایج و علل ابتلا به زوال عقل که همه باید درباره آنها بدانند

متوسط ​​امید به زندگی در بیمارانی که چهار سال و نیم مبتلا به زوال عقل هستند، تشخیص داده می شود. اگرچه برخی از افراد بسته به سن و سال و از نظر سلامت از زمان تشخیص، ممکن است عمر طولانی تری داشته باشند. هفت مرحله زوال عقل وجود دارد که از مرحله 1 (بدون کاهش شناختی) تا مرحله 7 (کاهش شناختی بسیار شدید) وجود دارد. این مراحل به پزشکان کمک می کند تا بهترین روش درمانی را تعیین کنند.

از هم اکنون، زوال عقل قابل درمان نیست، اما روش های درمانی در دسترس است که می تواند به بیماران در کنترل و کند کردن علائم کمک کند. برخی از این روش های درمانی شامل داروهای تجویزی برای مدیریت علائم زوال عقل به طور خاص و همچنین داروهایی برای مدیریت جنبه های رفتاری زوال عقل مانند اضطراب و بی خوابی است.

نکته قابل توجه درباره علائم رایج و علل ابتلا به زوال عقل

نوع دیگری از درمان که می تواند برای بیماران مبتلا به زوال عقل مفید باشد، مشاوره است. پرداختن به علائم و تغییراتی که با تشخیص زوال عقل به وجود می آید می تواند ترسناک باشد. برای برخی از افراد، صحبت با یک متخصص آموزش دیده می تواند به آنها کمک کند تا هنگام یادگیری زندگی با زوال عقل، بهتر با تجربیات خود کنار بیایند. انواع مختلف مشاوره، مانند مداخله در بحران، خانواده درمانی، گروه های پشتیبانی و مشاوره فردی، بسته به نیازها و شرایط فردی فرد قابل استفاده است.

نتیجه

تشخیص به موقع در مورد کنترل علائم زوال عقل کلیدی است، به همین دلیل شناخت علائم و علل رایج زوال عقل مهم است. دانستن دلایل زوال عقل می تواند درک بهتری از خطر شما ایجاد کند و به شما کمک کند تا در مراقبت از خود فعال باشید. آگاهی از علائم زوال عقل به طور بالقوه می تواند به شما کمک کند تا اوایل آن را در خود، یک دوست یا یکی از اعضای خانواده تشخیص دهید.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا