اعتیاد به الکل (قسمت سوم)

قسمت سوم اعتیاد به الکل را بررسی می کنیم.

دریافت کمک

اگر برای پذیرش مشکل خود آمادگی دارید اولین گام را برداشته اید. این کار به شما قدرت و انگیزه ی زیادی برای برخورد با اعتیاد خواهد داد. دریافت کمک دومین گام است. چه بخواهید از برنامه های کمک فردی استفاده کنید یا از برنامه ی درمانی کمک بگیرید حمایت برای شما ضروریت دارد. بهبود از مصرف الکل آسان تر خواهد بود اگر کسانی را داشته باشید که شما را تشویق کرده و بتوانید به آن ها تکیه کنید. بدون حمایت شما به سادگی با برخورد به موانع به عادات قبلی خود برمی گردید.

فرایند بهبود شما بستگی به ادامه ی درمان سلامت روان، یادگیری استراتژی های سالم تر برای برخورد با مشکلات و داشتن تصمیم های بهتر در زمان مواجه شدن با چالش های زندگی است. برای اینکه بتوانید طولانی مدت دور از الکل بمانید باید با مشکلات نهفته ای که در ابتدای راه باعث اعتیاد به الکل شده بودند برخورد کنید.

این مشکلات شامل افسردگی، عدم توانایی برای مدیریت استرس، یک آسیب روانی درمان نشده از دوران کودکی، یا بسیاری از مشکلات روانی دیگر می توانند باشند. برخی مشکلات زمانی که از الکل برای پوشاندن آن ها استفاده نمی شود برجسته تر خواهند شد. اما شما در نهایت با شرح این مشکلات و دریافت کمک هایی که نیاز دارید در وضعیت سالم تری قرار خواهید گرفت.

کمک به فردی که دوستش دارید.

اعتیاد به الکل 3 | مرکز مشاوره همکده

اگر کسی که برای شما مهم است مشکل نوشیدن الکل دارد شاید شما با احساسات دردناکی روبه رو شده باشید، مانند حس خجالت، ترس، عصبانیت یا مقصر دانستن خودتان. مشکل شاید به قدری گیج کننده به نظر برسد که ساده تر باشد آن را نادیده گرفته و وانمود کنید مشکلی وجود ندارد. اما در طولانی مدت تکذیب حقیقت به شما، دیگر اعضای خانواده و کسی که مشکل نوشیدن الکل دارد آسیب بیشتری خواهد زد.

هشت واکنش که باید از آن اجتناب کنید.

اعتیاد به الکل 3 | مرکز مشاوره همکده
  1. همراه با او الکل مصرف نکنید.
  2. وقتی فرد در وضعیت درستی نیست با او دعوا و بحث نکنید.
  3. سعی نکنید او را تنبیه یا تهدید کرده، رشوه داده یا نصیحت کنید.
  4. سعی در پنهان کردن بطری های الکل از جای همیشگی نداشته باشید.
  5. مسئولیت های او را به عهده نگیرید، نگذارید حس کند هیچ اهمیت یا مقامی ندارد.
  6. علاوه بر تمام موارد گفته شده، به خاطر رفتار فرد دیگر شما نباید حس مسئولیت یا گناه داشته باشید.
  7. برای مشکل فرد بهانه نیاورده یا آن را از دیگران پنهان نکنید یا او را از برخورد با عوارض حقیقی این رفتار حفاظت نکنید.
  8. سعی نکنید خودتان را قربانی نشان دهید. از بروز احساساتی که باعث افزایش حس گناه در فرد می شوند  اجتناب کنید. این حس تنها باعث خواهد شد بیشتر الکل نوشیده یا از دارو استفاده کند.

برخورد با مشکل فرد دیگر در مصرف الکل می تواند حسی شبیه به سوار شدن بر یک ترن هوایی داشته باشد. شما حتما باید مراقبتی که برای خودتان نیاز است را داشته باشید و حمایت لازم را دریافت کنید. همچنین باید حتما کسانی را در کنار خود داشته باشید که بتوانید صادقانه و راحت با آن ها در مورد وضعیتی که از آن می گذرید حرف بزنید.

یک راه خوب عضو شدن در گروه هایی است که برای حفاظت از خانواده هایی می باشند که با نوشیدن الکل مشکل دارند. گوش دادن به حرف های کسان دیگری که مشکل مشابهی دارند باعث می شود حس کنید یک حامی دارید. همچنین می توانید از یک دوست معتمد یا یک مشاور و درمانگر کمک بگیرید.
  • شما نمی توانید کسی که دوستش دارید را مجبور به ترک کنید. هرچقدر که این کار را دوست داشته باشید و هرچند که دیدن این وضعیت برای شما سخت باشد بازهم نمی توانید کسی را مجبور کنید الکل را کنار بگذارد. انتخاب راه به خود آن ها بستگی دارد.
  • انتظار نداشته باشید فرد بدون کمک الکل را ترک کرده و پاک بماند. فرد عزیز شما نیاز به درمان، حمایت و مهارت های تطابقی جدید برای غلبه بر مشکلات جدی نوشیدن دارد.
  • بهبود فرایندی در حال پیشرفت است. بهبود راهی پر از دست انداز است و نیاز به زمان  و صبر دارد. یک معتاد به الکل به شکلی جادویی تبدیل به فرد متفاوتی نخواهد شد. و مشکلاتی که در ابتدای کار باعث مصرف الکل شده بودند نیز باید برطرف شوند.

پذیرفتن اینکه مشکلی جدی وجود دارد می تواند برای تمامی اعضای خانواده سخت و دردناک باشد، نه تنها برای فرد مصرف کننده. اما نباید از آن خجالت بکشید. شما تنها نیستید. اعتیاد به الکل و مصرف زیاد آن روی میلیون ها خانواده اثر گذاشته است، از هر طبقه ی اجتماعی با هر نژاد و فرهنگی. اما باید بدانید کمک و حمایت برای هردو شما و کسی که دوستش دارید وجود دارد.

وقتی نوجوان شما مشکل اعتیاد به الکل دارد.

اعتیاد به الکل 3 | مرکز مشاوره همکده

اینکه بفهمید فرزند شما الکل می نوشد می تواند باعث ترس، گیجی یا خشم والدین شود. اما شما باید در زمان برخورد با نوجوانتان آرام بمانید و این کار را مانند زمانی انجام دهید که فرد دیگر مشکل مصرف دارد. نگرانی های خود را برای او توضیح داده و برای او مشخص کنید که نگرانی شما به این دلیل است که دوستش دارید. باید طوری رفتارکنید که نوجوانتان حس کند شما حامی او هستید.

گام هایی که والدین می توانند برای اعتیاد به الکل بردارند:

  • بیان قوانین و عواقبی برای اجرا نکردن آن؛ نوجوان شما باید درک کند که نوشیدن الکل عواقب خاصی را همراه خواهد داشت. اما تهدیدهای توخالی یا قوانینی که نمی توانید او را مجبور به انجامش کنید نداشته باشید. مطمئن شوید همسرتان با قوانین شما موافق است و برای اجرا کردن آن ها آماده می باشد.
  • فعالیت نوجوان خود را کنترل کنید؛ باید بدانید نوجوان شما کجا می رود و با چه کسانی رفت وآمد دارد. الکل را از خانه ی خود بیرون کرده و مرتبا جاهای مخفی را چک کنید تا الکل در آن پنهان نکرده باشد مثلا داخل کوله پشتی ها، زیرتخت یا بین لباس های داخل کمد. به نوجوان خود توضیح دهید این نداشتن حریم خصوصی از عواقب مصرف الکل می باشد.
  • او را تشویق به علایق و فعالیت های اجتماعی دیگر کنید؛ او را با فعالیت ها و سرگرمی های سالم روبه رو کنید، مانند ورزش های تیمی، اسکوات یا کلاس های بعد از مدرسه.

گام بعدی: دریافت درمان مناسب برای اعتیاد به الکل

اعتیاد به الکل 3 | مرکز مشاوره همکده

گزینه های درمانی موثر بسیاری برای الکل در دسترس هستند، از جمله برنامه های توانبخشی. با این وجود کمک های حرفه ای تنها راه برای غلبه بر مشکل و بهبود نیستند. گام های زیادی هستند که می توانید برای  کنار گذاشتن مصرف، رسیدن به بهبود دائمی و کنترل زندگی خود بردارید. کمی در مورد غلبه بر اعتیاد به الکل تحقیق کنید.

منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا