رابطه جنسی در بارداری

داشتن رابطه جنسی در بارداری به نوزاد شما آسیبی نخواهد زد. با این وجود کاملا عادی است که میل جنسی شما در طول بارداری تغییر کرده باشد. این چیزی نیست که نیازی به نگرانی برای آن باشد اما صحبت کردن در این مورد با همسرتان به شما کمک خواهد کرد.

برخی زوج ها متوجه می شوند داشتن رابطه ی جنسی در طول بارداری برای آن ها تجربه ای بسیار لذت بخش است در حالی که برخی دیگر به سادگی حس می کنند تمایلی به انجام این کار ندارند.

اگر شرایط بارداری شما عادی است و هیچ مشکلی در این دوران ندارید، داشتن رابطه ی جسی و ارگاسم ها خطر زایمان درس یا داشتن سقط جنین را زیاد نخواهد کرد.

در اواخر بارداری ارگاسم یا حتی داشتن خود رابطه ی جنسی باعث انقباضاتی خفیف خواهد شد. این ها را انقباض های برکستون هیکس می نامند و می توانند کمی شما را اذیت کنند اما این انقباضات کاملا عادی بوده و نیازی برای هیچ نگرانی نیست. شاید دوست داشته باشید برخی تکنیک های ریلکسیشن را امتحان کرده یا تنها تا زمان تمام شدن انقباض دراز بکشید.

همزمان با بزرگتر شدن شکم زن، او ممکن است حس کند برخی پوزیشن های جنسی برای او راحت تر هستند. صحبت کردن آزادانه در مورد رابطه ی جنسی می تواند به هردو زوج ها کمک کند تا از رابطه ی جنسی در طول بارداری لذت ببرند.

در این مقاله ما برخی موارد ایمنی و خطرات رابطه در بارداری را بیان کرده و نکاتی در این مورد را مطرح خواهیم کرد. همچنین می گوییم چه زمانی باید از رابطه ی جنسی اجتناب کرده و اینکه رابطه در طول سه ماهه ی دوم و سوم چه تغییراتی خواهد داشت.

آیا داشتن رابطه ی جنسی در طول بارداری بی خطر است؟

رابطه ی جنسی در هیچ مرحله از یک بارداری عادی و بدون مشکل خطری نخواهد داشت. نوزاد توسط ماهیچه های قوی رحم، مایع آمنیوتیک و مخاطی که اطراف دهانه ی رحم هستند محافظت می شود.

برخی افراد باور دارند رابطه ی جنسی یا ارگاسم ها به جنین آسیب خواهد زد و احتمال سقط جنین یا زایمان زودرس را بالا خواهد برد. با این وجود برای یک بارداری سالم هیچ یک از این ها درست نیست.

رابطه ی جنسی در طول بارداری

تجربه ی هر زن در طول بارداری متفاوت است از جمله احساسی که در مورد رابطه ی جنسی دارد.

برای برخی میل جنسی در طول بارداری از بین می رود. برخی زنان حس می کنند شدیدا میل جنسی پیدا کرده و در زمان بارداری بیشتر تحریک می شوند.

در طول بارداری همزمان با تغییرات بدن عادی است که میل جنسی شما بالا و پایین هایی داشته باشد. شاید خودتان متوجه بزرگ شدن شکتان باشید یا اینکه به خاطر سینه های بزرگتر حس کنید جذاب تر شده اید.

احساسات خود را برای همسرتان توضیح داده و بگویید چه چیزی برای شما موثر خواهد بود. شاید نیاز داشته باشید در برخی پوزیشن های خاص رابطه برقرار کنید، خصوصا در اواخر بارداری تا بتوانید احساس راحتی داشته و در عین حال تحریک شود.

 سعی کنید بعد از ماه چهارم بارداری برای رابطه به پشت دراز نکشید. با این روش باعث می شود وزن جنین در حال رشد باعث مسدود شدن رگ های خونی مهم نشود.

راه دیگر برای راحت تر بودن در طول رابطه این است که سعی کنید در کنار هم دراز بکشید یا پوزیشن هایی را امتحان کنید که زن در آن بالا قرار داشته باشد.

و مانند همیشه، اگر از سابقه ی جنسی همسر خود زیاد مطمئن نیستید از کاندوم استفاده کنید. بارداری جلوی بیماری های جنسی را نمی گیرد، مانند HIV، کلامیدیا، زگیل ناحیه ی تناسلی و تبخال تناسلی و این عفونت ها می توانند روی جنین اثرگذار باشند.

آیا رابطه ی جنسی محرکی برای زایمان خواهد بود؟

رابطه جنسی در بارداری | مرکز مشاوره همکده

تحقیقات زیادی نشان داده اند رابطه ی جنسی واژینال در طول بارداری ارتباطی با افزایش خطر زایمان زودرس ندارد. با این وجود اگر پزشک فکر کند فردی در خطر زیاد قرار دارد شاید پیشنهاد دهد از دخول جنسی در طول بارداری پیشگیری کرده یا تنها در اواخر بارداری از این کار منع کند.

ممکن است ارگاسم یا نفوذ جنسی در اواخر بارداری باعث انقباضاتی شود. این ها انقباضاتی خفیف هستند که برخی زنان در اواخر بارداری خود تجربه خواهند کرد. با این وجود این انقباضات نشانه یا محرکی برای زایمان نبوده و جایی برای نگرانی از آن ها نیست.

رابطه ی جنسی دهانی یا مقعدی

رابطه ی جنسی دهانی در تمام طول بارداری بی خطر است. با این وجود شریک شما باید از فوت کردن داخل واژن زن باردار اجتناب کند زیرا می تواند باعث آمبولی هوا شود، زمانی که حباب های هوا رگ های خونی را مسدود می کنند. اگرچه این اتفاق نادر است اما آمبولی زندگی هردو مادر و جنین را به خطر خواهد انداخت.

رابطه ی جنسی مقعدی به جنین آسیبی نخواهد زد اما اگر فرد دچار هموروئید در بارداری باشد اذیت خواهد شد. بعد از رابطه ی مقعدی باید از رابطه ی واژینال اجتناب کرد زیرا باعث می شود باکتری های داخل روده به واژن منتقل شده و نتیجه عفونت خواهد بود.

چه زمانی از رابطه ی جنسی در بارداری باید اجتناب کرد؟

یک ماما یا پزشک ممکن است به زن توصیه کند از دخول جنسی در طول بارداری جلوگیری نماید اگر هریک از علائم زیر را داشته باشد:

  • بارداری دوقلو
  • ترشح مایع امنیوتیک
  • سابقه ی زایمان زودرس در گذشته
  • پاره شدن کیسه ی آی که خطر عفونت را زیاد می کند.
  • از دست دادن خون قابل توجه یا خونریزی های واژینال بی دلیل
  • نارسایی دهانه ی رحم، زمانی که دهانه ی رحم زودتر از موعد باز شده است.
  • جفت سرراهی، زمانی که جفت تقریبا یا کاملا دهانه ی رحم را پوشانده است.
  • مشکلاتی در دهانه ی رحم که می تواند احتمال سقط یا وارد شدن در زایمان زودرس را زیاد کند.

بسیار مهم است که ز باردار از خود و جنینش در مقابل عفونت های انتقالی جنسی محافظت کند. این یعنی از وسایلی مانند کاندوم در طول فعالیت جنسی استفاده نماید.

اثرات بارداری روی میل جنسی

بارداری به شکل های متفاوتی روی میل جنسی افراد اثر خواهد داشت و هیچ واکنش قطعی و خاصی وجود ندارد.

افزایش هورمون ها و زیاد شدن جریان خون به اندام های تناسلی می تواند میل جنسی فرد را زیاد کند، خصوصا در سه ماه ی دوم از بارداری. برخی افراد دیگر ممکن است با زیاد شدن هورمون ها، احساس راحتی کمتر در بدن، کاهش سطح انرژی یا دردهای فیزیکی میل جنسی کمتری داشته باشند.

بارداری همچنین روی میل جنسی شریک جنسی زن نیز تاثیر دارد. برخی افراد میل بیشتری به همسر خود دارند و علت تغییرات در بدن او مانند بزرگ شدن سایز سینه هاست. در برخی موارد نگرانی ها و فشارهایی که هردو طرف حس می کند باعث علاقه ی کمتر به رابطه ی جنسی خواهد شد. حتما باید در مورد رابطه ی جنسی باهم روراست باشید تا اطمینان یابید هردو در آن راحت هستید.

فواید رابطه جنسی در دوران بارداری

رابطه در طول بارداری می تواند فواید زیادی برای زن باردار و همسر او داشته باشید. فواید احتمالی ان عبارتند از:

  • راه کامل ایمنی برای ارتباط با همسرتان است. شاید هنوز هم فکر کنید رابطه ی جنسی به نوعی به جنین شما آسیب می زند. وقت آن رسیده این فکرها را دور بیندازید. تنها در شرایطی که پزشکتان بگوید باید از رابطه اجتناب کنید وگرنه این عمل در طول بارداری کاملا بی خطر است.

بنابراین نگران نباشید، شما به هیچ شکل به جنین خود آسیب نزده یا خطر عفونت را زیاد نخواهید کرد (در روابط ایمن) و داشتن ارگاسم احتمال سقط یا زایمان زودرس را بیشتر نمی کند.

  • رابطه ی جنسی در بارداری شاید حتی جذاب تر از روابط عادی باشد. زیاد شدن هورمون ها می تواند میل جنسی شما را به شدت زیاد کند. حتی بهتر از آن، تمام جریان خون زیاد شدن در اندام تناسلی می تواند حساسیت شما را بالا برده و در نتیجه احساسات شدیدتر و ارگاسم های بهتری را تجربه خواهید کرد. شما نقاط لذتی در خود می شناسید که شاید قبل اصلا متوجه آن نشده بودید.

آیا نیازی به استفاده از کاندوم وجود دارد؟

داشتن بیماری های جنسی در طول بارداری می تواند باعث مشکلات جدی در سلامت برای مادر و جنین شود. اگر شریک جنسی شما عفونت جنسی فعالی دارد یا اخیرا مبتلا بوده است هیچ نوع رابطه ی جنسی با او نداشته باشید، دهانی، مقعدی یا واژینال.

رابطه جنسی در بارداری | مرکز مشاوره همکده

اگر دوست ندارید رابطه ی جنسی داشته باشید چه؟

ایرادی ندارد. راه های دیگری برای صمیمیت وجود دارد. نیازها و نگرانی های خود را به شکلی واضح و خوب به همسرتان بیان کنید. اگر رابطه ی جنسی برای شما سخت است می تواند کارهایی مانند بغل کردن، بوسیدن یا ماساژ دادن را امتحان کنید.

رابطه ی جنسی پس از زایمان

رابطه جنسی در بارداری | مرکز مشاوره همکده

تمام کسانی که به تازگی مادر شده اند نیاز به زمان برای بهبود بعد از زایمان دارند. آن باید به بدن خود زمان دهند تا بهبود یابد، دهانه ی رحم بسته شود، خونریزی های بعد از زایمان تمام شده و در برش های سزارین یا پارگی های واژن بهبود یابند.

زنان باید هر زمان حس کردند برای این کار امادگی دارند دوباره به رابطه ی جنسی برگردند. خستگی و انرژی صرف شده برای مراقبت از این عضو اضافه شده به خانواده شاید به این معنی باشد که زن برای مدتی پس از زایمان نخواهد رابطه ی جنسی خود را مجددا شروع کند.

دلایلی که ممکن است میل جنسی شما کاهش یابد:

  • خستگی بعد از بارداری و زایمان
  • تغییرات در سطح هورمون ها
  • متورم شدن سینه ها برای شیردهی
  • بهبود برش های شکم بعد از زایمان سزارین
  • بهبود از یک اپیزوتومی ( برش در طول زایمان واژینال)
  • تقاضاهای نوزاد جدید (در صورت داشتن دو یا سه قلو بیشتر است.)
  • خونریزی های عادی بعد زایمان، که حدود شش هفته بعد از زایمان متداول است.
  • مشکلات عاطفی مانند افسردگی بعد از زایمان، اضطراب های ناشی از مراقبت نوزاد یا مشکلات در روابط با پدر

اگر برش ها بهبود یافته و شما حس کنید بافت های واژن خوب شده اند دخول اشکالی نخواهد داشت. این بهبود اغلب چند هفته زمان می برد. می توانید از پزشک در مورد زمان پیشنهادی سوال کنید. اغلب پزشکان می گویند باید شش هفته منتظر مانده و بعد دخول داشته باشید. در کنار این ها احساس آمادگی روحی، احساس راحتی فیزیکی و آرامش شما نیز اهمیت دارد.

منابع
webmd.commedicalnewstoday.comnhs.ukmayoclinic.orgwhattoexpect.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا