تأثیرات طلاق در کودکان

طلاق یک عامل گاه مفید و بیشر اوقات مضر است. طلاق تاثیرات بسیار زیادی دارد. برخی از این تاثیرات بر روی خود اشخاص هستند. اما برخی از این تاثیرات ناشی از طلاق ممکن است بر روی خانواده ها باشد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که طلاق گرفتن ممکن است بر روی کودکان نیز تاثیر بگذارد. در ادامه این مقاله که با تلاش نویسندگان وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات روان شناسی و مشاوره است می خواهیم در ارتباط با  تأثیرات طلاق در کودکان با شما صحبت کنیم.

تأثیرات طلاق در کودکان چیست؟

طلاق می تواند دوران سختی برای یک خانواده باشد. والدین نه تنها در حال پی بردن به روش های جدید ارتباط با یکدیگر هستند، بلکه در حال یادگیری روش های جدید والدین بودن برای فرزندان خود هستند. هنگام طلاق والدین، ​​تأثیرات طلاق بر فرزندان می تواند متفاوت باشد. بعضی از کودکان به طریقی طبیعی و فهمیده واکنش نشان می دهند  در حالی که کودکان دیگر ممکن است با انتقال مقابله کنند.

کودکان انعطاف پذیر هستند و با کمک می توان انتقال طلاق را به عنوان یک سازگاری به جای بحران تجربه کرد. از آن جا که فرزندان در طلاق متفاوت هستند (خلق و خوی متفاوت، سنین مختلف)، تأثیرات طلاق بر فرزندان نیز متفاوت است. همه ما این را می فهمیم و با درک تأثیرات همه شرایط در کودکان به طلاق نزدیک می شود. با توجه به این نکته، در این جا برخی از متداول ترین تأثیراتی که طلاق بر روی فرزندان می گذارد  وجود دارد. این گزینه ها می تواند به والدین در مدیریت کودکان کمک کند:

عملکرد ضعیف در دانشگاه یکی از تأثیرات طلاق در کودکان

Holding HandsDororce برای همه اعضای خانواده دشوار است. برای کودکان، تلاش برای درک پویایی خانواده، ممکن است آن ها را منحرف و گیج کند. این وقفه در تمرکز روزانه آن ها می تواند به معنای آن باشد که یکی از تأثیرات طلاق در کودکان در عملکرد تحصیلی آن ها دیده می شود. هرچه حواس پرتی کودکان بیشتر باشد، بیشتر احتمال دارد که نتوانند روی کارهای مدرسه خود تمرکز کنند.

از دست دادن علاقه به فعالیت های اجتماعی یکی دیگر از تأثیرات طلاق در کودکان

تحقیقات نشان داده است که طلاق می تواند بر کودکان نیز تأثیر بگذارد. کودکانی که خانواده آن ها طلاق می گیرند ممکن است رابطه سخت تری با دیگران داشته باشند و تمایل دارند که روابط اجتماعی کمتری داشته باشند. گاهی اوقات کودکان احساس ناامنی می کنند و تعجب می کنند که آیا خانواده آن ها تنها خانواده ای است که طلاق گرفته است؟

یکی دیگر از تأثیرات طلاق در کودکان مشکل سازگاری برای تغییر

از طریق طلاق، کودکان می توانند تحت تأثیر یادگیری سازگاری با تغییرات بیشتر و زیاد تر، تحت تأثیر قرار گیرند. پویایی جدید خانواده، وضعیت جدید خانه یا زندگی، مدارس، دوستان و موارد دیگر، همه ممکن است تأثیرگذار باشد.

از نظر احساسی حساس می شوند

طلاق می تواند چندین نوع احساسات را برای یک خانواده بارز کند و فرزندان درگیر نیز تفاوتی ندارند. احساس از دست دادن، عصبانیت، گیجی، اضطراب و بسیاری دیگر ممکن است از این انتقال ناشی شود. طلاق می تواند کودکان را تحت فشار قرار دهد و از نظر عاطفی حساس باشند. کودکان به احساسات خود نیاز دارند.  کسی که می تواند با او صحبت کند، کسی که به او گوش می دهد و غیره  ممکن است کودکان از طریق نحوه پردازش احساسات خود اثرات طلاق را احساس کنند.

عصبانیت یا تحریک پذیری

در بعضی موارد، اگر كودكان بیش از حد احساس فشار می كنند و نمی دانند چگونه به تأثیراتی كه هنگام طلاق احساس می كنند پاسخ دهند، ممكن است عصبانی یا تحریک پذیر شوند. عصبانیت آن ها ممکن است به طیف وسیعی از دلایل درک شده معطوف شود. کودکانی که در حال طلاق هستند ممکن است خشم والدین، ​​خود، دوستانشان و دیگران را نشان دهند. در حالی که برای بسیاری از کودکان این عصبانیت پس از چند هفته از بین می رود ، اگر ادامه یابد، مهم است که بدانیم این ممکن است یک اثر طولانی مدت طلاق بر روی کودکان باشد.

احساس گناه

کودکان اغلب تعجب می کنند که چرا طلاق در خانواده آن ها اتفاق می افتد. آن ها به دنبال دلایل می گردند و تعجب می کنند که آیا والدین دیگر یکدیگر را دوست ندارند یا کار اشتباهی انجام داده اند. این احساس گناه اثر بسیار رایجی از طلاق در کودکان است، اما همچنین می تواند به بسیاری از مسائل دیگر منجر شود. گناه فشار را افزایش می دهد، می تواند منجر به افسردگی، استرس و سایر مشکلات سلامتی شود. فراهم آوردن زمینه و مشاوره برای درک نقش کودک در طلاق می تواند به کاهش این احساس گناه کمک کند.

معرفی رفتار مخرب

در حالی که کودکان از طلاق عبور می کنند، درگیری حل نشده ممکن است منجر به خطرات غیر منتظره در آینده شود. تحقیقات نشان داده است که کودکانی که در 20 سال گذشته طلاق را تجربه کرده اند بیشتر احتمال دارد که در جرایم شرکت کنند، از طریق رفتارهای مخرب که به سلامتی کودک آسیب می رساند، طغیان کنند، زیرا کودکان بیشتری گزارش می دهند که عادت های سیگار کشیدن یا استفاده از داروهای تجویز شده را دارند.

افزایش مشکلات بهداشتی

روند طلاق و تأثیرات آن بر فرزندان می تواند استرس زا باشد. پرداختن به این مسائل می تواند آسیب های خود را وارد کند  از جمله مشکلات جسمی که درصد بیشتری از آسیب ها را دارد. در کودکانی که طلاق را تجربه کرده اند، درک بیشتری از بیماری وجود دارد که می تواند از عوامل زیادی ناشی شود، از جمله دشواری آن ها در خواب که جز عوامل اصلی است. همچنین، علائم افسردگی می تواند باعث تشدید این احساس از دست دادن رفاه، و بدتر شدن علائم سلامتی شود.

از دست دادن ایمان در ازدواج و خانواده

سرانجام علیرغم امیدواری به داشتن روابط پایدار خود هنگام بزرگ شدن، تحقیقات همچنین نشان داده است کودکانی که طلاق را تجربه کرده اند  در هنگام روابط خود، احتمال طلاق بیشتری دارند. برخی تحقیقات نشان می دهد این گرایش به طلاق ممکن است دو تا سه برابر بیشتر از فرزندان حاصل از خانواده های غیر مطلقه باشد. با این حال، گر چه این ها برخی از تأثیرات احتمالی طلاق بر کودکان است، اما به هیچ وجه مطلق نیستند ، یا به صورت تجربه سنتی و قدیمی نیستند. خانواده ها می فهمند که طلاق برای فرزندان و همچنین خودشان چقدر استرس آور است.

خانواده ها شروع به مراجعه به خدمات حمایتی مانند مشاوره کرده اند و به دنبال کمک برای یافتن راهی مسالمت آمیز برای طلاق هستند. از طریق برنامه های مختلف برای طلاق مشترک، ما به خانواده ها کمک می کنیم تا با موفقیت بیشتری این انتقال را انجام دهند، هم به خاطر والدین و هم به خاطر فرزندان درگیر در این مسئله بهتر است این کار را انجام دهید.

تأثیرات طلاق در رفتار کودکان

فرزندان والدین مطلقه یا جدا شده مشکلات رفتاری خود را افزایش می دهند، 1)  درگیری زناشویی که با طلاق والدین همراه است، صلاحیت اجتماعی کودک را در معرض خطر قرار می دهد. حتی در خانواده های دست نخورده ای که سطح تعارض آن ها پایین و متوسط ​​است، کودکان هنوز “مشکلات رفتاری کمتری نسبت به خانواده های دارای اختلاف و اختلال زیاد دارند.” 2) مطالعه دیگری نشان می دهد که تعارض والدین، ​​بدون در نظر گرفتن، بر نتایج مشکلات رفتاری کودکان تأثیر می گذارد. وضعیت تأهل والدین، ​​و گاهی اوقات “هیچ تفاوتی آماری در سطح مشکلات رفتاری مشاهده شده برای کودکانی که والدین آن ها از هم جدا یا طلاق گرفته اند و برای کودکانی که والدین آن ها با هم مانده اند وجود ندارد.” 3) به طور کلی، بزرگسالان جوان بهتر است که به طور مداوم توسط دو نفر بزرگ شوند.

تعارض بین والدین در هنگام طلاق

۴ در هنگام طلاق، تعارض بین والدین اغلب با عاطفه کمتر، پاسخگویی کمتر و تمایل بیشتر به مجازات فرزندان همراه است که باعث می شود فرزندانشان از نظر احساسی احساس ناامنی کنند .5) این کودکان احتمالاً محیط اجتماعی خود را غیرقابل پیش بینی و غیرقابل کنترل می دانند. 6) کودکانی که در مدرسه درگیر جنگ و دزدی می شوند به مراتب بیشتر از کودکان خوش رفتار از خانه های شکسته می آیند. فرزندان خانواده های مطلقه بیش از دو برابر بیشتر از فرزندان خانواده های سالم .8) مطالعات دیگر تأیید کرده اند که فرزندان والدین مطلقه مشکلات رفتاری بیشتری نسبت به فرزندان خانواده های دست نخورده از خود نشان می دهند. 9) پسران که والدین آن ها در حالی که در مدرسه ابتدایی بودند و طلاق گرفتند ،

در سالهای پس از جدایی والدینشان دچار مشکل می شوند. رفتار مشکوک پس از طلاق در پسران که والدین آن ها در راهنمایی طلاق گرفتند، افزایش می یابد.

رفتار در مدرسه

طلاق و جدایی با کاهش موفقیت و عملکرد مدرسه ارتباط مثبت دارد. کودکان از خانواده های سالم در مدرسه مشکلات رفتاری کمتری دارند. کودکان کلاس اول متولد شده از مادران متاهل کمتر ممکن است رفتارهای برهم زننده ای نسبت به کودکانی که با مادران زندگی می کنند یا تنها هستند. طبق نظرسنجی ملی سلامت کودکان، کودکانی که با هر دو والدین زندگی می کنند نسبت به افرادی که این گونه نیستند کمتر دچار مشکلات رفتاری می شوند.

 

 

 

منابع
marripedia.orgfamilymeans.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا