پوزیشن های دوران بارداری

بررسی پوزیشن های دوران بارداری  بسیار مهم است. مسلما شما می دانید چطور باید با شریک خود رابطه ی جنسی داشته باید. اما تغییرات زیادی که در بارداری در بدن شما رخ داده اند می توانند احتمالا برخی پوزیشن ها در رابطه را برای شما چالش برانگیز کنند. این بدان معنا نیست که زندگی جنسی شما در طول چند ماه بارداری باید بد پیش برود. پوزیشن های جنسی زیادی در سه ماهه ی سوم بارداری هستند که باعث می شوند احساس راحتی داشته و زمانی عالی را با هم بگذرانید.

رابطه ی جنسی در بارداری می تواند تجربه ای فوق العاده باشد. تغییرات در سطح هورمون های بدن در طول بارداری می توانند به شدت میل جنسی شما را زیاد کنند. بسیاری از زنان در سه ماهه ی دوم تمایل جنسی بسیار شدیدی را تجربه خواهند کرد.

مکالمات موثر کلید کار شماست. پیشنهاد می شود صحبت هایی روراست و راحت در مورد چیزهایی دارید که در طول رابطه می خواهید و بگویید با پیش رفتن بارداری چه چیزی برای شما دیگر مناسب نیست. اگر در مورد کاری حس خوبی ندارید باید حتما درباره ی ان حرف بزنید. برعکس اگر چیزی به نظرتان هیجان انگیز است باید بگذارید همسرتان در مورد آن اطلاعاتی داشته باشد در نتیجه به ان کار ادامه دهد.

آیا داشتن رابطه ی جنسی در طول بارداری بی خطر است؟

پوزیشن های دوران بارداری | مرکز مشاوره همکده

در اغلب موارد تا زمانی که شما یک بارداری عادی و بدون مشکلات داشته باشید می تواد تا زمان پاره شدن کیسه ی آب و رفتن برای زایمان به رابطه ی جنسی خود ادامه دهید.

نگران نباشید: جنین شما توسط رحم و لایه ای از ماهیچه ها محافظت می شود و با مایع آمنیوتیک که اطراف آن را پوشانده کاملا در امنیت است. همچنین مایع مخاطی درون رحم نیز به محافظت مقابل عفونت ها کمک می کند.

اگر شما در یک رابطه ی تک همسری نیستید و ممکن است شریک شما مشکل عفونی داشته باشد همیشه برای محافظت از خودتان و البته جنینتان از عفونت های انتقالی جنسی (STIs) از کاندوم های زنانه یا مردانه استفاده کنید.

آیا داشتن رابطه ی جنسی در بارداری برای شما فوایدی خواهد داشت؟

پوزیشن های دوران بارداری | مرکز مشاوره همکده

جدا از داشتن رابطه ی جنسی برای لذتی که به شما می دهد، فواید احتمالی دیگر عبارتند از:

  • فعالیت دارد. سوزاندن کالری از طریق رابطه ی جنسی می تواند به شما و همسرتان کمک کند فعالیت داشته و لاغرتر بمانید.
  • ارگاسم های بهتر. افزایش گردش خون به ناحیه ی تناسلی در طول بارداری اغلب به معنای ارگاسم های بهتر است.
  • ارتباط نزدیک تر با همسر خود. داشتن زندگی جنسی سالم در طول بارداری راه خوبی برای ارتباط عاطفی نزدیک با شریک جنسی شماست – خصوصا این موضوع در این زمان که با تغییرات زیادی همراه است اهمیت خواهد داشت.

آیا شرایطی وجود دارد که در طول بارداری رابطه ی جنسی زیاد خوب نباشد؟

در برخی مواقع شاید لازم باشد برخی فعالیت ها یا پوزیشن ها را کنار بگذارید یا لازم باشد کاملا در بارداری رابطه ی جنسی را کنار بگذارید. پزشک شما اگر مشکلی داشته باشید که لازم باشد رابطه ی جنسی را کنار بگذارید به شما اطلاع خواهد داد.

شاید در یکی از شرایط زیر به شما بگوید رابطه ی جنسی را ترک کنید:

  • جفت سرراهی
  • نارسایی دهانه ی رحم
  • باز شدن دهانه ی رحم
  • دیگر عفونت های انتقالی جنسی
  • پارگی غشاها (پاره شدن کیسه ی آب)
  • زایمان زودرس (یا سابقه ی زایمان زودرس)
  • خونریزی بی دلیل واژینال یا ترشحات غیرعادی
  • تب خال تناسلی یا تب خال دهان (در صورت داشتن رابطه ی جنسی دهانی)

پزشک ممکن است در شرایط دیگری نیز از شما بخواهد رابطه را کنار بگذارید، مثلا اگر علائمی هستند که نشان می دهند شما در خطر زایمان زودرس قرار دارید.

اگر از داشتن رابطه مطمئن نیستید از پزشک خود بپرسید.

پوزیشن های دوران بارداری | مرکز مشاوره همکده

رابطه ی جنسی برای شما حالا با قبل چه تفاوت هایی خواهد داشت؟

اغلب زنان می گویند در بخش هایی از بارداری برای ان ها تفاوت زیادی ندارد. شاید برخی اوقات حس کنید رابطه برای شما لذت بیشتری دارد اما گاه واقعا از آن لذت نمی برید.

برخی تغییرات فیزیکی خاص می توانند باعث شوند رابطه ی جنسی در بارداری متفاوت باشد. افزایش گردش خون در ناحیه ی لگن می تواند حساسیت شما را زیاد کرده و باعث افزایش لذت در حین رابطه شود. ممکن است لغزندگی واژن شما بیشتر باشد که این نیز یک نکته ی مثبت دیگر است.

از رطف دیگر حساسیت بیشتذ در برخی نقاط می تواند باعث ناراحتی یا عدم لذت برای شما شود. شما ممکن است انقباضات شکمی خفیفی داشته یا در طول رابطه و فورا بعد از دخول یا ارگاسم ان ها را تجربه کنید و این ها با وجودی که زیاد نامتداول نیستند شما را نگران خواهند کرد.

حالا سینه های شما حساس تر به لمس شده اند، خصوصا در سه ماهه ی اول. این حس درد کمک کم از بین می رود اما سینه ها حساس به لمس باقی می مانند. شاید این نیز برای شما لذت بخش باشد و یا نه، حس کنید این درد شدید است و ترجیح می دهید اصلا سینه هایتان لمس نشوند.

اگر احساس ناراحتی دارید بگذارید همسرتان از آن مطلع باشد، حتی اگر کاری باشد که قبلا به ان عادت داشته اید.

آیا عادی است با شروع بارداری میل جنسی شما کم شود؟

پوزیشن های دوران بارداری | مرکز مشاوره همکده

وقتی صحبت از میل جنسی در طول بارداری می شود تجربیات فردی متفاوتی وجود دارد. برخی زنان در بارداری رابطه ی جنسی بیشتری می خواهند و برخی دیگر نه. در کل تمایل جنسی برای هر زن متفاوت است و بستگی به احساس شما از نظر فیزیکی و عاطفی دارد چه چیزی در شما در طول بارداری زیادتر تغییر کرده است.

شاید احساس خستگی، نداشتن حالت روحی مناسب یا حالت تهوع زیاد داشته باشید، خصوصا در سه ماهه ی اول. شما به سادگی ممکن است تحت تاثیر تغییرات عاطفی و فیزیکی قرار گیرید. اما در سه ماهه ی دوم به احتمال زیاد شاهد برگشت میل جنسی خود خواهید بود، زمانی که بیماری های صبحگاهی و خستگی شما کمتر شده است.

نکته مهم

از کم شدن میل خود در سه ماهه ی سوم تعجب نکنید، خصوصا دو ماه آخر. در این زمان شما خیلی بزرگ شده اید و حتی از فکر کردن به رابطه ی جنسی احساس خستگی می کنید. حالا شما تحت تاثیر تغییرات ظاهر بدنی خود قرار دارید و یا برای زایمان زودرس خود را اماده می کنید.

اگر حس می کنید دیگر از نظر فیزیکی جذابیتی ندارید سعی کنید احساسات خود را با همسرتان در میان گذاشته و به او اطمینان دهید که دوستش دارید. باز گذاشتن فضای صحبت کمک می کند به بهترین شکلی که می توانید به هم کمک کنید و بتوانید باهم این تغییرات را پشت سر بگذارید.

پوزیشن های جنسی در بارداری

اگر بارداری سالمی را تجربه می کنید هیچ پوزیشن جنسی ای در رابطه نیست که برای شما یک محدودیت باشد اما پزشکان اغلب می گویند از حدود هفته ی بیست بارداری از صاف خوابیدن به پشت خودداری کنید زیرا این حالت می تواند در جریان خون به جفت اختلال ایجاد نماید. شما باید ببینید در کدام پوزیشن جنسی احساس خوب و راحتی دارید.

بهترین پوزیشن در بارداری برای هرکس فرق دارد اما برخی پوزیشن های خاص در بارداری به زنان باردار اجازه می ده تا حد ممکن احساس راحتی داشته باشند. این پوزیشن ها در طول بارداری پیشنهاد می شوند:

  • شیوه ی قاشقی از پوزیشن های دوران بارداری

  • به پهلو دراز کشیده و همسرتان پشت شما قرار می گیرد. دخول از پشت انجام خواهد شد. حالت قاشقی بهترین پوزیشن برای سه ماهه ی سوم بارداری است در این حالت راحت هستید و هیچ کس لازم نیست زیاد تحرک داشته باشد و دخول خیلی عمیق نخواهد بود. این برای زمانی که دهانه ی رحم حساس است مناسب خواهد بود. همچنین حالت قاشقی مانع از بروز فشار به شکم می شود.
  • پهلو به پهلو:

  • رو به همسر خود به پهلو دراز کشیده و او پاهای خود را از بین پاهای شما عبور دهید و با داشتن کمی زاویه دخول را انجام دهید. این پوزیشن عالی است زیرا نیاز به انرژی زیادی ندارد. پهلو به پهلو پوزیشنی است که در طول بارداری به شما اجازه ی صمیمیت بیشتری را می دهد زیرا در حین رابطه با همسر خود ارتباط چشمی دارید.
  • پوزیشن لبه ی تخت:

  • لبه ی تخت طوری دراز بکشید که پاهایتان روی زین بوده و صورتتان به سمت بالا باشد. همسرتان در زمان دخولروی شما خم شده یا روی زمین می ایستد. این پوزیشن اجازه می دهد پاهایتان را بتوانید در وضعیتی جابه جا کنید که برای شما راحت باشد و وزن شما روی تخت قرار می گیرد. همچنین اجازه می دهید رو در رو باشید و این باعث احساس صمیمیت بیشتری خواهد شد.
  • دخول از پشت از پوزیشن های دوران بارداری

  • به حالت چهار دست و پا قرار گرفته و همسرتان از پشت دخول را انجام دهید. فقط او باید این کار را ارام انجام داده و در مورد چیزهایی که به شما حس خوبی نمی دهد با او حرف بزنید. در این دوران دهانه ی رحم شما می تواند بسیار حساس باشد و برخلاف تمام پوزیشن های جنسی در طول بارداری، در این حالت دخول عمیق خواهد بود. این گزینه ی خوبی برای زنان در سه ماهه ی سوم بارداری است.
  • قرار گرفتن مقابل دیوار:

  • صاف مقابل دیوار ایستاده و پاهایتان را باز کرده و دست ها را روی دیوار بالای سرتان یا روی شانه های همسرتان بگذارید. این حالت نیز خوب خواهد بود و داشتن حمایت دیوار کمک می کند بتوانید کمی پوزیشن خود را با حالات دیگر ترکیب کنید.
  • رابطه بدون دخول:

  • گاه حس می کنید از دخول حس خوبی ندارید. ایرادی ندارد. در این شرایط بهترین رابطه ی جنسی در بارداری دهانی است. رابطه ی جنسی بدون دخول شامل تحریک کلیتوریس در مقابل آلت تناسلی مرد و ایجاد تماس با نقطه ی تحریک تناسلی زن می باشد. هر رابطه ی جنسی که به شما حس خوبی می دهید عالی است.

آیا با برخی پوزیشن های دوران بارداری خطراتی وجود دارد؟

پوزیشن های دوران بارداری | مرکز مشاوره همکده

با وجودی که اغلب پوزیشن ها تا زمان احساس راحتی خطری ندارند و با این فرض که پزشکتان به شما اجازه داشتن رابطه را داده است. اما چیزهای مختلفی وجود دارد که باید برای اجتناب از به خطر انداختن کودک و خودتان انجام دهید:

  • بعد از هفته ی بیست حالاتی که مرد بالا قرار دارد را کوتاه کنید. اما ماندن در ان حالت برای زمانی زیاد می تواند باعث سرگیجه و کاهش گردش خون به جنین شود، همچنین باعث وارد شدن فشار به کمر شما می شود.
  • مراقب رابطه ی جنسی مقعدی باشید. شاید این کار لذت بخش باشد اما اگر می خواهید در ادامه رابطه ی جنسی واژینال داشته باشد باید حتما قبل از دخول همسرتان خوب خود را بشوید تا از عفونت جلوگیری نمایید و باکتری های عفونت زا را از بین ببرید. بعلاوه اگر مشکل هموروئید دارد این نوع رابطه می تواند برای شما ناراحتی ایجاد کند.

منابع:

مرکز مشاوره همکده

https://www.healthline.com/

منابع
whattoexpect.comthebump.combabycenter.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا