ارتباط حافظه و بویایی

حافظه انسان مهم ترین بخش ذهن  وی است. انسان ها با استفاده از حافظه خود اطلاعات را ثبت می کنند. اگر به حافظه افراد آسیبی وارد شود ممکن است بسیاری از سیستم های دیگر بدن هم مختل شوند. پزشکان ارتباطات زیادی را بین حافظه و دیگر اعضای بدن کشف کرده اند. یکی از این ارتباطات مهم بین حافظه و حس بویایی در افراد است. ارتباط حافظه و بویایی موضوعی است که امروز به آن خواهیم پرداخت. اگر در حافظه خود دچار مشکل شده اید باید در این زمینه اقدامات جدی انجام دهید. شما باید به مشاوران و متخصصان زبده مراجعه نمایید. از این رو می توانید به مرکز مشاوره همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

حافظه

در واقع حافظه انسان غالباً به حافظه سیستم حافظه رایانه ای یا یک صفحه بایگانی تشبیه می شود.  حافظه فقط یک موجود نیست.

رمزگذاری اطلاعات در ذهن افراد با ارتباط حافظه و بویایی

ذهن برای همه زندگی ما ضروری است. بدون خاطره ای از گذشته، نمی توانیم در حال حاضر کار کنیم یا به آینده فکر کنیم.

سه روش اصلی برای رمزگذاری اطلاعات (تغییر) وجود دارد که عبارتند از:

  • تصویری (تصویر)
  •  صوتی (صدا)
  •  معنایی (معنا)

به عنوان مثال، شماره تلفنی را که در دفترچه تلفن جستجو کرده اید چگونه به خاطر می آورید؟ اگر می توانید آن را مشاهده کنید، از کدگذاری بصری استفاده می کنید، اما اگر آن را برای خود تکرار می کنید، از کد گذاری صوتی (با صدا) استفاده می کنید. شواهد نشان می دهد که این سیستم کد گذاری اصلی در حافظه کوتاه مدت (STM) کدگذاری صوتی است. ارتباط حافظه و بویایی نیز مهم است.

چرا بعضی اوقات بوها باعث ایجاد خاطرات قدرتمند به ویژه خاطرات احساسی می شوند؟

ارتباط حافظه و بویایی

 پاسخ کوتاه این است که مناطق مغزی که بو، خاطرات و احساسات را دست و پا می کنند بسیار در هم آمیخته اند. در حقیقت، نحوه اتصال سیستم بویایی شما به مغز در بین حواس شما منحصر به فرد است. فشارهای روزانه کمی احساس آرامش و تمرکز را در خود جای می دهد. در واقع ارتباط حافظه و بویایی نشان داده می شود.

ما در اتاق جدید خود صندلی راحتی کاملاً شبیه صندلی مطالعه دوران کودکی مان  داریم، اما نشستن در آن خاطرات را به اندازه تأثیر بوی جدید کتاب به ذهن نمی آورد. 

مطالعات علمی در ارتباط با رایحه ها

 همچنین مطالعات علمی با استفاده از روش های مختلف برای بررسی دقیق و با جزئیات این شواهد کارهایی را انجام داده است.  عطری که قبلاً هرگز بوی آن ها نرسیده بود.

رایحه ها و ارتباط حافظه و بویایی

رایحه ها تنها احساسی هستند که چنین مسیری مستقیم را به مراکز احساسی مغز می رسانند. 

چگونه رایحه ما را به گذشته می برد؟

نکته قابل توجه

این درهم تنیدگی عجیب احساسات و رایحه ها ممکن است در واقع یک توضیح تکاملی ساده داشته باشد.

منابع
livescience.comscientificamerican.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا