چگونه می توان یک برنامه عملیاتی ایجاد کرد و به اهداف شخصی خود دست یافت؟

نمی توان انکار کرد که اهداف ضروری هستند. به هر حال، آنها به زندگی معنا و هدف می بخشند. با این حال، اهداف به سادگی به خودی خود به مقصد نمی رسند – شما باید یک برنامه عملی بنویسید تا به شما در رسیدن به اهداف خود کمک کند. با یک برنامه عملی، شما ایده روشنی خواهید داشت که چگونه می توانید به مقصدی که می خواهید برسید، چه چیزی برای رسیدن به آنجا نیاز دارد و چگونه انگیزه ای برای ادامه راه پیدا خواهید کرد. بدون ایجاد برنامه، همه چیز به نحوی پیش می رود که دچار تزلزل و حواس پرتی می شوید. در این مقاله از وب سایت همکده می خواهیم بدانیم چگونه می توان یک برنامه عملیاتی ایجاد کرد و به اهداف شخصی خود دست یافت؟

اگر تمایل به کسب اطلاعات دقیق در ارتباط با اهداف خود و رسیدن به اهداف دارید، می توانید با متخصصان ما در همکده در تماس باشید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی است.

چگونه می توان یک برنامه عملیاتی ایجاد کرد و به اهداف شخصی خود دست یافت؟

با در نظر گرفتن مهم ترین موارد موجود، در ادامه این مقاله نحوه تنظیم اهداف و برنامه های عملی است که به شما در رسیدن به هر هدف شخصی که تعیین کرده اید کمک می کند. این موارد عبارتند از:

چرایی خود را تعیین کنید

How to create an action plan and achieve your personal goals?

در این بخش از مقاله یک آزمایش ویژه برای شما وجود دارد. در مورد اهدافی که قبلاً تعیین کرده اید فکر کنید. اکنون، به اهدافی که به آنها رسیده اید و اهدافی که به آنها نرسیده اید فکر کنید. امیدوارم متوجه موضوع مشترک شوید. اهدافی که در دستیابی به آنها موفق بوده اید دارای هدفی بوده اند. آن اهدافی که شما نتوانستید به آنها دست پیدا کنید شرایط ویژه ای داشته اند. به عبارت دیگر، شما می دانستید که چرا این اهداف را به کار می برید، و این باعث می شود شما به دنبال آن باشید. سیمون سینک، نویسنده کتاب Find Your Why: یک راهنمای عملی برای یافتن هدف و پاسخ به این مطلب که چگونه می توان یک برنامه عملیاتی ایجاد کرد برای شما توضیح می دهد:

” هنگامی که چرایی خود را درک کردید، می توانید آنچه را که احساس می کنید و از بابت آن احساس رضایت می کنید به وضوح بیان کنید. بهتر بفهمید که چه چیزی رفتار شما را تحت تأثیر قرار می دهد. وقتی بتوانید این کار را انجام دهید، برای هر کاری که در آینده انجام می دهید یک نقطه مرجع خواهید داشت. ” این امر به نوبه خود، تصمیم گیری بهتر و انتخاب های واضح تر را امکان پذیر می کند.

قبل از این که بدانید چگونه می توان یک برنامه عملیاتی ایجاد کرد، به این فکر کنید که چرا هدف جدیدی ایجاد می کنید؟ انجام این کار شما را در این سفر راهنمایی می کند.

هدف خود را بنویسید تا بدانید چگونه می توان یک برنامه عملیاتی ایجاد کرد

اگر واقعاً می خواهید بدانید چگونه یک برنامه عملی برای اهداف ایجاد کنید، وقت آن است که اهداف خود را از سرتان بیرون کرده و روی یک تکه کاغذ بیاورید. در حالی که می توانید این کار را به صورت الکترونیکی از طریق یک برنامه نیز انجام دهید، تحقیقات نشان داده است که در صورت نوشتن 42٪ بیشتر به هدف خود می رسید. این امر به ویژه در مورد صاحبان مشاغل صادق است. اگر آنها زمان خود را برنامه ریزی نکنند، برای آنها برنامه ریزی می شود. وقتی از نظر فیزیکی یک هدف را یادداشت می کنید، به سمت چپ مغز دسترسی پیدا می کنید، که سمت واقعی و منطقی آن است. در نتیجه، این امر به مغز شما اطلاع می دهد که این کاری است که شما به طور جدی می خواهید انجام دهید.

یک هدف هوشمند تنظیم کنید

چگونه می توان یک برنامه عملیاتی ایجاد کرد

برای این که بدانید چگونه می توان یک برنامه عملیاتی ایجاد کرد، نیاز به هدف هوشمند است. هدف SMART سیستم متداول مدیریت کسب و کار را در بر می گیرد. دلیل این امر این است که هدفی را که تعیین کرده اید واقع بینانه و قابل دستیابی است. همچنین می تواند به عنوان مرجعی برای راهنمایی شما در برنامه اقدام شما مورد استفاده قرار گیرد. از اهداف SMART برای ایجاد یک برنامه اقدام هدف استفاده کنید. با ایجاد یک هدف SMART، می توانید مراحل، وظایف و ابزارهایی را که برای موثر بودن اقدامات خود نیاز دارید، بارگذاری کنید. هوشمند بودن یعنی:

  • خاص: شما باید ایده های خاصی در مورد آنچه می خواهید انجام دهید داشته باشید. برای شروع به سوالات چه کسی، چه چیزی، کجا، چه وقت و چرا پاسخ دهید.
  • قابل اندازه گیری: برای اطمینان از رسیدن به هدف، معیارهای ملموسی برای سنجش میزان پیشرفت خود تعیین کنید و نحوه جمع آوری داده ها را مشخص کنید.
  • قابل دستیابی: در مورد ابزارها یا مهارت های مورد نیاز برای رسیدن به هدف فکر کنید. اگر آنها را در اختیار ندارید، دریابید که چگونه می توانید به آنها دست پیدا کنید.
  • مرتبط: چرا هدف برای شما اهمیت دارد؟ آیا با اهداف دیگر همخوانی دارد؟
  • محدودیت زمانی: اعم از هدف روزانه، هفتگی یا ماهانه، مهلت ها می توانند ما را ترغیب کنند که زودتر اقدام کنیم.

یک قدم در زمان بردارید تا بدانید چگونه می توان یک برنامه عملیاتی ایجاد کرد؟

آیا تا به حال به سفر جاده ای رفته اید؟ به احتمال زیاد شما مجبورید از نقشه برای حرکت از نقطه A به نقطه B استفاده کنید. همین ایده را می توان در یک برنامه عملیاتی نیز به کار برد. مانند نقشه، برنامه اقدام شما باید شامل دستورالعمل های گام به گام برای رسیدن به هدف باشد. به عبارت دیگر، اینها اهداف کوچکی هستند که به شما کمک می کنند به جایی که باید بروید برسید. به عنوان مثال، اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید، عوامل کوچکتر مانند کالری مصرف شده و سوزانده شده را در نظر بگیرید. ورزش، تعداد مراحل پیاده روی و کیفیت خواب. هر کدام در کاهش وزن نقش دارند.

این ممکن است در ابتدا کار زیادی به نظر برسد، اما باعث می شود برنامه عمل شما کمتر زیاد و قابل کنترل تر به نظر برسد. مهمتر از همه، این به شما کمک می کند تا اقدامات خاصی را که باید در هر مرحله انجام دهید تعیین کنید. ازاین رو می توانید بفهمید چگونه می توان یک برنامه عملیاتی ایجاد کرد؟

وظایف خود را بر اساس اولویت مرتب کنید

با مشخص شدن مراحل عمل، در مرحله بعد می خواهید لیست خود را مرور کرده و وظایف خود را به ترتیب منطقی ترین حالت قرار دهید. به این ترتیب، شما با مهمترین مرحله کارها را آغاز می کنید تا بیشترین تأثیر را داشته باشد، که در نهایت در وقت شما صرفه جویی می شود. به عنوان مثال، اگر شغلی کم تحرک دارید و می خواهید وزن خود را کاهش دهید، اولین قدم باید کمی فعال تر شدن باشد. از آنجا می توانید زمان بیشتری را به برنامه تمرینی خود اضافه کنید. گام بعدی می تواند تغییر رژیم غذایی شما باشد، مانند خوردن سالاد قبل از شام برای پرهیز از پرخوری، یا جایگزینی نوشابه با آب گازدار.

وظایف خود را برنامه ریزی کنید تا بدانید چگونه می توان یک برنامه عملیاتی ایجاد کرد؟

چگونه می توان یک برنامه عملیاتی ایجاد کرد

تعیین مهلت برای هدف شما ضروری است. این شما را از تاخیر در شروع برنامه عملیاتی شما باز می دارد. نکته اصلی این است که واقع بین باشیم. به عنوان مثال، بسیار بعید است که در عرض دو هفته 20 کیلو وزن کم کنید. حتی کمتر احتمال دارد که آن را کنار بگذارید. علاوه بر این، شما همچنین باید برای هر مرحله ای که ایجاد کرده اید، تاریخ شروع و پایان کارها را تعیین کنید، و همچنین یک جدول زمانی برای تکمیل کارهای خاص. افزودن آنها به برنامه شما این اطمینان را می دهد که در زمان نیاز به انجام این کارها متمرکز هستید. اجازه نمی دهید چیز دیگری شما را منحرف کند.

در حالی که می توانید از تقویم کاغذی یا برنامه ریز استفاده کنید، تقویم آنلاین ممکن است گزینه بهتری باشد. می توانید از آن برای تعیین سررسیدها یا یادآوری ها برای زمان لازم برای برداشتن هر مرحله استفاده کنید. می توانید آن را با سایر افرادی که باید مطلع باشند مانند مربی خود به اشتراک بگذارید. این گونه است که می دانید چگونه می توان یک برنامه عملیاتی ایجاد کرد.

با عادات سالم در مسیر خود باشید

بدون عادات سالم، رسیدن به هدفتان حتی اگر برنامه عملی داشته باشید، چالش برانگیزتر خواهد بود. شما می توانید پنج روز در هفته به باشگاه بروید. اما اگر هر روز برای ناهار همبرگر می برید، تمام کار سخت خود را لغو می کنید. فرض کنید هدف شما بیشتر حرفه ای است، مانند تبدیل شدن به یک سخنران عمومی بهتر. اگر سخنرانی های خود را در جلسات Toastmasters تمرین می کنید، اما از موقعیت هایی که نیاز به تمرین ندارند (مانند اجتماعات شبکه ای یا جلسات اجتماع) اجتناب می کنید، به خود کمک نمی کنید. شما باید به این فکر کنید که چه چیزی به شما در تبدیل شدن به شخصی که می خواهید تبدیل شوید کمک می کند؟

در صورت لزوم بررسی و تنظیم مجدد کنید

چگونه می توان یک برنامه عملیاتی ایجاد کرد

زمانی که می خواهید بدانید چگونه می توان یک برنامه عملیاتی ایجاد کرد، باید بررسی هایی انجام دهید. دستیابی به هر هدف شخصی یک فرایند است. اگر بتوانید یک شبه به یک هدف برسید بسیار خوب است، اما زمان می برد. در طول راه، ممکن است با شکست مواجه شوید. به جای ناامید شدن و تسلیم شدن، مرورهای مکرر – روزانه، هفتگی یا ماهانه – برنامه ریزی کنید تا ببینید چگونه پیشرفت می کنید. اگر آن جایی نیستید که امیدوار بودید، شاید لازم باشد برنامه اقدام خود را تغییر دهید. آنرا دوباره تنظیم کنید تا بتوانید به هدفی که تعیین کرده اید برسید.

سخن آخر

وقتی می خواهید نحوه تعیین اهداف و تدوین برنامه عملیاتی را بیاموزید – خواه می خواهید وزن کم کنید، مهارت جدیدی یاد بگیرید یا پول بیشتری بدست آورید – باید یک برنامه واقع بینانه برای رسیدن به آن ایجاد کنید. این برنامه شما را در ایجاد مراحل واقع بینانه و بازه های زمانی برای رسیدن به هدف راهنمایی می کند. از همه بهتر این است که هنگام لغزش شما را در مسیر خود نگه می دارد. از این رو در این مقاله از وب سایت همکده به این سوال پاسخ دادیم که چگونه می توان یک برنامه عملیاتی ایجاد کرد و به اهداف شخصی خود دست یافت؟ البته برای رسیدن به اهداف اجتماعی هم می توان اقداماتی انجام داد.

 

 

 

منابع
lifehack.org/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا