مکانیسم جابجایی در روان شناسی چیست؟

همان طور که در مقالات قبل گفتیم روان شناسی شاخه های مختلفی را در درون خود جای داده است. یک سری فرآیند ها در روان شناسی تازگی دارند و یک سری هم از زمان های بسیار دور توسط دانشمندان مختلف ایحاد شده اند. امروز می خواهیم درباره یکی از تئوری ها و مکانیسم های روان شناسی صحبت کنیم. مکانیسم جابجایی در روان شناسی اهمیت بسیار بالایی دارد. نظریات دانشمندان نیز بر اهمیت این مکانیسم افزوده است. موضوع امروز مقاله ما که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده بهترین خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است درباره این است که مکانیسم های جابجایی در روان شناسی چیست؟

مکانیسم جابجایی در روان شناسی چیست؟

جابجایی مکانیسم دفاعی روان شناختی است که در آن فرد احساسات منفی را از منبع اصلی خود به گیرنده کمتر تهدید کننده هدایت می کند. یک مثال کلاسیک از دفاع، تهاجم بی جا است. اگر فردی عصبانی باشد اما نتواند خشم خود را به عوض منبع معطوف کند، ممکن است خشم خود را بر روی شخص یا چیزی که خطر کمتری دارد، “بیرون بکشد”. زنی که خشم خود را از شریک زندگی خود جابجا می کند نیز از نمونه همین تعریف است.

مکانیسم های دفاعی

وقتی افراد احساسات یا انگیزه های منفی دارند، اغلب به دنبال راه هایی برای کنار آمدن با این احساسات ناخواسته هستند. بر خلاف استراتژی های مقابله ای آگاهانه که ما برای کنترل استرس روزانه استفاده می کنیم، مکانیسم های دفاعی کاملاً ناخودآگاه عمل می کنند جابجایی، مانند بسیاری دیگر از مکانیسم های دفاعی روان شناختی، اغلب به طور ناخودآگاه رخ می دهد فرد از انجام آن آگاه نیست.

مکانیسم دفاعی و کاهش اضطراب

مکانیسم های دفاعی یکی از راه هایی است که ذهن ناخودآگاه سعی در کاهش اضطراب و بازگرداندن تعادل عاطفی دارد. دفاع روانی بدون آگاهی آگاهانه ما برای مقابله با تهدید افراد، اشیا، یا محیط عمل می کند. ما ممکن است از این احساسات و اصرارها آگاهی نداشته باشیم، اما آن ها هنوز بر رفتار ما تأثیر می گذارند و می توانند باعث اضطراب شوند. وقتی از جابجایی استفاده می کنیم، ذهن ما احساس می کند که واکنش در برابر منبع اصلی ناامیدی ما ممکن است غیرقابل قبول باشد. این مورد  حتی گاهی اوقات خطرناک هم هست. در عوض، این موضوع موضوعی کمتر تهدید کننده برای ما پیدا می کند که می تواند به عنوان یک محل امن برای خروج از احساسات منفی ما باشد.

تصعید

زیگموند فروید معتقد بود که زیرگروه خاصی از جابجایی به نام تصعید به عنوان منبع مهمی از خلاقیت و الهام بخش است. تصعید شامل جابجایی انگیزه های غیرقابل قبول جنسی به سمت فعالیت های غیر جنسی است که مثمرثمر هستند و از نظر اجتماعی قابل قبول هستند. این انگیز ها شامل کار و خلاقیت هستند. تصعید، خروجی سازنده ای برای اصرارهای غیرقابل قبول است

تاریخ برای مکانیسم جابجایی در روان شناسی

آنا فروید، دختر زیگموند فروید از اولین روان شناسانی بود که لیستی از مکانیسم های دفاعی تهیه کرد. با این حال، جابجایی در لیست مکانیسم های دفاعی اصلی موجود در کتاب او، “خود و مکانیسم های دفاع” (که در اصل در آلمان در سال 1936 منتشر شد) نبود . آنا فروید بعدا اظهار داشت که اگرچه لیست او چندین دفاع برجسته را مشخص کرده است ، اما او معتقد است که این موضوع کاملاً قطعی نیست. پیشگامان بعدی در روانشناسی، جابجایی را به عنوان یک مکانیسم مهم دفاع از نفس شناسایی کردند.

چند مکانیسم دفاعی رایج در روانشناسی

پژوهش

تحقیقات در مورد اعتبار جابجایی متفاوت بوده است. به عنوان مثال، یک مطالعه از سال 1998 نشان می دهد که جابجایی با شواهد تجربی ضعیف پشتیبانی می شود. به عنوان مثال، اگر چه ممکن است خود را در یک موقعیت اجتماعی مهار کنید زیرا واکنش نامناسب است، اما فشار دادن احساسات شما را از بین نمی برد. در واقع حالت عاطفی شما ثابت خواهد ماند. بعداً، ممکن است در محیطی قرار بگیرید که بتوانید با عواقب کمتری واکنش نشان دهید، در این زمان احساساتی را که سرکوب کرده اید از بین خواهید برد.

مطالعات درباره مکانیسم دفاعی

مطالعات دیگر نیز پشتیبانی گسترده ای از مکانیسم های دفاعی، از جمله جابجایی، به عنوان مهم برای سلامتی و روابط انسان ارائه داده اند. با مشاهده داده های یک مطالعه طولی 70 ساله، گروهی از محققان دریافتند که مکانیسم های دفاع روان شناختی ممکن است بر روی بدن و همچنین ذهن تأثیر بگذارد. در مقاله های مشخص، که در سال 2013 منتشر شد، محققان اظهار داشتند كه افراد در مطالعه خود كه از مكانيسم هاي دفاع انطباقي (از جمله جابجايي) در اواسط زندگي استفاده كرده اند، در اواخر عمر از سلامت جسمي بهتري برخوردار بوده اند. محققان پیشنهاد کردند که دفاع بالغ نقشی اساسی در ایجاد روابط اجتماعی مستحکم و حمایتی دارد که به بهبود سلامت جسمی کمک می کند

مکانیسم دفاعی جابجایی چگونه کار می کند؟

تصور کنید که در محل کار توسط مدیر خود مورد مواخذه قرار گرفته اید. خشم یا ناامیدی خود را مستقیماً به رئیس خود منتقل کنید، نه تنها عاقلانه نیست بلکه حتی ممکن است برای کارتان مشکل ایجاد کند. در عوض، احساسات خود را تا پایان روز دریغ می کنید (یا آن ها را سرکوب می کنید). به محض رسیدن به خانه، ممکن است عصبانیت خود را از روی هم اتاقی بی گناه خود بیرون بیاورید یا در مقابل یک اتفاق محرک مانند رفتارهای نادرست فرزندان خود واکنش بیش از حد نشان دهید. بیشتر اوقات، رویداد تحریک کننده نسبتاً ناچیز است. این واکنش شماست که متناسب نیست. حتی گاهی اوقاات این واکنش بیش از حد بالا است.

اتفاقاتی که در زمان خشم در زمینه مکانیسم جا به جایی برای شما می افتد؟

خشم شما نسبت به رئیس خود سرانجام آزاد می شود اما به روشی غیرمستقیم این اتفاق می افتد. عواقب فریاد زدن بر روی هم اتاقی یا سرزنش كردن فرزندان شما احتمالاً شدیدتر از آن است كه اگر شما ناامیدی خود را از رئیس یا همكار خود برداشته باشید. شی یا شخصی که سوژه احساسات خطرناک شما می شود، می تواند متفاوت باشد اما بسیار سخت است.  اگر تا به حال هنگام ناراحتی از چیز دیگری نسبت به یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا حتی یک غریبه کاملاً احساسات منفی گرفته اید، از جابجایی به عنوان مکانیسم دفاعی استفاده کرده اید (حتی اگر از آن آگاهی نداشته باشید).

نمونه هایی از جابجایی

در این جا چند سناریوی تصور شده وجود دارد (که بسیاری از آن ها ممکن است برای شما اتفاق افتاده باشد  یا احساس آشنایی کنند) که نمونه ای از جابجایی هستند:

  • رئیس یک کارمند به دلیل عملکرد ضعیف خود در حین ارائه مورد تحسین قرار می گیرد. این کارمند برای صرف ناهار در یک رستوران محلی محل کار خود را ترک می کند و در آن جا در مورد کارکنان منتظر سر یک اشتباه کوچک با سفارش خود فریاد می کشند.
  • از همسرتان ناامید شده اید زیرا آن ها در کارهای خانه کمکی به شما نکرده اند. وقتی از بچه هایتان می خواهید کارهایشان را شروع کنند و آن ها با غر زدن جواب می دهند، عصبانیت شما منفجر می شود. سر آن ها فریاد می کشید و آن ها را متهم می کنید که هرگز در خانه کمک نکرده اند.
  • یک شخص به بهترین دوست همسر خود جذب می شود، اما آن ها می دانند که عمل به آن عواقب فاجعه باری به همراه خواهد داشت. درعوض، زمانی که احساس می کنند ناخودآگاه از بین می رود و برای شاخص هایی که دوست صمیمی همسر استفاده می کند یک طلسم جنسی ایجاد می کنند.
  • شغل خود را از دست می دهید و به سختی می توانید کار جدیدی پیدا کنید. از ترس این که قادر به پرداخت قبض های خود نیستید، شروع به سرخوردگی و احساس ناکامی خود در بین افراد جامعه خود می کنید و آن ها را به دلیل ناتوانی در یافتن شغل سرزنش می کنید.

عواقب ناخواسته

جابجایی می تواند باعث واکنش زنجیره ای ناخواسته شود. به عنوان مثال، پرخاشگری آواره می تواند به یک چرخه تبدیل شود. به عنوان مثال، کارمندی را تصور کنید که از رئیس خود عصبانی است. آن ها هنگام رسیدن به خانه عصبانیت خود را سر همسر خود خالی کند. در حال حاضر خودشان عصبانی هستند، همسر ممکن است در برابر فرزندان خود تحریک پذیر باشد. به نوبه خود، بچه ها ممکن است ناامیدی خود را از یکدیگر دور کنند.

پرخاشگری

مکانیسم جابجایی در روان شناسی چیست؟

پرخاشگری بین فردی جابجا شده همچنین می تواند منجر به تعصب در مورد گروه های خاص اجتماعی شود. به عنوان مثال، برخی از محققان استدلال می کنند که خصومت آلمانی ها نسبت به مردم یهود پس از جنگ جهانی اول ممکن است نمونه ای از احساس خشم و جابجایی ناشی از تبعات اقتصادی جنگ باشد. مردم به جای این که عصبانیت جمعی خود را به سمت اقدامات خود و یا دولت خودشان سوق دهند، خشم خود را به سمت گروهی از مردم معطوف کردند که هدف آن ها تهدید کمتری دارد. این پدیده به عنوان قلاب کشی نیز شناخته می شود

مشخصات

مکانیسم های دفاعی بسیار رایج هستند و معمولاً یک جنبه طبیعی از عملکرد روزانه هستند. جابجایی به عنوان دفاع به ما كمك می كند تا احساسات و اصرارهایی را كه می توانند برای مراكز بهداشتی سالم تر، ایمن یا پربارتر نامناسب یا مضر تلقی شوند، هدایت کنیم.

نکته آخر در مکانیسم جابجایی در روان شناسی 

همان طور که در مقالات قبل گفتیم روان شناسی شاخه های مختلفی را در درون خود جای داده است. یک سری فرآیند ها در روان شناسی تازگی دارند و یک سری هم از زمان های بسیار دور توسط دانشمندان مختلف ایحاد شده اند. امروز می خواهیم درباره یکی از تئوری ها و مکانیسم های روان شناسی صحبت کنیم. مکانیسم جابجایی در روان شناسی اهمیت بسیار بالایی دارد. نظریات دانشمندان نیز بر اهمیت این مکانیسم افزوده است.

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا