غلبه بر اعتیاد به الکل (قسمت دوم)

غلبه بر اعتیاد به الکل چگونه است؟ اگر لیوان مشروب شبانه ی شما تبدیل به چندین لیوان شده است یا متوجه شده اید عادت نوشیدن شما شروع به گذاشتن تاثیر منفی روی خانه، کار یا زندگی خانوادگی تان کرده است  شاید ندانید وقتی می خواهید شروع به کنار گذاشتن این عادت خود کنید باید انتظار چه چیزی را داشته باشید. یا شاید فرد عزیزی را دارید که الکل زیاد مصرف می کند و شما با او برای این کار مشکل دارید و می خواهید بدانید او در طول مسیر ترک با چه چیزی مواجه خواهد شد.

وقتی ناگهان الکل را پس از مصرف زیاد یا پشت هم ترک کرده یا کنار می گذارید شاید علائم فیزیکی و روانی ناشی از ترک ان را تجربه کنید. شدت این علائم می توانند از خفیف تا زیاد متغیر باشند و این بستگی به زمانی دارد که شما از الکل استفاده کرده اید و اینکه اغلب چه مقدار الکل می نوشیدید.

علل تجربه کردن علائم ترک

الکل دارای اثرات افسرده کننده ای است که باعث کند شدن مغز شما خواهد شد. وقتی الکل را به مقدار زیاد، مکرر و برای زمانی طولانی مصرف می کنید در نهایت مغز شما خود را با این اثرات افسرده کننده منطبق ساخته و برای جبران آن مواد محرک بیشتری ازاد می سازد، حتی زمانی که الکل مصرف نمی کنید. این تولید زیاد مواد محرک بخش عادی مغز شما خواهد شد در نتیجه وقتی مصرف را کنار می گذارید مغز شما هنوز هم به تولید مواد شیمیایی اضافی ادامه خواهد داد و این باعث تجربه کردن علائم ترک می شود. در نهایت مغز شما دوباره تنظیم شده اما در عین حال حس خیلی خوبی نخواهید داشت.

شاید همه ی افراد علائم ترک را تجربه نکنند اما اغلب افرادی که برای زمانی طولانی الکل مصرف داشته اند، زیاد الکل می خورند یا در زمان مصرف از درصدهای زیاد استفاده می کنند برخی از علائم ترک را در صورت کنار گذاشتن ناگهانی الکل تجربه می کنند. اگر شما دچار مشکلات سلامت هستید یا زیاد مصرف می کنید به احتمال زیاد علائم شدیدی از ترک الکل را تجربه خواهید کرد. غلبه بر اعتیاد به الکل چطور می شود؟

ترک کردن الکل به صورت ایمن

غلبه بر اعتیاد به الکل (قسمت دوم)

وقتی الکل را زیاد و مکرر استفاده کنید بدن شما از نظر فیزیکی به الکل وابسته شده و اگر ناگهان آن را کنار بگذارید متوجه علائم ترک خواهید شد.

علائم ترک الکل از متوسط تا شدید متغیر هستند و عبارتند از:
  • سردرد
  • لرز
  • تعریق
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اضطراب و بی قراری
  • گرفتگی شکم و اسهال
  • مشکلات خواب و تمرکز
  • بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون

علائم ترک الکل اغلب در طول چند ساعت بعد از ترک شروع می شوند، در طول یک تا دو روز شدید شده و در طول پنج روز بهبود می یابد. اما در برخی افراد معتاد به الکل ترک نه تنها ناخوشایند خواهد بود بلکه می تواند به نوعی زندگی فرد را تهدید کند.

اگر برای زمانی طولانی است که الکل مصرف می کنید شاید نیاز باشد بدن شما از طریق پزشکی سم زدایی شود. سم زدایی می تواند به صورت سرپایی انجام شود یا با بستری در بیمارستان یا در مراکز مجهز درمانی، جایی که برای شما داروهایی تجویز می شود تا از مشکلات ناشی از ترک پیشگیری کرده یا علائم ترک را کاهش دهد. برای یادگیری موارد بیشتر با یک پزشک یا یک فرد متخصص در زمینه ی ترک اعتیاد مشورت داشته باشید.

غلبه بر اعتیاد به الکل – اگر هریک از علائم زیر را در زمان ترک تجربه می کنید باید به دنبال درمان های پزشکی باشید:
غلبه بر اعتیاد به الکل (قسمت دوم)
  • استفراغ شدید
  • گیجی و عدم تمرکز
  • تب
  • هذیان
  • خشونت شدید
  • هذیان یا تشنج

علائمی که در بالا لیست شده اند می تواند نشانه ای از ترک الکل باشند که ان را هذیان الکلی یا DTs می نامند. این وضعیت اورژانسی نادر می تواند باعث تغییرات خطرناکی در شیوه ای شود که مغز شما گردش خون و تنفس را تنظیم می کند در نتیجه نیاز است فورا از بیمارستان کمک بگیرید.

غلبه بر اعتیاد به الکل – درخواست حمایت کنید.

اگر می خواهید با رفتن به مراکز توان بخشی، مراکز درمانی یا روش های درمانی شخصی با اعتیائ خود به الکل مبارزه کنید داشتن حمایت برای شما ضروری است. سعی نکنید این مسیر را به تنهایی پشت سر بگذارید. بهبود از اعتیاد به الکل یا خشونت های ناشی از ان وقتی کسانی را داشته باشید که بتوانید به آن برای تشویق، راحتی و راهنمایی تکیه کنید بسیار ساده تر خواهد بود.

حمایت می تواند از اعضای خانواده، دوستان، مشاوران یا دیگر متخصصان باتجربه در زمینه ی ترک یا افرادی از جامعه ی مذهبی باشد.
  • روی افراد نزدیک یا خانواده تکیه کنید؛ داشتن حمایت از دوستان یا خانواده یک جنبه ی باارزش در بهبود است. اگر قبلا به خانواده ی خود بی احترامی کرده بودید و حالا دوست ندارید دوباره نزد آن ها بروید می توانید به مشاوره ی زوجین یا درمان برای خانواده مراجعه کنید.
  • یک شبکه ی اجتماعی حمایتی ایجاد کنید؛ اگر زندگی اجتماعی قبلی شما حول مصرف الکل می چرخیده است شاید نیاز باشد ارتباطات جدیدی برقرار کنید. بهتر است دوستان نزدیکی داشته باشید که شما را در روند بهبود یاری کنند. می توانید در یک کلاس عضو شوید، به یک مکان مقدس بروید، در کارهای داوطلبانه شرکت کنید یا در گروه هایی که در جامعه ی شما هستند عضو شوید.
  • ملاقات ها را در اولویت بگذارید؛ می توانید عضو یک گروه حمایتی شوید و مرتبا در ملاقات ها شرکت داشته باشید. زمانی را در کنار کسانی بگذرانید که دقیقا متوجه می شوند شرایطی که شما در ان قرار دارید چطور است. می توانید از تجربیات مشترک دیگر اعضای خانواده منفعت برده و یاد بگیرید دیگر افراد برای ترک چه کار کرده اند.

معنای تازه ای برای زندگی خود پیدا کنید.

شاید بتوان گفت هشیار بودن از وضعیت خود و تصمیم برای ترک اولین گام مهم است اما این تنها شروع بهبود شما از اعتیاد به الکل است. درمان های حرفه ای یا مراکز توان بخشی می توانند باعث شوند در ابتدای مسیر بهبود قرار گیرید اما اینکه برای زمانی طولانی بدون الکل بمانید نیاز به یک زندگی جدید و با معنا دارید که دیگر در آن الکل نقش نداشته باشد.

غلبه بر اعتیاد به الکل – پنج گام برای زندگی سالم و بدون الکل

  • از خودتان مراقبت کنید. برای بهبود تغییرات خلقی خود و مقابله با تمایل به بازگشت روی عادات درست خوردن و داشتن خواب کافی تمرکز کنید. ورزش نیز کلید کار است. ورزش باعث آزادسازی اندروفین می شود، استرس را کاهش می دهد و باعث بهبود وضعیت عاطفی شما خواهد شد.
  • یک شبکه ی حمایتی برای خودتان داشته باشید. اطراف خود را با تاثیرات مثبت و کسانی که باعث می شوند حس خوبی به خودتا داشته باشید پر کنید. هرچه بیشتر برای افراد دیگر هزینه کرده باشید. چیز بیشتری را از دست داده اید  و این کمک می کند با انگیزه مانده و بتوانید در مسیر بهبود پیش بروید.
  • فعالیت ها و علایق جدیدی برای خودتان داشته باشید. می توانید سرگرمی ها، تفریحات، کارهای داوطلبانه یا کارهایی را امتحان کنید که به شما معنا و هدف می دهند. وقتی کارهایی انجام می دهید که به شما احساس تکامل می دهند حس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت. الکل برای شما اهمیت کمتری پیدا می کند. 
  • درمان خود را ادامه دهید. اگر در گروه های حمایتی عضو باشید یا در درمان یا برنامه های درمانی سرپایی شرکت داشته باشید شانس پاک ماندن برای شما بیشتر خواهد شد.
  • به شکلی سالم با استرس مقابله کنید. استفاده از الکل اغلب تلاشی نادرست برای مدیریت استرس است. راه های سالم تری برای در کنترل داشتن استرس خود پیدا کنید. مانند ورزش کردن، مدیتیشن یا تمرینات تنفسی یا دیگر تمرینات ریلکسیشن.

برای محرک ها و تمایل به مصرف برنامه ریزی کنید.

تمایل به مصرف الکل می تواند بسیار شدید باشد، خصوصا در شش ماه اولی که مصرف را کنار می گذارید. درمان الکلی خوب شما را برای این چالش ها کمک می کند، باعث می شود مهارت های تطابقی بهتری برای مقابله با شرایط استرس زا، تمایل به مصرف و فشار اجتماعی ناشی از مصرف الکل داشته باشید.

از محرک های مصرف الکل دور بمانید.

  • از چیزهایی که باعث تمایل به مصرف الکل می شوند دوری کنید؛ اگر افراد، مکان یا فعالیت های خاصی محرکی برای مصرف الکل می باشند سعی کنید از ان ها دور بمانید. این یعنی تغییرات مهمی در زندگی اجتماعی خود ایجاد نمایید مانند یافتن کارهای جدید برای از بین بردن عادات قبلی خوردن – یا حتی کنار گذاشتن دوستان قدیم و یافتن دوستانی جدید.
  • با خودتان تمرین کنید که در شرایط اجتماعی مختلف به الکل نه بگویید؛ اهمیتی ندارد چقدر برای اجتناب از الکل تلاش کرده اید، زمان هایی هستند که کسی به شما پیشنهاد نوشیدن الکل را می دهد. برای چگونه واکنش نشان دادن اماده باشید، با لحنی محکم و مودبانه نه بگویید.

غلبه بر اعتیاد به الکل – مدیریت تمایل به مصرف الکل

وقتی با تمایل به مصرف الکل مبارزه می کنید این استراتژی ها را نیز امتحان کنید:

  • با کسی که به او اعتماد دارید حرف بزنید. یک عضو حامی در خانواده یا دوستان یا کسی در جامعه ی مذهبی که به او اعتماد دارید.
  • تا زمانی که میل شما به مصرف کم شود حواستان را پرت کنید. می توانید به پیاده روی بروید. موسیقی گوش کنید. کارهایی برای نظافت در خانه انجام دهید. کمی بدوید یا مسئولیت کاری را به عهده بگیرید.
  • به خودتان دلایل عدم ترک را یاداوری کنید. وقتی تمایل به مصرف الکل داشته باشید دوست دارید اثرات مثبت مصرف را به یاد اورده و اثرات منفی ان را فراموش کنید. به خودتان اثرات طولانی مدت مصرف را یاداوری کنید و اینکه اصلا باعث نمی شود احساس بهتری داشته باشید، حتی در کوتاه مدت.
  • به جای تلاش برای مبارزه با تمایل خود، ان را پذیرفته و از دست ان رها شوید.  تمایل خود به مصرف را مانند یک موج اقیانوس تصور کنید که به زودی بالا رفته، شکسته و از هم پاشیده می شود. وقتی از این تمایل رها می شوید، بدون تلاش برای مبارزه کردن، قضاوت کردن یا بی توجهی به ان، می بینید سریع تر از چیزی که فکرش را بکنید از بین خواهد رفت.

چگونه به کسی کمک کنید الکل را ترک کند؟

غلبه بر اعتیاد به الکل (قسمت دوم)

مصرف الکل و اعتیاد به آن نه تنها روی فرد مصرف کننده اثر دارد. بلکه روی خانواده و کسانی که دوستش دارند نیز موثر خواهد بود. اینکه ببینید عضوی در خانواده با نوشیدن الکل مبارزه می کند می تواند در کنار سخت بودن برای شما دلچسب باشد. اما با وجودی که شاید نتوانید در غلبه بر اعتیاد به او کمک زیادی کنید. اما حمایت شما نقش مهمی در بهبود طولانی مدت او خواهد داشت.

  • با او در مورد مصرف الکل صحبت کنید؛نگرانی های خود را دلسوزانه بیان کرده و او را به دریافت کمک تشویق کنید. سعی کنید بی طرف بوده و با او بحث نکنید، او را متهم نکنید یا چیزی را به او تحمیل ننمایید.
  • هرچه می توانید در مورد اعتیاد او اطلاعات به دست اورید؛ در مورد روش های درمانی در دسترس تحقیق کرده و این گزینه ها را با دوست یا عضو خانواده ی خود در میان بگذارید.
  • غلبه بر اعتیاد به الکل – برای رفتار فرد مورد علاقه ی خود بهانه نیاورید؛کسی که مشکل در نوشیدن الکل دارد نیازمند است مسئولیت کارهای خود را بپذیرید. برای حفاظت از فرد در مقابل عواقب مصرف الکل به او دروغ نگفته یا چیزی را از او پنهان نکنید.
  • خودتان را مقصر ندانید؛ شما مقصر مشکل این فرد عزیز در مصرف الکل نیستید و نمی توانید تغییری ایجاد کنید.
  • از خودتان مراقبت کنید؛ نیازی نیست به تنهایی با این مسئله روبه رو شوید. می توانید از دوستی قابل اعتماد، یک گروه حمایتی یا درمانگر خودتان کمک بگیرید. همچنین نباید به نیازهای خودتان بی توجه باشید. زمانی در روز را برای آرامش خودتان و انجام کارهایی که لذت می برید اختصاص دهید.
منابع
verywellmind.comhelpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا