درمان بی اشتهایی | راه های کنترل و غلبه بر بی اشتهایی

در این مقاله ما به بررسی درمان بی اشتهایی می پردازیم. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم روان شناسی اختلالات و بیماری های را معرفی می کند که شاید هیچ کدام از ما اسمی از آن نشنیده باشیم. اما نکته ای که باید بدانید این است که اگر یک مشکل یه یک مسقجزئی داشتید سریع خود را قضاوت نکنید و خود را بیمار روانی یا دارای اختلالات روانی معرفی نکنید. رفتار در هر فردی مختلف است. هر فرد در طول زندگی خودش ممکن است رفتار های مختلفی از خودش بروز دهد. این رفتار ها می تواند به علت های مختلفی ایجاد شود. هر فرد در طول زندگی خودش دارای رفتار های مختلفی است.

برخی از آن ها ممکن است به خاطر شرایط مختلف زندگی شأن دچار حالت های رفتاری مختلف شوند. این رفتار ها می تواند در هر فردی به گونه ای باشد که او را آزار دهد یا این که او را به سمت بیماری های روحی دیگر ببرد. بی اشتهایی موضوع امروز ما است. 

بهداشت روانی و سلامت جسمی اغلب تقاطع های زیادی دارند

بهداشت روانی و سلامت جسمی اغلب تقاطع های زیادی دارند و ممکن است درک صحیح تفاوت بین بیماری روانی و بیماری های جسمی گاهی اوقات دشوار باشد. هنگامی که نوبت به اختلالات خوردن می رسد، فرد مبتلا به این اختلال به طور مکرر دچار مشکلات بهداشت روان (مانند تصویر بد بدن) و همچنین مشکلات مربوط به سلامت جسمی (مانند کاهش سریع وزن) می شود. از آن جا که هنگام بروز اختلال در خوردن غذا مانند بی اشتهایی، هم پیامدهای جسمی و هم ذهنی وجود دارد، جستجوی فوری کمک فوق العاده ای ضروری است.

بی اشتهایی چیست؟

درمان بی اشتهایی | راه های کنترل و غلبه بر بی اشتهایی

کم اشتهایی یک اختلال خوردن است که از نظر علمی به عنوان بی اشتهایی عصبی شناخته می شود و تقریباً 1٪ -4.2٪ از زنان در جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. در مقابل، فقط حدود 0.3٪ از مردان در طول زندگی خود از بی اشتهایی رنج می برند. به همین ترتیب، زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این اختلال خوردن هستند، اما مردان هنوز هم ممکن است به آن مبتلا شوند. در ادامه ما به بررسی درمان بی اشتهایی می پردازیم.

علائم بی اشتهایی

  • دوره های زمانی صرف غذا نخوردن 
  • نگرانی غیر طبیعی در مورد مصرف غذا، کالری، وزن و محتوای چربی
  • با وجود کمبود وزن از چاقی یا افزایش وزن بترسید
  • تشریفات ورزشی به شدت هنگ شده که فارغ از آب و هوا، خستگی، رفاه جسمی یا سایر مسئولیت ها یا عوامل موقعیتی انجام می شود
  • کاهش شدید وزن
  • امتناع از خوردن غذاهای خاص یا کل گروه های غذایی 
  • از غذا خوردن در انظار عمومی یا در حضور دیگران بیزارید
  • غذا را می پزد اما نمی خورد
  • ایجاد تشریفات پیرامون غذا و وعده های غذایی 
  • از دست دادن دوره قاعدگی

نیاز شدید به کنترل

علائم جسمی بی اشتهایی بسته به حوزه انتخابی فرد و شدت اختلال در خوردن در هر بیمار متفاوت است اما می تواند شامل گرفتگی شدید معده و سایر مشکلات دستگاه گوارش، خشکی پوست، مشکل در تمرکز، احساس مداوم سرما، سرگیجه و غش، ضعف عضلانی باشد  و دست ها و پاهای سرد و پوسته پوسته شده نیز وجود دارد.

علائم این اختلال خوردن بسیار متفاوت است

نشانه اختلال خوردن بسیار متفاوت است. ممکن است تشخیص بیماری در مراحل اولیه آن کمی دشوار باشد، بنابراین مهم است که بلافاصله با یک متخصص تماس بگیرید. اختلالات مختلف غذا خوردن تظاهرات متفاوتی دارند. گرچه بی اشتهایی با سایر اختلالات خوردن همخوانی دارد. همچنین لازم به یادآوری است که این یک اختلال خوردن بسیار خاص به خودی خود است.

نکته ای در ارتباط با درمان بی اشتهایی

طبق DSM-5، برای این که یک پزشک فرد مبتلا به بی اشتهایی را تشخیص دهد، رفتارهای او باید این شرایط را داشته باشد:

  • محدودیت مصرف انرژی زیرا مربوط به نیازهایی است که منجر به کاهش قابل توجه وزن بدن از نظر جنسیت، سن، مسیر رشد و سلامت جسمی می شود.
  • ترس شدید از چاق شدن یا چاق شدن علی رغم کمبود وزن.
  • اختلال در نحوه تجربه شکل یا وزن فرد، تأثیر بیش از حد در شکل یا وزن بدن هنگام ارزیابی شخصی، یا انکار شدت وزن کم بدن در حال حاضر.

اگر اعتقاد دارید خود یا یکی از عزیزانتان از علائم بی اشتهایی رنج می برید، همیشه از کمک و پشتیبانی حرفه ای استفاده کنید. کاهش چشمگیر و سریع وزن یکی از اولین و خطرناک ترین علائمی است که به دنبال آن می رود. گزینه های درمانی در دسترس هستند، اما از آن جا که این یک اختلال جدی در غذا خوردن است، برای درمان ایمن و موفقیت آمیز این اختلال، داشتن کمک متخصص ضروری است.

روش هایی برای درمان بی اشتهایی

درمان بی اشتهایی | راه های کنترل و غلبه بر بی اشتهایی

بسیاری از گزینه های درمانی مختلف در دسترس افراد مبتلا به اختلال غذایی مانند بی اشتهایی است. ارائه یک برنامه درمانی یک فرایند شخصی است که باید با حمایت و مشاوره یک درمانگر یا یک متخصص بهداشت دیگر که در زمینه درمان اختلالات خوردن متخصص است، انجام شود. به این ترتیب، بیمار بهترین مراقبت ها را برای شرایط فردی خود دارد. در این جا برخی از محبوب ترین و موثرترین روش های درمانی بی اشتهایی (و سایر اختلالات خوردن) نیز آورده شده است:

درمان بهبودی شناختی (CRT)

این یک نوع گفتاردرمانی بسیار خاص است. برای کمک به بیمار در غلبه بر الگوهای فکری سمی و جایگزینی آن ها با افکار سالم و درست طراحی شده است. غالباً، یکی از دلایل اصلی رفتارهای مرتبط با بی اشتهایی به مجموعه خاصی از افکار برمی گردد. CRT این فرصت را به بیماران می دهد تا در مورد افکار و احساسات خود تأمل کرده و تمرینات عملی و آزمایش های فکری را تحت نظارت دقیق یک متخصص مجاز انجام دهند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی نوبت به درمان اختلالات خوردن، از جمله بی اشتهایی می رسد ، تلاش برای جایگزینی افکار ناسالم با افکار سالم یکی از مهمترین قسمت های هر پروتکل درمانی درمانی است.

رفتار درمانی دیالکتیک (DBT)

رفتار درمانی الکتریک یکی دیگر از انواع محبوب درمانی است که اغلب برای درمان بی اشتهایی (و انواع دیگر اختلالات خوردن) نیز استفاده می شود. همچنین با موفقیت برای سو مصرف مواد، اختلالات شخصیتی و پرخوری، نوع دیگری از اختلالات خوردن، مورد استفاده قرار گرفته است. دلایل DBT به این دلیل است که وقتی رفتارهای مرتبط با اختلال خوردن مشاهده، درک شده و سپس برای داشتن مثمر ثمر و سالمتر تغییر می یابد، می توان بی اشتهایی را درمان کرد. این روش برای درمان بی اشتهایی استفاده می شود.

اعتقاد تمرین کنندگان روش های DBT

تمرین کنندگان روش های DBT معتقدند که موثرترین راه مبارزه با اختلال خوردن مانند بی اشتهایی تغییر آگاهانه رفتارها است. برخی از تکنیک هایی که بیماران در درمان DBT می آموزند شامل افزایش ذهن آگاهی، مهارت های بهتر روابط بین فردی، بهبود توانایی تنظیم عاطفی و تحمل بالاتر برای استرس است.

خانواده درمانی (FBT)

بیشتر و بیشتر نوجوانان علائم اختلال در خوردن را نشان می دهند، بی اشتهایی یکی از شایع ترین در میان نسل های جوان است. درمان مبتنی بر خانواده نه تنها بیمار مبتلا به بی اشتهایی است، بلکه اعضای خانواده نگران را نیز شامل می شود. برای جوانان مبتلا به بی اشتهایی، FBT می تواند بسیار موثرترین رویکرد درمانی باشد. حمایت و عشق خانواده برای بهبودی فوق العاده مهم است، و این امر خصوصاً در مورد نوجوانان و پیش از نوجوانانی که اختلال در خوردن دارند، صادق است.

نکته

حتی برای افراد مسن که از اختلالات خوردن رنج می برند، حمایت از خانواده می تواند کلید اصلی بهبودی موفقیت آمیز باشد.

بستری شدن در بیمارستان و مراقبت های بیمارستانی

درمان بی اشتهایی | راه های کنترل و غلبه بر بی اشتهایی

در برخی موارد شدید، ممکن است بیماران بی اشتهایی برای مدتی در بیمارستان بستری شوند. وقتی فرد مبتلا به اختلال خوردن به نقطه ای می رسد که وزن بدن او خیلی کم است، بدن او از مواد مغذی لازم تهی می شود و از نظر جسمی شروع به درد و رنج می کند، بستری شدن در بیمارستان برای نجات جان او کاملاً ضروری است.

نکته ای در ارتباط با درمان بی اشتهایی

کاهش شدید وزن و سایر علائم جسمی مانند سرگیجه و اختلال شناختی نشانه هایی است که فرد برای بهبودی نیاز به مراجعه به بیمارستان دارد.

برنامه درمانی توسط پزشکان و متخصصان در ارتباط با این زمینه

پس از بستری شدن در بیمارستان ، پزشکان و روانپزشکان ممکن است یک برنامه درمانی را پیشنهاد دهند که می تواند شامل مراقبت از بیمار، مراقبت از خارج از بیمار، ترکیبی از این دو یا برخی از مراقبت های مسکونی باشد. اگر اختلال غذا خوردن به جایی رسید که بستری شدن در بیمارستان ضروری باشد. حتماً از تصمیم نهایی درباره این که چه کاری باید انجام دهید مطمئن باشید.  

 

منابع
betterhelp.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا