کاهش تأثیر طلاق بر فرزندان

تأثیر طلاق بر فرزندان معمولاً بسیار بیشتر از تأثیراتی است که بر روی زوجین دارد. شاید زوج هایی که طلاق می گیرند، پس از طلاق احساس راحتی بیشتری کنند و فکر کنند از لحاظ فکری و احساسی در وضعیت بهتری هستند؛ اما فرزندان در هر صورت به پدر و مادر در کنار هم نیاز دارند. از این رو احتمال مشکلات احساسی، اجتماعی، رفتاری و… در این افراد بیشتر است. افت تحصیلی از رایج ترین مشکلاتی است که بین فرزندان طلاق شایع است. کاهش تأثیر طلاق بر فرزندان بسیار مهم است.

مشکل زمانی بیشتر می شود که زوجین نیز از تأثیر طلاق در امان نمی مانند و از این طریق ممکن است مدتی بچه های خود را هم نادیده بگیرند و نتوانند از نظر احساسی شرایط را برای آن ها فراهم کنند. بهتر است؛ اما اگر این شرایط رهبری شود تا بیش از 80 درصد می توان مشکلات ناشی از طلاق را بر روی روحیه و عملکرد فرزندان کاهش داد.

کاهش تأثیر طلاق بر فرزندان و ارتباط والدین با هم

راهکارهایی برای کاهش تأثیر طلاق بر فرزندان

یکی از بهترین روش هایی که می تواند تأثیر طلاق را بر فرزندان کم کند، روابط والدین پس از طلاق است. طلاق نشان دهنده ی این نیست که دو نفر نمی توانند به عنوان دو هم نوع با هم ارتباط داشته باشند. معمولاً پس از طلاق مشکلات بسیار کم تر می شوند و به علت این که انتظارات زوجین از هم تقریبا به صفر می رسد، معضلات بین آن ها نیز به اتمام می رسد. از این رو بهتر است به خاطر فرزندان ارتباط دو نفر با هم قطع نشود و گهگاهی به همراه بچه ها با هم بیرون بروند.

همچنین در مهمانی های همدیگر شرکت کنند و از این طریق بتوانند نیاز کودکان خود را به کنار هم بودن والدینشان در حد زیادی رفع کنند. اگر کمی منصفانه بیندیشید، قطعاً می دانید که فرزندان شما هیچ نقشی در خراب شدن زندگی تان ندارند؛ اما شما در از هم پاشیدن زندگی خانوادگی آن ها مؤثر بودید، پس بهتر است به هر روشی که می توانید از تأثیر طلاق بر روی آن ها بکاهید.

عدم ابراز ناراحتی برای کاهش تأثیر طلاق بر کودکان

متأسفانه برخی از والدین گوش فرزندان خود را بهترین مکان برای بیان دلتنگی و دلخوری های خود می دانند. در این صورت کودکان بسیار آسیب پذیر می شوند. آن ها خود و والدین شان را قربانی یک زندگی می دانند که همگی از آن ناراضی بودند و هستند. از این رو ممکن است به مرور نسبت به ادامه زندگی نا امید شوند و فکر کنند راهی برای حل یا فرار از مشکلات ندارند.

به هر حال شما زندگی خود را از دست داده اید یا آن را به دلخواه خود تمام کرده اید؛ اما بهتر است بدانید کودکان در صورتی که ناراحتی و گلایه های شما را ببینند، قطعاً تأثیر طلاق بر روی آن ها بیشتر می شود و نگرانی آن ها فزون می گردد. از این رو هیچ گاه با فرزندان تان درد دل نکنید و سعی کنید به گونه ای رفتار کنید که انگار هیچ اتفاق بدی نیفتاده است. شاد باشید حتی اگر این شادی نقابی بر روی چهره ی شما باشد. ناراحتی هایتان را برای زمانی بگذارید که در کنار فرزندانتان نیستید.

به احساسات فرزندانتان بیشتر توجه کنید تا تأثیر طلاق بر آن ها کمتر شود.

راهکارهایی برای کاهش تأثیر طلاق بر فرزندان

به احتمال زیاد خودتان هم در شرایط خوبی نیستید، اما بهتر است بدانید که فرزندان شما حساس تر هستند. از این رو تمام تلاش خود را به کار بگیرید که فرزندانتان را از نظر عاطفی حمایت کنید. علاقه و توجه خود را بیشتر به آن ها نشان دهید تا احساس بی کسی نکنند. این توجه باید به مراتب بیشتر از قبل باشد. در هر حال او نیمی از توجه به خود را از طرف پدر یا مادر از دست داده است و نیازهای احساسی او ممکن است تأمین نشود.

نگذارید مشکلات هزینه علاوه بر تأثیر طلاق بر روحیه کودکان اثرگذار باشد.

گاهی اوقات فرزندان با مادر خود زندگی می کنند و ممکن است مشکلات مالی بعد از طلاق بروز پیدا کند. اگر خودتان درآمدی ندارید یا نسبت به قبل نمی توانید خرج کنید، ممکن است تأثیر طلاق بر فرزندانتان بیشتر رخ بنماید. از این رو سعی کنید قبل از طلاق فکری برای هزینه های زندگی خود و فرزندانتان بکنید. نگذارید علاوه بر از دست دادن فضای خانواده، مشکلات مالی و رفع نیازهای فرزندان نیز باری بیشتر بر دوش فرزندانتان بگذارد.

نگرانی از بابت شریک زندگی و تأثیر طلاق بر فرزندان

ممکن است افراد بعد از طلاق به این فکر بیفتند که زندگی جدیدی را شروع کنند. بیشترین تأثیر طلاق بر فرزندان در این مواقع بروز می کند. سعی کنید این اتفاق را به تأخیر بیندازید تا فرزندان تان به شرایط جدید عادت کنند. ازدواج مجدد برای اکثر فرزندان شوک دیگری است که باید با آن کنار بیایند. از این رو نگذارید دو شوک همزمان روح و روان فرزندتان را به هم بریزد. شما می توانید با شریک جدید زندگی تان به عنوان یک دوست خانوادگی مدتی در ارتباط باشید تا بتوانید احساس دوستی بین او و فرزندانتان به وجود آورید. در این صورت بچه ها راحت تر حضور او را در زندگی می پذیرند.

عدم تخریب شخصیت والدین نزد فرزندان و کاهش تأثیر طلاق بر آن ها

راهکارهایی برای کاهش تأثیر طلاق بر فرزندان

هر چند شما از همسر سابق خود ناراحت باشید و مشکلاتی با هم داشته باشید. باید به این نکته توجه داشته باشید که فرزندان شما پدر و مادر خود را تقریبا به یک اندازه دوست دارد و هر دو را به عنوان الگویی دوست داشتنی در زندگی خود می پذیرد. نگذارید نقش این الگو در ذهن آن ها تخریب شود. این عامل سبب می شود نه فرزندان اختلالات رفتاری بیشتری را از خود نشان دهند و نتوانند ثبات شخصیتی داشته باشند. از این رو هر چقدر که همسرتان مشکلات زیادی هم داشته باشد. آن ها را جلوی کودکان عنوان نکنید. سعی کنید ابهت پدر یا مادر در ذهن او شکسته نشود. اگر این مشکل به وجود آید، در آینده به هیچ کس نمی توانند اعتماد کنند و زندگی برای آن ها سخت و بدبینانه پیش خواهد رفت.

 با توجه به نکات ذکر شده، تأثیر طلاق بر فرزندان می تواند تا حد زیادی کاهش می یابد و مشکلات آن ها را در آینده کمتر خواهد کرد.

منابع
thesismag.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا