شناخت ماری جوانا و مصرف آن

ماری جوانا به برگ ها و سر شاخه های گلدار گیاه شاهدانه (کانابیس ستیوا) اطلاق می شود. ماری جوانا معمولا به شکل سیگار  یا از طریق پیپ تدخین می شود اما بعضی مواقع ان را در غذا ریخته یا با چای دم می کنند تا اثرات ان ظاهر شود.چند دقیقه پس از تدخین ماری جوانا، اثر آن پدیدار شده و 4-3 ساعت باقی می ماند. شناخت ماری جوانا و مصرف آن در ادامه بیان می شود.

اکثر مصرف کنندگان یک روز بعد اثر ان را احساس می کنند. ترکیب شیمیایی که در این گیاه دارای خاصیت روان گردانی است به THC معروف است.

ماری جوانا تمام مواد سمی موجود در دود سیگار را غیر از نیکوتین داراست. از جمله این مواد می توان به محرک ها، مواد حساسیت زا، عوامل ایجاد رشد تومورها، عوامل سرطان زا و مونو کسید کربن اشاره کرد.

دود ماری جوانا نسبت به دود سیگار مقدار بیشتری از عامل سرطان زا را دارا می باشد.

شناخت ماری جوانا و مصرف آن

بر اساس براوردهای بعمل آمده با استعمال یک نخ سیگار ماری جوانا (که تنها حاوی ماری جوانا گیاهی باشد) تراکم کربوکسی هموگلوبین 5 برابر، ورود تار یا قطران توتون به شش ها 3برابر و باقی ماندن آن در دستگاه تنفسی یک سوم برابر بیشتر از زمانی است که سیگار تنباکو استعمال شده است.

کربوکسی هموگلوبین زمانی تشکیل می شود که مونوکسید کربن به هموگلوبین خون بچسبد که این امر مانع تبادل طبیعی مونوکسید کربن و اکسیژن در خون می گردد. افزایش کربوکسی هموگلوبین در خون موجب خفگی با درجات مختلف می شود.

کشیدن 4-3 نخ سیگار ماری جوانا در روز معادل کشیدن 20نخ سیگار تنباکو (یا بیش از آن) در روز است که به همان نسبت باعث بروز برونشیت حاد و مزمن شده و به غشاء نایژه ها  آسیب می رساند.

شناخت ماری جوانا و مصرف آن – عوارض کوتاه مدت مصرف ماری جوانا

شناخت ماری جوانا و مصرف آن

اختلال در حافظه کوتاه مدت، عدم تمرکز، ناهماهنگی و بی تعادلی، تپش قلب، قرمزی چشم ها، خشکی دهان و پر اشتهایی می باشد.

عوارض دراز مدت

اضطراب، هراس و پارانویا، مصرف طولانی مدت می تواند موجب اعتیاد، پارانویا، اضطراب، اختلال در حافظه بلند مدت گردد.

بیماری های ناشی از مصرف ماری جوانا

افزایش خطر سرفه های مزمن، برونشیت و امفیزم، افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه، کاهش میزان تستوسترون و تعداد اسپرم در مردان و افزایش میزان تستوسترون در زنان که با افزایش خطر ناباروری در آنها همراه است.

با گذشت یک ماه از کشیدن یک نخ سیگار ماری جوانا، 20-10 درصد TCH همچنان در سلول های چربی بدن باقی می ماند. با گذشت بیش از 4 ماه و نیم از قطع مصرف ماری جوانا، می توان اثرات THC را در بدن یافت.

مطالعات نشان می دهد که تقریبا در 11-6 درصد قربانیان تصادفات رانندگی منجر به فوت، نتیجه ازمایش THC مثبت بوده است. بیشتر این افراد مشروبات الکلی نیز مصرف کرده بودند. مطالعات صورت گرفته نشان داد که مصرف یک دوز متوسط از ماری جوانا به تنهایی موجب تضعیف عملکرد راننده می شود. با این حال، عوارض مصرف دوزهای اندک ماری جوانا به همراه مشروبات الکلی به مراتب بیشتر  خواهد بود. شاخص های رانندگی اندازه گیری شده در این مطالعه نظیر زمان عکس العمل، توجه راننده به خیابان های فرعی، توجه و یا واکنش راننده به تغییرات ایج اد شده در سرعت نسبی دیگر خودروها کاهش یافته بود.

ال اس دی و شناخت ماری جوانا و مصرف آن

(دی اتیل آمید لیسرجیک اسید) قوی ترین ماده توهم زا شناخته شده می باشد. که ابتدا سال 1983 توسط دکتر آلبرت هاف من در باسل سوئیس ساخته شد. اثرات توهم زای ان تا سال 1943 ناشناخته باقی ماند. تا اینکه خود هاف من بطور اتفاقی مقداری LSD مصرف کرد.

این ماده معمولا از لیسرجیک اسید تهیه می شود. لیسر جیک اسید از تارترات ارگوتامین (ماده حاصل از تاثیر قارچ های ارگو بر گندم سیاه یا جودوسر ) یا از اسید  امیدلیسارجیک (ماده شیمیایی موجود در دانه های نیلوفر) گرفته می شود. هر چند به لحاظ تئوری ساخت LSD از دانه های نیلوفر امکانپذیر به نظر می آید. اما به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و عملی نیست. از این رو، این دانه ها هرگز به عنوان ماده اولیه ساخت LSD مورد استفاده قرار نگرفته اند. بررسی ها نشان می دهد که تارترات ارگوتامین مورد استفاده در لابراتوارهای مخفی ساخت LSD از اروپا، مکزیک، کاستاریکا و افریقا تامین می گردد.

در مقایسه با دیگر داروهای توهم زا، LSD صد برابر بیشتر از قارچ های سحر امیز و 4000 برابر بیشتر از مسکالین قدرت توهم زایی دارد. دوز مصرفی که در انسان ایجاد توهم می کند معمولا 25 میکروگرم در هر بار مصرف می باشد. البته دوز مصارف خوراکی این دارو بین 20تا80 میکروگرم بوده که تاثیرات مصرف ان 10تا12 ساعت باقی می ماند. این نکته حائز اهمیت است که به مرور زمان و با استفاده مکرر از این ماده، مقاومت دارویی ایجاد شده و برای به وجود امدن احساس اولیه، دوزهای بالاتری می بایست استفاده گردد.

 LSD خالص گردی بی بو و سفید رنگی است که یه صورت استنشاق، دود کردن، تزریق و خوراکی مصرف می شود.

عوارض مصرف

عوارض مصرفLSD غیر قلبل پیش بینی است زیرا به مقدار مصرف، خصوصیات شخص مصرف کننده، روحیات و انتظارات وی و نیز محیط مصرف ان بستگی دارد. معمولا 30-90 دقیقه پس از مصرف، اولین اثراتLSD  در فرد ظاهر می شود.

شناخت ماری جوانا و مصرف آن – اثرات بالینی

مصرف این ماده در تجربه مثبت آن برای مصرف کننده سفرهای خوب است که شامل توهم بینایی (دیدن اشکال هندسی) توهم شنیداری و لامسه، ادراک روشن و عمیق شدن طرح ها، هیجانهای عمیق ناشی از شنیدن موسیقی، قوی تر شدن حس بویایی و چشایی می باشد و تغییر تجربه سفر بد در مصرف کننده ایجاد احساسات عمیق تجربه های ترس و وحشت از تجارب حسی و ادراکی مثل افسردگی شدید، گم کردن زمان و مکان، هذیان و توهم، خستگی و تنش می باشد.

این ماده داروی روانی-تقلیدی است و موجب واکنش های تقلیدی در گروه های اجتماعی می شود. زنده شدن خاطرات سرکوب شده، بروز احساس و تفکر مذهبی، تجربه مجدد تولد، پیشگویی های مذهبی، جدا شدن روح از بدن و رفتن به جهانی دیگر است.

مقدار مصرف برای افراد تازه کار 100تا200 میلی گرم و افراد با سابقه 750 تا 1000 میلی گرم می باشد و 2 تا 3 هفته از آن استفاده می شود.

رفتار بعد مصرف  منجر به صدمات جدی و مرگ می شود. پرش از ارتفاع، پیاده شدن از ماشین در حین رانندگی، پرش از ساختمانهای مرتفع و… را نام برد. بنابراین در زمان مصرف گروهی انجام می شود و هر گروه لیدر یا راهنما دارند که بایستی مراقب افراد گروه باشند.

عوارض روانشناختی LSD

تغییرات خلقی شدید، توهم و هذیان پارانوید، اختلال در قضاوت، اختلال در تفکر و استدلال انتزاعی، اختلال در عملکرد شناختی مانند، توجه ، تمرکز و دقت، مسخ شخصیت، اشفتگی ادراکی.

عوارض فیزیکی LSD

شناخت ماری جوانا و مصرف آن

افزایش ضربان قلب، فشار خون، تپش قلب، تعریق و افزایش دمای بدن، لرزش و تنفس نامنظم، ناهماهنگی حرکتی، تیرگی دید، فقدان حس و درد، اتساع مردمک همراه با پاسخ به نور، کما و در نهایت مرگ در صورت استفاده زیاد شدیدLSD  که با دوز بالا همراه باشد.

اختلال ادراکی ماندگار توهم زاها

یکی دیگر از اختلالاتی که بدنبال مصرف دراز مدت مواد توهم زا مثل LSD ایجاد می شود. اختلال ادراکی ماندگار نامیده می شود و در این حالت شخص بازگشت نشانه های توهم زایی را تجربه می کند. تجربه بازگشت پدیده خود انگیخته و غیر ارادی است که به دنبال استرس هیجانی محرومیت حسی، مثل انجام دادن یک کار یکنواخت یا خستگی زیاد و یا مصرف سایر روانگردان ها مثل ماری جوانا یا الکل ایجاد می شود. فلش بک به بازگشت خود به خودی و گذری تجربه یا صحنه های بازگشت به گذشته های ناشی از مصرف مواد توهم زا گفته می شود.

دوره بازگشت میتواند از چند ثانیه تا چند دقیقه یا بیشتر دوام داشته باشد.

شناخت ماری جوانا و مصرف آن – اعتیاد به LSD

مصرف این ماده معمولا باعث ایجاد وابستگی فیزیکی و اعتیاد نمی شود. ولی مصرف مداوم و طولانی مدت ان باعث ایجاد مقاومت می شود و فرد مصرف کننده و برای تجربه مصرف اولیه مقاومت می شود و فرد مصرف کننده برای تجربه مصرف اولیه و حال خوش آن نیاز به مصرف مقادیر بیشتری از این ماده روانگردان دارد. مصرف LSD معمولا جویده یا کشیده یا خورده می شود. این ماده از نظر روانی صدمات جبران ناپذیری بر فرد وارد می کند. باعث وابستگی روانی به این ماده مخدر می شود. فرد برای استفاه دوباره دچار وسوسه، وابستگی، اضطراب و سردر گمی می شود.

ترک LSD

اکثر مصرف کنندگان اعتیاد بر این دارند که این ماده اعتیاد اور نیست. این افراد با توجه به احساس خوشی که بعد مصرف این ماده دارند. از عوارض بعدی این ماده بی خبرند. در حالیکه این ماده صدمات زیادی به مغز مصرف کننده وارد می کنند. برای ترک نیاز به تغییر طرحواره اعتیاد در خانواده بیمار داریم که توسط روانپزشک و روانشناس این کار انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا