ارتباط بین کاهش شنوایی و زوال عقل

در دنیایی که زندگی می کنیم اختلالات بسیار زیادی وجود دارند. اختلالات می تواند در هر زمانی وارد زندگی ما شود. شما ممکن است در طول زندگی خود دچار اختلالات جسمی شوید. این اختلالات نیازمند بررسی و درمان توسط پزشک مربوطه را دارد. از آن سمت اختلالات روانی نیز همین گونه است. در هر فرد اختلالات روانی می تواند با بروز علائم مختلفی ایجاد شود. گاهی اوقات اختلالاتی مثل زوال عقل می تواند در دوران جوانی هم برای یک فرد ایجاد شود. در مقاله های قبل در ارتباط با زوال عقل صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که ارتباط بین کاهش شنوایی و زوال عقل چیست؟ همان طور که می دانید اختلالات هم جسمی هستند و هم روحی و روانی. اختلالات جسمی معمولا به خاطر مشکلاتی مثل ژنتیک یا محیط یا حتی ضعف سیستم ایمنی بدن فرد می تواند اتفاق بیفتد.

بسیاری از ما ممکن است در یک بخشی از زندگی خود دچار بیماری های جسمی شده باشیم. نکته ای که باید بدانید این است که علاوه بر تقویت جسم ما نیاز به تقویت روح خود نیز داریم. خصوصا که روح و روان با ذهن ارتباط دارند. حافظه همان طور که قبلاً گفتیم یکی از مهم ترین بخش های ذهن انسان است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با ارتباط بین کاهش شنوایی و زوال عقل صحبت کنیم.

برخی از باورهای رایج وجود دارد که ما، به مانند یک جامعه  پیر هستیم.

برخی از این باورها مربوط به کاهش وضعیت جسمانی است. ما در مورد مواردی مانند بیدار شدن با درد و درد بدون هیچ دلیل خاصی صحبت می کنیم. کاهش شنوایی نیز با افزایش سن ارتباط دارد. و در حالی که معمولاً اعتقاد بر این است که یک بیماری کاملاً بی ضرر است، با وجود ناراحتی که برای افراد و افرادی که با آن ها درگیر هستند ایجاد می کند، مطالعات اخیر ارتباط احتمالی بین کم شنوایی و زوال عقل پیدا کرده اند.

ارتباط بین کم شنوایی و زوال عقل چیست؟

ارتباط بین کاهش شنوایی و زوال عقل

طی چندین سال گذشته مطالعات نشان داده اند افرادی که در سنین پایین دچار کاهش شنوایی متوسط ​​می شوند، در معرض افزایش خطر ابتلا به زوال عقل هستند. با توجه به گزارش سازمان بهداشت جهانی در مورد سالانه 10 میلیون مورد جدید زوال عقل در سراسر جهان، این می تواند یک یافته مهم باشد. با توجه به این که دو سوم آمریکایی ها تا سن 70 سالگی دچار کاهش شنوایی می شوند، می توان راهی را برای کاهش تعداد افرادی که در نهایت به زوال عقل مبتلا می شوند، پیدا کرد.

چه مطالعاتی در حال انجام درباره این زمینه است؟

فرانک لین، متخصص گوش و اپیدمیولوژیست در دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور، پشت چندین مطالعه برجسته بوده است که ارتباط بین کم شنوایی و زوال عقل را بررسی کرده اند. در سال 2011، لین همراه با همکارانش روی 639 نفر مطالعه انجام دادند. آن ها اکثر گروه را به مدت 12 سال دنبال کردند و برخی دیگر تا 18 سال دنبال کردند. وقتی مطالعه شروع شد، این افراد همه از نظر ذهنی تیزبین بودند. هنگامی که مطالعه به نتیجه رسید آن ها دریافتند که هرچه میزان شنوایی اولیه فرد بدتر باشد، احتمال ابتلا به زوال عقل در آن ها بیشتر است. افرادی که کم شنوایی متوسطی داشتند، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

لین همچنین بخشی از مطالعه دیگری بود که در سال 2013 انجام شد. این مطالعه 2000 نفر را با میانگین سنی 77 سال در یک دوره 6 ساله دنبال کرد. آن ها دریافتند افرادی که یک مطالعه کم شنوایی داشتند و به اندازه کافی بد بوده و در شروع مطالعه بر گفتگوهای عادی تأثیر می گذارد، 24 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

چرا کاهش شنوایی بر زوال عقل تأثیر می گذارد؟

ارتباط بین کاهش شنوایی و زوال عقل

پس از مطالعات خود، لین چهار شاهد احتمالی برای ارتباط بین زوال عقل و کم شنوایی داشت. او توانست عوامل دیگری مانند فشار خون بالا را که می تواند به طور بالقوه مربوط به این ارتباط باشد رد کند. نظریه دیگری نشان می دهد که تلاش هایی که افراد کم شنوا برای شنیدن مکالمات باید انجام دهند، از سایر فرایندهای شناختی دور شده است. طرفداران این نظریه معتقدند که این تلاش مداوم می تواند به طور بالقوه از تاب آوری مغز در طول زمان بکاهد.

استفاده از کاشت حلزون برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل

یک روانشناس از دانشگاه تورنتو، به نام M. Kathleen Pichora-Fuller، در تلاش است تا ببیند آیا استفاده از کاشت حلزون می تواند به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مبتلا به کم شنوایی کمک کند یا خیر. یک مطالعه دیگر نشان داد که ماده خاکستری کمتری در مغز بزرگسالان مبتلا به کم شنوایی وجود دارد. از دست دادن ماده خاکستری در مناطقی از مغز است که برای پردازش صداها استفاده می شود. پزشک در این مطالعه توضیح می دهد که این بدان معنا نیست که سلول های مغزی از دست رفته است، بلکه این سلول ها کوچک شده اند زیرا در غیاب شنوایی به اندازه کافی تحریک نشده اند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آخرین دلیل که اعتقاد بر این است که کاهش شنوایی می تواند با زوال عقل ارتباط داشته باشد، انزوای اجتماعی است. وقتی فردی با شنیدن در یک مکالمه مشکل دارد، غیر معمول نیست که او به طور کلی از مکالمات خودداری کند. ناامید کننده است که از مردم بخواهید خودشان را تکرار کنند، در آن جا اغلب راحت تر است که بنشینید و درگیر نشوید.

تلاش های زیادی برای تحقیق درباره زوال عقل انجام می شود.

تلاش های زیادی برای تحقیق درباره زوال عقل انجام می شود. رابطه بین کم شنوایی و زوال عقل در چند سال آینده همچنان مورد تحقیق قرار می گیرد. یافته های مطالعاتی که قبلاً انجام شده است کافی است تا در هنگام کاهش شنوایی مورد توجه قرار گیرد. بنابراین، اگر در مورد یافته های این مطالعات چیزی وجود داشته باشد، صحبت با پزشک در مورد استفاده از دستگاه شنوایی ضرری نخواهد داشت. با این حال، اگر کم شنوایی دارید، فکر نکنید که وقتی به تفکر شناختی خود می رسید، باید از یک روش انتظار و دیدن استفاده کنید. برخی از عادات سبک زندگی ساده وجود دارد که می توانید برای ارتقاء سلامت مغز ایجاد کنید. این عادات برای همه مفید است، به ویژه برای کسانی که کم شنوایی را تجربه می کنند.

روابط اجتماعی خود را بیشتر کنید

ارتباط بین کاهش شنوایی و زوال عقل

روابط اجتماعی یک راه عالی برای افزایش سلامت مغز با افزایش سن است. با دوستان و خانواده خود روابطی برقرار و حفظ کنید که از تعامل با آن ها لذت می برید. به دنبال افراد مثبت برای ایجاد روابط باشید. تعامل با دیگران سلامت مغز را از جهات مختلف افزایش می دهد. یادگیری اطلاعات جدید درباره دیگران، به خاطر سپردن و حفظ اطلاعات جدید، گوش دادن را آسان می کند. در مجموع، مشارکت در گفتگو با‌ برخی افراد دیگر باعث می شوند مغز شما فعال بماند. ماندن در اجتماع همچنین به غلبه بر افسردگی و انزوای ناشی از کم شنوایی و زوال عقل کمک می کند. خود را با افرادی که دوستشان دارید و از گذراندن وقت با آن ها لذت می برید احاطه کنید. برای سلامت مغز و سلامت روان شما مفید خواهد بود.

رژیم مدیترانه ای را امتحان کنید

دلایل زیادی برای انتخاب غذای سالم وجود دارد  و اکنون می توانید دلیل دیگری را به آن لیست اضافه کنید. برخی از پزشکان رعایت رژیم مدیترانه ای را برای بهبود سلامت قلب و مغز توصیه می کنند. این رژیم شامل تمرکز بر خوردن غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، سیب زمینی، آجیل، دانه ها، حبوبات، ماهی و روغن زیتون است.

مطالعاتی در ارتباط با ارتباط بین کاهش شنوایی و زوال عقل

مقاله ای در Science Daily مطالعه ای را توصیف می کند که شامل مشاهده رژیم ها و توانایی های شناختی بیش از 5900 فرد مسن است. در این مقاله آمده است: ” افراد مسنی که رژیم های مدیترانه ای و سبک MIND را مصرف می کردند در مقایسه با افرادی که رژیم های سالم کمتری داشتند در آزمون های عملکرد شناختی نمره بهتری کسب کردند. افراد مسن که رژیم مدیترانه ای داشتند 35٪ کمتر در معرض خطر بودند.

ورزش را جزء برنامه معمول خود قرار دهید

ممکن است از شنیدن اهمیت ورزش برای سلامت جسمی و روحی شما خسته شده باشید، اما می تواند سلامت مغز و حافظه شما را نیز بهبود بخشد. مطالعه ای توسط دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام شد که نشان داد انجام ورزش های هوازی به طور منظم باعث افزایش اندازه هیپوکامپ می شود که مسئول یادگیری و حافظه کلامی است.

از مغز خود بهتر استفاده کنید

برخی مطالعات ثابت کرده اند که افرادی که سطح تحصیلات بالاتری دارند، کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند. مطالعات دیگر نشان داده است که حفظ سطح خواندن در کلاس 8 به شما کمک می کند تا مغز خود را سالم و ذهن خود را فعال نگه دارید.

 
منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا