تاثیرات مخرب طلاق در فرزندان

زندگی مشکلات و چالش‌های خود را دارد. زمانی ممکن است یک خانواده رو به از هم پاشیدن برود. ممکن است زن و شوهر به جایی برسند که دیگر به هیچ روشی نتوانند مشکلاتشان را حل کنند و مجبور به طلاق شوند. اما در این بین اگر فرزندی داشته باشند، تکلیف آن‌ها چه می‌شود؟ زمانی که یک زندگی به طلاق می‌انجامد تضمینی وجود ندارد که کودک آسیبی نبیند. بدون شک او وضعیت بحرانی را تجربه خواهد کرد. و آسیب‌هایی را باتوجه به میزان توانایی سازگاری و شرایط روانی‌اش متحمل خواهد شد.

لازم به ذکر است فرزندانی هم که در یک محیط پر تعارض هستند. قهرها، دعواها و مشکلات زیاد پدر و مادر خود را می‌بینند نیز دچار اضطراب و استرس و ناراحتی‌های روانی زیادی می‌شوند. شاید اگر بعد از طلاق والدین، محیطی آرام‌تر برای آن‌ها فراهم شود نسبت به زمانی که مدام شاهد دعواها و مشکلات والدین خود بوده است کمتر دچار تنش شوند. تاثیرات مخرب طلاق در فرزندان عواقب کمتری داشته باشد.

تاثیرات مخرب طلاق در فرزندان

تاثیرات مخرب طلاق در فرزندان را جدی بگیرید | مرکز مشاوره همکده
  • احتمال بروز وسواس در بچه های طلاق: ممکن است کارهای روزانه خود را بدون اراده و با تکرار زیاد انجام دهند.
  • افسردگی در فرزند طلاق: درک فرزند از زندگی و لذت‌های آن کمتر شده و خستگی مکرر و بی اشتهایی وجود او را در بر خواهد گرفت.
  • اضطراب در فرزند طلاق: ممکن است در نوجوانان ترس و نگرانی به وجود بیاید. نسبت به آینده احساس تشویش کند. با تجربه ناخوشایندی که در خانواده داشته است از فعالیت‌های دسته جمعی و گروهی واهمه داشته باشد.
  • رفتارهای پرخاشگرانه: بروز پرخاشگری در فرزند زیاد می‌شود مخصوصاً اگر مدت زیادی شاهد دعواها و تنش‌های والدین خود بوده باشد.
  • عصیان طلبی و نافرمانی: معمولاً فرزندان خانواده‌های طلاق به دلیل شرایط و مشکلات خانواده، احساسات خشم خود را نسبت به خانواده و اطرافیان با سرپیچی و نافرمانی از دستورات و قوانین نشان می‌دهند.
  • منزوی شدن: برخی کودکان در مقابل طلاق والدین رفتارهای درون ریزانه از خود نشان می‌دهند و افسردگی و انزوا را تجربه خواهند کرد.
  • احساس گناه: در بعضی خانواده‌ها کودکان خود را مقصر طلاق والدین می‌بینند. همین امر موجب می‌شود که احساس گناه کنند.
  • افت تحصیلی فرزند: یکی دیگر مشکلات طلاق والدین، کاهش تمرکز ذهنی فرزند و تاثیرات منفی طلاق بر او که نتیجتاً می‌تواند موجب افت تحصیلی فرزندشان شود.

چگونه استرس و آسیب های ناشی از تاثیرات مخرب طلاق در فرزندان را کم کنیم؟

طلاق والدین یکی از سخت‌ترین و دشوارترین اتفاقات زندگی بسیاری از کودکان یا نوجوانان است. برخی روانشناسان دلیل آن را عدم حضور ناگهانی یکی از والدین در زندگی‌شان می‌دانند که می‌تواند پیامدهای سختی را برای فرزند داشته باشد و مجبور است تحمل کند.

رفتار پدر و مادر در مقابل فرزند برای کاهش این تنش‌ها و عواقبی که در انتظار فرزندشان است می‌تواند باعث شود آسیب کمتری به آن‌ها وارد شود. در ادامه چند مورد از رفتارهایی که می‌تواند برای کاهش آسیب‌ها و استرس طلاق والدین در فرزند به شما کمک کند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برای پیشیری از تاثیرات مخرب طلاق در فرزندان به آنها فرصت دهید.

برخی از پدر و مادر‌ها بعد از طلاق با یک تلاش بیش از حد و خارج از اعتدال می‌خواهند محبت و توجه فرزندشان را نسبت به خود بدست ‌بیاورند. که این رفتار، خود می‌تواند یک استرس عاطفی نامطلوبی را به فرزند انتقال دهد. آن‌ها را در وضعیت اجباری برای صحبت در مورد پدر و مادرشان و شرایطی که ایجاد شده است قرار دهد.

این استرس می‌تواند یک فشار زیاد روانی را برای فرزند داشته باشد. برای اینکه این فشارها به او وارد نشود، حتما فرصتی دهید تا زخم‌های عاطفی که به دلیل طلاق در او بوجود آمده است کمی بهبود پیدا کند.

کنترل بیان احساسات

برخی از والدین فرزند خود را برای درد دل انتخاب می‌کنند. خشم، نفرت، مشکلات و ناراحتی‌هایی که با پدر یا مادر فرزندشان داشتند را با جزئیات به او انتقال می‌دهند. جهان کودک یا نوجوان خود را نابود می‌کنند. این یک واقعیت است که بسیاری از پدر و مادرها به دلیل احساسات منفی، تنش‌ها و فشارهای وارد شده ناشی از طلاق، نیاز دارند تا با کسی صحبت کنند تا کمی آرام شوند. اما فرزند گزینه مناسبی برای شنیدن این احساسات و مشکلات نخواهد بود. در صورتی که این مرزها رعایت نشود احتمالاً در آینده استرس‌ها و آسیب‌های جدی‌تری به او وارد خواهد شد.

ارتباط با فرزند

تاثیرات مخرب طلاق در فرزندان را جدی بگیرید | مرکز مشاوره همکده

درک کردن فرزندان مخصوصاً از طرف والدین همیشه مورد اهمیت بوده است. اما این مهم پس از طلاق اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. پدر و مادر باید به احساسات فرزند خود توجه کرده و او را درک کنند. همچنین به این نکته توجه کنند پدر و مادری که در هفته برای مدتی در کنار فرزندشان هستند بهتر است کمتر به نصیحت و انتقاد از او بپردازند؛

کودکان و نوجوانان بیشتر از واکنش‌های پدر و مادر و دل‌نگرانی‌های ‌آن‌ها به کسی نیاز دارند که صحبت‌هایشان را گوش کند و شنونده خوبی باشند. در حقیقت اگر بتوانند ارتباطی با فرزند خود داشته باشند که به راحتی احساسات و ناراحتی‌های خود را برای آن‌ها بگویند مشکلات روانی و عاطفی‌شان نیز کمتر می‌شود.

تاثیرات مخرب طلاق در فرزندان را جدی بگیرید | مرکز مشاوره همکده

روابط با نزدیکان

برقراری روابط با آشنایان و نزدیکان نیز گام دیگری برای کمتر شدن ناراحتی‌ها و آسیب‌ها به فرزند است البته در این روابط نباید از بچه‌ها سوال زیادی در مورد او و همسر سابقتان پرسیده شود و همچنین وارد جزئیات شوند، زیرا باعث خواهد شد تنش‌ها و فشارهای روانی او زیاد شود.

ازدواج فرزندان طلاق چگونه است؟

تاثیرات مخرب طلاق در فرزندان را جدی بگیرید | مرکز مشاوره همکده

معمولا در فرزندان طلاق به نسبت دیگران، احتمال آسیب‌پذیری بیشتر خواهد بود و نداشتن یک الگوی مناسب از خانواده و روابط مرد و زن نیز می‌تواند او را برای یک زندگی مشترک دچار نگرانی کند.

برخی فرزندان طلاق را، رشد نیافته، آسیب دیده و فردی می‌بینند که قبح طلاق برای او از بین رفته و به راحتی می‌توانند زندگی مشترکشان را به پایان برسانند، به همین خاطر نگاهشان به ازدواج با فرزند طلاق نگاه مثبتی نیست.

واقعیت این است شاید گاهی این موضوع در بچه‌ های طلاق صدق کند اما به هیچ وجه یک امر کلی نیست و در بسیاری از فرزندان طلاق این مساله صدق نمی‌کند. با توجه به مواردی که در ادامه به آن می‌پردازیم تا حد زیادی خواهید توانست با در نظر گرفتن این موارد با اطمینان بیشتری ازدواج کنید.

خلاء عاطفی

فرزندان برای رسیدن به رشد عاطفی کامل به محبت و توجه پدر و مادر خود نیازمند هستند. عدم حضور پدر یا مادر یا دریافت این محبت از اقوام دیگر مانند مادربزرگ یا پدربزرگ می‌تواند کمبود عاطفی را در او ایجاد کند. که این خلاء و نرسیدن به رشد عاطفی هم برای زن و هم برای مرد می‌تواند در زندگی زناشویی تاثیر منفی بگذارد.

اما پذیرفتن همسر در خانواده خود و ابراز محبت‌ها و حمایت‌های خانواده شما از او می‌تواند بروز این مشکلات را در زندگی زناشویی به حداقل برساند.

آسیب‌های روانی

تاثیرات مخرب طلاق در فرزندان را جدی بگیرید | مرکز مشاوره همکده

فرزندان طلاق به این دلیل که شاید مدت زمان زیادی را شاهد بحث‌ها، تنش‌ها و دعواهای پدر و مادر خود بوده‌اند. بیشتر احتمال آسیب‌های روانی در آن‌ها وجود دارد. یک اصل مهم که باید در این افراد در نظر بگیرید. بهبود این آسیب‌ها قبل از شروع زندگی مشترک است. مطمئن شوید که همسر شما این مسائل را قبل شروع زندگی مشترک در خود حل و فصل کرده است.

لازم به ذکر است که در این زمینه باید به یک نکته توجه کنیم. مشکلاتی که در بالا به آن اشاره شد، تنها مختص فرزندان طلاق نیست. فرزندان طلاق بسیاری هستند که هیچکدام از مشکلات بالا را ندارند. این درصورتی است که ممکن است افرادی باشند که در خانواده خود و در کنار پدر و مادرشان زندگی کرده باشند. ولی دچار این مشکلات هستند. بنابراین در هنگام ازدواج توجه به مسائل بالا در مورد همه افراد ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا