روش های انتقال HIV | چگونه ممکن است ویروس HIV را دریافت کنید؟

HIV ویروسی است که در خون انسان، مایعات جنسی و شیر مادر زندگی می کند. این ویروس سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند در نتیجه بدن برای مبارزه با میکروب ها، ویروس ها، قارچ ها و دیگر موجودات مضر مشکل خواهد داشت. این ویروس می تواند از طریق رابطه ی جنسی محافظت نشده و سوزن های مشترک انتقال یابد. روش های انتقال HIV چیست؟

ایدز، سندوم کاهش ایمنی، شرایطی است که سیستم ایمنی بدن شما کار خود را متوقف کرده و شما را به خاطر ویروس HIV بیمار می کند.

چه کسانی دچار این ویروس می شوند؟

وقتی برخی مایعات خاص در بدن افراد به اشتراک گذاشته شوند عفونت از فردی به فرد دیگر منتقل خواهد شد. اغلب این انتقال بر اثر رابطه ی واژینال یا یارابطه ی مقعدی یا استفاده از سوزن مشترک انجام می گیرد. ممکن است ویروس از طریق تتو یا سوراخ کردن بدن با سوزن های آلوده منتقل شود. همچنین می تواند از سکس دهانی نیز منتقل گردد البته احتمال آن کم است.

یک مادر می تواند HIV را در طول زایمان به نوزاد خود منتقل کند، وقتی نوزاد در معرض خون عفونی یا شیر مادر قرار می گیرد. اما در برخی از مناطق رو به رشد جهان برای یک مادر مبتلا به این ویروس بهتر است در طول چند ماه اول به نوزاد خود شیر بدهد تا اینکه او را از شیر خشک با آب آلوده تغذیه نماید، خصوصا اگر مادر درمان مناسب برای این ویروس را دریافت می کند.

HIV در بزاق دهان، اشک، مدفوع یا عرق شما وجود ندارد، بنابراین از طریق تماس با اینگونه مایعات بدن منتقل نخواهد شد.

HIV به سادگی بیماری های عفونی دیگر منتقل نخواهد شد. ویروس نمی تواند بیرون از بدن انسان برای زمان زیادی زنده بماند. این ویروس وقتی مایعات بدن خشک می شوند به سرعت می میرد. ویروس HIV توسط حیوانات یا حشرات منتقل نخواهد شد. شما نمی توانید این ویروس را روی دستگیره ی در یا صندلی توالت پیدا کنید. باید روش های انتقال HIV را بدانیم.

چگونه به این ویروس دچار می شوید؟

چگونه ممکن است ویروس HIV را دریافت کنید؟

زمان زیادی از روزهایی گذشته است که این باور وجود داشت برای اجتناب از ابتلا به این ویروس باید از افراد دیگر فاصله بگیرید. هنوز برخی افراد نمی دانند دقیقا چه چیزهایی ایمن است و چه چیزهایی نیست.

مطمئنا HIV یک ویروس است، مانند سرماخوردگی یا انفولانزا، اما مانند آن ها منتقل نخواهد شد. در حقیقت انتقال این بیماری به فردی دیگر دشوار است. شما تنها وقتی مایعاتی خاص از بدن فرد بیمار به بدن شما وارد شود بیمار خواهید شد.

اما چطور این اتفاق می افتد؟ روش های انتقال HIV چیست؟

با بغل کردن؟

نه. HIV تنها از طریق برخی مایعات خاص بدن منتقل می شود: خون، مایع منی، مایعات قبل از انزال، ترشحات واژن و شیر مادر. بغل کردن و دست دادن بی خطر است.

با بوسیدن؟

ممکن است اما به سختی این انتقال انجام می شود. HIV از طریق بزاق دهان منتقل نمی شود.

اما اگر شما فردی را ببوسید که بیمار بوده و خونریزی لثه یا زخم داشته باشد و شما نیز دارای زخم یا بریدگی داخل یا اطراف دهان خود باشید انتقال ممکن است انجام گیرد، به خاطر تماس خون با خون.

از عطسه یا سرفه ی فردی دیگر

چگونه ممکن است ویروس HIV را دریافت کنید؟

نه. ویروس از طریق این ها جابجا نمی شود.

روش های انتقال HIV از اشک، عرق، مدفوع یا استفراغ دیگران

نه به این شکل. تعریق و اشک HIV را با خود منتقل نمی کنند. و حتی در کسانی که مقدار کمی خون در این مایعات باشد هیچ گزارشی تا به حال برای انتقال ویروس از استفراغ یا مدفوع نبوده است.

از رابطه ی واژینال؟

بله و شریک شما نیز ممکن است دچار آن شود.

یک زن می تواند از طریق دیواره ی واژن و رهانه ی رحم مبتلا به این عفونت شود. ویروس می تواند از طریق باز شدن آلت تناسلی یا بریدگی های کوچم یا زخم ها منتقل شود.

استفاده از کاندوم برای کاهش احتمال انتقال ویروس بین دو فرد لازم است.

چگونه ممکن است ویروس HIV را دریافت کنید؟ | مرکز مشاوره همکده

از رابطه ی جنسی مقعدی؟

بله کامل. اگر به دنبال راهی برای ابتلا به HIV هستید تمام این رابطه ی جنسی را باید امتحان کنید. هر فرد می تواند آن را از فردی دیگر دریافت کند.

البته کاندوم برای حفاظت از این ویروس موثر است اما در این نوع رابطه احتمال پارگی کاندوم بیشتر است.

روش های انتقال HIV – رابطه ی جنسی دهانی

بله اما احتمال آن به اندازه ی سکس واژینال یا مقعدی نیست. اما بازهم ممکن است اتفاق بیفتد.

وقتی در انتهای رابطه ی مایع واژینال یا مقعدی در داخل دهان وارد گردد خطر بالاتر خواهد رفت. بازهم استفاده از کاندوم، مانع لاتکس یا محافظ دهانی استفاده شود.

از صندلی توالت یا فواره ی آب؟

نه، به چندین دلیل. اول اینکه در سطوح عمومی اغلب مایعات خاصی که برای انتقال ویروس باشند وجود ندارد. و اگر هم وجود داشته باشد قبل از تماس شما ویروس از بین می رود. این ویروس برای زمان زیادی خارج از بدن داوم نمی اورد. و البته نمی تواند از پوست شما رد شده یا به این شکل وارد بدن شود.

نوشیدن از یک لیوان؟

مشکلی در این مورد وجود ندارد. ظروف و لیوان مشترک و خوردن در یک ظرف بی خطر است. به یاد داشته باشید HIV در بزاق دهان وجود ندارد و بیرون از بدن شما به سرعت از بین می رود.

با خوردن غذایی که فرد مبتلا به HIV خورده است؟

شاید نه، حتی اگر قطره ی خون یا دیگر مایعات داخل آن باشد. ویروس نمی تواند در حین فرایند پخت یا درون اسید معده زنده بماند.

انتقال HIV با خوردن تنها در موارد نادری رخ می دهد، وقتی کودکان غذای خامی می خورند که توسط فرد مبتلا به ویروس جویده شده باشد.

از پشه ها یا نیش حشرات؟

نه حشرات این ویروس را منتقل نمی کنند.

استفاده از سوزن مشترک؟

چگونه ممکن است ویروس HIV را دریافت کنید؟

بله و تنها محدود به سوزن نیست. هر وسیله ای که برای اماده سازی دارو جهت تزریق استفاده شود، سرنگ، قاشق، ظرف نگهدارنده یا بطری ها، اگر در ابتدا توسط فرد مبتلا به HIV استفاده شده است می تواند حاوی ویروس باشد.

از تتو یا سوراخ کردن بدن؟

در تئوری می توان گفت این امکان وجود دارد، اگر سوزن قبلا توسط فرد مبتلا به HIV استفاده شده و استریل نشده باشد. اما تاکنون گزارشی نشده است که فردی از این طریق مبتلا به HIV شده است.

روش های انتقال HIV از انتقال خون؟

بازهم در تئوری این موضوع درست است اما خطر آن پایین خواهد بود. تست های دقیقی انجام می شود تا مطمئن گردند بانک خونی بدون ویروس HIV است.

با لمس زخم باز فردی که دارای ویروس HIV است؟

شاید. مایعات بدن مانند خون می توانند از زخم های باز، شکاف ها یا مواد مخاطی بگذرند. اما این مورد بسیار نادر است.

از مادر شما ( اگر نوزاد هستید )؟

زنی که با ویروس HIV عفونی شده باشد می تواند در طول بارداری یا در زمان زایمان یا حتی با شیردهی ویروس را به کودک خود منتقل نماید.

منابع
webmd.comwebmd.comwebmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا