پیشنهاد های مفید برای خودسازی

انسان ها دوست دارند به کمال و پیشرفت در زندگی خود برسند. همه ما دوست داریم همیشه در کار یا در زندگی خودمان در حال پیشرفت و رشد باشیم. نظریه های مختلفی در روان شناسی در ارتباط با پیشرفت فردی وجود دارد. پزشکان و روان شناسان راه های جدیدی را برای تعیین هدف گذاری و رسیدن به پیشرفت های شخصی ارائه داده اند. ما در این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم نکاتی برای پیشنهاد های مفید برای خودسازی را برای شما بگوییم.

نکاتی برای پیشنهاد های مفید برای خودسازی

در ادامه به بررسی نکاتی برای تعیین هدف برای شما خواهیم پرداخت.

پیشنهادهای مفید برای خودسازی

روش های زیادی برای کار در زمینه رشد و نمو و پیشرفت خود وجود دارد اما تعیین اهداف خاص برای رشد شخصی می تواند احتمال موفقیت شما را افزایش دهد. وقتی زندگی موانعی را  ایجاد می کند مانند اغلب مواقع، داشتن هدفی که مرتباً به آن مراجعه می کنید به شما در تنظیم مجدد، تنظیم تعهد و بارگزاری شخصی مجدد کمک می کند. همچنین به شما انگیزه و پاسخ گویی می دهد تا متمرکز بمانید و برنامه های خود را دنبال کنید. تعیین اهداف گاهی اوقات می تواند یک وظیفه دلهره آور باشد. به همین دلیل داشتن یک نقشه راه برای راهنمایی شما در طول راه مفید است.

نظریه هدف گذاری در پیشنهاد های مفید برای خودسازی

نظیر نظریه های روان شناسی، نظریه تعیین هدف با ایده های دکتر ادوین A. لاک، که  در مقاله خود  به سوی نظریه انگیزه وظیفه و هدف گزاری اشاره کرد، آغاز شد. در آن، وی نیاز به اهداف مشخص و مشخصی را توضیح داد که با بازخورد و پیشرفت منظم به چالش کشیده و کنترل می شوند. لاک به همراه دکتر گری لاتام پنج اصل تعیین هدف موثر را ارائه دادند. این اصول که شامل وضوح، چالش، تعهد، بازخورد و پیچیدگی وظیفه است،  مولفه های ضروری افراد به هنگام تعیین هدف و تلاش برای دستیابی به آن و رسیدن به نتیجه مطلوب مورد بررسی قرار گرفت.

  • وضوح: اهداف باید مشخص و معین باشند.
  • چالش: اهداف باید قابل دستیابی باشند اما برای شما چالش برانگیز نیز باشد.
  • تعهد: برای رسیدن به اهداف خود باید کاملاً متعهد باشید.
  • بازخورد: برای ادامه مسیر خود باید مرتباً اهداف خود را ارزیابی کرده و در آن ها تأمل کنید.
  • پیچیدگی وظیفه: برای رسیدن به اهداف پیچیده باید به خود زمان و مکان اختصاص دهید.

علاوه بر این، تحقیق انجام شده توسط استاد روان شناسی، دکتر گیل ماتیوز، به ارتباط بین نوشتن اهداف و موفقیت های نهایی و نه صرفاً تنظیم و نگه داشتن آن ها در ذهن شما اشاره دارد.

 توسعه و حفظ اهداف شخصی در زندگی شما

در ادامه به بررسی توسعه و اهداف شخصی در زندگی خواهیم پرداخت.

چقدر انگیزه دارید؟

اگر قبلاً هدفی را تعیین کرده اید و قبل از دیدن هر نتیجه ای آن را ترک کرده اید، پس به خوبی می دانید که ایجاد یک تغییر بیش از اراده لازم است. کاترین جکسون، روان شناس مجازی می گوید: تعیین و دستیابی به اهداف نیاز به انگیزه، تفکر در برنامه و راه هایی برای حرکت در چالش های احتمالی پیش رو دارد. طبق بررسی انجمن روانشناسی آمریکا (APA)، تحقیقات نشان می دهد دستیابی به اهداف سه عامل دارد:

  • انگیزه تغییر
  • تمایل به نظارت بر رفتار
  • اراده برای تحقق آن

هر سه این ها در اهداف SMART جایگاهی دارند، این کلمه مخفف اختصاری Specific، Measurable، Attainable or Achieveable، Realistic or Relevant، and Timely and است.

ایجاد هدف خاص در جهت پیشنهاد های مفید برای خودسازی

وقتی هدف خود را مشخص می کنید  خود را برای موفقیت آماده می کنید. در نظر گرفتن این که چه کسی، چه چیزی، کجا، چه زمانی، کدام یک و چرا را مشخص کنید، برای این است که هدف خود را مشخص می کنید.

قابل اندازه گیری

برای اطمینان از حرکت به جلو از چه معیارهایی استفاده خواهید کرد؟ چگونه می فهمید که موفق هستید؟ چگونه می توانید بفهمید که باید تنظیماتی انجام دهید؟ داشتن هدفی که بتوانید اندازه بگیرید به شما کمک می کند در مسیر خود باشید و به هر مهلتی که برای خود تعیین کرده اید برسید.

قابل دستیابی یا رسیدن

آیا هدفی که تعیین می کنید هدفی است که بتوانید به آن برسید؟ گرچه نمی خواهید کارها آسان باشد، اما همچنین می خواهید از تعیین اهدافی که از دسترس شما خارج است، خودداری کنید.

واقع بینانه یا مرتبط

این همراه با گزینه قبل یعنی قابل دستیابی است. آیا هدف شما با زندگی شما مرتبط است و آیا می توانید با توجه به شرایط فعلی خود واقع بینانه به آن برسید؟ این ممکن است هدفی باشد که شما قبلاً تعیین کرده اید و به آن دست نیافته اید زیرا در آن زمان واقع بینانه نبوده است. اما اکنون و تحت شرایط مختلف، این هدف کنونی شما  ممکن است واقع بینانه باشد.

اهداف به موقع و ملموس

برای این که یک هدف واقع بینانه باشد باید در یک بازه زمانی نیز پایه ریزی شود و باید واقعی یا ملموس باشد. توسعه اهداف SMART برای موفقیت حیاتی است. گفته می شود  آن ها اغلب شما را به “چه” و “چگونه” اهداف خود محدود می کنند. برای این که اهداف شما موثر باشد، باید هدف خود را یا “چرایی” و آن چه انگیزه شما را به وجود می آورد، پیدا کنید.

چگونه اهداف سلامتی خود را ایجاد کنیم (از نظر S.M.A.R.T.)؟

در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

تعیین اهداف شما

شما می توانید در هر بخشی از زندگی خود اهداف تعیین کنید. برخی از زمینه های متداول شامل بهداشت، شغل، امور مالی و تحصیلات است. این دسته های گسترده تر زمینه را برای اهداف کوچک تر شما در سال یا ماه و روز های آینده فراهم می کند. اگرچه برخی از اهداف شما ممکن است در این گروه ها قرار داشته باشد، اما مهم است که تشخیص دهید اهداف توسعه خود شامل مواردی مانند یادگیری نقاشی، یادگیری گلف و بازگرداندن به جامعه خود می شوند. لازم نیست خود را به بارزترین قسمت های زندگی خود محدود کنید.

کمی وقت بگذارید و به احساسات و علایق خود فکر کنید. برخی از ایده های پیرامون و برای چیزهایی را که شما را به هیجان می آورد، ایده پردازی کنید. دوباره فکر کنید و سعی کنید کاری را که همیشه می خواستید انجام دهید، شناسایی کنید. چیزهای ناشناخته یا ترس از شکست شما را در معرض خطر قرار نمی دهد. ایده هایی که از این فعالیت های طوفان فکری تولید می کنید مانند سرنخ هایی هستند که می توانند به شما کمک کنند تا تمرکز خود را کاهش داده و اهداف مشخص تری را تعیین کنید.

از خود بپرسید چرا این هدف برای شما مهم است.

قدم بعدی که می خواهید بردارید این است که از خود بپرسید “چرا” این هدف برای شما مهم است. به عنوان مثال، اگر می خواهید دوره دانشگاه خود را به پایان برسانید، تعیین اهداف كوچك تر كه حول “چرا” می چرخند به شما كمك می كند تا سریع تر به آن جا برسید. برای تعریف دلیل خود، این سه سوال را از خود بپرسید:

  • چرا اتمام مدرک برای من مهم است؟
  • چرا آن دلیل مهم است؟
  •  من به شدت به آن دلیل احساس می کنم؟

بعد از فرآیند چرایی چه کار کنیم؟

پیشنهاد های مفید برای خودسازی

وقتی ایده بهتری از “چرایی” خود پیدا کردید، وقت آن است که یک ارزیابی شخصی دیگر انجام دهید. اگر به عنوان مثال برای پیشرفت در دانشگاه تحصیل کرده باشید، اگر تشخیص داده اید که پایان تحصیلات هدف اصلی شما است، قبل از استفاده از استراتژی SMART برای رسیدن به اهداف کوچک تر و قابل دستیابی، پاسخ دادن به سوالات زیر برای تعیین این که آیا هدف شما مفید است یا خیر مهم است.

  • آیا از نظر احساسی آماده هستید که متعهد به کاری شوید که از نظر جسمی و احساسی ناراحت کننده باشد؟
  • آیا آماده اید که در مورد جایی که هستید و کجا می خواهید بروید با خود صادق باشید؟

اکنون که برای روشن شدن دلایل خود دو فعالیت مختلف انجام داده اید، اگر انگیزه ایجاد تغییر را دارید، باید کاملاً واضح باشد. در این صورت، شما آماده هستید که با روند تعیین هدف پیش بروید.

نکات و استراتژی هایی برای رسیدن به اهداف خود

هدف گذاری و تلاش برای رسیدن به هدف بیش از یک قطعه کاغذ و مداد نیاز دارد. همچنین مهارت های خاصی وجود دارد که شما باید هنگام تعیین هدف در خود داشته باشید. مهم تر از همه  شما باید بتوانید مراحل رسیدن به هدف خود را برنامه ریزی کنید. هنگامی که برنامه به مرحله اجرا درآمد، این تعهد و تمرکز است که به شما کمک می کند تا به سمت نتیجه مورد نظر خود حرکت کنید. اما  این نکته را در نظر داشته باشید، جایی در وسط هدف شما، انگیزه شخصی و انعطاف پذیری نهفته است. در این یک نکته اساسی و استراتژی دیگر برای کمک به شما در رسیدن به اهداف خود آورده شده است.

اهداف کلی با لحن مثبت

هنگام تعیین هدف سعی کنید از وسوسه بیان خواسته خود به روشی منفی جلوگیری کنید. به عنوان مثال، “من اینقدر شکایت نخواهم کرد.” با تکرار مثبت به نظر می رسد شبیه به این باشد که شما بگویید، “من سه چیز مثبت در مورد روزم پیدا می کنم و آن ها را قبل از خواب می نویسم.”

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا