زودانزالی، علل و درمان آن

زودانزالی شاید چیزی نباشد که بخواهید زیاد نگران ان باشید. این اتفاق زمانی ترسناک و سخت خواهد شد که باعث لذت کمتر جنسی شده و روی روابط شما تاثیرگذار باشد. اما اگر گاهی اتفاق افتاده و باعث بروز مشکل شود پزشک متخصص سلامت می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

در آمریکا از هر سه مرد بین سنین هجده تا پنجاه و نه سال تقریبا یک نفر مشکل انزال زودرس را تجربه می کند. مشکل گاه به خاطر عوامل روانی رخ می دهد اما زیست بدن نیز می تواند در ان تاثیرگذار باشد.

انزل چگونه انجام می شود؟

انزال توسط سیستم عصبی مرکزی در بدن کنترل می شود. وقتی یک مرد از نظر جنسی برانگیخته می شود سیگنال هایی به ستون فقرات و مغز او فرستاده خواهند شد. وقتی این مرد به سطح خاصی از هیجان می رسد سیگنال ها از مغز به سمت اعضای جنسی ارسال خواهند شد. این باعث می شود مایع منی آزاد شده و در آلت تناسلی وارد گردد.

انزال دو مرحله دارد: انتشار و خارج شدن.

مرحله ی 1: انتشار

انتشار زمانی است که اسپرم ها از بیضه ها به پروستات رفته و با مایعات اصلی برای تولید مایع منی ترکیب می شوند. رگ وابران لوله هایی هستند که کمک می کنند اسپرم از بیضه ها به سمت پروستات برود که پایه ی آلت تناسلی است.

مرحله ی 2: خارج شدن

انتشار زمانی است که ماهیچه هایی پایه ای آلت تناسلی منقبض می شوند. این کار باعث می شود مایع منی از آلت تناسلی خارج شود. اغلب انزال و ارگسم به صورت همزمان اتفاق می افتند. برخی مردان بدون اینکه انزال داشته باشند به اوج لذت جنسی می رسند. در برخی موارد بعد از این مرحله نعوظ نیز از بین می رود.

اختلال نعوظ و زودانزالی

گاه انزال زودرس مشکلی برای مردانی است که در نعوظ خود مشکل دارند ( اختلال نعوظ یا ED) این اتفاق زمانی است که مرد نمی تواند به نعوظ رسیده یا به قدر کافی برای داشتن رابطه ی جنسی ان را حفظ کند. از آنجایی که نعوظ بعد از انزال از بین می برد سخت است بدانید آیا مشکل اصلی شما اختلال نعوظ است یا اختلال انزال. اختلال نعوظ باید در ابتدا درمان شود. انزال زودرس تا زمانی که اختلال نعوظ درمان گشته باشد احتمالا مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

سروتونین

زودانزالی، علل و درمان آن

با وجودی که علت اصلی انزال زودرس مشخص نیست اما سروتونین می تواند در این بین نقش داشته باشد. سروتونین ماده ای طبیعی است که توسط اعصاب ساخته می شود. مقدار زیاد سورتونین در مغز زمان انزال را افزایش خواهد داد. مقدار کم آن می تواند زمان انزال را کم کرده و در نهایت منجر به اختلال انزال گردد.

علل روانی زودانزالی

مشکلات در سلامت روان نیز می توانند در اختلال انزال نقش داشته باشند، مانند:

  • استرس
  • احساس گناه
  • مشکلات در روابط
  • افسردگی های موقت
  • بقه ی سرکوب جنسی
  • نداشتن اعتماد به نفس
  • انتظارات غیرواقعی در مورد عملکرد در رابطه ی جنسی
  • مدیریت مشکلات عاطفی اغلب به شما کمک می کنند.

زودانزالی و سن فرد

انزال زودرس می تواند در هر سنی دیده شود. سن علت اصلی برای انزال زودرس نیست، اما افزایش سن می تواند باعث تغییراتی در انزال و نعوظ شود. برای مردان مسن تر، نعوظ ممکن است مانند قبل بزرگ یا سفت نباشد. همچنین ممکن است نعوط دیگر به اندازه ی کافی برای رسیدن به انزال حفظ نشود. احساساتی که همراه با انزال هستن ممکن است در زمان کوتاه تری وقوع یابند. این تغییرات می توانند به طور طبیعی منجر به انزال زودتر در مردان با سن بالاتر شوند.

انزال زودرس و شریک جنسی شما

با انزال زودرس، شاید حس کنید مقداری از نزدیکی که با شریک جنسی خود داشته اید را از دست داده اید. شاید احساس عصبانیت، خجالت یا ناراحتی داشته باشید و بخواهید از شریک جنسی خود دوری نمایید. انزال زودرس تنها روی شما اثر نخواهد گذاشت بلکه روی شریکتان نیز تاثیر دارد. شریم جنسی شما ممکن است با تغییرات در صمیمیت جنسی احساس ناراحتی داشته باشید. انزال زودرس می تواند باعث شود دو طرف حس کنند رابطه ی کمتری با هم داشته و یا از هم دور شده اند.

صحبت کردن در مرود این مشکل گام مهمی است که باید بردارید. مشاوره برای زوج ها یا سکس تراپی می تواند در این زمینه مفید باشد. ورزش هایی مانند تکنیک های فشرده سازی آلت، می توانند برای شما و همسرتان در زمینه ی انزال زودرس موثر باشند (می توانید از درمان هایی که برای این مشکل هستند کمک بگیرید) از همه مهم تر اینکه یک زوج باید راه هایی برای ریلکس کردن را بلد باشند. نگرانی شما (مانند اضطراب برای عملکردتان در حین رابطه) تنها انزال زودرس را بدتر خواهد کرد.

زبان بدن | مرکز مشاوره همکده

علائم زودانزالی

علامت اصلی انزال زودرس عدم توانایی برای عقب انداختن انزال برای زمانی بیشتر از یک دقیقه در هنگام دخول است. با این وجود مشکل ممکن است د تمامی موقعیت های جنسی برای شما اتفاق بیفتد، حتی در زمان استمناء.

مردان زیادی ممکن است احساس کنند علائم انزال زودرس را دارند اما این علائم شاخص تشخیصی برای انزال زودرس نیستند. در مقابل برخی مردان ممکن است انزال زودرس طبیعی و قابل مشاهده ای داشته باشند که شامل زمان هایی با انزال زودرس و گاه با انزال عادی می شود.

چه زمانی باید از پزشک کمک بگیریم.

زودانزالی، علل و درمان آن

اگر در اغلب روابط جنسی انزال شما زودتر از زمانی که می خواهید اتفاق می افتد با پزشکتان صحبت کنید. اغلب مردان برای حرف زدن در مورد نگرانی های جنسی خود خجالت می کشند اما اجازه ندهید این حس مانع از صحبت کردنتان با پزشک شود. انزال زودرس رایج بوده و مشکلی قابل حل است.

برای برخی مردان یک مکالمه با پزشک شاید بتواند به کاهش نگرانی ها در مورد انزال زودرس کمک کند. برای مثال شاید شنیدن اینکه انزال زودرس گه گاه عادی است به شما اعتماد به نفس دهد و البته اینکه بدانید میانگین زمانی از شروع دخول تا انزال حدود پنج دقیقه می باشد.

علل زودانزالی

علت اصلی انزال زودرس مشخص نیست. زمانی دانشمندان فکر می کردند این مشکل تنها به علل روانی بستگی دارد اما حالا پزشکان می دانند انزال زودرس شامل مجموعه ی پیچیده ای از فاکتورهای روان شناختی و بیولوژیکی می باشد.

  • علل روانی

فاکتورهای روانی که ممکن است در این بین نقش داشته باشند عبارتند از:

  • افسردگی
  • خشونت جنسی
  • گرانی در مورد انزال زودرس
  • تجربیات جنسی در سنین کم
  • صویر ذهنی منفی در مورد خود
  • حساس گناه که می تواند تمایل شما برای عجله داشتن در طول رابطه ی جنسی را زیاد کند.

فاکتورهای دیگری که می توانند نقش داشته باشند عبارتند از:

  • اختلال نعوظ. مردانی که در مورد رسیدن به نعوظ یا حفظ ان در طول رابطه ی جنسی اضطراب دارند اغلب الگویی از عجله برای انزال را از خود نشان می دهند که تغییر آن می تواند دشوار باشد.
  • اضطراب. مردان زیادی که مبتلا به انزال زودرس هستند مشکلاتی در زمینه ی اضطراب دارند – چه این اضطراب تنها برای عملکرد جنسی باشد یا موارد دیگر.
  • مشکلات در روابط: اگر شما رابطه ی جنسی رضایت بخشی را با شریک های جنسی دیگری داشته اید که با آن ها اصلا اختلال نعوظ نداشتید این احتمال وجود دارد که مشکلات بین شما و شریک جنسی تان منجر به بروز این مشکل شده اند.
  • فاکتورهای بیولوژیکی

برخی فاکتورهای بیولوژیکی هستند که می توانند منجر به انزال زودرس شوند، از جمله:

  • فات ارثی
  • سطح غیرعادی هورمون ها
  • التهاب و عفونت در پروستات یا مثانه
  • سطح غیرعادی شیمی مغز که انتقال دهنده های عصبی نام دارند.

فاکتورهای خطر زودانزالی

فاکتورهای مختلفی می توانند خطر انزال زودرس را زیاد کنند، از جمله:

  • اختلال نعوظ. شما اگرگه گاه یا همیشه برای رسیدن به نعوظ یا حفظ آن مشکل دارید در خطر بیشتی برای انزال زودرس هستید. ترس از دست دادن نعوظ می تواند باعث شود از قصد و یا ناخوداگاه در طول دخول جنسی عجله داشته باشید.
  • استرس. فشار روانی و عاطفی در بخشی از زندگی شما می تواند در انزال زودرس نقش داشته باشد و توانایی شما برای آرامش و تمرکز در طول رابطه ی جنسی را کاهش خواهد داد.

مشکلات ناشی از انزال زودرس

زودانزالی، علل و درمان آن

زودانزالی می توانند باعث بروز مشکلاتی در زندگی شخصی شما شود، از جمله:

  • استرس و مشکلات در روابط. یکی از مشکلات رایج همراه با انزال زودرس استرس در روابط می باشد.
  • مشکلات باروری. انزال زودرس اگر به شکلی باشدکه انزال در زمان خواست فرد اتفاق نیفتد می تواند اغلب باروری را برای زوج هایی که سعی دارند بچه داشته باشند مشکل سازد.

زمانی که باید انتظار آن را داشته باشید.

گاهی انزال زودرس بعد از هفته ها یا ماه ها خودش برطرف می شود. تلاش برای کاهش استرس یا دیگر مشکلات روانی می تواند به بهبود این شرایط کمک کند.

برخی مردان مشکلاتی ماندگار در انزال زودرس دارد و نیازمند کمک های تخصصی هستند. برخی مردان به درمان بهتر واکنش نشان می دهند و برخی دیگر برای زمانی طولانی با این مشکل درگیر خواهند بود. درمان موثر برای همه در دسترس می باشد.

پیشگیری زودانزالی

راه شناخته شده ای برای پیشگیری از انزال زودرس وجود ندارد. با این وجود بهتر است به نکات زیر دقت داشته باشید:

  • گرایش و رفتاری سالم در روابط جنسی داشته باشید. اگر احساساتی مانند اضطراب، احساس گناه  یا ترس در مورد رابطه ی جنسی را تجربه می کنید می توانید از روان درمانی یا سکس تراپی کمک بگیرید.
  • به یاد داشته باشید هرکس می تواند مشکلات جنسی را تجربه کند. اگر انزال زودرس را تجربه می کنید سعی کنید خودتان را سرزنش نکرده یا احساس بی لیاقتی نداشته باشید. در این مورد راحت با شریک جنسی خود حرف بزنید تا مانع از سوءبرداشت های نادرست شوید.

درمان انزال زودرس

اگر انزال زودرس شما بر اثر مشکلات فیزیکی باشد درمان کردن عامل پنهان می تواند به شما کمک کند. پزشک متخصص می تواند گرینه های درمانی ممکن را به شما پیشنهاد دهد.

درمان انزال زودرسی که بر اثر فاکتورهای روان شناختی ایجاد شده است چالش برانگیزتر خواهد بود. با این وجود مردانی که به دنبال حل مشکل خود می روند می توانند درمان مناسبی را پیدا کنند.

منابع
nhs.uk.health.harvard.edumayoclinic.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا