انواع بی نظمی

یکی از پر جاذبه ترین مباحث در دنیا مبحث روان شناسی است. همان طور که می دانید رشته های روان شناسی متفاوت است. هر کدام از این رشته های موضوع های مختلف را بررسی می کند. از این رو ممکن است در رشته های مختلف روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود داشته باشد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشناسید و برخی هم برای شما تازگی دارند. ما در مقاله های قبل در ارتباط با تعاریف اختلالات و راه های کسی موفقیت صحبت کردیم. یکی از نکاتی که امروز می خواهیم به آن بپردازیم بحث بی نظمی است. در ادامه می ببینیم که انواع بی نظمی تعریف و تفاوت ها چگونه است.

برخی افراد هستند که ثروتمند یا شاید قدرتمند تربن افراد هم باشند اما به علت اختلافات خانوادگی دچار مشکلات روحی روانی شوند. در طول سالیان گذشته افراد مشهوری زیادی وجود داشته‌اند که اختلالات مختلف روانی را تجربه کرده اند. این که بگوییم اختلالات روانی فقط به خاطر فقر به وجود می‌آید غلط است. 

اصطلاح “اختلال در تنظیم” یا بی نظمی

اگرچه ممکن است اصطلاح “اختلال در تنظیم” فوراً درک نشود، اما بسیاری از ما در یک نقطه یا شرایط مختلف بی نظمی را مشاهده کرده ایم. زمانی که کودکان خود را به زمین می اندازند و به معنای واقعی کلمه قادر به آرامش خود نیستند، یا هنگامی که آن ها برای خرید خوراکی مورد علاقه خود رفتار های متفاوتی می کنند. هنگامی که یک شریک محبوب شروع به گریه در جواب یک “نه” کوچک می کند، ظاهراً بدون دلیل، می توان فرایند بی نظمی را مشاهده کرد. 

بی نظمی چیست؟

انواع بی نظمی

 اختلال نظم عاطفی از یک وضعیت ساده یا قابل درک دور است. این می تواند بر افراد مختلف از انواع مختلف اختلالات، از جمله هر دو اختلال خلقی از جمله افسردگی و اختلالات شخصیتی، مانند اختلال شخصیت مرزی، تأثیر بگذارد. 

اختلال در تنظیم هیجانات با انواع بی نظمی

این حالت یک اختلال محسوب نمی شود بلکه در عوض به عنوان علامت سایر اختلالات از جمله اختلالات شخصیت، اختلالات خلقی و اختلالات رفتاری شناخته می شود. می توان ادعا کرد که اختلال نظم عاطفی یکی از علائم اصلی کاهش سلامت روانی است، زیرا رابطه ناسالم را با تعاملات عاطفی، استرس، روابط و زندگی روزمره، از جمله شکست های روزمره نشان می دهد. اگرچه اختلال نظم عاطفی می تواند به تنهایی وجود داشته باشد و می تواند در افرادی که هیچ نوع اختلالی ندارند، وجود داشته باشد، اما اختلال در نظم عاطفی طولانی مدت به طور معمول یک علامت واضح است که چیزی در حال بازی است، یا اختلال روانی یا عاطفی در راه است.

برترین ها در ارتباط با اختلال بی نظمی عاطفی در اختلال دوقطبی

اختلال بی نظمی عاطفی در اختلال دوقطبی بسیار شایع است و اغلب جزء کلیدی در تشخیص اختلال دوقطبی محسوب می شود. اختلال در بی نظمی عاطفی را می توان در دوره های شیدایی و افسردگی نشان دهنده اختلال دوقطبی مشاهده کرد و ممکن است به صورت حملات شدید افسردگی و اضطراب، طغیان خشم و احساس وحشت، پارانویا و گیجی ظاهر شود. از آن جا که اختلال در نظم عاطفی می تواند بر دیدگاه افراد بر خود تأثیر منفی بگذارد، افرادی که دارای اختلال دوقطبی هستند که از نظم عاطفی نامناسب برخوردارند، ممکن است از علائم و نحوه بروز آن ها احساس شرم و خجالت کنند، که منجر به افزایش احساس شرم و انزوا می شود – که به نوبه خود می تواند به تغذیه بیشتر منجر شود.

بی نظمی عاطفی در اختلال دوقطبی و  اختلال بی نظمی عاطفی به طور معمول یکی از جنبه هایی است که معمولاً در درمان با آن برخورد می شود و مورد استفاده قرار می گیرد.

اختلال دوقطبی و اختلال شخصیت مرزی اغلب به هم مرتبط هستند

انواع بی نظمی

اختلال دوقطبی و اختلال شخصیت مرزی اغلب به هم مرتبط هستند. تا حدی به دلیل ارتباط بین آن ها و اختلال در تنظیم هیجان. در حالی که اختلال شخصیت مرزی اختلال نظم عاطفی را در قالب نوسانات مستمر خلق و خو، عزت نفس پایین و ایده ها و رفتارهای همیشه در حال تغییر نشان می دهد، اختلال دوقطبی در بیان خود ثابت است و فاصله بیشتری بین دوره های افسردگی و شیدایی وجود دارد. دوره های افسردگی (معمولاً حداقل یک هفته طول می کشد، اما معمولاً دو یا بیشتر طول می کشد). این موارد با انواع بی نظمی هم شدت می یابند.

اختلال شخصیت مرزی تنها اختلالی نیست که گرایش به بی نظمی عاطفی را نشان می دهد

در واقع، یکی از بزرگترین پیش بینی کننده های بی نظمی عاطفی و اختلال شخصیت مرزی، سوء استفاده عاطفی (از هر شکل) در دوران کودکی است، که تقریباً ضروری است که این دو با هم منطبق شوند. در اختلال شخصیت مرزی، اختلال نظم عاطفی عمدتا در غیرقابل پیش بینی ظاهر می شود: افراد مبتلا به این اختلال ممکن است دوره های انفجاری خشم را تجربه کنند. 

خطرات بی نظمی هیجانی

انواع بی نظمی

اختلال نظم عاطفی به دلایل مختلف در بزرگسالان و کودکان مشکل ساز است، یکی از مهمترین آن ها ناتوانی در مقابله سالم با عوامل استرس زا، عقب ماندگی ها و خواسته ها است. تنظیم هیجانی در زندگی روزمره نقش دارد و باید برای عملکرد تقریباً همه وظایفی که از دانش آموزان مدرسه، دانش آموزان و کارکنان درخواست می شود استفاده شود و ناتوانی در تنظیم درست احساسات می تواند منجر به مشکل ماندن در مدرسه، مشکل در دستیابی به نمرات مطلوب و مشکل در تامین امنیت شود. و حفظ مشاغل همه این ها بخش های محوری رشد و پرورش زندگی سالم و بزرگسالان سالم هستند و اختلال در تنظیم احساسات را تهدیدی واقعی برای سلامت روانی و رفاه مردم می سازد.

درمان اختلال نظم عاطفی

 معمولاً به درمان یک علامت واحد مربوط نمی شود، بلکه به منظور درمان ناراحتی های روانی بیشتر در ارتباط با اختلال نظم عاطفی است. مخصوصاً برای کودکان، زیرا این اغلب اولین علامت قابل مشاهده کاهش سلامت روانی در کودکان است، اما به ندرت هدف اصلی درمان است. با این کار اما می توان انواع بی نظمی را بهبود بخشید.

چهره های اضافی اختلال تنظیم هیجانی

اگرچه برخی از اختلالات مرتبط با اختلال نظم عاطفی نیاز به مداخله درمانی قابل توجه دارند. این اختلال ممکن است به دارو نیاز داشته باشند. برخی نیازی به مداخلات روانشناختی شدید ندارند. همانطور که ممکن است در مورد اختلالاتی مانند اختلال نقص توجه یا بیش فعالی، اختلال نقص توجه اتفاق بیفتد.

 

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا